Innlandsreiser i Kina med EB-opptjening

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Christian, 21. juli 2026.

1. Christian

Christian Veteran

Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    113
    Starter en ny tråd her siden det dreier seg om tur som vil gi EB-poeng og at det er lite aktivitet i andre sub-forum.

Vi ser på en reise fra Seoul til Singapore via Kina. Mulig reiserute er Seoul-KMG (en eller annen by i Kina jeg ikke husker navnet på)-BJS-Sin. Alternativt SEL-NJS-SHA-SIN. (begge flyplasser i Seoul og Shanghai er alternativer. Hvor mye trøbbel/ekstra sjekk i passkontroll må jeg forvente med en slik routing. Visum er ikke en utfording. China Estern har hyggelige priser i business.

Jeg har en datter som gjerne skulle vært på kinesiske mur og/eller himmelske freds plass og dette er en økomonisk fornuftig måte å få det til på.

2. f1y

f1y Nytt Medlem

Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    De har jo eksplisitt et transfervisum på en uke i de store byene i Kina, så dette er det nesten lagt opp til. Merk at dersom dere er norske statsborgere, så har man visumfrihet (med et ankomskort), og det kan fylles ut digitalt i år.
    Flyr dere business (eller av og til har status med øko), er det også en del flyplasser i Kina hvor man får litt VIP-behandling, men jeg tror dere bør regne 5-25 minutter i køen til passkontrollen. M.a.o. er det ikke noe som tar lang tid, og de har nok sett folk komme inn med lange mellomlandinger der.

3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Flere har delt sine erfaringer med transit på PVG i en Kina-tråd her. Jeg personlig unngår transit på PVG hvis mulig selv om jeg snakker språket og kjenner flyplassen godt.

4. Christian

Christian Veteran

Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    113
    Har selv en god del erfaring med PVG, og det er jo helt ok så lenge du vet hva du går til. Mer redd for å havne i en "ukjent" millionby der de ikke riktig vet hvordan de skal gå frem. Ikke nervøs for Beijing, Shanghai, shenzen etc.

5. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,503
    Bonuspoeng:
    183
    Fløy VTE-KMG-HGH-HKG med en natt i HGH. Passkontrollen på KMG var et antiklimaks om man forventer trøbbel. Det var ingen kø og tok maks 60 sekunder i skranken. Ingen spørsmål stilt. Dette var etter at norske reisende fikk visumfritakk for innreise.
    Både KMG og HGH er flotte flyplasser med god plass. MU-loungen på KMG er også tipp topp.

6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,729
    Bonuspoeng:
    293
    Er det fritt frem for å fly inn i landet på en flyplass, fly videre innenlands og så ut av landet fra en helt annen?

7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,503
    Bonuspoeng:
    183
    Det var tidligere diskutert om dette var lov da man entret landet under TWOV (transit without visa). Nå som man har visumfri innreise til Kina er den problemstillingen borte. Da jeg besøkte Kina høsten 2024 rett etter at dette tredde i kraft ble jeg aldri spurt om hvor lenge jeg skulle være, hvor jeg skulle reise ut av landet eller om jeg hadde retur/utreisebillett. Jeg mener å huske at jeg fylte ut en innreisedeklerasjon av et slag med relevant info.
    Svaret, basert på egen erfaring, er ja.

8. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,327
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, jeg fløy oktober 2025 inn til PVG, tog til PEK, fly PEK->KIX. KIX->PEK->AMS med en overnatting i PEK uten at noen hevet noen øyenbryn (som jeg kunne se)

kongenamundsen and Upsaker like this.

Del denne siden