Hodetelefoner for long-haul og alle tenkelig sovepositurer

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av chrt, 19. nov 2025.

1. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært veldig fornøyde med mine Bose Quietcomfort i over et tiår.
    Trenger fornyelse. Har lest at mange er fornøyde med andre modeller også. Men vi alle er jo litt forskjellige ...

- Hvilken heldekkende modell er dere fornøyd med når dere må sitte i setet og hvile hodet mot siden, slik at øreklokken klemmer rundt øret og du småsover?
    - Den gode søvnen i horisontalen får jeg når jeg ligger på siden. Da er jeg avhengig av at øreklokkene ikke klemmer eller har skarpe kanter.

Samtidig brukes øreklokkene for å stenge flyplassenes mye støy og mas ute gjennom noise-canceling. Men her er nok de fleste hodetelefonene fra Sony, Bose, JBL, Sennheiser osv.

Noen med søvndryssende og gode tips til fornyelse??

Bildet viser meg under aktivt arbeid. Krevende å få folk til å ta bilde av meg når jeg sover ;)

PandaHodetelefonerSAS.jpg

2. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er sidesover hvor de aller fleste putene i ymse C fungerer fint med Sony WH-1000MX4.

3. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,726
    Bonuspoeng:
    293
    if (apple == true)
    Sony MX6 har fått veldig smooth overgang mellom Apple devicer

chrt liker dette
  4. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,917
    Bonuspoeng:
    183
    For å ta avsporingen først:

Jeg liker egentlig ikke å ha noe i ørene mens jeg sover, og i hvert fall ikke over, men AirPods Pro versjon X funker fint og tar omtrent null plass hvis du allerede er i Apple sitt økosystem.

Vanlige myke propper funker også om du ikke vil ha musikk/lydbok, av den neongule/oransje typen.

Hadde Sony WH-1000XM3 tidligere og likte de godt, og kunne også sove litt med dem med hodet lenende inntil vinduet eller på en pute, om ikke ideelt. Så fikk jeg Bose QuietComfort 45 35, ga bort Sony-settet, og angret egentlig litt. Bedre kontroll på nivå av demping på Sony, satt litt bedre på mitt hode og putene var mykere, og de var jevnt over bare et lite knepp over.

Begge disse modellene begynner å trekke på årene da, så kan være den ene har bedret seg eller forverret seg til dagens modeller, men jeg ville personlig prøvd Sony først.

Last edited: 24. nov 2025
    kjeks and chrt like this.
  5. chrt

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
    Hei
    Oppdatering: Ja, jeg er eple-bruker og musikken går vanligvis mellom iphone og lydkabelen fra panelet ved siden av setet.

Når det nevnes;
    Så er jeg avhengig av at hodetelefonene støtter Bluetooth Multipoint. Men jeg tror ikke at jeg vil ha Apple sine ("stygge") øreklokker.

På mindre propper i det daglige har jeg faktisk aldri brukt apple airpods. Har ikke sett på de som støyvennlige nok for fly. I dag bruker jeg CMF Buds 2 by Nothing til samtaler etc, men synes de er ubehagelige om jeg ligger på siden med øret på puta. Da blir de for store og i klem. Dessuten synes jeg ikke de demper nok støy.

Er det noen som har konvertert fra store klokker til apple airpods pro (3) og synes dette er godt nok på langturer? Ulempen er jo avspilling av lyd fra flyskjermen?!

6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,068
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har gått fra QC35 til Airpods Pro 2 (tror jeg det er). Kommer ikke til å gå tilbake. Headset tar alt for mye plass siden jeg alltid reiser med bare håndbagasje. De har også god støydemping. For å få lyd fra flyet kan du bruke Airfly, og i nyere fly kan du parre trådløse headset rett til skjermen.

Travellingalf and chrt like this.
  7. kjeks

kjeks Nytt Medlem

Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Enig i det du skriver her, jeg har også Airpods Pro og Sony, dog WH-1000XM2.

Vil bare påpeke at Airpods også fungerer med Android-telefoner, og de er langt bedre enn andre propper jeg har forsøkt. Så de kan anbefales, også for Android-brukere :) Tar bare med Sony-klokkene om jeg skal fly langt og har planer om å binge en serie under overfarten.

chrt liker dette
  8. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    XM3-bruker her også, bruker de omtrent bare på (fly)reiser. Ble egentlig overrasket over hvor lite de plaget meg i forhold til søvn, spesielt på siden. De bygger jo litt, og man kjenner det etterpå. Supert headsett, blir definitivt ett nytt fra Sony når de en dag blir for slitt.

chrt liker dette
  9. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    For flere år siden hadde jeg Bose QC20 in-ear som funket bra for dette behovet for meg, sover selv på siden og har reist mye langdistanse. Har prøvd både Sony og andre siden, men savner ofte fortsatt de.

chrt liker dette
  10. chrt

Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    93
  11. Einar

Einar Medlem

Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg pleier å reise med en kombinasjon av både Airpods Pro 2 og Sony XM6 når jeg skal langt. XM6-ene bruker jeg når jeg er våken og vil ha det mest mulig behagelig, mens jeg bytter til Airpods-ene når jeg skal sove. Da kan jeg ligge på siden, og Airpods tar uansett så lite plass at det ikke koster meg noe å ha de med.

For øvrig anbefaler jeg en Airfly Pro eller lignende (min bor fast i bærevesken til XM6-en). Jeg foretrekker å se på skjermen på flyet heller enn egen underholdning, og det er genialt å slippe ledninger!

12. biaop

biaop EBG

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Disse er vel blant de mest solgte flere år på rad. Et ganske trygt kjøp. Jeg var lenge på gjerdet, og vurderte disse vs Sony 910 (billigere), men etter å ha lest så mye positivt om XM4 gikk jeg for den. De tåler veldig mye. Jeg har msitet dem i gulvet på trening mange ganger, og har dem løst i treningsbaggen min. Jeg har også en kompis som ahr av vane og la headsettet falle i gulvet etter siste rep på markløft. De tåler visst det. Ingen tilkoblingsproblemer verken på iPhone eller Pixel 7. Jeg kunne heller ikke finne at dette var et problem. Den har noen irriterende innebygde touchfunksjoner hvor du kan endre volum eller skifte sang ved å swipe på skallet til selve øreklokken. Dette kan skrus av i appen.

Samboeren min har litt lite og smalt hode. Og hun sier at øreklokkene hviler over øreflippene hennes, i stedet for at øreklokkene holder seg oppe av seg selv ved at bøylen hviler på hodet. Etter 2-3 timer blir dette vondt.

Et tips: bøylen er laget av stål. Hvis headsettet begynner å bli slakt, og faller lett av hodet. F.eks etter å ha brukt den over en vinterlue. Kan du trygt bøye litt på bøylen i motsatt retning, slik at den blir litt tightere igjen.

chrt liker dette
  13. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    Som flere andre, er jeg også begynt å kun ta med airpods pro 2, utenom til longhaul. Da får mine tilårskomne B&O være med.

B&O i den generasjonen (ti år gamle) har ikke verdens beste støydemping, men helt greit hvis det er en stille biz. Til gjengjeld liker jeg lyden og komforten med kvalitetsskinn.

Ved soving på longhaul er det dog 3M oransje ørepropper som er favoritten

Last edited: 20. nov 2025
  14. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,917
    Bonuspoeng:
    183
    Mine H9 er også ti år gamle, super lyd og komfort, men de som implementerte Bluetooth-parringen og knappekombinasjoner for å få den tilkoblet gjorde en mindre god jobb.

magnusant liker dette
  15. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,430
    Bonuspoeng:
    183
    Har QC-35ii, XM3 og Jabra elite 7, alle sammen met aktiv støykansellering.
    Synes xm3 'klemmer' for mye på hodet mitt og tar derfor vanligvis med Bose, unntatt på dagsturer. På turer der jeg sover hender det at jeg bruker Jabra, men stort sett ingenting eller formstøpte (konsert)ørepropper. Sistnevnte er null hinder, jabra litt og bose synes jeg er plagsomt å ligge på.

chrt liker dette
  16. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,303
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke heldekkende, men jeg gikk ifjor over til JBL Pro Tour 3. Har ikke angret et sekund. Støydempingen er prima, og talk through Er fantastisk. Nå som vi er på fly forum tar jeg meg friheten til å kopiere et lite avsnitt fra anmeldelsen:

https://www.nettavisen.no/jbl-tour-...jbl-tour-pro-3-ellevilt-deilig/r/5-95-2052867

Ellevilt deilig på fly
    Tilbake til gamechanger-funksjonen:

Flyr du mye eller vet du skal ut på lengre flyreiser er dette en av de beste investeringene du kan gjøre. For på reiser er ofte valget å bruke de lydkanselleringsdingsene du har med, og da ofte ofre batteriet på mobiler eller annet – eller å bruke de elendige øreproppene du får utdelt på fly.

JBL løser utfordringen på forbilledlig vis: Vi kobler altså en ledning til uttaket, og ladeboksen sender lyden trådløst til ørepluggene. Det betyr at vi kan nyte alle de særdeles gode funksjonene uten å ofre batteri på andre ting.

Skulle reisen være lang så har du en batteritid på opptil 8 timer, som utvides til 32 timer med ladekassen. Noen minutter i ladekassen gir også fort mye lyttetid.

JBL Tour Pro 3 altså godt egnet for lange reiser og daglig bruk. Den eneste ulempen er prisen, som er noe høy, men tatt i betraktning alle funksjonene og den generelle lydkvaliteten, er det en god investering for de fleste.

Alt i alt leverer JBL Tour Pro 3 en lydopplevelse og brukervennlighet som er helt i toppen.

Pluss: God lyd, god støydemping, batteritid og funksjonell ladekasse

Minus: Ladekassen er stor, høy pris.

Lenke til test fra Lyd&Bilde:

https://www.lydogbilde.no/test/hode...FT*MTc2MzY3ODI4MC4xLjEuMTc2MzY3ODI4MS4wLjAuMA.

Del denne siden