Det er ganske frustrerende at SAS ikke har bedre billett-søk. Ofte finner jeg bedre routings på e.g. Google Flights, men så kan det kun bookes via OTA. For eksempel, jeg prøver å booke en reise KRS-CPH-LIS, og hos SAS finner jeg kun KRS-OSL-CPH-LIS på den gitte datoen. Men jeg kan fint booke den routingen jeg ønsker hos feks Expedia. Det er jo selvsagt en mulighet å bruke Expedia, men jeg foretrekker selvsagt å booke direkte hos SAS. Og man kan ikke bruke Expedia for å booke bonus-reiser. For noen år siden hadde SAS et business booking-verktøy som ga en mye mer kontroll over routings. Det lignet veldig på Berg-Hansen sitt interface. De har ikke noe tilsvarende nå i dag? Er det evt noen OTAs som kan anbefales—kanskje til og med som utsteder billetter på 117 stock? Er eneste mulighet virkelig å ringe inn hver gang? Fungerer det for både bonus og revenue-bookinger? Koster det noe når det ikke er mulig å finne den ønskede routingen på nett?
Eneste mulighet hvis du ikke ønsker å bruke reisebyrå er å ringe inn. Mulig du får krangla deg til å slippe telefonbookinggebyr siden reisen ikke går å booke på nett. Før var det et triks å bruke bookingløsningen for poeng+penger og bare velge at du skulle betale med 0 poeng. Denne viste ofte litt flere valg, men den er jo betaling med poeng+penger er jo nå flyttet inn i den vanlige bookingsløsningen (for penger).
Jeg hadde en personlig konto hos Berg-Hansen for mange år siden, men klarer ikke logge inn lenger. Ser ut til at man må være bedriftskunde for 750 kr/mnd nå for å booke der? Er Expedia generelt å foretrekke fremfor Booking.com, Finn.no, GoToGate og alle de andre (i mine øyne) useriøse OTAene? Hos Expedia viser de i alle fall nøyaktig hvilken billettype du bestiller. Evt noen andre som fungerer?
Prøv ITA Matrix og en browser extension som lar deg booke direkte. Usikker på om SAS er støttet direkte eller om det bare er OTA som støttes.
Jeg sendte mail til Berg-Hansen og det virket som om de kunne booke for meg, men gjennomførte ikke bestillingen så vet ikke sikkert
Fikk svar om at de har fjernet muligheten for å bestille privatreiser på nett, men at man kan ta kontakt med kontoret i Agder eller Jessheim for manuell bestilling (mot gebyr).
Da kan man like greit bruke bare booke hos Expedia tenker jeg. Jeg fant forresten et gammelt tips her på forumet om at dersom man booker en fleksibel billett med en lignende routing som den man helst vil ha så kan man kontakt SAS og endre den til den rette routingen uten gebyr. Prøvde det via SAS chatten, de fikk det dessverre ikke til. Skal prøve å ringe inn senere for å se om de kan ordne det på telefon. Er det fortsatt ansett som best å ringe inn etter skandinavisk stengetid?
Jeg booker ganske ofte litt kompliserte billetter (bla. med openjaws) som ikke lar seg gjøre på SAS sine sider... Søker frem billettene med ITA Matrix, og ringer SAS for å få de til å bestille. Det fungerer helt fint, og opplever også at de fjerner gebyret for bestilling over telefonen når man nevner det.
Med å booke Oneworld fligths og ITA Matrix Powertools extension så har det funket gull flere ganger med å booke via American Airlines.