Hvem har ansvaret for streiken?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 15. juli 2022.

?

Hvem har ansvaret for streiken og ulempene for de reisende?

1. Pilotene

63 vote(s)
    42.0%
  2. SAS-ledelsen

28 vote(s)
    18.7%
  3. Delt ansvar

47 vote(s)
    31.3%
  4. Traadstarter

12 vote(s)
    8.0%
  1. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    I mangel paa relevant traad blir det en ny en.

Hvem har skylda her?

Eller hvem maa stikke fingern i jorda?

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,036
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg en klar formening at pilotene er skyld i streiken!
    De er redd for å miste sin dominerende posisjon i SAS!

3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Enig.

Eddie47 liker dette
  4. Durek

Durek Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    Traadstarter.

milehigh liker dette
  5. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    #powermilehigh

Ideen med traaden var aa ta de mer politiske debattene her, og la streiketraaden vaere en praktisk traad.

Ellers er det lagt opp til anonym avstemning!

ChrisTW, Pyro, trygveat and 1 other person like this.
  6. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    savner et alternativ: styret

7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Faller inn under ledelsen.

8. PerT

PerT Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Savner et alternativ; aksjonærene
    som har muligheter og muligens ansvar mht.
    Styret og derved ledelse og indirekte bedriftskultur.

Mulig jeg er på feil villspor!
    PerT

milehigh liker dette
  9. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    18,389
    Bonuspoeng:
    183
    Støtter denne.

Det er enhver bolagsledelses ansvar og ikke minst rettighet å organisere og posisjonere selskapet slik at det er konkurransedyktig, og å sikre arbeidsplasser. Alt innenfor lover og regler, selvfølgelig. Det er ingen allmøter/ fagforening som skal ta slike beslutninger
    Slik saken fremstilles i mediene ønsker pilotene å overstyre bedriftsledelsen.
    At oppsigelser og reansettelser ifm korona og nye SAS selskaper synes å ha blitt håndtert dårlig taktisk/psykologisk har selvfølgelig blitt ekstra sand i tillitsmaskineriet. Det gjør at all avtaletekst nå finleses med største mistro.

10. bjornjohansen

bjornjohansen Fly og fly avsted …

Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    At det finnes et operativt selskap er ene og alene ledelsens ansvar. Det er de som har ansvaret for at de ansatte er fornøyde nok til å gå på jobb. Det er ikke slik at denne konflikten kommer ut av det blå. Ledelsen har hatt veldig lang tid på å avverge denne situasjonen, men har ikke klart det. Om det er nødvendig med endringer for å redde selskapet, er det ledelsen som ikke har klart å forankre dette hos pilotene.

trygveat and Spielhaug like this.
  11. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    416
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel liten tvil om at selskapet ønsker andre strategiske valg enn å gi pilotene ny avtale på eksisterende ansattforhold. Det er mildt sagt et dårlig utgangspunkt for å finne noen løsning på dette, og jeg tipper dagen i dag eller morra heller ender med en eller annen drastisk børsmelding på strategiske muligheter de har jobbet med i kulissene enn en ny avtale med pilotene.

Spielhaug liker dette
  12. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Det blir uansett litt overfladisk, men jeg tenker at eiere, styret og adm ledelse sammenfaller, iallfall ift denne pollen.

13. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    470
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg mener helt klart ledelsen har skylden her. Ledelsen har gitt lovnader til sine ansatte som de ikke har opprettholdt.

Når man har kommer seg gjennom Covid som har rammet mange industrier hardt, så tilbyr man de ansatte å søke på sine gamle jobber igjen, men med ingen ansiennitet? Dette selv om pilotene har 5 års gjeninntredelsesrett i sine kollektivavtaler. Hadde noen av oss akseptert slikt om våre egne stillinger?

Støtter pilotene 100% her. Det har ikke alltid vært tilfellet i tidligere streiker SAS har vært gjennom (faktisk sjelden). Jeg ønsker ikke et SAS som ledelsen nå legger opp til med Connect & Link.

Jeg har selv vært rammet av streiken.

watchaddicted, paron and Hanen like this.
  14. lokke

lokke Medlem

Likes mottatt:
    203
    Bonuspoeng:
    33
    Tror det er mer enn nok skyld til at alle skal kunne få litt her.

Ja pilotene er direkte utløsende årsak til streiken, om de hadde bøyd av og tatt hva ledelsen trer nedover de så ville det ikke vært noen streik (men hvem her kan si at de selv ville akseptert betydelig forverring av betingelser uten å først snu alle mulige steiner). Og det er helt klart en streike(u)kultur hos pilotene når de har streiket 6 ganger på 12 år. Slik kan man ikke holde på.

Ledelsen har også mye av ansvaret i at de både har tatt en tekke strategisk dårlige beslutninger, og det er ikke gitt at det i det hele tatt er lov (etter skandinavisk rett) å endre pilotstrukturen så fundamentalt som de nå prøver på. De har også sløst bort flere gode muligheter til å virkelig ta grep, ikke minst under covid. Men her må også politiske interesser hos statlige eiere ta sin del av skylden, verken SAS eller pilotene kunne ha holdt på slik de nå gjør om de ikke hadde fått gjentatte kapitalinnsprøytninger fra statlige eiere med ambisjoner om å beholde et statlig flyselskap, beholde CPH som hub, etc.

Uavhengig av hvordan streiken ender tror jeg ikke vi kan forvente at SAS i nåværende form eksisterer om noen år. Enten blir det betydelig nedskalering av driften men de fortsetter som eget selskap, ellers blir de før eller senere kjøpt opp av noen med mer finansielle muskler og evne til å foreta endringer (med LH group som den mest åpenbare kandidaten). Hva som vil være best for kundene er vel vanskelig å si…

watchaddicted, kiev and Meursalt like this.
  15. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er ALLTID av den oppfatning at alt er ledelsens ansvar. Men det er ikke saa svart hvitt. Det er ikke saa enkelt at man maa tilpasse seg den nordiske modellen. Var det det som skjedde med rederibeskatningen? Alle maa stikke fingern i jorda og se hvilket marked vi opererer i. Ja kanskje man kan stille andre krav, paa like vilkaar, for innenlands trafikk. Men SAS konkurerer med resten av verden. Om pilotene ikke skjonner det og vil kjore egne og andres arbeidsplasser i grofta for noen prinsipper som ikke passer inn i en gobal verden, ja saa haaper jeg streikekassa snart er tom. Pilotene har mindre utdannelse en en negledesigner saa hvorfor de skal styre verden er meg uforstaaelig.
    La oss faa tvungen lonnsnemnd, og lovendringer saa vanlige folk slipper aa forholde seg til pilotmafiaen.
    Eller kjor SAS konk, og la programmet leve videre gjennom et konkursbo som ikke er bedre for verken piloter, andre ansatte, samfunnet eller de reisende.

watchaddicted, kiev and Eddie47 like this.
  16. bjornjohansen

bjornjohansen Fly og fly avsted …

Likes mottatt:
    31
    Bonuspoeng:
    18
    Om det så er slik at ledelsen har forstått noe pilotene ikke har forstått, er det like fullt ledelsens oppgave å få pilotene til å forstå dette og forankre endringene i organisasjonen. Ledelsens oppgave er å drive en bedrift, og akkurat nå klarer de faktisk ikke å gjøre det.

17. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,451
    Bonuspoeng:
    183
    Ledelsen har arvet et problem, og man kan ikke argumentere against stupidity. Om noen enkeltbrikker mener de er viktigere enn alt annet og i tillegg havnet i en maktposisjon saa viser denne streiken hvor galt det kan gaa. Jeg har vaert fagforeningsmann i 30 aar, men dette er ikke greit. Ikke mange som vil sympatistreike med egoistiske piloter med egen arbeidsplass i fare. Men ja, vi er fortsatt enige i at ledelsen like fordomt har ansvaret. Det er det som er catch 22 her. Er nok mange i flere leire som helst ville sett en konkurs, hvor pilotene ble degradert til de buss-sjaaforer de faktisk er.

18. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke helt objektiv, men sånn som SAS er organisert i dag så virker det som det beste er å la hele butikken gå konk og starte på nytt

Vilkår som Connect/Link, få skrotet alt av gamle avtaler, slanke ledelsen (som heller ikke er verdensledende) og få et bærekraftig selskap.
    De har hatt siden november å bli enige, det er 4 fagforeninger bare hos pilotene, man klarer åpenbart ikke og kommunisere på en voksen måte og ingen virker og forstå at bransjen har endret seg

Man kan like eller ikke like at flybransjen er blitt internasjonal, men det er fakta. Da må man tilpasse seg markedet man konkurrerer i. Den eneste som kanskje har skjønt det er Anko, men han fremstår ikke veldig sympatisk han heller.
    Pilotene påstår de driver arbeiderkamp, men de er ganske langt fra arbeidere... Nå får de det som de vil med en skakkjørt selskap og ingen jobb etter sommeren. Så får de nok jobb i et annet sted, men tviler på at vilkårene de har i dag finnes i andre selskap.

Og så bør de satse på kundeservice...

Det var dagens fra meg

19. nonstop

nonstop Medlem

Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Ledelsen/styret/de rike hadde ansvaret for streiken, da de vil tyne mest mulig ut av de ansatte (bruke dem som rettighetsløse slaver) for at de selv skal ha det best mulig. Det er viktig at høytlønnsgrupper som piloter (og leger) går ut i front mot slike ting.

20. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Rettighetsløse slaver faktisk... Det er en rimelig voldsom påstand. Hadde vi snakket om en del av de innleide riggarbeiderne på byggeplasser så skulle jeg hengt med her, men pilotene i SAS er ganske langt unna

Man kan mene mye om hvordan ledelsen i SAS håndterte dette, men som de sier i Amerika, it takes to two tango. Mitt inntrykk (rent subjektivt selvsagt) er at relativt mange av pilotene i sas samt fagforeningene ikke innser at bransjen har endret seg. Det lille jeg har lest om vilkårene i Connect og Link virker ikke så galt. Pilotene her har jo organisert seg og samarbeider godt med ledelsen. Disse pilotene ble omtalt som illojale av sine medorganisasjoner også. Leste i en dansk avis (husker ikke navnet, men det var en fagforeningsavis) at de ansatte i disse selskapene var meget fornøyd.

Når det er sagt så er det ikke sånn at ledelsen i SAS heller virker helt fremme i skoa. Ja, de tjente penger pre-covid, men intrykket jeg har er at SAS er ekstremt topptungt og byråkratisk som heller ikke helt har tatt innover seg hvordan luftfarten fungerer i dag.

Nå er ikke jeg hverken økonom eller ekspert på luftfart, men hele denne streiken har gitt mitt inntrykk av SAS et skikkelig skudd for baugen. Både ledelsen og pilotene fremstod som mer opptatt av prinsipper enn å finne en løsning. Og hvis det stemmer at man egentlig var enig i slutten av juni, men så kom SAS med nye krav så er det hårreisende.

Del denne siden