Hvor er det best value i Europa nå?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av oslo.to.unknown, 29. juli 2026.

1. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    263
    Bonuspoeng:
    63
    Eminente reisenerder.

Skal prøve å kombinere en workcation med en romantisk 5-7 dagers reise fra Oslo 10. August og har derfor behov for å reise et sted hvor jeg kan både bo veldig bra, helst med spa elns.

Samt et sted hvor det er god value for pengene. Selv i august. Noen som har tips? Gjerne i nordligere strøk. Tar gjerne anbefalinger på konkrete hoteller, land, byer

2. FlyingYeti

FlyingYeti Trives best på tur

Likes mottatt:
    75
    Bonuspoeng:
    18
    Nå vet jeg ikke budsjett, men Kimpton BEM budapest har vært veldig bra når jeg var der. Det er Luksus med stor L. Ellers tror jeg at Budapest fortsatt gir grei verdi for pengene hvis du ser etter andre hoteller der. Men med krona målt opp mot euroen nå er nok de fleste plasser i Europa litt dyrere enn en skulle ønske.

milehigh liker dette
  3. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    263
    Bonuspoeng:
    63
    Happy hvis jeg lander under 300 euro natten.
    Kan godt brenne en del penger på hotell hvis byen er rimeligere. Sjekker ut, takker.

4. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,125
    Bonuspoeng:
    183
    Budapest. Mange luksushoteller til priser som er helt utenkelig de fleste andre steder i Europa.

5. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,768
    Bonuspoeng:
    183
    +1 på Kimpton BEM Budapest, vi var veldig fornøyd med både Kimpton og Budapest generelt. Spiste faktisk 2 * middager også til en hyggelig pris.

Preference liker dette
  6. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    10,503
    Bonuspoeng:
    183
    Ljubljana er en glemt (mulig den aldri har vært husket) destinasjon. Koselig liten by. Kanskje ikke den billigste plassen i Sentral- og Øst-Europa, men definitivt verdt et besøk. Hvis man ønsker seg utenbys kan man kombinere det med besøk til Bled og eventuelt fjellene rundt, om man er interessert i det. IC i Ljubljana er rett over 3KNOK per natt, litt mer æreverdige Grand Hotel liggerpå 3.5KNOK per natt inkl frokost.

Plovdiv i Bulgaria er også et alternativ om man vil bort fra masseturismen. Man kommer seg fra SOF med tog eller leiebil. Taxi er sikker ikke helt uaktuelt priset. Selv hadde leg gått for leiebil for å kunne kommet meg rundt i regionen. Rila-fjelene er flott i august (Rila 7 lakes). Det florerer ikke av luksushotell, men både Doubletree og Radisson har spa og koster 1,200-1,500 per natt. Du har også Landmark Creek Hotel & Wellness som ligger litt utenfor sentrum.

Tallinn er også et godt alternativ om du vil dra et sted hvor det ikke er like varmt som i sør. Kan bo ganske fint uten å sprenge budsjettet.

Hvis det viktigste er å bo staselig kan Hotel Esplanade i Zagreb også være et alternativ. Ser det ligger på 1,500 til 2,300 per natt den uken, for det rimeligste rommet. 3.5KNOK for delux-suiten. Det er også ander 5*-hotell med spa til lavere priser. Zagreb er kanskje ikke den mest spennende byen ellers.

Ellers er det jo de 'vanlige' Gdansk, Krakov, Riga, Budapest etc., men her synes jeg selv det er alt for mye turister, og tildels mye harry-turisme/utdrikningslag.

Hvis du er på jakt etter hvor du får mest for pengene har Forex en fin guide:
    Byer: https://www.forex.se/en/travel/forex-index/city-index/

upload_2026-7-29_13-13-21.png

Land: https://www.forex.se/en/travel/forex-index/travel-index/

upload_2026-7-29_13-14-1.png

Spielhaug, Ursa, Teknolai and 7 others like this.
  7. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    52,414
    Bonuspoeng:
    293
    Ljubljana og Intercontinental gir verdi for pengene

tobeornot999 liker dette
  8. oslo.to.unknown

Likes mottatt:
    263
    Bonuspoeng:
    63
    Mye bra her!

Takk for alle innspill.

Jeg fikk en liten skrutrekker i motoren da daten (fra Venezuela, jobber i Tyskland)hadde blitt utsatt for litt rasisme et par ganger i Øst-Europa og var mindre gira på både Baltikum og sentrale Øst-Europa. Så da ble det mindre frihet. Men tenker å legge opp en tur til de deler av Europa og vise at det stort sett bare er fine folk der også.

Så skrur nå på en rute som inneholder Oslo, København, Lisboa, Berlin. Og blir 10-12 dager.

men tenker denne tråden fint kan leve videre for bra high value tips. Skal dele mine erfaringer også

jonss and Ursa like this.

Del denne siden