Jeg hadde i går ettermiddag en opplevelse på OSL som jeg har klaget på, men jeg kommer jo bare til en side som det sikkert går inn i sluket hos Avinor. Jeg skulle gjerne hatt noen mailadresser til personer i Avinor organisasjonen som er høyt nok oppe til at det reageres. Å snakke til vekterne på OSL er som å snakke til Immigrasjonsoffiserene på JFK, "Meg er gitt all makt på denne jord" Det er alltid en fornøyelse å kunne klage på maktmennesker: Klagen: Tid: 07.12.2025 ca kl 16.00 Sluse: Fast Track nær utenriksterminalen! Hendelse: Brudd på personvern vedr. helseopplysninger. Aldersdiskriminering av personer over 70 år Som vanlig hadde jeg sjekket inn bagasje som kunne forsinke prosessen i sikkerhetskontrollen og kom til båndet for å legge sekken min i bakken. Vekteren spurte om jeg hadde PC, nettbrett eller noe flytende i sekken og jeg kunne svare benektende på alle tre spørsmål. Har du toalettveske i sekken? Ja, svarte jeg, men det er ikke noe flytende i den. Toalettvesken må i egen bakke! Det er regelen.... Dette har jeg aldri hørt før, men jeg reagerte med å ta ut toalettvesken og satt den i en egen bakke. Du må ta opp glidelåsen, slik at vi kan se det som er oppi... Prøvde å protestere på at jeg da ville eksponere alle mine reseptbelagte medisiner for alle langs båndet før scanneren og etter scanneren. Dette er regelen! Egentlig skulle du lagt alt oppi gjennomsiktige poser i bakken og hvis du har noe å klage på så står vaktlederen der på andre siden av personscanneren. Etter å ha gått gjennom personscanneren henvendte jeg meg til lederen og han fortalte meg at reglene alltid hadde vært slik. Jeg prøvde å si at praksisen med å eksponere alle mine medisiner for alt og alle hadde jeg aldri opplevd før. Det har alltid vært regelen, men vi har ikke alltid praktisert det! Du verden .... Å snakke med eller gjøre innvendinger mot vekterne i sikkerhetskontrollen har akkurat samme negative resultat og virkning som å snakke til immigrasjonsoffiserene på flyplasser i USA. Ignorante og null empati. Mitt første spørsmål er: Når ble regelen om at tørre tabletter i en toalettveske skal eksponeres for alle innført? Eller er det slik at vekterne på norske flyplasser finner på nye regler etter forgodtbefinnende? Mitt andre spørsmål er: Skal reisende som åpenbart er over 70 år behandles som imbecile uvitende passasjerer, og bli ydmyket og trakassert i all offentlighet av vektere i maktposisjon på norske flyplasser? Da jeg prøvde å fortelle vekterne at jeg hadde gått gjennom sikkerhetskontrollene flere tusen ganger uten at dette hadde skjedd, så det ut som at de humret og tenkte inni seg "ja ja, stakkars gamle tulling, det der tror vi ikke på!" De får jo tro hva de vil, men jeg har som norsk næringslivsleder reist med meg fly over 6000 ganger de siste 40 årene og i nesten 20 av dem pendlet mellom Bergen og Oslo og Stockholm flere ganger i uken. Har fremdeles Diamantkort i SAS, Senator i Lufthansa og gullkort i Thai. Gjennom alle disse årene har jeg selvsagt måttet holde meg oppdatert på reglene i sikkerhetskontrollene i de ulike land og flyplasser, og tilpasset meg deretter. Ja jeg vet hva som er reglene, hvor det bl.a står "Ovennevnte er hovedregel, men du kan bli bedt av sikkerhetskontrollør om å ta ut enkelte gjenstander/enheter av håndbagasjen" Men det står IKKE at den enkeltes helseinformasjon skal eksponeres for alt og alle på transporten før og etter scanning. Det jeg har opplevd fra tid til annen er at det er blitt tatt etterkontroll av håndbagasjen og toalettmappen etter scanning og det er jo selvsagt helt akseptabelt. Vekterne har helt sikkert en annen versjon av hendelsesforløpet siden de oppfattet meg som en gammel førstegangsreisende, men min kone sto stort sett ved min side gjennom hele prosessen. Med hilsen
Sympati «like», og «ikke» like av kontrollen gitt denne! høres jo helt håpløst og meningsløst ut, håper du klarer å komme i kontakt med noen voksne som ikke bare dekker seg bak bisarre nye regler som trekkes ut av hatten, men som har litt omløp i øvre etasje
Mine tabletter ligger i en Air France-toalettmappe sammen med tannbørste og barberhøvel. Der forble de sist jeg var på OSL for halvannen uke siden. Her har en kontrollør vært på studietur på TRD hvor nye regler skapes løpende. Synes OSL bør kjøpe CT-scannere til jul, bra opplegg på AMS hvor alt forblir i baggen.
Det er jo Luftfartstilsynet som lager reglene i samsvar med EU/EØS https://www.luftfartstilsynet.no/passasjer/bagasjeregler/#Medisin. På siden deres er det lite detaljer og den henvises til Avinor. Heller ikke der er det klokkeklart. https://www.avinor.no/praktisk-info/bagasjeregler/ Tror vi alle gleder oss til det blir bedre scannere på OSL og rundtomkring, så lenge «tyttebærpolitiet» får gjøre individuelle vurderinger vil det være gjentakende med uheldige og ubehagelige episoder
I tillegg til Avinor kan du jo slenge inn en klage til Personvernnemnda. Jeg pleier for øvrig bare å svare nei på alle spørsmål de måtte ha og så ser jeg dumt på dem hvis jeg må ta ut ting og sende greier gjennom på nytt. De er ikke enig med seg selv halvparten av gangene, så nå er det bare "nei" fra meg.
Merkelig og sikkert lite hyggelig opplevelse. Er i mange flyplass-kontroller rundt i verden (men i hovedsak Europa), og har aldri ever måtte ta ut toalettvesken, som gjerne ligger i bunn av den lille ryggsekken jeg nesten alltid reiser med. Aldri noe innsjekket på reiser under 1 uke. I utvendig lomme på sekken har jeg plastpose med tannkrem og annet flytende så det er enkelt å ta ut. Men på OSL alene har jeg vært gjennom security 500+ ganger de siste 3 årene bare, og aldri trengt å ta ut toalettvesken som innholder barberhøvel, tannbørste, og flere tørre tabletter som feks Ibux. Hender 1 av 100 ganger at sportsklokken ikke går gjennom person-kontroll, men det er en annen historie. Her har du truffet noen ekstreme eksemplarer av tyttebær-politi, og gjør rett i å klage. Håper du får en fornuftig oppfølging fra Avinor. Hold oss oppdatert!
Ja, dette ble rart. En ting er jo regler og eventuell håndhevelse av disse, men noen må ta innover seg at måten vekterne oppfører seg på er helt uakseptabel i "treffpunkter". De skal **** meg smile, være høflige og bruke prososiale metoder som stimulerer til samarbeid. De skal løse problemer, ikke skape eller beundre dem. Når du trakk dette loddet i livet, så skal du være glad for at du får jobb og oppføre deg deretter.
Reglene virker klare, det er kun medisiner som er flytende man har plikt til å fremvise for kontroll (dvs. på samme måte som annen flytende veske, men ikke innenfor samme 1 liters grense). Så her er det bare å klage til Avinor, støtter også klage til Personvernnemda. Ellers tar jeg ut minst mulig, så får heller dagsformen til personellet avgjøre hva de synes. En sjelden gang de henger opp i haugen av ladere jeg bruker å ha i bunnen av sekken, men sjelden et problem. Har også som oftest en antibac og en håndkrem i jakkelomma som jeg glemmer å legge i litersposen, aldri blitt kommentert på...
Jeg tar ikke ut noe når jeg vet at jeg ikke har noe som skal inspiseres, men i går måtte toalettmappen i egen bakke og den måtte åpnes og brettes ut på en måte slik at alle andre passasjerer i tillegg til vekterne kunne inspisere innholdet fra jeg satt den på båndet til jeg plukket den opp etter gjennomlysing!
Kverulanten i meg hadde da (forutsatt at det ikke var noe flytende i den) tømt innholdet i sekken og lagt mappen i bakken....
Kjipe greier. Har merket meg at det i høst har vært spesielt en overivrig vekter på OSL. Kan riktignok ikke huske å ha åpnet toalettsakene mine noen gang. Var for øvrig vitne til en hendelse på TRD der "vaktkommandøren" kjeftet på en fyr som hadde dårlig tid til flyet etter at toget var forsinket. Forbrytelsen hans var at han ikke hadde løpt sikk-sakk gjennom alle sperringene de hadde satt opp, men dukket under. (uten å snike). Endte med at jeg skrev en lengre tilbakemelding. Ellers så må jeg jo si generelt at sikkerhetskontroller i Norge er noe av det smidigste som finnes sammenlignet med utlandet.
Kjedelig, ubehagelig og en fxxbxxxxt drittopplevelse. Høres ekstremt spesielt ut. Klag, klag, klag! Send også en infokopi til SAS. De betaler vel ekstra penger for at vi skal få lov å bruke Fast Track, kanskje har de tilogmed et statusmøte en gang i året for å få bekreftet at alt går veldig fint og kundene er veldig fornøyde. Har heldigvis aldri opplevd noe lignende. Tørrtabletter og øyedråper ligger alltid i sekken på båndet, har aldri blitt stoppet og sendt ut for ekstrakontroll.
Ville også klaget, med forhåpning om at det på et eller annet vis når frem til noen som kan korrigere aktuell person og leder sin praksis til å harmonere med resten av verden. Ville derimot ikke hatt for store forhåpninger til å få et svar som innrømmet noe feil... Har heldigvis aldri opplevd noe lignende, "verste" må være at de noen ganger krever at belte må av uansett eller spør om man har noe flytende, som om man er en turist på første flytur, når det allerede er tatt ut i neste bakke.
Da er lærdommen å svare NEI på spm om toalettveske så lenge den er tom for flytende. Jeg opplevde sist jeg kom inn med QR og skulle videre til SVG at passet jeg hadde i skjortelomma skulle de SE. Jeg tok det ut og forsøkte å putte det oppi sekken, men da forlangte de å se det. Jeg spurte om hvorfor, og svaret var at når de kunne se passet kunne de forlange og sjekke informasjonen i dette. Var også i fast track nermest utland.
Bra at du klager, Eddie47. Selv har jeg utallige ganger irritert meg over måten de driver på OSL. Her er andre regler enn alle andre norske flyplasser virker det som. Alt mulig må ut av håndbagasjen. Og måten noen av de håndterer og snakker til kundene på.....
Er det mulig!? Blir jo verre enn Securitas-vektere som bare må utøve den lille makten de tror de har ved en hver anledning det her. For noen kjipe liv de må ha som gjør at de synes det er normalt og greit å oppføre seg sånn. Gir ufortjent dårlig rykte til en hel bransje der det selvfølgelig også finnes masse decent folk.
Jeg skal ikke forsvare vekternes oppførsel, men det er en grunn til at OSL har endret driften i det siste. Og det er at de holdt på å miste godkjenningen fra EASA/EU etter et tilsyn med sikkerhetskontrollen, og da ble det oppstramming!
Bra du klager @Eddie47 Jeg reiser av og til med min gamle far som har Alzheimers, og han blir stadig "herset" med i sikkerhetskontrollen. Av og til lurer jeg på om de vet at det er mennesker de jobber med. Dette er ikke et samlebånd der de skal montere sammen komponenter. Ønsker ikke dele detaljer her, men det er helt klart at vi må klage når vi opplever slikt som deg Eddie.
Støttar deg 100% @Eddie47 har også opplevd veldig mykje meir aggressive og frekke vektere nå i høst, og alt skal ut av bagasjen til den minste detalj. Så det er nok eit eller annet som @Spielhaug seier dei har fått beskjed om, men bør kunne oppføre seg likevel.... Før denne tid så har me reist ned enorme mengder medisin til ekspedisjon, da har med hatt med utskrift av reseptliste fra lege viss det skulle bli spørsmål men aldri måtte visste medisin nokon gong på nokon flyplass i Norge, USA, Nepal, Tyrkia, Tyskland etc.... Så dette er nytt og spesifikt OSL.