Hvor spise Kobe i Tokyo

Tråd i 'Reisemål' startet av stashorizor, 10. aug 2026.

1. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    Skal til Tokyo og vil smake kobe. Jeg har brukt tabelog for å finne frem et tradisjonelt edomae omakase sted, så nå gjenstår det kobe. Da er dog letingen ikke like enkelt. Mange "steakhouse" der vil være europeiske osv, og for kjøttet trenger vi ikke superfine dining heller. Noen anbefalinger? Kan godt være franchise og, bare at de serverer den ekte varen.

Malmo liker dette
  2. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    19,270
    Bonuspoeng:
    183
    Park Hyatt Shinjuku (Lost in Translation)? Der er fleire restaurantar, huskar ikkje namnet, men du skal i tilfelle høgt opp med heisa.
    Screenshot_2026-08-10-20-21-23-51_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Screenshot_2026-08-10-19-52-23-56_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg

Screenshot_2026-08-10-20-22-43-58_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Vel verdt ein 5000-lapp.

I flg. nokon som huskar betre enn meg så hadde vi Hyogo Kobe Sirloin 160g denne kvelden i jan 2020.

phileas, kjeid and NoLimit like this.
  3. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    11,346
    Bonuspoeng:
    183
    New York Grill

kjeid and Stuttfeiten like this.
  4. gedal

gedal Medlem

Likes mottatt:
    59
    Bonuspoeng:
    18
  5. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    157
    Bonuspoeng:
    43
    takk for tipsene!

6. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,900
    Bonuspoeng:
    183
    1: Hvis man ønsker å spise ku i Japan, så kan man nesten ikke unngå å få «Kobe biff». Selv Mackern server Wagyu burger.
    2: Kobe-beef, altså Wagyu, graderes i (minst) 10 forskjellige kvaliteter og flere rare stykningsdeler, der de beste er SERIØST dyrt.
    3: Å kjøre denne typen kjøtt tilberedt på amerikansk vis er greit nok, og «lost in translation» restauranten er kjempebra den, samt sjøslaget som kommer etter oppe i baren er klart en opplevelse man (iallefall jeg…) aldri kommer til å huske. Men med saus og fries passer det nok best med lav klassifisering som gir litt mindre fett. De høyeste gradene Wagyu har konsistens og fettinnhold omtrent som en halvkilo meierismør.
    4: Spar koronar-arteriene dine litt, opplevelsen blir ikke bedre av å legge innpå amerikanske mengder med feit ku.
    5: Denne typen kjøtt smaker garantert best tilberedt og servert på high-end teppanyaki restaurant. Den originale opplevelsen man får i Kobe er helt klart teppanyaki, og seremonien og smakene rundt en runde med fem retter, hummer og high-end Wagyu er jo en opplevelse i seg selv.
    6: Det finnes mengder av slike teppanyaki-restauranter i forskjellige prisnivå, og alt fra 1500 NOK per pers vil trolig gi en bra opplevelse. Regn med 3-5000 for en helaften med champagne og litt opp i A-skalaen. Sjekk en god website for anbefalinger rundt der du skal bo, evt spør concierge.

Flymunda, milehigh, EndreD and 3 others like this.
  7. gedal

gedal Medlem

Likes mottatt:
    59
    Bonuspoeng:
    18
    All wagyu er ikke Kobe-biff. All 'ekte' Kobe-biff er bare A/B (hvor mye kjøtt en får fra hver ku) og 4/5 (marmorering) grad produsert i Kobe (Hyōgo) regionen i japan, alt annet under det (C og 1-3) og kjøtt fra andre steder i Japan er ikke ekte Kobe-biff.

Hvis du bare går på restaurant og bestiller 'wagyu' så er det ikke Kobe-biff. Wagyu betyr bare at det er japansk kukjøtt, ingenting mer. En må også se opp for betegnelser som f.eks. 'kjøtt fra spesielt utvalgte gårder i Kobe' som bare betyr at det kommer fra en gård i Kobe, men det er ikke 'ekte' Kobe-biff.

Mange hurtigmatkjeder i japan som f.eks. burger og beef bowl steder bruker ofte importert australsk eller amerikansk kukjøtt hvis det ikke er spesifisert noe annet.

Men det er jo også andre regioner i japan som lager 'navngitt' wagyu kjøtt, som Matsusaka og Ōmi som er like bra/bedre enn Kobe-biff.

Og ikke navngitt wagyu med A4-5 kvalitet kan jo være like bra til en hyggeligere pris (hvis du ikke går til noen som prøver å lure deg til å tro at det er ekte Kobe-biff og overpriser kjøttet iallfall)

Last edited: 14. aug 2026
    kiev, milehigh, NoLimit and 1 other person like this.
  8. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,768
    Bonuspoeng:
    183
    Wagyu er jo en rase, den finnes jo som det blir sagt her både i Australia, USA til og med i Norge. Men nå får en jo fantastisk Wagyu i Japan, som også ikke er fra Kobe det er mange prefekturer i Japan som er veldig stolt av "sin" Wagyu. Om det så er Saga Beef, Nagasaki Beef o.s.v så er det uansett gradert og helt klart Teppanyaki eller Yakiniku er beste plassen og oppleve dette på. Kjøttet med høyest marmorering er så fett at det ofte holder med maks 200gram, det blir faktisk veldig mektig. Så ofte nok også med 100-150gram. Og da heller annet tilbehør. Har spist veldig mye Wagyu i Japan, det er etter min mening verdens beste kjøtt men som sagt i små mengder. Hadde ikke klart å spise en 500gram "baby beef" som de f.eks serverer i Argentina som også er veldig mørt, men ikke like god da god wagyu smelter i munnen. Himmelsk.

Nyt Wagyu om det er kobe eller annen høyt gradert Wagyu fra Japan.
    Jeg spiste sist høyt gradert Wagyu på IC ANA i Tokyo sin Teppanyaki, det var ikke fra Kobe men fortsatt magisk. Det hadde vel også Kobe viss jeg hadde betalt nok.

9. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    853
    Bonuspoeng:
    93
    Vet at det ikke svarer helt på OP sitt spørsmål, men spiste en utrolig god Kobe-biff på en veldig sjarmerende, liten og bortgjemt plass i Kyoto: https://kisshokichi-kyoto.com/honten/

Utrolig god mat, vennlig service, fint lokale. Relativt pricey, ca 2700 kr for 180g ytrefilet med tilbehør om jeg husker rett. Men verdt det IMHO, en av de beste matopplevelser jeg har hatt. Må bestille på forhånd.

20260706_203740.jpg

10. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,136
    Bonuspoeng:
    183
    Har vært to ganger på Kobe 511

Fantastisk opplevelse og kan virkelig anbefales.

Får legge til at opplevelsen ble spesiell andre gang da jeg friddde til min kone der :D

Stuttfeiten, jgroneng and holmen like this.
  11. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har besøkt nikuyayokocho et par ganger. De kjøper inn hele kuer og tilbyr Wagyu av A5-kvalitet. Dette stedet er en av favorittstedene mine da jeg fritt kan velge mellom ulike deler fra kua. :)

Del denne siden