Med skrekk og gru ser jeg mot den dagen SAS slukes opp enda mer av KLM/Air France gjennom at Eurobonus forsvinner inn i Flying Blue. Kort fortalt: Familietur til Italia (BLQ) i sommer i KLM C-klasse. Ingen bagasje (på en ødelagt barnevogn nær) ved ankomst, så dermed ble det en ekstra time på BLQ for å ordne PIR-rapport og deretter å kaste bort den første dagen av ferien til å kjøpe inn det nødvendigste (ble omtrent 500 euro alt i alt). Bagasjen dukket opp på dag tre og fire. Jeg hadde vel ærlig talt trodd det skulle være en smal sak å sende inn kvitteringene og få det nokså moderate beløpet refundert, men den gang ei. KLM har i tur og orden bedt om ekstra dokumentasjon - i spennvidden fra kopier av bestillingsbekreftelser (!) til eksplisitt redegjørelse for innhold i alle innsendte kvitteringer (! - kvitteringer som de forøvrig har måttet få tilsendt tre ganger) til kopier av pass for alle reisende (!) - til et såkalt "Third Party Authorization Form", øyensynlig fordi enten all innsjekket bagasje eller PIR-rapporten (eller begge) var registrert på kona og det er jeg som har stått for krav og dokumentasjon (som om det spiller noen praktisk rolle, ettersom vi alle reiste på samme PNR). Og nå, seks måneder senere, kom kronen på verket av KLMs trenering av saken: En påstand om at konas signatur i passet hennes og på "Third Party Authoritzation Form" ikke matcher og at de derfor ikke vil utbetale kravet. Denne siste påstanden synes jeg er ganske drøy, ikke bare fordi den er uriktig (kona begynte bare å le), men fordi den også er en nokså alvorlig anklage rettslig sett. Så dermed blir det transportklagenemnda. Altså etter at KLM klarte å somle bort bagasjen for C-klassereisende med status i det forbannede Skyteam (så mye for EBG utenfor SAS), og deretter har trenert saken i et halvt år i et forsøk på å slippe å kompensere små 500 euro. Jeg vet hvem jeg aldri kommer til å fly igjen, så lenge SAS metal eksisterer!
Jeg anbefaler deg om å finne først lignende saker om ødelagt bagasje hos transportklagenemnda som de ga medhold i før du sender noe inn. Der skriver du det som har skjedd , eventuelt ser etter lignende saker og deretter henvise til den aktuelle saken hvor transportklagenemnda ga medhold. Slik har jeg gjort flere ganger. Samtidig klarte jeg å få medhold mot United Airlines fullt ut noe som har aldri skjedd tidligere der inne, men bare delvis. Så oppsummert les før du sender. Lykke til.
Helt klart. Qatar ga ikke en eneste liten erstatning etter jeg ble 1 døgn forsinket. Bare viste til at det ikke var deres skyld. Som forsåvidt var veldig sant (iranske missiler). Da var Frende greit å ha. De utbetalte i løpet av et par dager, etter jeg såvidt hadde rukket å komme til Afrika. Absolutt null mas eller flere runder med mails.
Hvorfor sender du ikke kravet til forsikringsselskapet ditt? Det der høres ut som unødvendig selvpining.
Enig med de fleste, gå via forsikringsselskapet. Har selv aldri gått direkte til flyselskapet men alltid brukt forsikring og aldri opplevd noe tull. KLM i dette tilfellet, de tenker seg nok om ett par ganger før de starter kverulering med ett forsikringsselskap men tydeligvis ikke mot ett enkeltindivid
Send inn skjema med ny underskrift. Burde være raskere/enklere enn en runde med nemd. Ikke sikkert norsk nemnd vil røre det engang. For moro skyld ta en video av at hun signerer, last den opp i youtube/egnet sted, og send med link. Bra at noen tar sikkerhet/misbruk på alvor, og en underskrift som ikke ligner er en saklig grunn i min øyne.
Du mener han skal søke opp saker med ødelagt (forsinket?) bagasje, hvor selskapet ikke utbetaler da de ikke godkjenner underskriften på medreisende? Spørsmålet om selve skaden/erstatningsummen fremstår jo her uomtvistet?
Alle reiste under samme booking så i prinsippet burde alt være i orden. Har selv sendt flere ganger på vegne av kona og alt gikk i orden. Skjønner ikke at dette er noe som burde være et "stort" problem samme hvem som sendte kravet til dem.
Joda, vi kan mene hva vi vil om hvor strenge de bør være på fullmakter for å hindre misbruk, men spørsmålet mitt var altså om du mente han skulle søke på ødelagt bagasje (som du skrev), når det ikke er tvistespørsmålet her?
Jeg har sendt krav til Air France en gang pga forsinket bagasje for et par år siden. La ved kvitteringer og forklarte hva kjøpte når ut fra forsinkelsen. De siste klærne var kjøpt samme dagen som bagasjen kom. Ingen spørsmål og fikk ca NOK 4000 i løpet av et par dager. Var Flying Blue gull på det tidspunktet uten at jeg vet om det hadde noen betydning. Har også sendt krav til et par andre selskaper og aldri fått noen spørsmål.
Opplevde samme elendighet som trådstarter beskriver i sommer med AF. Bare tull hele greia. Gadd ikke ettersende alt de ba om og gikk heller på eget forsikringsselskap. Fikk umiddelbart tilbake pengene derfra.
100%! Den gangen LH/SN rotet bort (sånn ordentlig) bagasjen min purret forsikringen min på LH for å få dem til å ferdigstille saken hos dem og betale ut det jeg hadde krav på slik at If kunne gjøre opp resten. De har direktekontakt til alle de større selskapene forstod jeg på hen den gangen.
Helt enig. Har hatt en del forsinket bagasje i løpet av årene og aldri sendt et eneste krav til flyselskapet. Tar det på forsikringen og sist gang hadde jeg saken ferdigbehandlet etter en time (AI) og pengene på konto dagen etter. Prøve å se på det hele med positive øyne, får handlet litt nytt til garderoben når det skjer og har som regel skift til første døgnet i håndbagasjen.
Hva gjør mann når man har fått forsinket bagasje (altså får den dagen før man skal tilbake igjen - 6 dager) og har makset forsikringensgrenser, skal man da sende det resterende til flyselskapet? Her var det KLM
Flyselskapet er skyldig for dine tap i henhold til Montreal-konvensjonen, så du kan fint sende kravene dine dit. Husk bare å ikke sende samme krav til dem som du har sendt til forsikringen. Flyselskapene er skyldig et beløp oppad begrenset til 1,519 SDR, som tilsvarer ca 22,000 NOK med datens kurs, når det gjelder bagasje.