Drar avgårde på CT-tur til Tanzania om under 48 timer (AMS-NBO-JRO), og fikk beskjed om at jeg kunne sjekke inn i KQ-appen. Jeg får imidlertid opp en melding om "Please check in at the airport counter." Noen andre som har opplevd dette? Litt engstelig fordi det er så mye skrekkhistorier om KQ som jeg helst ikke vil ta del i. Kanskje @Rapolo som er bevandret i Afrika vet?
Jeg tipper det er fordi de vil verifisere dokumentene dine. På forrige reise ABJ-NBO-JED-KWI fikk jeg sjekket inn på nett og fikk ombordstigningskort uten problem i samme slengen. KWI gir visum ved ankomst for norske pass. Man får også visum ved ankomst på JRO (ref UD), men du sparer potensielt tid på å fikse det på forhånd. I det minste fylle ut det visumskjemaet. Det kan god være det er gulfebervaksinekravet som gjør at man ikke får sjekket inn på nett. ‘Skrekkhistoriene’ mine med innsjekk her handler først og fremst om at personalet på ABJ ikke er så opplyste, ikke har myndighet, ikke har så gode verktøy og er vant med at man må ha en rekke dokumenter uansett hvor man skal. Til KWI hadde jeg ordnet med eVisa, men de på flyplassen ville i tillegg se rullebladet og helseerklæring, begge deler tatt ut fra løse luften. Etter noen telefoner og 20 min venting var alt plutselig ok. Dette høres sikkert ut som tull, men det d bruker for å verifisere innreisereglene på T2 i ABJ er en typ 1000-sider tykk bok, og den holder selvsagt ikke følge med endringer. Innsjekk til Afrika fra Europa er smooth sailing så lenge du har de riktige dokumentene i henhold til flyselskapet sine sider https://www.kenya-airways.com/en/plan/travel-information/travel-requirements/ Afrika er ikke noe å være engstelig for, det fungerer bare på en annen måte enn vi er vant med i nord. Tanzania blir megabra uavhengig om du skal på safari, opp i høyden eller ut på Zanzibar! Husk myggspray.
Og jeg som synes timatic (systemet de fleste flyselskaper bruker for å sjekke innreise regler med) kan virke ut som en vegg med tekst noen ganger - tror jeg får bukke og være fornøyd med at vi ikke blar opp i bøker her i Norge. Høres jo litt rart ut uansett, de sjekker vel folk inn med PC? Traveldoc bruker jo feks KLM, det er jo en nettside som er åpen for alle å bruke. Uansett hos oss så er 95% av tilfellene hvor folk ikke får sjekket inn på nett enten: 1. Alle flightene er ikke åpne for innsjekk enda 2. Det kreves visum for innreise, eller vi må sjekke at dokumenter er på plass 3. For stor differanse mellom booking navn og pass navn Ikke KQ da men, kanskje det roer hjernen litt ihvertfall - møt minst 2timer før er mitt beste tips når man ikke får sjekket inn på nettet.
Tusen takk for svar. Jeg antar egentlig også at det er noe slikt. Nå ser det imidlertid ut som at innsjekk ble åpnet for tidlig (48t før avreise), og er stengt frem til 30t før avreise som jeg forstår er vanlig praksis. Jeg skal sjekke igjen da. Vi har eVisa for Tanzania og begge er vaksinert mot gulfeber. Jeg tipper kanskje også de trenger å verifisere eTA i Kenya. Det vil si, vi har ikke eTA ettersom vi ikke skal forlate flyplassen til tross for 10 timers layover, men det er kanskje noe de ønsker å kontrollere. Ellers gleder vi oss veldig. Her er man nok litt farget av ramaskrik på Facebook, dessverre.
Som et sysselsettingstiltak (?) liker de å lage køer og sjekkpunkter for alt mulig. 1) Man stiller seg i kø for å komme inn til området for innsjekk. Her skal politiet sjekke at man har en billett og man må vise ID for å bekrefte at man er den som står nevnt i billetten 2) Før man får stille seg i kø til innsjekken må man stå i kø for at alle reisedokumentene skal sjekkes, samt at passet skal scannes slik at de kan klistre på eg klistremerke på passet signert med en krusedull. Gudene vet hvorfor. De har en PC og en passcanner, men det virker ikke som de har tilgang til noen offisielle systemer for å sjekke hva som kreves. Det er her boken kommer frem. Samtalen starter typisk med ‘Do you have the visa?’, noe som er veldig vanlig for de med ivoriansk pass, nesten uansett hvor de skal utenfor Vest-Afrika. Når jeg så følger opp med ‘I do not need a visa because I’m Norwegian’, ja da virker det som alarmklokkene går. KQ bruker også travelsocs og jeg viste dette til personalet, men de bladde opp i boken sin og så ikke Norge under visa on arrival. Da begynte de å ringe rundt og spørre om ekstre dokumenter. Til alles store overraskelse dro jeg opp vandelsattesten min på engelsk som jeg måtte ha i forbindelse med oppholdstillatelsen her nede. Medical certificate var derimot ikke noe jeg kunne finne, men igjen, dette var bare BS fra deres side. Jeg ble litt usikker i ettertid om de prøvde å få meg til å legge noen sedler på bordet eller om de genuint prøvde å gjøre jobben sin. Det positive med at Afrika på mange områder er et klassedelt samfunn er at de har en veldig høy respekt for biz-passasjerer og de ble litt stresset da de innså at jeg skulle sitte foran i flyet. Da ble telefonaktiviteten intensivert og ikke lenge etter var alt ok. 3) Nå er det videre til faktisk innsjekk, hvor de har PC med, det jeg antar er, bookingsystemet som ellers i verden. De to neste reisene jeg har med KQ er til EBB og KGL, dette er destinasjoner som serveres av KQ og hvor de nok er mer kjent med reglene for innreise. Satset på at det går bedre da. Jeg har i pipeline reiser til AMM, SYD, MNL, og her vet jeg at innsjekk blir et styr hvor jeg må diskutere med personalet for å overbevise de om at de faktiske innreisereglene er riktige. Da de så første del av millionreisen min i høst ABJ-NBO-JED-CGK-KUL var det action. Jeg hadde da selvfølgelig ordnet visum til NBO, JED og CGK da jeg skulle inn i landet, selv om dette teknisk sett var mellomlandinger og jeg per def ikke trengte visum. For KUL er det visumfritt. De skulle også se billett ut av KUL, men da hang de seg opp i at jeg skulle inn i Vietnam og så videre. På et punkt fikk de det for seg at de måtte se en billett tilbake til ABJ. Det hadde jeg heldigvis allerede, men den var jo med avreise fra SVG. Det har alltid ordnet seg, men om man ikke er helt happy go lucky og ønsker å være på den sikre siden i enkelte deler av Afrika er god tid og printede dokumenter løsningen. På den positive siden er ABJ det verste jeg har opplevd når det gjelde innsjekk. DSS, ACC, VFA, HAH, CMN, TUN, CAI har vært smooth sailing. ZNZ også for øvrig, her var det derimot fullt ståhei da de innså at vi skulle ha fire flighter hjem og han som fikk printet en remse med åtte (meg +1) ombordstigningskort skulle vise dette til alle kollegaene sine. For vaksinen, husk det gule heftet. De er ikke særlig fan av dokumentasjon i form av Helsenorge.no etc. 10 timer på NBO, jeg anbefaler på det sterkeste finne på noe. Er det over natten er det meget verdt det å heller sove på hotell. Det ligger noen ganske rimelige hotell utenfor flyplassområdet og de bruker Bolt der nede. Det finnes noen 5-6 liggestoler på kongen til KQ og man kan få pute og pledd for å sove her. Da jeg var innom sist var det en ledig ‘seng’ da jeg kom rundt midtnatt. Det blir veldig varmt der inne og det er ikke alle som respekterer at det skal være stille, samt at man ikke er skjermet mot snorking, hosting og andre kroppslyder. Ha i så tilfelle med sovemaske, øreplugger og tynne klær til å sove i. Er dere der på dagtid har dere mer enn nok tid til å besøke f.eks. giraffsenteret, elefantsenteret, Blixen-museet etc. NBO er ganske effektiv om dere er STE+ eller flyr Biz. Egne køer inn på flyplassen, i passkontroll og i sikkerhetskontrollen. Hvis dere treffer på timingen rekker dere også en halvdagssafari (4-5 timer) i Nairobi nasjonalpark. eTA kan ta noen dager og da vi dro gjennom der i påsken reiste vi uten at disse var godkjent. Ved siden av immigrasjonen er det et immigrasjonskontor. Her spurte jeg pent om de kunne gjøre noe med søknadene våre og to tastetrykk senere var bekreftelsen mottatt på e-post.
Sist jeg ankom JRO med KLM måtte vi fremvise boardingkort ved flytrappen før vi fikk komme inn i terminalen. Mye styr for dem som ikke hadde det ... Lang kø for dem som ikke hadde visum ...
Var det er fly som skulle videre til f.eks. DAR eller ZNZ? På flyruter med teknisk stopp ønsker flyselskapene å dobbeltsjekke at de som går av, går av på riktig stopp. JRO har noen av disse rutene.
Hadde en fantastisk flytte med KQ for 5 mnd siden. Ja, var noe endringer og kluss før avreise. men det ordnet seg og reisen var fantastisk. Mat, crew og alt leverte langt over hva jeg forventet.
Takk for gode tips. Vaksinekortet er med, vi har best erfaring med det også i Sør- og Mellom-Amerika. NBO er vi på dagtid, mulig vi fyrer inn en søknad om transit eTA. Jeg har vært i Nairobi før, men det er riktignok noen år siden.
Ser faktisk frem til det. Lest mye forskjellig, ikke utelukkende negativt og hørt at maten spesielt er veldig bra i biz. Det har vært en del endringer i forkant, inkludert en endring som ikke ble billettert men det gikk greit. Senere samme kveld jeg fikk nye billetter ble hele reisen kansellert, men SAS meldte de hadde funnet alternativer og lagt inn akkurat samme rute i app, og at jeg ikke trengte å foreta meg noe. Jeg har også bekreftet billettene med KQ på WhatsApp forrige uke (siden de ber om det på nettsidene) og føler vi har gjort det vi kan for at dette skal gå smooth ut fra Europa. Så tar jeg alle forhåndsregler når vi skal hjem.
Liten update så har dette gått fint nå i dag. Virker som at det er 30-timers vinduet som gjelder her, så hvorfor vi fikk varsel om å sjekke inn fra 48 timer før vet jeg ikke. Det har gått fint å sjekke inn via app (om enn litt knotete), og boardingkort er på plass. Da slapper hodet mitt litt mer av i hvertfall.