Krise - er strandet på LHR midt i en F bonusreise...

Tråd i 'Bonushjelp' startet av flyboy70, 06. febr 2022.

1. flyboy70

flyboy70 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    28
    Her er en oppdatering. Når jeg kom tilbake til flyplassen i morges tok jeg kontakt med SAS personalet i innsjekkingsskranken. De ristet bare på hodet når de så på bookingen min og synes det bare var rot. Det rare var at de i sitt system så en annen booking enn det jeg kunne se under 'mine bestillinger' på sas.no.

Den bestillingen de (og sikkert også ANA) så i sine systemer var bookingen slik den så ut *før* endedestinasjon ble endret til HNL. Denne forrige 'versjonen' av bonusturen hadde samme rute og dato i starten (OSL->LHR->HND) men deretter videre til SIN, men denne måtte jo endres siden ingen slipper inn i Singapore for tiden og jeg ville derfor ikke fått lov til å boarde. Det var SAS som i denne sammenheng foreslo å endre endedestinasjon til HNL i stedet, og det var her problemet oppstod når denne ruten ikke gikk gjennom 'kvalitetskontrollen' hos Star Alliance siden billetten ikke ble utstedt.

Jeg har hele tiden vært i god tro på at ting var ok siden jeg kontaktet SAS på nytt etter å ha mottatt epost om at noe var galt med ruten og til og med kjøpt en separat billett på det strekket (HNL->LAX) som jeg ble informert om at United hadde problematisert. Så senest på flyplassen når jeg dro i går så fikk jeg (pga. forsinkelse OSL->LHR) en epost som viste at min gjeldende booking var open jaw OSL->LHR->HND->HNL LAX->HND->LHR->OSL. At ikke billett var utstedt på denne ruten hadde jeg ingen forutsetning for å se og rotårsaken til hele tullballet var ruten som SAS opprinnelig hadde foreslått og bekreftet var ok for meg på tlf...

Anyways, folkene på innsjekkingsskranken på LHR var hyggelige de, men ga beskjed om at det bare var tull at jeg ble henvist til dem, de kunne bare ordne opp i betalte bookinger, ikke awards. For en pekelek. Så tilbake til SAS-telefonen, da. Jeg sverger; jeg har ringt dem så mange ganger de siste dagene at den sabla ventemusikken suser i bakhodet mitt hele tiden. Etter den sedvanlige halvtimen så sier kundebehandler først at problemet er at man ikke kan reise mellom Europa og USA via Asia. Jeg skulle til å nevne for ham det som @PENSIONISTEN sier i #6, at det er fullt mulig via SAS sin egen bestillingsside for Star Alliance turer (testet det selv for en booking 01.11-10.11), men nøyer meg med å påpeke at hallo - de har jo aldri tidligere påpekt at LAX->HND->LHR har vært noe problem i bookingen min. Så ble det stille en stund før han kom tilbake og sa at han kunne få meg til HNL i morgen, men kun på økonomi. Da gjorde jeg han oppmerksom på at det ikke var destinasjonen HNL, men opplevelsen ANA F på strekningen LHR->HND som betyr noe. En endestasjon som HNL var bare et nødvendig onde fordi turister ikke slipper inn i Japan for øyeblikket. Det hadde han forståelse for og konkluderte med at da skulle jeg få refundert poengene.

Så det ble dessverre ingen lykkelig slutt på denne historien. I stedet for å svinge begeret på the Suite så måtte jeg på egen hånd booke meg en billett hjem til Oslo med Ryanair fra STN i dag, har nettopp kommet inn døra hjemme. Der jeg satt på bakerste rad i et trangt, knallgult sete tenkte jeg i mitt stille sinn at bookingprosessen på nett, samt innsjekking via appen deres, er velsignet og befriende enkel. Det skal de ha, Ryanair.

Nemo, furlong, travelislife and 31 others like this.
  2. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    17,261
    Bonuspoeng:
    183
    Fyttihelvete.. for et jævla mareritt og kaos. SAS bør skamme seg.. fy

haakonvt, shadow, chrt and 2 others like this.
  3. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    333
    Bonuspoeng:
    63
    KriseKrise! Hvor skal vi nå samle poeng?
    Håper TRUMF, amex, mc teamer opp med Oneworld :=)

4. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    For en skrekkelig historie… Håper det ordner seg med en ny tur i ANA F for deg!

flyboy70 liker dette
  5. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    22,812
    Bonuspoeng:
    293
    Æsj!! Dette var ikke bra og utrolig synd.
    Håper du ikke gir opp «leken» vår og kommer deg på tur med ANA F om ikke lenge :)

flyboy70 liker dette
  6. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    35,553
    Bonuspoeng:
    183
    Sympatilike utdelt, dette var kjipe greier!

flyboy70 liker dette
  7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    @flyboy70 , jeg blir så forbanna på dine vegne. Det er så skammelig kundebehandling at det ikke ligner grisen. Covid og stengte grenser er en teit unnskyldning. Slikt skal ikke gå an!

Hadde fortjent en førsteside i VG.

Dash, furlong and flyboy70 like this.
  8. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,002
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan i all verden kan SAS rette opp i dette når ikke er «voksne hjemme» hos SAS telefonsupport?

Savner Vibeke … hun (og dansk SAS telefon) hjalp meg direkte da jeg sto fast og Turkish ikke ville ha oss med på DPS i 2020.

EndreD, flyboy70, haifinn and 2 others like this.
  9. Xflipper

Xflipper Veteran

Likes mottatt:
    3,182
    Bonuspoeng:
    113
    Og atpåtill måtte du kjøpe billett hjem selv?
    Makan..

flyboy70 liker dette
  10. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,430
    Bonuspoeng:
    183
    Dette må være noe av den dårligste kundebehandlingen jeg har lest på lang tid!
    I en normal verden rydder de som skaper rot opp...

chrt, flyboy70 and Xflipper like this.
  11. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,155
    Bonuspoeng:
    93
    Enig! Det er nok folk som sutrer til media i tide og utide, men i dette tilfellet virker det helt på sin plass. Synd at det skal være sånn, men SAS har gjort det klart at de ikke bryr seg.

Føler med deg @flyboy70 - dette var hårreisende lesning. Håper at en klage i ettertid kan gi noen form for kompensasjon i alle fall.

tomatle, chrt, flyboy70 and 1 other person like this.
  12. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,908
    Bonuspoeng:
    113
    SAS på sitt beste i 2022! Når de i (SAS) f*kker opp F billetter til kundene på denne måten må det sies hvor useriøs aktør virkelig SAS er. Det var sjipt at det gikk slikt for deg denne gangen. Hadde håpet at de hjalp deg med turen så vi kunne få en bra trip report fra deg. Søk alle poengene tilbake og krev kompensasjon!

Last edited: 08. febr 2022
    haakonvt and flyboy70 like this.
  13. flyboy70

flyboy70 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    28
    Poengene har jeg fått tilbake. Riktignok bare 225.000, SAS oppgir at det var det jeg var trukket ved opprinnelig bestilling til sone Maritime Sør-Øst Asia i desember 2020. I dag må man ut med 290.000 poeng for F turer til denne sonen, men jeg husker det var et 'prishopp' for en tid tilbake, så det stemmer sikkert. Jeg har uansett ikke tilgang til transaksjonshistorikk på SAS sine sider.

Jeg tar det som en selvfølge at SAS også refunderer skatter og avgifter jeg betalte for reisen. Eventuell kompensasjon blir jo opp til SAS å vurdere. Jeg har imidlertid en forventning til at de dekker utgiftene jeg har hatt ifm. reiseavbruddet (hotell + fly hjem) og de ikke-refunderbare bestillingene jeg har hatt ifm. reisen (parkering, leiebil), til sammen i underkant av NOK 5.000, tenker jeg.

Tapet mitt går imidlertid mest på det som man ikke så lett kan måle i penger. Jeg har tatt ut en ferieuke på jobb, den får jeg jo ikke tilbake. Barnepass er avtalt, møter har blitt utsatt. For ikke å snakke om to stressfulle dager fullstendig bortkastet i en ørkenvandring på flyplasser og i telefon. Slike ting kan man jo ikke sette en kostnad på. Men det hadde i hvert fall blitt opplevd som fint hvis SAS kunne tatt seg tid til å uttrykke sympati og en beklagelse mtp. hvordan dette utspilte seg. Det som for min del oppleves som det mest frustrerende er den ansvarspulveriseringen som oppstår når du har 10 forskjellige kundebehandlere som følger deg opp, og det var da også det som var den direkte rotårsaken til at billettrotet oppstod til å begynne med. Siden poengene er 'devaluert' siden jeg gjorde min opprinnelige bestilling synes jeg f.eks. ikke det er urimelig at SAS gir meg poengdifferansen (290.000 - 225.000) = 65.000 poeng slik at jeg kan bestille akkurat den samme turen på nytt når jeg bare kommer til hektene fra dette forsøket igjen, uten å måtte betale mer enn jeg gjorde tidligere. For med ANA F skal jeg, før eller senere. :)

Jeg skal gi tilbakemelding i denne tråden når jeg får en avklaring fra SAS på min henvendelse.

Baldrick, Mbj, Are and 36 others like this.
  14. bunit

bunit Medlem

Likes mottatt:
    928
    Bonuspoeng:
    93
    Helt krise opplegg!

Nesten så alle på forumet burde sende en e-post til Anko og gi uttrykk for hvor imponert vi er over SAS sin service.

Særlig ovenfor det jeg antar er en gruppe kunder som er langt over snittet lønnsomme for SAS (bonusjegere og "flynerder" som jeg antar er overrepresentert her på IF)....

Noen som vet eposten hans? Ikke så lett å gjette siden han har et drøss med etternavn:)

flyboy70 liker dette
  15. oddA

oddA Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,376
    Bonuspoeng:
    93
    For en stygg kundebehandling! Dette hadde jeg hvertfall ikke forventet av SAS, men heller ikke av noen andre flyselskap.
    Greit at de ser de har gjort en feil, men å la deg stå igjen etter reisen er påbegynt er jo krise. (Tenk om du faktisk hadde fått reist videre til HND, men ikke fått reise videre..)

Jeanette and flyboy70 like this.
  16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Wow! Her må det ha sviktet i flere ledd. I tillegg til full refusjon av poeng og faktiske kostnader ville jeg også lagt inn krav om standardkompensasjon for nektet ombordstigning.

Det at poengtrekket ikke ble justert etter ombooking til HNL støtter opp om at agentene som var involvert ikke har fullført jobben. Også høyst kritikkverdig at det ikke har gått noen varsellamper i skranken på Gardermoen når de ikke fikk sjekket deg inn lengre enn til London.

17. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,571
    Bonuspoeng:
    113
    skremmende

flyboy70 liker dette
  18. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN Pensionisten SK LTG * LH Senator * TG Royal Gold

Likes mottatt:
    172
    Bonuspoeng:
    33
    Hvis jeg var i dit sted ville jeg straks sende en mail til SAS Head of Eurobonus :

>> [email protected] <<

og kopi til

>> [email protected] <<

SAS er ansvarlig for at dine point er blevet devalueret. SAS har præsteret en kæmpe, kæmpe bommert, som er helt og aldeles uacceptabel. SAS må stå skoleret og erstatte alt + en meget stor courtesey bonus for svie og smerte. Jeg er dybt rystet.

Nemo, furlong, haifinn and 14 others like this.
  19. flyboy70

flyboy70 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    133
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for tipset, @PENSIONISTEN . Jeg vil jo gjerne at SAS skal lykkes men de har nok noe å strekke seg etter når det gjelder "kundereisen" (totalopplevelsen av kundebehandlingen). I ekstreme tilfeller så kan det gå så ille som det her, og kanskje andre ville funnet på å henge SAS ut til tørk i media, som det var foreslått tidligere. Jeg velger å tro at man har et ønske om å forbedre seg og har sendt en henvendelse til overnevnte kontaktpersoner. Skal holde forumet orientert om hva som evt. kommer ut av dette.

Baldrick, Mbj, livinspeed and 14 others like this.
  20. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, dette beskriver problemet godt, håper vi får noen levelige alternativer til SAS, for nå driver de bare med monkey business :(

Del denne siden