Israel og Palestina

Tråd i 'Reisemål' startet av milehigh, 29. des 2025.

1. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,564
    Bonuspoeng:
    183
    Svært lite (om noe) info om disse reisemålene på forum så da kickstarter vi en tråd her (også i ren latskap da reisebrev tydeligvis blir for ambisiøst). Med fersk rute med SAS CPH-TLV så er det kanskje aktuelt for flere nisser.

UD har hatt reiseråd for hele Israel og Palestina lenge. For Israel ble det redusert til 5 km fra Gaza/Syria/Libanon fra tidlig i November. Bortsett fra rent personlige moralske og risikovurderinger, så medfører det at reiseforsikringen er gyldig. Reiserådet gjelder fortsatt hele Palestina (Gaza og Vestbredden) med unntak av Øst-Jerusalem (som inkluderer hele gamlebyen).

Vi booket juleferien før fredsavtalen. Både fly og hotell var flex, og det var gjort research mtp forsikring. Det er flere Israelske og internasjonale selskaper som tilbyr reiseforsikring for enkelttur i regionen.
    Ikke så nøye med bagasje og forsinkelser. Anså risikoen for krigsrelaterte skader som små (kjørte forbi forsvarsdepartementet i Tel Aviv hvor alle vinduene var blåst ut etter et Iransk missil), men kunne være greit å ha sykehusbehandling om man handlet i en trafikkulykke eller noe helt vanlig.

I hvilken grad var vi påvirket av konfliktnivået i regionen? Som vanlig i Israel er høy tetthet av bevæpnet politi og militære. For vår del medvirket det bare til at vi følte oss tryggere enn i de fleste land vi reiser til. Men må si vi stusset litt over at en del sivile bar våpen. Mest i Jerusalem. Vi ble forklart at det var politi/militære som hadde med våpen off duty så de hadde kontroll på våpenet sitt, og at det var settlers fra vestbredden, som måtte bevæpne seg grunnet reell kidnappingsfare. Snakket med en i baren på Kempinski Tel Aviv, og det var først når han reiste seg for å hente en ny drink i baren, jeg så pistolen trykket løst ned i bukselinningen bak.
    På samme måte på hotell og spisesteder i Jerusalem møtte vi flere med pistol i holster, og ikke minst flere familiefedre i frokostsalen med barnevogn i buffetkøen med automatrifle over skuldra. Mens de tilsvarende bevæpnet drakk rødvin til frokost på nabobordet.

Snakket med noen amerikanske jøder om dette, og de følte seg definitivt mye tryggere i Israel enn i USA mtp våpen. Det er strenge krav til våpenlisens (sammenlignet med USA), oppfølging med fornyelse, helsekrav, krav til oppbevaring og kontroll, tilgang på ammo osv.

Oppsummeringsvis følte vi oss 100% trygge på alle måter under hele oppholdet, og det inkluderer turen til Palestina. Mer om det under. Nå skal det sies at jeg er vant med ferieturer til land som Iran, Syria og Afghanistan:cool:

2. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,564
    Bonuspoeng:
    183
    Vel, så var det skilt med "shelter" i oppgangene på Kempinski;
    upload_2025-12-29_14-15-48.png

Kanskje ikke så rart, ettersom artilleriet er innstilt mot byen:

upload_2025-12-29_14-16-37.png

3. twt2

twt2 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Ser frem til detaljer! Har to turer i området i beltet, riktignok den siste for 8 år siden så mye har nok endret seg. Fikk sett Gaza mens det stod "støtt", og Vestbredden fra nord til sør før det ble helt mayhem

Ikke at jeg ønsker å starte en off-topic debatt; men tror jeg hadde gått fast med pistol i beltet selv, om jeg hadde opplevd noe tilsvarende 7.oktober..

jgroneng, milehigh and tobeornot999 like this.
  4. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,564
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har også to turer til Israel tidligere, men begge var korte. En dagstur til Eilat fra Aqaba, og ganske kort tur til Tel Aviv/Jerusalem hvor vi ikke ble like eksponert for lokale skikker. Det er nok greit å vite litt om kosher og sabbat før man drar og bare gjør som meg, mest mulig på sparket.

Som en starter er absolutt all kollektivtrafikk stengt under sabbat, sånn ca fredag ettermiddag til tidlig lørdag kveld.

Ettersom mange jøder følger sabbat ganske bokstavelig kan mange dagligdagse ting bli en utfordring. At de ikke kan jobbe på sabbat kan tolkes så vidt som at man ikke kan bruke elektroniske ting, eller til og med elektrisitet. Her har kreative sjeler opp gjennom årene funnet en vri for å omgå dette. Når man feks ikke har lov til å trykke på en heisknapp, så er løsningen på kosherhoteller egne sabbatheiser. Dvs en heis som går opp og ned og stopper i hver etasje på veien. En dag fra frokost sto en ungt amerikansk-jødisk ektepar med sine to tenåringsgutter utenfor heisen ved frokostsalen og ventet på heisen. Det er lov om ikke-jøder trykker på knappen. Så de gikk raskt inn i heisen da min bestilte heis kom. De ventet imidlertid på at jeg skulle trykke på reisemålet. Litt synd var det jo at jeg skulle til toppetasjen, mens de egentlig skulle til lobby. Så de satte igang med å lete etter trappene ned. Da mistet han ene unggutten resten, og virret rundt i korridorene før han spurte oss om hvor trappa var. Jeg kunne dessverre ikke annet enn å peke på heisen.

Om du skulle klare å komme deg til egen etasje stopper ikke utfordringene der. Du må jo selvsagt ha en egen sabbatnøkkel! Elektroniske nøkler kan ikke brukes (gjaldt ikke oss). Og knapt nøkler, så luringløsningen er en fysisk nøkkel, men som er montert i beltet. For da er det en del av bekledningen. Vel, ikke spør meg- det er mye jeg ikke skjønner og jeg har ikke eksamen i logikk.

Sabbatklokker på rommene som kjører timer på lys, AC og annet er lov, men ikke kødd med knappene på feil tid!

Det som derimot påvirker mer er kosher-mat. For det gjelder 24/7/365. Det synes like vanlig med to kjøkken i jødiske hjem som sauna i et finsk. Kjøtt og melkeprodukter kan nemlig ikke blandes. Det krever to sett av alt, dvs kjøkken med utstyr. En restaurant er enten dairy eller meat. Roomservice både utenom og under sabbat ble utfordrende på et kosherhotell. Ellers er det noen regler innenfor de to kjøkkenene også. Sjømat er ok om det har finner og hale. Mye god laks og tunfisk. Men ikke reker, hummer, skjell osv. Kjøtt er ok om det har hover og drøvtygger. Så gris går ikke.

Men det er faktisk mange muslimer i Israel, spesielt i Jerusalem så det mulig å finne mye bra mat. Koshermat er selvsagt også bra. Mye bra fisk, og salater, kaker, frukt og grønt.

Last edited: 29. des 2025
    livinspeed, Maggie, Calling and 12 others like this.
  5. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,564
    Bonuspoeng:
    183
    Grensepasseringene var de smootheste ever. Både inn/ut av Ben Gurion og ut og inn av Palestina.
    Henger nok sammen med god kontroll, og elektronisk klarering før avreise.
    Vi sto i immigrasjonskø, og det var en dame som kom og plukket folk ut av køen med kontrollspørsmål, men myndighet til å slippe oss rett inn. Vi fikk ingen, utover et nikk og "together?" da vi var med to barn. Nikket ja og inn ble vi pekt, forbi alt av køer og var på båndet før bagasjen. Like smooth hjem, med unntak av trafikken i Tel Aviv rundt rush. Toget fra TLV til Jesusalem en vei og Tel Aviv andre veien er billig, ofte og effektivt.

Turen inn til Palestina var mye enklere enn sist. Ettersom vi valgte en arabisk/muslimsk sjåfør i øst-jerusalem passerte vi inn/ut på svippturen til Betlehem uten pass/visum eller engang å stoppe bilen. Bare rullet rolig over grensen. 200usd for en svipptur inkl mt Olives var en god deal. Hotellet ville ha 700 usd. Busser med plebs ca 100 usd pr pers. Svært få turister i Palestina i disse dager så vi hadde omtrent Jesus-kirken alene. Ellers brukes verken Palestina eller vestbredden/west-bank i Israel noe særlig, men Judea og Samaria etter bibelen.

Det hele et reisemål som kan anbefales, men med noe mer research. Tempelhøyden er muslimsk, så inn dit kommer man bare som ikke-muslim noen timer på formiddagen (og ikke inn i Dome of Rock). Vi misset også garden of tomb litt utenfor Damascusgate da det er lett å gå i surr i helligdager (sabbat, søndag, fredagsbønn samt diverse høytider).

Og glemte jeg å nevne at på vei til Dead sea for å lese avisa, og Masada (world heritage site med impressive location og historie) fikk vi testet McDonalds på vei, både kosher og vanlig. Selvsagt 2 restauranter med div butikker i mellom. Cheeseburger kan være en challenge.
    Leiebil (50 usd/dag) og bra veier. Kun litt køgreier i rushen.

Del denne siden