Jeg har lenge hatt et mål om å oppleve mitt syvende kontinent før jeg blir 50, altså om halvannen måned. Vi booket hoveddelen av denne jubileumsreisen for halvannet år siden (kommer tilbake til det) og la til flyreisen for temmelig nøyaktig ett år siden med det såkalte Wien-trikset. Reisen fra Sola startet i går kveld. Vi overnattet på Radisson Blu ved OSL i natt og sitter nå i Gull-stua til SAS og venter på avreise med Lufthansa til Frankfurt om litt over en time. Prøver å oppdatere her underveis.
Fin flytur til Frankfurt i LH Business i morges. Men vi hadde hele 13 timer til neste fly. Vi bestemte oss derfor for å ta turen inn til Frankfurt sentrum, en by som jeg aldri har vært i før, selv om jeg har vært på flyplassen utallige ganger. Når vi først skulle til sentrum, bestemte vi oss for å melde oss på en free walking tour, der man kun betaler hva man ønsker i tips. Det var en fin rundtur, en småkald formiddag. På turen fikk vi lært ganske mye om byens historie og arkitektur. Dro så på en tysk "ølstue" for litt typisk mat og drikke. Svineknoke og schnitzel med øl og eplevin. Alt for mye mat til at det var mulig å spise opp, men godt smakte det. Deretter har det blitt litt shopping, før vi tok toget tilbake til flyplassen. Nå har jeg akkurat funnet meg til rette i panoramaloungen. En behagelig lounge med utsikt. Her er rolig, gode stoler og lite folk. Blir her et par-tre timer for litt drikke og sikkert en dusj, før vi stikker bort til Senator-loungen. Får et par timer der også før boarding på 747-flyet som skal ta oss til Buenos Aires i natt. Det blir en lang dag...
God tur te Buenos Aires og Ushuaia (reknar med det er der du skal mønstre på cruisebåten). For min del er Ushuaia og Ildlandet nett som Troms. Det meste er likt utanom pingvinar då, det har ikkje Troms
Da er vi ankommet Buenos Aires etter en lang flytur i en businessklasse som ikke kan måle seg med de beste, men samtidig veier Lufthansas service og mat/drikke opp for det. Kalv til forrett, tørrfisk til hovedrett og ost til dessert. Akkompagnert med noen glass champagne før og til forrett, så østerrisk hvitvin til fisken og portvin til dessert. Fikk sovet 6 timer og våknet i god tid før frokost, som var en noe spesiell blanding med oliven, cottage cheese og hummus, samt kremet yoghurt. Landet på tiden og tok en Uber til Hilton Buenos Aires. Der har vi nå fått registerert oss og fått detaljer for turen videre i morgen. Nå blir det å slappe av ved bassenget i noen timer, før et raskt måltid og noe søvn. Oppmøte er kl 0220 i natt.
Så er vi der argentinerne selv kaller verdens ende, nemlig verdens sørlingste by, Ushuaia. Eller i alle fall den sørligste byen av en viss størrelse. Vi startet turen fra Buenos Aires kl 0220 i morges via Ezeiza-flyplassen. Her tok vi en ikke gammel, men svært slitt og ganske skitten A320 fra selskapet JetSmart. (Dette var inkludert i den videre turen.) Det ble servert en omfattende frokost og etter 3t10min landet vi på flyplassen lengst sør i Tierra del Fuego. Fra flyplassen ble vi hentet av en buss og tatt med på en tre-fire timer lang rundtur blant de spektakulære fjellene her. Jo, det kan likne på Troms, men synes landskapet her er enda tøffere. Som nevnt kalles Ushuaia verdens ende, men vår reise stopper ikke her. Vi er nå gått om bord i "Roald Amundsen" fra Hurtigruten Expeditions (HX) som skal ta oss videre sørover.
Her er vår lugar. Fint rom med bad, et par stoler og en god seng. Og ikke minst balkong med to stoler. Vi forlot Ushuaia i kveldingen og benyttet anledningen mens vi ennå var inshore i Beagle-kanalen til å bade i det oppvarmede bassenget og i boblebadet. Herlig! Frokost, lunsj og middag serveres de fleste dager som buffet i restauranten Aune (men enkeltdager a la carte), mens det er en egen a la carte-restaurant for suitegjestene. Det finnes også en tredje restaurant som serverer burgere, pizza, tacos og liknende. Mat og drikke er inkludert i prisen. Dagen i dag har vi hatt vekslende vær med overskyet, tåke, sol og regn. Temperaturen har falt fra over 20 grader i Ushuaia til 5 grader der vi er nå midt i Drakestredet på 60 grader sør. Samtidig har vi vært utrolig heldige med vindforholdene, kun bris her i et av de normalt mest værharde områdene på kloden. Bølgehøyden er på bare to meter, som er å regne som flatt hav. Dagen har gått med på å gjøre diverse forberedelser for vårt kommende eventyr og følge diverse forelesninger, samt tilbringe flere timer på dekk med kikkert for å speide etter hval og sjøfugl. Vi har sett to hval, flere titalls albatrosser, flest svartbryn-, men også en konge- og to vandrealbatrosser, noen pingviner og utallige petreller. (Noen bilder av fugler er fra bakskjermen på kamera, skal laste opp orginaler senere)
Hele dagen har vært på havet på vei sørover. Vi krysset i dag 60ende breddegrad og så første øya i Antarktis, Smith Island, som er del av Sør-Shetlandøyene. En ganske liten øy, men med 2000 meter høye fjell. Vi så også de første isfjellene og flere titalls hvaler, flest finnhval. Det har vært flere foredrag om Antarktis i løpet av dagen og vi har forberedt utstyr på en del av ekskursjonene som venter. I restauranten ble det servert en set meny med amuse bouche, hummersuppe, indrefilet og mascarponekrem. Men midt under middagen dukket en flokk spekkhoggere opp rett ved skipet vårt. Kapteinen stanset skipet for at gjestene skulle få se disse dyrene. Folk var helt ville og sprang mot vinduene med sine kamera og mobiler. Glass ble veltet og knust, men jeg tror de aller fleste fikk sett spekkhoggerene. Måltidet var uansett utsøkt, med god drikke. Godt nyttår!
I morges, på årets første dag, våknet vi til synet av isfjell, is, snø og fjell - på vei inn i en trang fjord kalt Paradise Bay, i Antarktis. Vi hadde vært heldige og blitt trukket ut til å være første gruppe til å padle kajakk, mens andre skulle på zodiac-cruise eller bli værende på skipet. Paradise Bay er fylt med isfjell i ulike størrelser. Her er masse bøylepingviner som hekker ved en argentinsk forskningsstasjon (Brown Station). Vi så mange pingviner som svømte i flokker svært nær oss. Helt utrolig å se de komme hoppende ut av vannet, for så å dykke og svømme i en utrolig fart under oss. Vi så også en leopardsel som lå og slappet av på et isflak. Og mye flygende fugl som terner, sørjo og oseanhavsvaler. Ved lunsjtid seilte vi nordøstover i tre timer, gjennom trange sund og sikksakk mellom isfjell til Orne Harbour. På veien så vi et par knølhval. I Orne Harbour tok vi zodiac til land og fikk for første gang trå i land på vårt syvende kontinent, på fastlandet. Vi gikk så opp en temmelig bratt fjellskrent for å se på hekkende ringpingviner. Etterpå var vi en tur innom baren for en drink før kveldens middag. Nevnte jeg at alt er inkludert om bord? Etter middagen vil det bli presentasjon av morgendagens program.
I går var vi trukket ut som første gruppe til å gå på truger ved et sted som heter Dorian Bay på Wiencke Island. Vi hadde på forhånd fått litt opplæring i hvordan man tar på truger og går med de. Virket ganske enkelt. Så ble vi fraktet med to zodiacer til land. Like ved landingsstedet holdt en koloni med bøylepingviner til og ute i fjorden så vi blåsten av et par knølhval. En mindre seilbåt hadde også ankret opp like i nærheten. Vi kom oss i land, fikk på truger og gikk halvannen time i det slående vakre, hvite landskapet. En gang stanset vi opp og alle ble bedt om å være helt stille to minutter. Spesiell opplevelse å "høre" slik stillhet, kun avbrutt av enkelte pingviner som ropte. Så gikk vi opp på en åsrygg og fikk flott utsikt ned til skipet vårt som lå på andre siden av bukten. Etterpå var vi en tur i bassenget og fikk så servert varm argentinsk kjøttsuppe ute på dekk, før vi klargjorde oss for neste landing, ved Damon Point, der det er et par gamle forsynings- og tilflukthytter - og like ved enda en koloni med bøylepingviner. Det settes opp flagg som begrenser hvor nær vi får gå pingvinene, men i blant kommer en av de bort for å kikke på turistene. Det blir mye bra foto med mitt ordentlige kamera. Skal prøve å laste opp noen etterhvert. Og ett av bildene som er tatt med speilrefleks: Siden har vi seilt langs Antarktishalvøya i nordøstlig retning. Stadig ser vi fugl, hval og pingvinflokker - og ikke minst spektakulær natur. Og været endrer seg hele tiden. Middag i dag var fra meny med valg mellom tre forretter, tre hovedretter og tre desserter. Jeg valgte røkt andebryst, svinenakke og ost. Sammen med god argentinsk rødvin. Nå er planen å gjøre en landing ved Georges Point i dag (se bilde fra prebriefing under) før vi skal seile 20 timer rundt nordspissen av Antarktishalvøya og prøve å komme oss inn i Weddellhavet, der vi kan forvente oss mye mer sjøis. Blir spennende.
Georges Point på Rongé Island var et fantastisk sted. Under det svært bratte fjellet så vi tre ulike pingvinarter. Bøyle-, ring- og adeliepingvin. Og vi kom svært nære pingviner som var på vei til eller fra sjøen, mens sørjoene stadig var på jakt etter et måltid. Vi så faktisk en sørjo som klarte å ta et pingvinegg fra reiret. Her var også slirenebb, antarktisskarv, taremåker og antarktisterner, mens to digre weddellseler lå og sov på stranden. Til lunsj ble det servert "Biff Lindstrøm" og multekrem til dessert.
Nå er vi helt på nordspissen av Antarktishalvøya, like ved den argentinske Ezperanza-basen. Her er en adeliepingvinkoloni med utrolige 120.000 hekkende par. Og på sjøen utenfor ligger enorme tabulære isfjell, som er flate på toppen og med loddrette kanter. (Bildet her viser et av de aller minste) Været er pent, men det er stiv kuling i kastene, så det føles kaldt. Vi var tidligere i dag ute med zodiac for å se og fotografere pingviner som svømte i sjøen. Det var egentlig for mye sjøsprøyt, men fikk noen ok bilder. Planen er nå å finne ly for vinden og for de som tør blir det mulig å ta et sjøbad fra båten, såkalt "polar plunge". Vanntemperaturen er rundt 0 grader. Det gledes! Imens får jeg tid til å skrive litt om bakgrunn og opplegg for denne reisen. Bakgrunnen var som nevnt før mitt mål om å besøke alle syv kontinenter før jeg blir 50, så det har jeg lykkes med nå. I tillegg er det en jubileumstur for min samboer og meg som begge blir 50 neste måned. Altså er turen en gave til oss selv. Vi bestilte selve ekspdisjonscruiset sommeren 2023. Da var det et bra tilbud på nett som vi slo til på, med ca 25 prosent rabatt. Vi betalte først et depositum, og betalte resten året etter. En måned før avreise måtte vi ha påkrevd legeundersøkelse og det er obligatorisk med reiseforsikring som gjelder for Antarktis. Reisen er et såkalt ekspedisjonscruise til Antarktis og Falklandsøyene med det som var Hurtigruten, men som nå kaller seg HX. Her er reiseruten: Alt om bord, bortsett fra den mest eksklusive drikke og enkelte utflukter er inkludert. Det er egentlig alt for mye god mat her, så vi burde brukt gymen om bord oftere. Det er badstu, basseng, boblebad, løpebane og treningsrom om bord. Det er en diger bar i 10. etasje, med svære vindu som er dugendes for å følge med naturen utenfor. Ellers man kan bruke de tre utendørs observasjonsdekkene. Hver dag planlegges det to landinger. Dette gjøres normalt med zodiacer. Planene til ekspedisjonsteamet blir visstnok stadig endret pga vær og vind. Derfor vet vi passasjerer så og si ingenting om hvor vi skal, før vi får briefing kvelden før. Om bord er vi ca 400 passasjerer. Derav 6 norske. Også kaptein, chief engineer og en til offiser er norske. De fleste passasjerene er amerikanske, australske, britiske, tyske og kinesiske. Før avreise ble vi tilbudt et gratis, frivillig webkurs om Antarktis arrangert av University of Tasmania. Kurset ga en grunnleggende innføring om historien i Antarktis, Antarktis-traktaten, typer is, næringskjeden, dyrelivet og mye mer. Kurset ble avsluttet med en test som måtte bestås for å få kursbevis. Jeg opplevde det som svært lærerikt og nyttig. Det er rundt 20 forskere om bord, som driver diverse typer forskning under seilasen. Blant annet er de hver dag ute og tar vannprøver som blir studert i mikroskop. Cruisepassasjerene får være med hvis de vil, både ut i forskningsbåten eller studere "dagens fangst" i mikroskop. Bildet under er skjermbilde fra mikroskopet. Det viser ulike typer plankton som er grunnlaget for alt liv i Antarktis. Flere ganger om dagen holder forskerne og ekspedisjonsteamet foredrag om natur, dyreliv, fotografering, geologi mm. Disse er av meget høy kvalitet. Det er også en historiker som forteller om polarhistorien. I dag var det foredrag om Shackletons dramatiske Endurance-ekspedisjon. Det er sommer i Antarktis nå, så det er dagslys nesten hele døgnet. Temperaturen svinger rundt 0 grader. Naturen er mektig og dyrelivet yrer. Vi ser blant annet masse hval hver eneste dag. I natt skal vi seile inn i Weddellhavet som sjelden besøkes av turister, så det blir svært spennende. Deretter setter vi kursen mot Stanley på Falklandsøyene. Da skal vi nok en gang krysse det beryktede Drakestredet. Spørs om vi er like heldige med været da som vi var på vei sørover...
Det ble "polar plunge" på meg. Null grader i vannet. Merk isfjellet i bakgrunnen. Det var overraskende mange som tok utfordringen.
Dagen i dag startet vi kl 06 med å gjøre et forsøk på å kjøre skipet inn i isen, så vi passasjerer skulle få gå på den såkalte fastisen her i Weddellhavet, ved Snow Hill Island. Dessverre var isen for råtten til at det var forsvarlig å gå på den, men det var uansett tøft å se det svære skipet pløye seg vei gjennom tykk is. I steden ble det satt ut zodiacer og vi skulle forsøke å finne keiserpingviner og adeliepingviner på isflak. En gruppe fant to unge keiserpingviner etter vi hadde returnert, men vi fikk sett de i kikkert fra båten. Senere oppdaget jeg en voksen keiserpingvin på et isflak mens vi var på vei nordover igjen. Vi har nå startet turen nordover, retning Falklandsøyene. Seilasen er beregnet å ta 2,5 døgn. Det ble Nansen-burger med fries og milkshake til lunsj i dag i restauranten Fredheim. Skikkelig godt. Og i ettermiddag tok vi sauna. Svømte så i bassenget og deretter boblebad, mens isfjellene passerte på utsiden.