Vilkårene til SAS har pleid å si at de kansellerer retur ved no-show på utreise av en t/r billett. Men nylig gjorde de aktiv ombookong av meg på returen (ifm kansellering av opprinnelig retur) selv om jeg ikke hadde brukt utreisen. Er reglene endret? Kunne passet meg godt å hoppe over en utreise om noen dager, men jeg trenger returen
Såvidt jeg leser, såfremt det ikke er langdistanse, så skal det være OK om du ikke bruker noen av segmentene på utreise, men det bør vel da kanselleres på forhånd så det ikke blir no-show med automatisk avbestilling. Sekvens-policy: https://www.sassalesinfo.com/reserv...s-agreements-outbound-travel-completely-unuse No-show policy: https://www.sassalesinfo.com/reserv...g-policies-agreement-sas-policies-no-show-sas
Jeg var på en reise tidligere i mars hvor reisefølget møtte opp i CPH på OSL-CPH-DUB. Det var ikke noe problem med resten av turen, sa også fra i gate i Oslo.
Har vært med på tilsvarende på SVG-OSL-BRU med samme retur. Samboeren var på jobb i Oslo og møtte meg på OSL. Smooth sailing.
Det å hoppe over en innenriks feeder flight er innenfor policy, ref Salesinfo-linken over. Man kan ikke regne med det samme om man dropper en flight på tvers av landegrenser.
Betyr det at min klassiker OSL-LHR-OSL er ugrei om man hopper over utreisen, og bare ønsker å beholde returen, mener du? Synes @Henrik sine linker til salesinfo var tydelige på at det er ok, og at de ikke kansellerer returen selv om man ikke bruker utreisen (på shorthaul Europa). Selv om man kan bli tatt i "no show" felle. Men den har ikke truffet meg, så sent som for 2-3 uker siden hvor jeg var helt passiv og ikke brukte utreisen.
Du beholder hjemreisen ved no-show på utreise, men om du f.eks. har booket OSL-CPH-LHR og heller ønsker å starte i CPH skal du i utgangspunktet booke om og betale fare difference. Unntak fra regelen er om man starter med et innenrikshopp og vil stå over første flight:
Jeg booker hovedsakelig separat tur-retur, ofte separat booking for meg og fruen også, begge veier. Gjør det mye lettere å finne bonus/andre alternativer.
Ja, jeg gjør også det på endel flyselskaper. Men på feks SAS og British Airways er det ofte masse å spare på å booke t/r i en smell. BA er helt rå. Gikk nylig ned i pris fra 250 GBP til 81 GBP på enveis-booking jeg egentlig så etter. Men siden jeg bruker de flightene uansett, var det ingen god grunn til å ikke velge en fornuftig og brukbar dato på "returen" til London. Dette var ex London mao. Kjøre 2 slike bookinger i en "saks" så har man 2x t/r på en veldig snill pris
Har fremdeles til gode å se eksempler der man sparer mer enn 100-200 kroner på å booke T/R istedenfor 2x enveis hos SAS. Har det endret seg den siste tiden? BA (som du påpeker) og LH-gruppen vet jeg at er veldig hyppige brukere av den prisingsstrategien. Klassisk eksempel på å prøve å ekstrahere mest mulig penger fra forretningsreisevirksomhet men samtidig være konkurransedyktig for feriereisende.
Det er vel en voldsom forskjell på kortdistanse og langdistanse med SAS, hvor man vanligvis kun kan kjøpe fleksible billetter på langdistanse, med startpriser på 3-4x de rimeligste ikke-fleksible. På kortdistanse er forskjellene, som du sier, ganske få kroner.
Har du noe referanse på dette? Skulle fly Oslo-Nice tur retur med SAS. De kansellerte tur reisen og booket meg om på en forferdelig reise gjennom Stockholm med overnatting som er helt uaktuelt. Kjøpte nye billett med KLM (som jeg sitter på nå), men ønsker fortsatt å benytte returreisen med SAS fra den orginale billetten. En fra SAS på flyplassen mente jeg bare skulle sitte rolig i båten, kjøre no show på tur ut, og så benytte returen fra Nice. Men finner ikke noe referanse på dette, og er litt nervøs for at de skal kansellere returbilletten min.
Det er min metode nå i langhelgen, og har funket for noen få uker siden. Men vet aldri hva SAS gjør, men det gikk bra sist - og det skal jo være litt spennende å være frequent flyer