Skulle egentlig fly OSL-TRD 17:00. Fikk mail om kansellering. 10 minutter seinere ny mail om at jeg var booka om til OSL-TRD 20:15. Altså 3 timer 15 min seinere fly. Har jeg noen som helst rettigheter / krav til kompensasjon her?
Forutsatt at det ikke er forhold som kan falle inn under force majeure som er årsaken til kanselleringen så har du krav på standardkompensasjon på 250 EUR. SAS gir deg valget mellom denne summen utbetalt, eurobonuspoeng eller voucher. Voucherens verdi er av høyere nominell verdi enn utbetaling, men da tar man jo en risiko i tilfelle bolaget skulle gå konk. Forvent at utbetaling kan ta lang tid. Du har vel også krav på "care" mens du venter, som ofte er en matkupong på max 150 kr per pax.
Takk for raskt svar. Jeg ser at de flyr samme ruta også 15:35 og 18:05. Hvis jeg ringer inn og blir booka om til en av disse, vil jeg fortsatt ha krav på standardkompensasjon? Venter i telefonkø nå...
Uten å ha forordningen foran men så mener jeg at retten på standardkompensasjon faller bort dersom du ankommer destinasjonen innen 2 timer av opprinnelig avreise eller dersom du reiser ikke tidligere enn 1 time før opprinnelig avreisetidspunkt. Jeg er usikker på hvordan det er med å re-route selv. Dersom du leter i EU 261/04-tråden kan du nok finne svar der. Denne tråden kunne sikkert blitt flyttet over der også
Aha! Så det er å forstå som at dersom man skulle ankommet kl 18 men blir re-routet slik at man kommer frem kl 19 så får man 50 prosent av standardkompensasjon?
Fra Luftfartstilsynet: Standardkompensasjon reduseres med 50 prosent dersom det ikke er så stor forskjell mellom ny ankomsttid og ankomsttiden på flygingen du opprinnelig hadde. Standardkompensasjonen reduseres hvis ny ankomsttid ikke er senere enn: 2 timer ved flygning opptil 1500 km. 3 timer ved flygning innenfor EØS på mer enn 1500 km og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 km. 4 timer for alle øvrige flygninger.