Tillater meg å legge inn en liten oppdatering her:
Jeg hadde som nevnt over en del utlegg ifm forsinkelsene:
- Diverse klær (mest undertøy og slikt), bleier etc fra første døgn
- Taxi MXP-Milano-MXP
- Hotell 2 døgn i Milano
- Mat og drikke 2 døgn i Milano
- Ny runde med klær for hele familien for 2 nye døgn
Utleggene til klær og nødvendige ting gikk overraskende greit å få dekket fra reiseforsikring så snart vi fikk bekreftelsen på at bagasjen hadde stått oppbevart på gardermoen alle 3 dagene. Her var det heller ingen avkorting så vi fikk refundert hele beløpet på ca 8000 kroner. Kunne sikkert slått oss vesentlig mer løs på shopping i Milano, men vi orket ikke.
Når det gjaldt det resterende så var det mer tungvint. Jeg fikk litt ymse svar i de 3 ulike sakene mine hos Lufthansa i starten og så ble det stille. Jeg klaget i den ene saken, og fikk plutselig et nytt svar i den andre. De skrev et langt svar i spørsmålet mitt om begrunnelser for forsinkelsene og kanselleringer, der de argumenterte for at eu261-erststning ikke var aktuelt, og deretter sluttet de helt å svare. Siste jeg hørte fra dem var i august.
Jeg satt da fortsatt med utlegg for over 18.000 kroner som jeg ikke hadde noen dekning for. Ved flere anledninger i høst og vinter forsøkte jeg å purre, og truet også med å ta saken til den tyske klagenemnda, uten noe respons.
Jeg forsøkte også å fremme saken til SAS, siden det var de som hadde "solgt" meg sen opprinnelige reisen, men her ble jeg igjen henvist til Lufthansa som operating carrier.
For et par uker siden forsøkte jeg, i desperasjon, å lage en helt ny sak hos Lufthansa der jeg kun ba om erstatning for utleggene i Milano isolert, uten å dra inn den opprinnelige kanselleringen.
Overraskelsen var dermed stor da det plutselig kom svar i en av de opprinnelige sakene! I svaret beklaget de så mye for forsinkelsen og ville gjerne betale ut både kompensasjon for utlegg samt en erstatning! Jeg måtte riktignok sende nytt bilde av boardingkort etc, samt IBAN/SWIFT info, men så ramlet det plutselig inn noen penger på konto, nærmere 24.000 kr.
På forespørsel om hva beløpet bestod av fikk jeg opplyst at det var dels erstatning for utlegg, ca 14.000 og dels eu 261-erstatning, ca 10.000 (250 euro per person). Avkortning på ca 4000 kroner var angivelig fordi de hadde et tak på erstatning for overnatting på 150 eur per person, og vi hadde brukt mer.
Jeg forklarte så at vi hadde brukt mer fordi
- Vi var tvunget til å bli 2 netter, ikke bare 1
- Dette var i Milano midt i høysesongen og nesten alle hoteller var fullbooket
Fikk ganske raskt et nytt svar om at ved nærmere ettersyn hadde jeg helt rett, og de resterende 4000 ble også betalt ut.
Summa summarum har jeg da altså omsider fått erstattet alle utleggene mine, totalt ca 25.000 kroner, og i tillegg en erstatning på ca 10.000 kroner. Dette har tatt ca 7 måneder og mye klaging, men jeg har sluppet å involvere transportklagenemda el.
Var det så verdt det med en "all expenses paid" miniferie på 3 dager i Frankfurt og Milano? Egentlig ikke, selv med lommepenger ved siden av. Såpass mye av tiden gikk med på å sitte på telefon med SAS og Lufthansa samt strene rundt i supermarkeder og klesbutikker på jakt etter ting til barna at det ble lite tid til å slappe av. Dessuten har det lagt beslag på en betydelig mengde tid i etterkant med oppfølging og klaging.
Når det er sagt klarte vi å snike inn noen små hyggelige høydepunkter, blant annet noen fine spaserturer i sentrum av Frankfurt, picnic i parken utenfor festningen i Milano, samt noen hyggelige måltider sammen på restaurant.
Terningkast 4, mest fordi det til slutt ble "gratis", men aller helst ville vi vært foruten.
Vis alt...