Hvor har du pengene dine?

Tråd i 'Off-topic' startet av RBingham, 19. aug 2026.

?

Hvilke plattformer har du investert penger på?

1. Kron

1 vote(s)
    12.5%
  2. Nordnet

5 vote(s)
    62.5%
  3. eToro

0 vote(s)
    0.0%
  4. KLP

0 vote(s)
    0.0%
  5. Skagen

0 vote(s)
    0.0%
  6. Firi / annen kryptoplattform

2 vote(s)
    25.0%
  7. Dagligbankens egen plattform

5 vote(s)
    62.5%
  8. Kameo / annen crowdlending

2 vote(s)
    25.0%
Multiple votes are allowed.
  1. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    50
    Bonuspoeng:
    18
    Muligens litt off-topic (hence Off-Topic-forumet), men jeg antar skamløst og generaliserende at venndiagrammet mellom oss bonusnisser, og folk over snittet interessert i privatøkonomi, er ganske overlappende. :)

Selv har jeg prioritert å betale ned boliglånet i en del år, og begynner nå å nærme meg en belåningsgrad hvor jeg er komfortabel med å investere overskuddspenger i andre ting i stedet.
    Jeg bruker Bulder og DNB som dagligbank (boliglån og kredittkort), og har også begynt å spytte en del penger inn i Kameo. Jeg har imidlertid tenkt å diversifisere litt, så «Kameo-kvoten» min nærmer seg oppbrukt, så jeg tenker det er på tide å snuse litt på aksjer og fond.

Merk at jeg spesifikt og bevisst IKKE spør om tips til enkeltaksjer eller enkeltfond eller den slags (jeg er egentlig prinsipielt imot investeringstips som sådan).
    MEN jeg tar gjerne imot tips til gode og gunstige plattformer.

Jeg har sett litt på Nordnet, eToro, Kron, KLP, og de ulike bankenes egne plattformer, men jeg blir ikke helt klok, virker som det er så mye epler og pærer, så jeg får ikke sammenlignet helt. Skjønner at enkelte plattformer er billigere på enkelte fond, slik at ingen er billigst på alt, men det er kanskje ikke helt hensiktsmessig å ha et kundeforhold på så mange plattformer heller?
    Har også lest diverse bloggposter osv, men tenker det kan være vel så nyttig å høre fra andre smarte folk som har brukt tid på å sammenligne og plassere pengene sine på et gjennomtenkt sted. :)

Hvordan har du diversifisert pengene dine, hvilke plattformer valgte du, og hvorfor?

2. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,481
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er selv siv.øk og har tidligere jobbet i forvaltningsbransjen. Jeg bruker også mye av fritiden min på å lese finansliteratur. Mitt beste tips, som jeg også gir venner og kjente, er å gå for et globalt indeksfond eller tilsvarende. All forskning viser at det, over tid, er det beste valget, og da igjen de med de laveste kostnadene. Hvis man på død og liv skal gå for aktivt forvaltede fond må man for all del ikke velge etter hvilket fond som gjorde det best i fjor. Her er også forskningen interessant. Hvis man over tid lager to porteføljer, en med de beste 3 fondene fra året i forveien og en med de dårligste 3 fondene fra året i forveien, så kommer man, over tid, best ut ved å velge taperfondene.

Det er mange finance bros på nettet med alt mulig av avanserte tips. Felles for mange av disse er at de ikke forstår helt hva de gjør, de kan ha flaks på kort sikt, og de er tjent med å skape engasjement.

Siden man startet å måle avkastning har de brede markedene gjort ca 10% i året, og det må man klare å være fornøyd med. Det er også verdt å legge til at dagens aksjemarked er høyt priset (i en historisk sammenheng), og igjen viser forskningen at langtidsvirkningen fra et dyrt market er dårligere enn fra et billig marked. Derfor kan man neppe forvente de nevnt 10% i snitt fra i dag, og de neste 5-10 årene.

Så er det alltid noen som vinner i lotto, og i statistikken er det alltid statistiske avvik. Om man skal prøve seg på noe mer fancy enn fond, er mitt beste råd å holde deg unna det som hypes. Et objekt ‘alle’ snakker om, er ofte allerede for høyt priset. Det kan være både enkeltaksjer, bransjer og geografiske områder. Unngå også fancy produkter man ikke forstår, som derivater, gearede instrumenter etc.

Av plattform bruker jeg selv Nordnet, men det meste som er av norske selskap er bra. Du skal aldri trenge å betale for en fondskonto, og honoraret på et indeksfond skal ikke være mye over 0,2%

Ursa, Adrian E and RBingham like this.
  3. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,336
    Bonuspoeng:
    113
    Verdt å merke seg at de forskjellige plattformene som formidler indeksfond gjerne tar en plattformavgift. Nordnet priser det inn i totalprisen. Også kan det være stive gebyrer dagen du velger å flytte ASKen din.

4. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,535
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er generelt tilhenger av globale indeksfond selv, har brukt noen kundemøter i banken både ifm med sparing og pensjon på å forklare hvor jeg liker det best, fremfor å betale 5 x eller mer for bankens aktivt forvaltede fond. De har sluttet å spørre om akkurat det, for å si det sånn.

Det er som nevnt greit å ha et øye til plattform kostadene, siden det fort kan slå ut dårlig selv om man har et fond som i seg selv er rimelig, altså ikke mer enn 0,2% forvaltningskostnad. Kjøp fondet på feil sted og kostnaden kan doble seg.

Det viktigste er i grunn å sove godt om natta, strategien bør gjenspeile det.

Del denne siden