Hodetelefoner - samletråd

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Larata, 09. mai 2015.

1. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,571
    Bonuspoeng:
    113
    ok, jeg har bare rukket å la 3 kompiser prøve.. alle skal kjøpe nå :eek:

2. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Har brukt Bose 700 en stund. Både i stille rom, café, kontorlandskap, lounges, telefon- og skypesamtaler, om bord på long-haul, høre på Spotify musikk, Podcast og se på YouTube. Er generelt fornøyd, men de har én stor drawback.

Om du trenger aktiv støydemning (NC) og grei lyd, er de det beste jeg har testet. Om du primært oppholder deg stasjonert og rolige steder, finnes det bedre valg i samme prisklasse.

Batteritid og brukervennlighet er OK. Lydkvalitet og soundstage utvilsomt bedre enn QC35 og Sony. Design/uteseende bob-bob, der liker jeg de andre modellene bedre. Bluetooth range holder kun for ett rom/trevegger. Pluss for USB-C kontakt, to kilder på Bluetooth og bra på voice.

Generell byggkvalitet er god og jeg kommer til å oppbevare mine i en myk microfiberpose, fordi den medfølgende vesken er altfor stor og bulky.

Det negative er comfort. Bose 700 er helt klart mindre behagelige å ha på i lengden enn Sony og QC25/35. Både fysisk med større trykk/annen hodebøyle og ørepadder, samt med NC-trykket som genereres.

Etter én time eller så må jeg alltid ta de av, lufte ørene og sette hoden i reset. Håper software kan kalibrerer dette over tid. Men om det ikke blir bedre/jeg tilvant, er jeg villig til å ofre lydkvalitet og funksjonalitet for å ha noe som jeg koser meg med på hodet.

Det er litt som gode sko på tur; dersom du ikke tenker på skoene i løpet av dagen er de perfekte.

Om du setter NC-level til 7 av 10 så blir det litt mindre NC-trykk, men da slipper også mer ambient noise inn. Og 0 er ikke 0, men en forsterkning av lydene i omgivelsene. Dvs. det er mer stille med hodetelefonene avslått enn når de står i NC-level null.

Folk har ulik sensitivitet for aktiv NC og det er mer merkbart i stille omgivelser.
    Personlig bruker jeg heller Shure ørepropper enn Bose 700 i et stille rom.

Mine gamle QC25 kunne jeg sove med 8 timer på flyet uten å tenke på det – de var silkemyke. B&W har PX7 på vei, mulig et godt alternativ.

Edit: Bose 700 hadde Firmware update 24OCT19. De har gjort noen justeringer.

Last edited: 26. okt 2019
    geddi, NoLimit, Kallingen and 2 others like this.
  3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,074
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for en grundig tilbakemelding på 700. Jeg har ikke prøvd disse enda, men av alle andre headset jeg har testet så er QC35 definitivt min favoritt all over. De føles vesentlig lettere og mindre klumpete enn både Sony og B&O, og både støykansellering og lyd er bra nok for meg. Sømløs tilkobling til flere kilder og mulighet for å bruke de kablet uten strøm trekker opp.

Edvard liker dette
  4. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,055
    Bonuspoeng:
    113
    Edvard liker dette
  5. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,852
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg selger Bose QuietComfort 35 II (sort) som jeg kjøpte på tilbud hos Elkjøp for kr 2222 i februar. De er uåpnet/forseglet m/kvittering.

Jeg selger i utgangspunktet til innkjøpspris på kr 2222. Om det er flere interesserte går de til høystbydende.
    Cut-off er imorgen mandag 14.10.19 kl 20.00.
    Jeg oppdaterer posten med eventuelle bud og kontakter høystbydende etter "budrunden".

Frakt via helthjem (megtildeg.no) på kr 65 kommer i tillegg.
    Forhåndsbetaling for kjøper uten betydelig historikk/anseelse på InsideFlyer.no. (Minst 200 poster med reelt innhold).

https://prisguiden.no/produkt/bose-quietcomfort-35-ii-307615 (laveste pris på lager 13.10.19: kr 2990).

EDIT 14.10.19 kl 21.30: Ingen interesse dessverre. Jeg avventer til fredag 18.10.19 kl 20.00 før jeg legger headsettet på Finn.

EDIT 11.11.19: Solgt

Last edited: 11. nov 2019
  6. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Bowers & Wilkins PX7 har flott utførelse, kvalitet og design. Er vant til B&W høyttalere og den lydsignaturen, så jeg hadde store forhåpninger til at PX7 ville være en klasse over Bose 700, Sennheiser M3, Beyerdynamic og B&O H9i. De ligger alle på ca. 4000 NOK.

Har lyttet til Bose 700 og PX7 parallelt et par kvelder, med Focal som referanse.

Cruxet er at B&W headsettet har en nasal tilbakeholdenhet på lydbildet jeg ikke liker og lyden kan oppleves som metallisk, boksete, innestengt. Samtidig klarer de å levere bedre musikalsk enn Bose på mange låter. Der de treffer er det wow-øyeblikk.

Om du lytter kablet, slik at blåtann ikke spiller inn, merker du at B&W er den mer voksne, kraftige og kompetente av de to. B&W har en fylde, punch og rekkevidde godt utover Bose 700.

Objektivt har PX7 best lydkvalitet, om du liker stilen på lyden. Husk at vi snakker om batteridrevne noise-cancelling hodetelefoner. Om vi kun tenker lydkvalitet alene vil et sett Grado til 1200 NOK gjøre samme jobb.

På Bose 700 har jeg blitt vant til touchkontroll og det fungerer feilfritt. Derfor var det irriterende med knappene på B&W som er dårlig designet og plassert. Hver gang du skal løfte eller justere headsettet trykker du borti dem.

B&W kan koble to kilder, er meget behagelige, ser virkelig bra ut, har alle fancy codecs, bedre batteritid enn Bose, solid bass og adaptiv BT og NC. De kan brukes under lading, ikke mulig med Bose. Hodebøylen stikker ut, så sove på siden er ikke optimalt. Bose 700 er mykere, med smooth form og QC 25/35 enda mer comfy.

Jeg ville at B&W skulle vinne, men det holdt ikke. Totalt passer Bose meg bedre.

Etter å ha slengt Bose 700 rundt i sekken og i variert bruk et par måneder, har de løsnet i både hodebøylen og stilen. Tror jeg begynner å bli bedre vant til kabintrykket.

De kollapser når du vil spille høyt volum med dynamisk musikk, men det gjør alle modeller i denne prisklassen. Vurder da ørepropper, type Shure SE535 e.l.

Med tanke på støyreduksjon så er NC-headset de siste årene blitt så gode at det er liten forskjell å snakke om. Den lille susingen eller bakgrunnslyden er ikke det som avgjør valget.

Bose 700 leverer behagelig lyd som er naturlig presentert, "godt nok" og blir derfor med på turen videre hos meg.

B&W PX7 blir sendt tilbake, med en dose tvil. Fordi om jeg kun fikk lov til å eie ett sett hodetelefoner og ingen ørepropper – tror jeg det hadde blitt PX7.

Dette med A/B testing er slitsomt for hodet, spesielt når begge kandidatene er jevne og høres dårlige ut i forhold til referansen C. Du får ta det på magefølelsen.

CowboyDan, geddi, KRS and 2 others like this.
  7. Misterix

Misterix Veteran

Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Solgt?

8. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,852
    Bonuspoeng:
    113
    Fortsatt tilgjengelig :)

9. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 24. juni 2021
    CowboyDan liker dette
  10. Snacky

Snacky King's Advisor

Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    For dem som ikke MÅ ha over-ear, men kan klare seg med on-ear, ikke gidder å legge ut kr 3000+ og ei heller er ekstremt opptatt av å få marginalt bedre støykansellering enn man strengt tatt trenger, kan jeg varmt anbefale JBL Tune 600 BTNC. Denne skal det med jevne mellomrom være mulig å få tak i for den ringe sum av kr 490,-
    Til den prisen kan jeg ikke skjønne annet enn at dette simpelthen er det aller beste headsettet man kan få tak i om dagen, kostnaden tatt i betraktning.

Snacky

Henrik and Edvard like this.
  11. Volt

Volt Medlem

Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    28
    Synes Airpods Pro ser svært lovende ut! Har lenge hatt et ønske om å erstatte mine Bose QC20i med en trådløs variant, men ingen ørepropper med ANC som har fristet meg så langt. Men venter til de går ned i pris. 3000 er for mye.

12. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,138
    Bonuspoeng:
    93
    Det er dessverre ikke så vanlig at Apple-produkter går noe særlig ned i pris før et år er gått, men DNB sine 25%-kampanjer hos Power kan jo absolutt være en mulighet.

13. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,070
    Bonuspoeng:
    183
    De koster 249 dollar i USA som er rundt en 2300,- :)

14. turbotobben

turbotobben Medlem

Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    Det er vel 20% men likevel bra.

Selv tror jeg dessverre at 4-5 timers batteritid er for smått for min del.

15. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    13,310
    Bonuspoeng:
    183
    Har brukt AirPods Pro på 3 flyvninger nå og må si at de imponerer svært og jeg tror jeg er klar for å legge igjen mine Bose QC35ii neste gang jeg skal ut å reise.

Støydemping fungerer svært bra og jeg hørte nesten ikke forskjell når jeg testet disse opp mot QC35 på forrige flyvning (nå har ikke jeg verdens mest kresne ører, vell å merke). Lyden er mer enn god nok for meg og når jeg ser hvor mye plass man sparer på AirPods Pro vs QC35, så veier det såpass opp at jeg ikke tenker over forskjell i lydkvalitet. Må bare få kjøpt meg en AirFly Pro, slik at jeg kan koble de til IFE på fly.

I tillegg blir jeg mer og mer glad i Lydfremheving-funksjonen, som gjør at jeg kan ha proppene inni ørene uten å bruke de og fortsatt høre alle lyder rundt meg.

Batteritiden er egentlig ikke et problem. Det går så fort å lade det opp i ladeetuiet, så hvis man legger de igjen mens man går på toalettet underveis på en lang flyvning, er de oppladet til man kommer tilbake.

Vanlige AirPods var det beste kjøpet jeg gjorde i 2018 og jeg tror kanskje AirPods Pro var der beste kjøpet jeg gjorde i 2019.

16. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,070
    Bonuspoeng:
    183
    Enig med deg! Har Sony WH-1000XM2 og de blir liggende hjemme på neste tur etter å ha prøvd ut Airpods Pro på flyturen over dammen. Så mer lettvint, og jeg la selv ikke merke til noe forskjell :)

17. Kalsnes

Kalsnes Medlem

Likes mottatt:
    775
    Bonuspoeng:
    93
  18. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Har du testet disse med f.eks AirFly Pro eller Wireless Flight Adapter fra RHA for oppkobling mot entertainmentsystemet i fly? Og hvordan er egentlig noise cancelling funksjonaliteten i Airpods Pro? Jeg har i dag Bose QC 35 II og både støyreduksjonen, batteritiden og komforten er noe av det beste ved dem.

Jeg lurer nemlig på å gå til anskaffelse av disse, men trenger litt real-life og ærlige tilbakemeldinger. Oh - and I'm an Android user. (Jeg vet de fungerer altså.) ;)

Last edited: 03. jan 2020
  19. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,070
    Bonuspoeng:
    183
    Nei ikke testet med AirFly Pro. Kun brukt de til musikk. Syns noise cancelling funksjonen er veldig bra, og den tar unna all støy slik som Bose / Sony. Batteritiden er på ish 4 timer før de må 15min oppi ladeetuiet igjen for nye 3-4 timer.

Xflipper and spacecosmos like this.
  20. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for konkret svar. Da tror jeg kanskje jeg satser på disse, sammen med Wireless Flight Adapter fra RHA. Skal på en MR tur med TAP til NYC i slutten av januar, så da passer det perfekt å få kjøpt disse over dammen. :)

Edvard and Xflipper like this.

Del denne siden