Føler jeg har lest om at det ventes på ny plattform for å fikse diverse funksjoner på forumet ganske lenge nå, hva er det egentlig som setter en stopper her? Økonomi? Ville det vært mulig å starte en spleis for å få fortgang på det? Jeg ville selv bidratt med noen kroner, og det er det garantert andre her inne som ville gjort også. Og bare så det er sagt så har jeg full forståelse for at forumet er noe som drives av frivillige.
Det er økonomi som ligger bak at vi ikke har fått fornyet oss dessverre. Frem til covid kom hadde vi greie sponsorinntekter og reklameinntekter. Men dette har stupt siden da. Det er absolutt ikke lagt på is, og vi ønsker virkelig å få gjort noe med funksjonaliteten og ikke minst søkefunksjonen. Jeg og mine flotte moderatorer tjener ikke en krone på dette, så alt er på frivillig basis.
Nostalgi er farlig, men jeg er nostalgisk likevel. Jeg savner litt tiden det bare var Bonusfeber, et småkoko forum, ikke redaksjonelt innhold eller koordinering med andre land. Krysser fingrene for tekniske forbedringer, men det viktigste er de faste folkene som har utgjort forumet over flere år.
Har ikke vært i gamet lenge nok til at jeg var på Bonusfeber, for meg har det alltid vært IF. Og ja, jeg setter stor pris på jobben de frivillige moderatorene gjør her inne. Tråden var ikke ment som kritikk, men heller som et spørsmål om det var noe vi medlemmer kan bidra med.
Oppfattet det på ingen måte som kritikk. Det hadde vært berettiget det også Platformen vi er på nå er steinalder. Men det koster en god del penger å kjøpe en ny lisens, og ikke minst tid og kostnader med overflytting. Jeg krysser finga, og håper vi får til noe snart. I mellomtiden er vi alle takknemlige for at på tross av mye dårlig funksjonalitet, er det mange som bidrar fast, og nye medlemmer dukker stadig opp. Ingen hvilepute, men dagens fakta.
Løsningen er gammel, men folk som bidrar er hva som skaper dette forumet. Det fungerer jo å bruke google som søk og så bare begrense til site: InsideFlyer Har lært så utrolig mye her inne, og reist behagelig i mange år for en "billig penge" alt er jo relativt for det tar jo litt tid, men er man nerdete så er jo dette kjekk hobby. Så takk til alle som bidrar her inne så er det et godt sted å være.
Med tanke på hvilket kunnskapsnivå man må tilegne seg for å kunne booke opp en interkontinental CT-bestilling i business for en familie på 4, så er jo triksene man må lære seg for å navigere denne siden på en god måte bare som fin oppvarming å regne
Jeg setter stor pris på innsatsen som blir lagt ned allerede, og skal gå passe stille i gangene her, altså. Samtidig tenker jeg at én måte å få bedre søkbarhet eller synlighet på, er å i enda større grad slå sammen tråder, og kanskje se på underforum og organisering, og at de som sitter med moderatorrettigheter er mer aktive på å flytte og slå sammen. Alt trenger ikke å være svære mastertråder hvor alt er samlet, men hvis man f.eks. i Reisemål hadde delt det inn i verdensdeler, og så lagd en festet referansetråd med linker til de mest populære stedene, kunne det kanskje hjulpet med å få samlet ting litt mer. Nå tendenserer det til "jeg har et spørsmål om min spesifikke tur, da lager jeg en egen tråd", fremfor at man bruker eksisterende om by/område, og det gjør jo også at søkbarheten og muligheten til å finne gammel (men fremdeles god) informasjon forsvinner.
Da jeg på tidlig 90-tallet reiste rundt i verden var det basert på hva kjentfolk kunne anbefale, samt Lonely Planet paperback bøkene, som var absolutt et must for å kunne planlegg litt på forhånd. Husker veldig godt en frase som sto i en bøkene (fritt fra hukommelsen); «…nice places goes bad …bad places goes good …». Så enkelt sagt, informasjonen blir veldig fort utdatert. Så selv om tråder har masse informasjon, så blir de også utdaterte. Derfor tror jeg at det for trådstarter er mer trygt å opprette en ny tråd, enn å få mange henvisninger til eldre tråder og postinger.
Ja, det er derfor jeg argumenterte tidligere for å legge alle trådene i ett arkiv, og legge nye tråder med samme tema inn, slik at informasjonen blir mer tilgjengelig for folk. Hvis en ikke vet det å ha ritige innstilliger på tråden med å søke helt til enden, som den vanlige mannen i gata ikke er i stand til så blir en bare villedet av gamle opplysninger. Det kan jo være en faktor til at sponsoerer trakk seg fra dette formumet, trådene ble gamle med utdatert informasjon + det var flere som bare trollet hværandre på toppen av det hele og med det gjorde miljøet giftig. Nå skal @Tore ha kudos på å ha strammet inn på slik oppførsel for jeg merker nå at troll-problematikken har blitt mindre aktuell nå enn hva den var for ett par år siden, så sånn sett har miljøet på forumet blitt mye bedre nå. Så egentlig starte med ett blankt ark er en god ide som @jgroneng peker på, så med nye tråder så får de gamle trådene bli studd ned i en katalog er det lureste og enkleste en kan gjøre ut fra de rammene vi har nå med denne platformen denne programvaren er basert på tenker jeg, så kommer det seg nok etterhvært
Gyldige poeng, altså. Definitivt noe som er ferskvare, som eksempelvis restaurantanbefalinger (med en asterisk). Samtidig er det mye annet, eks. nasjonalparker, generelle tips om regioner eller byer som ikke endrer seg markant på 5 eller 10 år; og i de tilfellene det skjer noe nevneverdig, så blir det som regel diskutert, og da er den informasjonen mye lettere å finne en samlet tråd, enn om det ligger spredt i tråd 5 om emnet fra to år siden, fordi det var der det ble slengt inn. Restaurantanbefalinger er litt blandet, og jeg håper jo de fleste tar seg bryet med å undersøke og planlegge på egenhånd også, og bruker tråder som inspirasjon og ikke fasit. Noen holder koken lenge, andre er kortvarige eller har markante fall i kvalitet. Samtidig gir restauranter og annet uteliv en ganske god indikasjon på bydeler og områder som kan være attraktive, og sannsynligheten er vel at lokalene blir brukt videre også som restaurant - og kan være verdt å vurdere. Jeg ser poenget med at noe informasjon ikke nødvendigvis er helt oppdatert altfor lenge etterpå, men min preferanse er at det er samlet i én tråd og så kan jeg filtrere informasjonen selv basert på relevans, fremfor å forholde meg til flere tråder fra ulike perioder og sy det sammen.
Leker litt høyt med blanke ark. @Kaffen har et poeng med at veldig mye på forumet er utdatert. Når jeg hopper inn i Bonusfeber var bonusgreiene ikke helt allemannseie og det var gode vilkår for opptjening. Tiden gjorde dessverre SAS klart til et annenrangs selskap i *A som til slutt endte med SAS inn i SkyTeam. Over natten mistet mye innhold relevans. Titter jeg inn i spåkulen tror jeg SAS integreres fullstendig inn i AF/KLM og vi blir alle Flying Blue-medlemmer. En haug av innhold blir igjen irrelevant. Samtidig mister vi det jeg mener er gullet i InsideFlyer, reisebrevene. Gjennom årene har ren galskap blitt dokumentert og mye har stor underholdningsverdi. Har du en dårlig dag? Les et reisebrev! Annet å ta i betraktning fra en som har vokst opp på forskjellige forum. Fellesskapet blir ofte ikke med på de blanke arkene. Vi har også gått gjennom en del oppriving med medlemmer som "har funnet på egne greier". Siste har det sjeldent kommet noe godt ut av. Hva som er riktig vei for InsideFlyer aner jeg ikke. Henger her på grunn av folkene, flere har jeg reist sammen med. Samtidig må jeg innrømme at det hadde vært lettere å støtte forumet økonomisk (og kanskje teknisk) hvis vi ikke var under den større InsideFlyer-paraplyen som er mer enn bare et norsk forum for særinger. Krysser fingrene for et nytt årsmøte en vakker dag!
Drømmen hadde vel vært en slags Tripadvisor, med kart og søk på steder, attraksjoner, hotell og mat. Kun verifiserte IF’ere som kunne anmelde