I kongens kondensstripe

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flymunda, 23. okt 2024.

1. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    En gang i vinter var det salg med Royal Jordanian (ATH-AMM-BKK-KUL). Har vært på flyplassen i Amman, men aldri fløyet RJ og en fin TP-run for å fornye BA gull. Så i troen på en eller annen form for senator-match kjøpte jeg billett ned til ATH med Swiss, hvor et legg på veien hjem flys av Aegean, som jeg heller aldri har flydd. Siden jeg ble glad i Malaysian i vingter, og de har svært billige C-billetter innenriks som gir god TP-verdi, ble det en tur til Langkawi. Så har klart å booke en tur med 6 legg ned til Langkawi og 6 legg tilbake. Før schedule change skulle jeg ha 3 dager der nede, som er blitt til to. Reisen er jo målet.

Som postet i en annen tråd så begynte RJ å endre på flightene. Hyggelig kundeservice på telefon hvor vi etterhvert kom frem til ombooking slik at jeg flyr ATH-AMM-DOH med RJ og så Malaysian A350 til KUL. Hjem igjen Qatar med Qsuites KUL-DOH og så RJ ATH-AMM-DOH. På veien hjem kommer jeg til AMM på kvelden og videre neste morgen. Med en aller siste endring fikk jeg en e-post fra RJ sitt kontor i Athen, hvor jeg mailet tilbake og har fått bekreftet at de ordner transfer hotell på AMM, som etter hva jeg forstår innebærer en løsning hvor man geografisk forlater flyplassen for et flyplasshotell, men ikke trenger visa on arrival, fordi man blir fulgt opp av dem.

Grekerne har hatt en liten endring med noen minutter. Sveitserne har vært helt stabile.

Er ikke så mye her inne hverken om ATH, AMM, RJ, DOH (hvor jeg tror jeg nå får tilgang til Al Mourjan fordi RJ booket meg om til en høyere bookingklasse), Malaysian A350, Qsuites eller Aegean, så får se om jeg får skrevet noen ord underveis.

Det har begynt bra. Jeg er blitt kvitt kofferten hos Swiss kvelden før (ca 18.00). Innsjekkingsagenten måtte ringe noen for å spørre om det var plass i bagasjesystemet, og fikk ja. Miles & More statusen var registrert på bookingen, men systemet klarte ikke å skjønne at det aktuelle medlemsnummeret var senator. Etter litt manuell knoting ble det oppdatert.

Hos Radisson, altså det rene Radisson som ligger sammen med Red, ga VIP-status oppgradering fra standard til juniorsuite. Med en frukt juice og makroner på rommet.

Last edited: 23. okt 2024
    kjeeli, Calling, EndreD and 25 others like this.
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)

Flymunda liker dette
  3. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Travelt i C hos Swiss i dag. Embraeren hadde 8 rader C med 15 pers. Det gjorde at de ga oss egen buss når vi kom til ZRH. Ikke Qatar style med lenestoler, men god plass og ikke vente på hele flyet er uansett hyggelig.

Det bep med contact staff ved boarding. Fordi jeg hadde sjekket inn bagasjen i går ville de ha en manuell sjekk på at jeg var der så bagasjen ble lastet. Noe den ifølge appen ble.

Til frokost var det valg mellom kalt teller eller müsli. Valgte det siste i troen på bircher-müsli, men ble skuffet der. Muslien var god, men med melk som det var litt komplisert å få over muslien. Omelettpaien var bra. Kalt teller hos naboen over gangen kom som KLM-style bento-boks.
    IMG_2855.jpeg

kjeeli, Kalsnes, EgilSk and 17 others like this.
  4. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Noe av grunnen til at jeg hadde lyst til å fly Athen til Amman var at jeg bodde her noen måneder når jeg fylte 3 år fordi min mor var stasjonert her av SAS. De kom med DC-8 hit, byttet til crew som var stasjonert i Athen som fløy frem og tilbake til Amman eller Damaskus, før det opprinnelige crewet tok maskinen tilbake til Kastrup.

På slutten av perioden jeg bodde her forsøkte SAS seg med sine da helt nye A300. SAS kjøpte en variant ingen andre bestilte for å bruke dem på korte ruter. Det var fullstendig mislykket og de måtte bygges om. Når de forsøkte å bruke dem på CPH-ATH-AMM hadde de så store vektbegrensninger at passasjerene kom med A300 og bagasjen kom parallelt med DC-9.

Athen fra luften på innflygning.
    IMG_2885.jpeg
    Raddison Blu er ganske slitent på hotellrommene, men har en restaurant på toppen med 360 graders utsikt og baseeng.
    IMG_2909.jpeg
    IMG_2896.jpeg

Last edited: 25. okt 2024
    kjeeli, Kalsnes, Sonictravel and 22 others like this.
  5. geddi

geddi Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,251
    Bonuspoeng:
    113
    God tur!

Flymunda liker dette
  6. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Flyplassen i Athen må være verdens eneste med IKEA-butikk? Stor butikk som ligger nesten ved terminalen. Flyplassen ble nybygget i 2001 før OL i 2004, men virker nå litt trang. RJ bruker Skyserv loungen, som er luftig med medium- mat. Passkontroll og sikkerhetskontroll til B-gates non-Schengen var organisert på gresk vis. A-gates har tydelig fast lane. På B-gates må man spørre og blir så manuelt sluppet forbi en stor kø. Så er det passkontroll hvor jeg så at de hadde e-gates hvor et par var grønne. Det var mulig å gå dit, så jeg ruslet bort og maskinen slapp meg gjennom. Ganske self-service. Folkene i sikkerhetskontrollen var veldig hyggelige og effektive.

Nå er jeg litt spent på videre reise. Ikke helt optimal dag for å mellomlande i Amman og Doha. Israelsk luftrom ser ut som at det er delvis stengt. Som betyr en omvei nedom Sinai. Med 55 min connection på AMM er det begrenset å gå på.

kjeeli, Sonictravel, Earl and 13 others like this.
  7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,987
    Bonuspoeng:
    293
    På 1980 tallet fløy SAS også med DC8 CPH-ATH-JED-DAR, da jeg reiste den ruten i 1985 ble det byttet mannskap på alle mellomlandinger.

Hvis jeg ikke husker feil så kostet våre billetter i datidens businessklasse ca 18000kr OSL-DAR-OSL mens det bak gardinen kostet ca 8000kr ..
    Sett i relasjon til at jeg i 1985 hadde en bruttolønn på ca 15000kr/mnd så var det dyre billetter.

kjeeli, Kjetil L, Kalsnes and 10 others like this.
  8. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Maskinen min til Amman skulle videre til Doha, og jeg var raskere gjennom transfer security enn de klarte å få ut alle passasjeren og crew, så kom akkurat til gate når nytt crew var på vei ombord. Det var greit siden vi kom forsinket inn fordi vi måtte fly nedom Sinai.
    IMG_2941.png

AMM er en effektiv flyplass. Og en veldig fin flyplass med god plass, enorme vindusflater ut mot ørkenen og godt vedlikeholdt. Tror den ble bygget av et fransk selskap som så skulle drive den i type 25 år.

Royal Jordanian med Embraer 195 var en ekstremt bra opplevelse. Deres business, eller Crown, er 1+2 med samme seter som US domestic first på samme fly (har vel bare fløyet 175). 4 rader C. Tror benplassen er enda bedre enn der borte. Hadde bokstavelig talt samme sete 1A begge legg.
    IMG_2940.jpeg
    De har fire crew ombord, med samme oppsett på begge crewene. En mer erfaren mannlig pursher, en kvinnelig CA foran i en form for jordansk kjole i mangel på bedre beskrivelse. Bak en yngre mannlig CA og en kvinnelig CA i vestlig crew-drakt. Alle fire jeg interagerte med var hyggelig på SQ-måten. Proffe, men ikke stive. Nå kan det kanskje høres ut som jeg har drukket for mye når jeg begynner å sammenligne med SQ, men de er tørre ihvertfall på korte ruter.

Arabisk kaffe som predeparture drink.
    IMG_2932.jpeg
    Man får utdelt en meny og kan velge mellom vestlig eller det de kaller orientalsk. Spiste vestlig på ATH-AMM og jordansk på AMM-DOH.
    IMG_2934.jpeg
    IMG_2938.jpeg
    Det vestlige var høyt oppe på listen over mat på ruter med narrowbody 2 timer. Maten til Doha var kanskje helt på toppen både visuelt og på smak.
    IMG_2942.jpeg
    IMG_2953.jpeg
    Fra avgangen fra AMM.
    IMG_2950.jpeg

kjeeli, Kalsnes, Sonictravel and 21 others like this.
  9. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Et fransk selskap kan da umulig ha bygget en effektiv flyplass? Det er jo naturstridig! :rolleyes:

EndreD and geddi like this.
  10. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Var på DOH i februar frem og tilbake til BBK med QR. Da fløy jeg fattigmannsbusiness, hvor man ikke har tilgang til lounge i kraft av å fly C, men jeg hadde tilgang til lounge som Emerald. Men da til Qatar sin platinum lounge. De har også gold lounge for sapphire og sølv lounge for egne sølvkunder. I tillegg til tror jeg tre forskjellige kredittkort/div andre lounger. Men det aller gjeveste for business er Al Mourjan hvor det finnes en original og en garden. Besøkte begge to. De er visuelt flotte med mye takhøyde, masse plass (særlig den originale må være loungen jeg har vært i med mest kvadratmeter og kubikkmeter per hode. Særlig når den var ganske tom.) Dusjer, mat etc er slik jeg husker det ganske så likt med platinum. Og den ene platinum har bedre tarmac view. Platinum i den nye syd-delen er i likhet med Al Mourjan garden på en balkong som gjør at jeg valgte å sitte der med air pods med støydempingen på. På en måte beroliggende å sitte ut mot en regnskog, men en lounge skal være stille. Det koster vel normalt drøye 2000 ekstra for C billett hos Qatar med lounge-tilgang. Jeg tror jeg står over det neste gang, når jeg har tilgang til Platinum loungen uansett. Denne gangen skulle jeg aldri til Doha, men ble booket om via Doha begge veier. Man har også tilgang til Al Mourjan når man flyr Malaysian C.

Det er imidlertid et ekstremt servicenivå i loungene. Super hyggelige, oppmerksomme og følger opp, også midt på natten.
    IMG_2957.jpeg
    Sushi og cappucino, en klassiker.

Last edited: 28. okt 2024
    kjeeli, Sonictravel, Earl and 10 others like this.
  11. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Ifølge Wikipedia ble det gjennomført en konkurranse med verdensbanken som rådgivere om å bygge og drive flyplassen for 25 år. Konkurransen ble vunnet av en gruppering hvor det selskapet som driver flyplassen i Paris inkludert CDG i dag har majoritet. Så de klarer faktisk å designe en flyplass når de begynner fra grunnen av. Uten å starte en politisk diskusjon, så er det å vite at du skal drive det du bygger i 25 år med alle løpende kostnader det medfører på en flyplass vel ganske disiplinerende for å bygge godt og effektivt.

Kristian, Calling, Meursalt and 7 others like this.
  12. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Malaysian DOH-KUL boardet fra bussgate. Flyplassen på DOH sin sydlige del C-gates er ny og flott, inntil man går ned i kjelleren til bussgatene. Hvor det er tett i tett med bussgate hvor hver egentlig ikke er stor nok for å håndtere en ATR. Så skal man boarde mange widebodies på en gang fra samme sted. Rwandair boardet på nabogaten. Hva arkitektene eller flyplassmyndighetene tenkte er ganske uforståelig.

Malaysian A350 har en rad med business Suites og så 10 rader med vanlig C. Hvorav tre rader i minikabin bak dør to. Oppsettet på venstre side og i midten ligner veldig på SAS A350, men på høyre side har de en løsning a la SAS A321 LR. Med vekselvis 2 seter og tronsete. Jeg var blitt plassert på 11K, som er tronsetet bakerst til høyre. Hadde lest at 3 to vindussetene 3A og 5A, som tilsvarer 2A og 4A hos SAS er de beste. Så tronsetet på 9K fordi det er mer benplass og så 11K. 3A åpnet seg faktisk dagen før selv om det var nesten fullt. Lurer på om man har tilgang til spesielle seter som Emerald. Valgte å bli på 11K. Det er masse plass PP hver side som det følger av et tronsete. Når man legger ned setet kommer man ganske langt innunder mellom de to setene foran. Ikke danseplass, men ikke noe problem å snu seg rundt uten at det ble for trangt for bena.
    IMG_2961.jpeg
    IMG_2977.jpeg
    Flyet hadde avgang 01.50 og lander på KUL 14.45 med flytid 7 timer. Var spent på hvordan man kom til å bli matet med sånne tider. Svarer var slik.
    IMG_2964.jpeg
    IMG_2965.jpeg
    Så en 4-retter etter avgang. Den kom raskt. Jeg kom imidlertid aldri lenger enn til Satay grillstikkene som var veldig bra.
    IMG_2969.jpeg
    Så var det soving før jeg ble vekket 2,5 t før landing for mer mat hvor det først var frukt og så gikk jeg for Nasi Lemak. Det er det soleklart mest stingy jeg har spist på et fly. Svært godt, men første gang jeg har rasjonert med sausen fordi flymat bet skikkelig fra seg.
    IMG_2971.jpeg Crewet var fra første sekund virkelig bra. Til tross for at flyet hadde avgang midt på natten var det topp stemning. Pursher kom og hilste med navn og hjalp til med å ta på madrassen så jeg kunne sove raskt når jeg måtte ønske. Etter en tur på do før måltidet før landing ble jeg når jeg kom ut ønsket god morgen med etternavn. Resten av gjengen var også i godt humør og tilpasset godt service til soving.

Fløy Malaysian i C to legg SIN-KUL-BKK i vinter som ga mersmak og denne turen ga også klart mersmak.

kjeeli, mathiasfe, Lnbre and 16 others like this.
  13. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Ny dag, ny flytur. Bodde på Movenpick som er en form for flyplasshotell 10 km unna flyplassen. Bra sted for en natt med shuttle frem og tilbake. Egen flyplass moské utenfor vinduet.
    IMG_2984.jpeg
    IMG_2985.jpeg

Innsjekk på KUL kan man som Emerald gjøre i business Suites området som ikke er veldig forskjellig fra noe annet, men litt skjermet. Ingen kø i sikkerhetskontrollen, men den mest fintunede metalldetektoren jeg har opplevd. Den fra FRA keeper på ting som ikke beeper andre steder, men denne var enda vassere.

KLIA terminal 1 hovedterminalen er OSL C/D style med innenriks nederst. Fin Malaysian lounge med god utsikt.
    IMG_2989.jpeg
    Nytt interiør på 737-800.
    IMG_2991.jpeg
    Nå smeller det skikkelig utenfor her, så de avbrøt å fylle drivstoff, og må bare vente.
    IMG_2992.jpeg Juice og varm klut før avgang.

kjeeli, Calling, Kalsnes and 17 others like this.
  14. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    LGK-KUL var også en fin tur. Ikke noe behov for paraplyer ut til flyet.
    IMG_3026.jpeg
    Men paraplystativene stod klare. Tror det er blå for Malaysian og rød for Air Asia.
    IMG_3029.jpeg
    LOT har forøvrig startet direkterute fra Warszawa.

De har et litt snodig system hvor man venter landside, hvor også plaza premium loungen er som man får tilgang til med MH C. Så går man gjennom security omtrent i det boarding begynner. Spurte ved innsjekk om når jeg skulle gå gjennom og hun sa et tidspunkt som var 5 min før boarding skulle starte. Så har de eget sitteområde nærmest gaten for prio.

Passerte Georgetown på Penang.
    IMG_3040.jpeg
    Kunne velge mellom dumplings eller Club sandwich som måltid.
    IMG_3041.jpeg Det forutsetter selvfølgelig at man er i nabolaget, men innenriks C med Malaysian som er svært bra koster omtrent det samme som t/r innenriks i Norge med go og gir samme TP uttelling hos BA som C i Europa.

Last edited: 30. okt 2024
    kjeeli, Lnbre, ordnetseg and 12 others like this.
  15. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Tok KLIA ekspress inn til byen for å bo på Hilton på toppen av togstasjonen. Gikk raskere å komme til det hotellet enn flyplasshotellet med shuttle. Hadde fått e-post om oppgradering til executive room og fikk rom i toppetasjen. Loungen er av den asiatiske typen med hovmester, loungesjef og mange kelnere som hele tiden lurer på om man kunne tenke seg noe mer. På et tidspunkt kom den italienske kokken rundt sammen med loungesjefen og tilbød bruschetta. Kom etter afternoon tea, men til en ny runde med mat og aperitiff, som var veldig bra. Når jeg kom tilbake på rommet ringte det på og det kom velkomstgave i form av:
    IMG_3049.jpeg
    Jeg er en skarve gull hos Hilton, men her blir man passet godt på.

kjeeli, Sonictravel, Calling and 10 others like this.
  16. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Hilton KL gir som oftest veldig bra uttelling som Gold, og loungen tilpasser også mat til allergier om du sier fra på forhånd. Meget bra service :)

Flymunda liker dette
  17. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er Jordanere generelt veldig hyggelige, men HR-avdelingen til Royal Jordanian må ha noen veldig bra folk. Tredje super crewet på DOH-AMM. Og tredje veldig bra måltidet.
    IMG_3077.jpeg
    Qatar har med Qsuites et bra hardproduct. Maten er helt OK, men ikke på nivå med Malaysian motsatt vei DOH-KUL. Litt kjedelig mezze.
    IMG_3064.jpeg
    På slutten av første måltidet unnskyldte de at isen var for varm, så de jobbet med å kjøle den ned. Vi ble enig om jeg skulle få is når jeg skulle spise senere. Som uoppfordret kom og var svært god.
    IMG_3067.jpeg
    Det spesielle med Qatar som jeg tidligere har omtalt som at de snakker så fort at en New York flygeleder vil bli stum av beundring. KUL-DOH er en 7 timers dagflight. Med avgang tidlig formiddag og litt etter lunsj. Som å fly til øst-kysten. Man vil gjerne ta seg en liten blund på et tidspunkt, men det er en flight hvor det er tid.

Qatar crewet ønsker velkommen og håndterer alt som en stresset robot. Første gang trodde jeg det var jeg som stresset dem, men nå forsøker jeg å signalisere at det er god tid. Det er sånn de synes å være trent. Og de mangler selvtilliten og er så stresset at de ikke klarer å lese passasjerene.

Når kun kom for å skjenke vann var hun ferdig snudd bort og på vei ned midtgangen når hun skjenket siste del av vannglasset. Kudos for å klare å vite når glasset var fullt og ikke treffe døren på vei ut med hånden, men selv om Qatars serviceopplegg hvor alt gjøres individuelt for alle i alle slags tempo sikkert er krevende, så ble det veldig rart. Det var ekstremt høyt tempo i midtgangen.
    IMG_3060.jpeg
    Det var også litt små-ampert mellom den kvinnelige arabiske service-lederen som ikke akkurat fremstod som en egnet leder og min CA. På slutten når serviceleder tok runden for å si farvel satt jeg å så ut av vinduet med over ear hodetelefoner og merket ikke at hun hadde kommet. Da veivet hun litt foran ansiktet og spurte i istedenfor å si farvel spurte i en ganske så inkvisitorisk tone om jeg hadde hatt en fin flytur. Jeg var kanskje litt trett underveis, men hadde ikke på noe tidspunkt uttrykt noe misnøye.

På hardware er Qsuites mye bedre selv om A350 er bedre enn 777. Servicemessig og matmessig er Jordanian og Malaysian langt over Qatar.

kjeeli, Lillegutt, ordnetseg and 8 others like this.
  18. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Royal Jordanian tilbyr transfer hotell på AMM hvis man kommer inn på kvelden og skal ut neste dag. De bruker Amman Airport hotell som ligger et par km unna flyplassen. Man stemples inn i landet som transfer-besøkende på en måte hvor man blir busset til hotellet, sover der og blir busset tilbake i en form for closed loop. Egentlig bare en ting å si om det. Fullstendig glem det. Det tar en evighet å komme seg til hotellet og tilbake igjen. Hotellet er det mest råtne (bokstavelig talt) og møkkete jeg har bodd på. Knappen som aktiverer dusjen istedenfor at vannet renner ut fra dusjbatteriet var borte, så det ble et forsøk på dusjing under dusjbatteri.

kjeeli, Insomnia4u, Earl and 3 others like this.
  19. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Som rapportert om i morgentråden ligger Crown loungen på AMM oppe på en balkong som går i en bue rundt Tax free og butikkene under. Mindre i størrelse, men litt samme konsept som TK på IST med ulike steder for forskjellig mat og drikke.
    IMG_3086.jpeg
    Israelsk luftrom var fortsatt stengt og Libanesisk luftrom er vel også litt okkupert i øyeblikket så denne gangen istedenfor å fly sydover via Egypt fløy vi nordover over Syria.

Setene i C på deres EMB 195 E2 hadde jeg aldri hørt om eller langt mindre sett.
    IMG_3089.jpeg
    Det fungerte veldig bra. Ihvertfall for min lille krok på A1. Jeg hadde ingen på skrå bak meg. Supert crew for fjerde gang. Og veldig god mat.
    IMG_3092.jpeg
    Valgte vestlig og særlig mille-feuille var god. Beste kake på fly jeg har spist.
    IMG_3103.jpeg
    Athen før landing.
    IMG_3114.jpeg
    Man kunne få utdelt iPad med gode hodetelefoner som hadde et ikke veldig stort men ok utvalg filmer. Gratis wifi for C som var veldig kjapt.

Royal Jordanian har vært en ekstremt bra opplevelse, AMM er fin for transfer, men glem transfer-hotellet.

Del denne siden