Sjekket inn på Flesland i dag og bagasjen som skulle på automatisk bag droppet nektet og sa gå til bemannet skranke. Det var helt kaos på Flesland med sikkert 10x flere folk en vanlig. og SAS hadde en bemannet skranke for GO/eco og 2x plus/gold/dia. Foran alle 3 skrankene var det omtrent 30 meter med kø, og mange i køen bar preg av fotball lag og familier på tur. De hadde definitivt ikke pluss eller gull kort alle sammen. Hadde du stilt deg bakerst og venta stille i tja 40-60 minutter? eller hva hadde dere gjort?
Hadde en liggnende opplevelse på AGP engang. En skranke for Go og en skranke for Plus/EBG+. Når jeg ankom var det fordelt ca 50/50 i begge køene og når dem skulle begynne sjekkin ante personen som satt i Plus/EBG+ skranken ugler i mosen. Han kom ut fra skranken og faktisk begynte å rope relativt høyt at denne køen kun var for di som reiste i "Biz" eller hadde gullkort og andre pent måtte stille seg i Go køen. Vips så flyttet faktisk hele køen seg uten spørsmål mens jeg stod igjen alene. Tror det er mange som ikke vet bedre/eventuelt gir F og ikke bryr seg og bare stiller seg konsekvent i den korteste køen. Her kunne igjen sperrebånd og et eventuelt skilt nok gjort susen...
Rop ut høyt og tydelig er dette buisness innsjekkingen? Får så å følge på like høyt åja nå ser jeg det står med storebokstaver på skiltet der. Hadde vel og merke kun gjort dette om jeg hadde ekstremt dårlig tid og reiste alene
Kanskje ikke alle.. Men treneren og et par unger kan jo det, og gjeste resten.. Mine unger har sølv (gull når vi endelig får poengene fra ET)... Men ser problemstillingen.
Tja, du har jo av og til den ene forelderen med EBG (eller enda værre - EBS) som da mener at hele laget på 40 pax kan bli med på businessinnsjekk... Men for å svare på spørsmålet: har vært i lignende situasjon selv før (nektet på grunn av mindre enn 30 minutter til avgang), og har da gått fremst til skranken og forklart at tiden har gått ut slik at jeg ikke får levert bagasjen på manuell skranke. Jo lengre du venter, jo større sjanse er det for at bagasje ikke får være med, så det mener jeg er 100% innafor. Du er jo allerede i utgangspunktet "for sent ute" Aldri opplevd noen negative reaksjoner på det før.
Tenker at man kan prøve å gå fram og høre om det er mulig - og dersom personalet ikke følger opp kan man kanskje droppe SAS en epost. Prinsippet er ganske enkelt i mitt hode - skranken for BIZ/EGD/EBG/(EBS) burde ikke betjene "andre" kunder med mindre det ikke er noen fra nevne kategorier i kø. Løses da som regel fint med at biz-innsjekken avlaster vanlige køen når den er ledig.
Men dette kan igjen være roten til mye av forvirringen, når skille i det daglige viskes ut og nordmenn har blitt vant med at biz/gull avlaster vanlig skranke vil de også fortsette å benytte den til de får beskjed om noe annet. Samme med priority boarding, nordmenn er vante med at de stort sett kan ignorere det meste og vil da fortsette med det til de blir nektet.
Ser jo hvordan dem benytter SAS Fast Track som avlastning for den vanlige køen på OSL. Da blir det jo fort ingen Fast Track for dem som faktisk har behov/betalt for det. Det er helt tragisk spør du meg! Om herr og fru Ola Nordman må vente 2 minutter ekstra i sikkerhetskontrollen den ene gangen i året dem er ute å reiser tror jeg neppe dem reagerer på. Men derimot hvis det kommer en eller flere som faktisk har tilgang til Fast Track og havner bak herr og fru kan jeg garantere deg at den personen taper MYE mere tid enn det herr og fru sparte!
Jeg steller meg bakerst så spør jeg de som står foran meg om de står i ECO eller BIZ kø.. ECO så går jeg forbi.. enkelt og høflig.. Det er en del som har brent seg på meg opp igjennom, det er ikke alle som har prioritert boarding/insjekk som går i dress eller weekend bagen full av tags. Har gull hos flere selskaper reiser ofte biz med jobb, reiser ikke med tags, helst i jeans og t skjorte/genser og caps. Flere som har frest forbi, påpeker pent at køen starter bak meg..
Dette har de sluttet med nå som SAS har fått dedikert fasttrack. Har irritert meg blå over dette før, hvor jeg er på vei mot en praktisk talt tom fasttrack og pluselig så står det 10 stk der som ble hentet fra vanlig kø..
Har dem sluttet med det nå i det siste da eller? Di siste gangene (sist i April) så har dem fortsatt gjort det
Jeg baserer meg i utgangspunktet på at den nye FT stort sett er nesten tom når jeg kommer selv om det er kø andre steder..
Her i Trondheim unngår SAS enkelt problemet: det finnes ikke noen Gull/Biz skranke. Så da blir det å stå i kø bak tante Olga og onkel Asgeir som skal til Syden. Har bare dratt kort to ganger i min reisekarriere, når køen har vært umulig lang og flyet har vært like før avgang. Og det skal innrømmes at svartkort med sølvkråke virker ganske bra da. Det er imidlertid ganske kleint når en føler Jante-trykket på kroppen, så vanligvis henger jeg bare i køen
De to siste ukene har de faktisk begynt å hente inn folk fra den vanlige køen, samt, nesten enda værre, lose folk fra FT bort i vanlig sluse når det er antydning til å bygge seg opp kø. Jeg vil heller stå bak 10 forretningsreisende som reiser ørten ganger i uken enn Olga og Johnny som tilsynelatende aldri har flydd før.
Det har jeg sett, men de stengte jo den kontrollen for allmuen plutselig. Forøvrig enig, heller bak 10 dressmenn enn 10 charterturister, men ikke nødvendigvis bak 10 FT-damer.. Har sett en del av de som har en rekke poser og bagger med sminke og væske og alt mulig rart...
Noen ganger føler jeg meg litt ond, > og med det så har jeg bestilt F og møter opp i joggedress. Nekter de boarding så kan jeg kreve kompensasjon på det, da det ikke står noe om kleskode i "terms and agreement" når jeg booker billetten