Hei alle bonussankere, Nå har flyet mitt blitt kansellert og jeg er utrolig skuffa, mister en hel dag i NYC + ett døgn betalt opphold rett i dass. Har dog blitt reroutet til neste fly som går Onsdag 15 Mars, da SAS personell hevder at alle fly både til DC og Boston vil bli kansellert grunnet snøfall. Noen som har peil på hva mine rettigheter er her? Jeg har gullstatus, vet ikke om jeg egentlig kommer så langt med det. Har man rett på kompensasjon? Noen som har opplevd lignende og har noen tips? Takk.
Du får ikke noe EU 261/04-kompenasjon, men reiseforsikringen pleier å kicke inn og dekke nødvendigheter i mellomtiden. Vær rask med å booke hotell, fordi det er maaaaaaange som fort trenger en ekstra natt.
DY7001 har fremdeles godt med plass i morgen, om du klarer å overtale SAS til å booke deg om dit. Men når en ser på hvor mye som er kansellert er det vel en viss fare for at Norwegian innstiller også - og da er det like greit å sitte på den nye billetten med SAS tror jeg
Ingenting å gjøre, det er meldt om opp til 1,5m snøfall på østkysten i morgen i verste fall så SAS har instillt alle fly til Newark naturligvis. http://www.dn.no/nyheter/2017/03/13/1945/Luftfart/sas-kansellerer-usa Så langt har 5000 flyvninger blitt innstilt og alle skoler i NYC stenges tirsdag, for å sette det i perspektiv. Du er egentlig heldig som slipper unna der borte, for det blir garantert et kaos. Hotellkostnaden får du igjen med en grei reiseforsikring.
En og en halv? Leste en halv meter i artikkelen. Uansett, det er ikke Amerikanerne i stand til å takle enkelt og greit, så blir nok litt styr et par døgn..
En og en halv tomme er tilstrekkelig for å skape unntakstilstand der borte. ...når det er sagt, tror jeg faktisk også Oslo hadde fått problemer om det datt ned en meter snø over natten.
1-2 feet, vil si 30-60cm. Ikke vannvittig mye, men helt sikkert nok til å lage kaos. Og store overskifter, Snowzilla osv..... http://www.accuweather.com/en/weath...zard-conditions-in-at-least-7-states/70001093
Første gang vi faktisk måtte stenge OSL noen timer pga vær var første helga i februar 2009. Da kom det 27 cm på 2,5 timer. Andre gang flyplassen måtte stenge pga snø var nøyaktig et år senere. Så det tok 10 Norske vintere før en stenging skjedde.
Da satt jeg om bord i en BA A320 i et par timer før jeg gikk av igjen og tok bussen hjem. Husker også jeg stod bak et britisk par i ombookingskø, der dama kjeftet ned mannen og kunne ikke skjønne hvorfor flyplassen måtte stenge pga. litt snø. Det var en uke eller to etter at Heathrow hadde vært stengt i flere dager pga. et par centimeter.
Sitter på et møte nær Cape Cod. Flere som skulle vært på møtet i dag er sterkt forsinket. Noen kan ikke komme - før i beste fall på onsdag (Kanselleringer, bl.a. fra Newfoundland) ,men også på inngående. Logan (Boston) er ganske følsom for dårlig vær.
Stod nå 1,5 m i artikkelen da den kom på trykk, ser de har oppdatert til 0,5. Et helsikes kaos blir resultatet lell.
Det er ikke bare snefallet som skaper problemer, men vinden også. Du kan ha så mye utstyr du vil, men det hjelper lite når det fokker igjen et par hundre meter bak deg. Mange kan/vil heller ikke komme på jobb når veiene er uframkommelige. Mange faktorer som forsterker problemene.
Jeg har selv kjørt inn til EWR i sterkt snødrev fra langt inne i Pennsylvania og det var ikke noe jeg lengter etter å gjøre igjen! Alle lastebiler det var mulig å sette en plog på, var ute og ryddet vei .... biler lå strødd over alt, i veikanter og rabatter. Jeg bodde natten før i et område hvor det bodde mange statsansatte og byråkrater i DC og Maryland, disse ble bedt om å holde seg hjemme og skolene ble stengt. Jeg forstår veldig godt at dette var nødvendig fordi det var fullstendig kaos på veiene .... det kommer som kastet på en, dagen før hadde vi gått ute i småsko og skjorteærmer .... Jeg kom vel to timer forsinket til EWR og flyet skulle vært gått for lenge siden, men det sto der nedsnødd og viste ingen tegn til at det skulle ut å fly ....det var over en halv meter snø på hele flyet, en 737 fra Continental som skulle fly meg til Atlanta. På flyplassen var det folk over alt .... Da været roet seg og de fikk ryddet flyplassen ble det boarding og solen skinte, kom det en deicerbil til gate og de spylte av all snøen på maskinen FØR vi gikk fra gate .... Selv om vi her i lille Norge sitter og rister litt på hodet av at "litt snø" stopper flyplasser på østkysten så er det ingen spøk! Selv om flyplassen kan ryddes og operere trenger jo folk å komme til og fra flyplassen, USA er avhengig av veier og biler .....
Det skal være sikkert og vist. Kjørte en gang langs I-10 i Louisiania gjennom restene av en tropisk storm, og det var nokså heftig. Gikk riktignok fint så lenge man kjørte etter forholdene, men jeg mistet etterhvert tellingen på hvor mange amerikanere som allikevel suste forbi i 120 km/t, og på hvor mange biler som lå i grøfta. Så selv omfanget av idioti er større i USA, hvilket man stadig får levende beviser på.