Jeg er så heldig at jeg har minst en jobbreise til USA hvert år. Denne gang går turen til Atlanta. Avreise fra Sola i formiddag med CRJ-1000 fra SAS/Cityjet. Helt ok liten tur over Skagerrak i Premium. Fikk kaffe og en god sjokolade/marsipan. Etter en liten tur i loungen tok vi fatt på nesten ti timer med SAS A330 i Premium. Litt i det lengste laget i denne klassen synes jeg, særlig når det er helt fullt og man blir "innesperret" av en fyr i nabosetet som prøvde å sove mesteparten av turen. Samtidig er setet i seg selv ganske bra. Og det ble servert to måltider + snacks halvveis. Tenker ikke å skrive så mye mer om denne flyturen, da produktet er godt kjent her inne. Lite kø i passkontrollen og kom kjapt gjennom selv om jeg overså køen for MPC. Bagasje kom også kjapt og jeg tok en Uber til sentrum der jeg skal bo på Westin Peachtree. Etter innsjekk gikk jeg en liten runde i sentrum og var innom en butikk for å handle litt brus og en sandwich. I kveld kom en gledelig overraskelse da jeg sjekket SAS appen. Det hadde kommet inn uhorvelig mye mer poeng enn forventet pga doble poeng, samt 15000 levelpoint for ti reiser, fra julekalenderen. Noen som vet hva disse kjøretøyene/robotene gjør? Ser de rundt omkring i sentrum. Jeg skal prøve å få oppdatert litt underveis, men under jobbdelen til uka blir det litt begrenset. Men skal ta det igjen på feriedelen fra og med neste helg.
Våknet som ventet grytidlig (kl 0500) og etter et par kopper kaffi dro jeg ned i hotellbassenget for en treningsøkt. Herlig, selv om bassenget ikke var mer enn akkurat stort nok. Måtte dykke under tau med flyteelement for hver lengde. Deretter var vi noen kollegaer som møttes på et nærliggende hotell for en felles frokost. For meg ble det Eggs Benedicte. Vi satt lenge ved bordet, før vi bestemte oss for å prøve å få brukt hviledagen til noe felles. Valget falt på byens Coca Cola-museum som dessverre, men egentlig som forventet, ble en skuffelse. Etter museet vandret vi litt rundt i sentrum før vi endte først på irsk pub og deretter meksikansk bar for noe godt å drikke. Timene gikk fort og til middag valgte vi å dra på Ted's som har spesialisert seg på bisonkjøtt. Selv hadde jeg bison ribeye. Smakte svært godt, selv om kjøttet var mer steikt enn jeg hadde bestilt.
I dag har det vært jobb og møter hele dagen, men avsluttet med kveldsarrangement på toppen av en bygning i sentrum med flott utsikt over byen. Siste bildet her viser stadion der det skal spilles vm-kamper i fotball til sommeren, bla ene semifinalen.
For å være litt negativ, så virker Atalanta utrolig lite spennende Ellers takk for at du deler så langt, ser frem til det som kanskje er turens høydepunkt?
Mine to døtre som har vært mye i Atlanta spurte meg da jeg planla MR til Atlanta da de åpnet ruten: Hva i all verden skal du der? Det skjer jo ingenting! PS. Jeg var på en Bruce Spingsteen konsert der i 2002(?)
Ferdig med møtene i Atlanta og snart ferdig med jobben her. I ettermiddag var jeg en tur innom verdens største helikoptermesse som foregår her i byen denne uka. Litt fra Westin-hotellet som er en av byens høyeste bygninger. Rommet: Utsikten fra rommet nå i kveld. Samboeren min har akkurat landet i Atlanta, så må ned i resepsjonen og ta i mot henne. I morgen reiser vi videre til forhåpentligvis sol og varme. Her i Atlanta har temperaturen sunket fra 27 i går til 7 grader og iskald vind i dag.
Det jeg kan framheve som bra i Atlanta er Georgia Aquarium. Var der på et arrangement i går. Enormt stort og masse ulike typer fisk, bla en diger hvalhai og manta, samt hvithvaler. Tok dessverre ikke bilder.
Tok en uber til flyplassen. Skypriority check in og kom forholdsvis raskt gjennom sikkerhetssjekken. Måtte vente en halvtime før Sky Club-loungen åpnet kl 0630. Er der nå og spiser frokost. Noe enkelt matutvalg, og papptallerken og plastbestikk trekker ned. Ellers helt ok plass å tilbringe den neste timen.
Straks boarding på Delta 737-800. Boardinggruppe 4 med EBD/EBG og economy-seter. Gammel innredning i denne maskinen og skjermene virker ikke. Det er visst fullbooket fly. Flytid beregnet til 2t24min.
Flyturen sørover gikk langs østkysten av Florida, over Cuba til Montego Bay på Jamaica. Underveis ble det servert drikke og snacks i economy. Selv tok jeg en kaffe og en pakke med cookies. Straks vi tok bakken med hjulene var det full applaus blant passasjerene. Føltes som charter til Mallorca på 80-tallet. Vi hadde på forhånd fylt ut innreiseskjemaer på nett og kom raskt gjennom passkontroll som var digital. Hentet bagasje og bestilte en Uber som kjørte oss til der vi skal bo: Polkerris Bed&Breakfast i Montego Bay. Vi valgte dette stedet fordi det ikke fristet med støyende resort og dette stedet har bra anmeldelser. Vi ankom flere timer før innsjekk, men får likevel bruke fasilitetene og har fått forfriskende limonade. Førsteinntrykk er at dette er et sjarmerende sted oppe i lia over byen, med hyggelig betjening og flott utsikt. Kanskje litt langt å gå til restauranter og strand, men tror det går helt fint.
Da har vi fått sjekket inn på Polkerris, en time før tiden. Førsteinntrykket er at dette er et veldig rolig og fint sted.
Gått en tur i to-tre timer i ettermiddag. Og blant annet bestilt dykking til søndag. Sånn generelt er inntrykket av byen noe shabby og mange masete selgere. Men men oppe i åsene rundt sentrum er det rolig, frodig og flere fine plasser. Og langs kyststripen er det mange fine hvite strender og lyseblått hav. *Kan likevel ikke unngå å legge merke til at det fortsatt er en del skader etter fjorårets kraftige orkan som gjorde omfattende skader her. Etter dykking var bestilt, kjøpte vi en pizza for sen lunsj nede ved stranden. Bestilte en medium størrelse, men den var massiv og med alt mulig oppå, blant annet fritert kylling, pepperoni, skinke, ananas, paprika, sjampignon og mer. Godt, men umulig å spise opp, selv om vi var to. Lurer på hvor stor en large pizza her er... Temperaturen ligger på nær 30 grader, selv om det nå har skyet over. Resten av ettermiddagen blir ved bassenget. Dropper trolig middag i kveld og tar en tidlig aften.
Vi valgte jamaicansk alternativ til frokost, framfor amerikansk. Angret ikke på det. Først frukt, deretter "ackee and saltfish" som er Jamaicas nasjonalrett. Veldig godt.