Hei, Jeg har en CT billett KRS-OSL-FRA-BKK-Phuket med lik retur (Utreise i des- hjemreise i januar) Opprinnelig hadde jeg 1time og 5 minutter i FRA på returen (kommer inn med Thai F og skal videre med LH klasse X) Så får jeg beskjed i mailen, at det har vært endringer på din billett. Ta kontakt med SAS. Da begynner jeg virkelig å ane uro... da jeg ved mindre tidsendringer, bare for et mail med den nye flytiden og dersom jeg ikke sier ifra innen X tid, så har jeg godtatt den nye rutetiden. Tar kontakt med SAS og får en dame som tydeligvis hadde litt mindre erfaring. Jeg fortalte at jeg hadde fått en mail om endring av rutetid, men hun kunne først ikke finne noe endring og sa at alt så bra ut. Jeg stilte meg tvilende til dette, og etter en stund fant hun endringen. LH hadde fremskjøvet avgang med 10 minutter, så istedet for 1 time og 5 minutter, var transittiden nå 55 minutter. Dette virket det som var et kjempeproblem da minimum transittid på FRA visstnok var 1 time. Men hun hadde gode nyheter! Reisen kunne kanselleres og jeg ville få alle pengene/poengene/CT tilbake. Jeg sa at dette ikke engang var nyheter.... men at dette ikke var aktuelt, da vi allerede har booket hotell osv som ikke kan endres(snakker ville priser på gode resorts i Phuket i jul/nyttår - for en hel familie) Det var ingen ledige bonusbilletter, videre fra FRA til KRS (I tillegg til at det er helg, er dette første helg etter nyttår, og "alle" skal vell hjem rundt da) - Jeg kunne fortelle henne at heller ikke dette var nyheter, da jeg ved et mirakel fikk booket siste bonusbillettene som allpåtid var F(O) begge veier til Thailand. Hun hadde også "andre gode nyheter" - Jeg kunne bare slette billetten videre fra FRA til KRS på returen og jeg kunne kjøpe ny billett derifra. - Dette var selvfølgelig heller ikke nyheter - Da jeg allerede var klar over denne, dyre og dårlige løsningen. SÅ (Beklager lang innledning) dette er mine spørsmål: (Si gjerne ifra om du synser eller om du faktisk har vært ute for dette tilfellet før og hva konklusjonen ble: - Går det ann å bare la alt være som det er, ta flyet til Phuket, fly hjem etter nyttår og rekker man videre fly så er det bra, om ikke så har jeg allerede kjøper full flex billetter fra FRA til KRS som går 1 time senere)? Eller er ikke billetten gyldig (var jo det før endringen) slik at jeg A) ikke får startet reisen i KRS eller B) ikke kommer ombord på flyet på returen i Phuket? Eller er det andre utfordringer jeg kan/kommer til å møte på ? På forhånd takk for tips/hjelp
Jeg hadde ikke stresset med dette. Man lander ofte før rutetid når man flyr langt og skulle dere ikke rekke videre forbindelse må vel Thai/LH ordne opp med å sette dere på neste ledige fly? Har man mindre rettigheter når man booker bonus billetter enn vanlige billetter hvis flyselskapet er ansvarlig endring/forsinkelse?
Jeg er ikke redd for å ikke rekke flyet videre fra FRA. Jeg har jo allerede booket Full Flex FRA-OSL-KRS billetter som går ytterligere 1 time senere(gir meg transitt tid på 2 timer i FRA). Det jeg er redd for er at når jeg kommer på flyplassen, enten i KRS eller i Phuket, at de i skranken sier: Du har ikke en gyldig billett (kan ikke borde flyet?) pga for kort transitt tid. For å legge til, jeg tror vi klarer oss uten å sende bagasje. Det vil kanskje også være en deal breaker ?
Jeg har forstått at man har det(mindre rettigheter) - men det har ikke noe med mitt spørsmål å gjøre. Men for å svare: Om man booket første klasse med CT, om det er flybytte eller forsinkelser, så er det slett ikke sikkert man får første klasse videre(med samme eller et annet selskap). - og for å ikke konkludere helt, så kan dette også være gjeldene om man har betalt, men da antar jeg man kan få en refusjon i etterkant. men la ikke posten skli helt ut nå
Jeg fikk samme mail som deg for en ukes tid siden om samme flight (https://insideflyer.no/forums/threa...er-av-ct-eller-vanlig-poengreise.9284/page-51), og fikk da beskjed om for kort connection i FRA. Heldigvis var det to ledige billetter på BKK–LHR i F, så da booket jeg om til det.
Merkelig? Jeg Snakket med Lufthansa første gangen jeg reiste på jobbreise via FRA. De kunne Opplyse at de hadde lovlige connections nede i 45 min. Jeg fløy Sas som skulle videre med Lufthansa.
Expertflyer sier vel at TG-LH II er 1 time. LH til LH er 45 min. Jeg hadde en bonus reise jeg bestilte i fjor som hadde en ulovlig MCT i FRA. Jeg ankom med OZ og skulle videre med LH. Tallinn ringte meg opp etter 10 min og gav beskjed om at jeg måtte bytte siste flighten hjem. At du ikke har med bagasje endrer jo ikke det faktum at du nå har en MCT som ikke er lovlig. Jeg ville personlig aldri tort å satse på at dette går bra. Det er jo en sannsynlighet for at dette plukkes opp enten manuelt eller av systemene. Når dette da kan skje vet jeg ikke, men kjipt å enten få beskjed noen dager før du reiser eller som du sier når du skal hjem. Sjansen er vel størst før avreise. Kan du ikke bytte til noen andre flygninger hjem?
Det var genialt, for jeg hadde en SAS Plus som jeg nå kunne endre dato på. Jeg ønsket å være der nede 15 dager lengre
Du kan spille agentruletten (både SAS og CT-telefonen), men gjør hjemmeleksen din på forhånd. Finn ut når SAS flyr på disse datoene (dette er en SAS-booking, så SAS kan - med litt velvillighet og innsatsvilje fra agenten - få åpnet for bonusseter på egne avganger). Alternativet er å sjekke andre Star-routinger som går via via via. Ofte finner man ledig f. eks.: FRA-HAM-OSL, FRA-MUC-DUS-OSL osv. Selv om det nødvendigvis skulle bryte regelverket for maks antall mellomlandinger, vil jeg tro at de tillater litt regeltøying i en slik situasjon. Noter flightnummer på samtlige avganger og mat agenten én og én flight. Får du nei, ring igjen. Du kan også be de snakke med supervisor, som uansett må involveres om man skal få åpnet bonusseter med SAS I ytterste konsekvens får du be om at billetten gjøres om til open-jaw, slik at reisen avsluttes i FRA - så bestiller du separat billett hjem derfra for cash.
Ja da tenker vi ganske likt, jeg er bekymret. Blir nok å ringe SAS/Amex for å få avslutte reisen i FRA. Og bruke billetten jeg har kjøpt for penger fra FRA-OSL-KRS. (Det var jo dette jeg håpte på å slippe - 7000kr i dass for en endring på 10 minutter)
Hvis du kjøper en ny billett fra FRA så er dette på en egen PNR. Hvis du sjekker inn bagasje må du sjekke om du får lov til å sende bagasjen helt til KRS. Hvis du må hente ut bagasjen i FRA og så sjekke inn på nytt er vel 1 time litt for lite? En annen ting er hvis flyet til FRA er forsinket, siden dette er 2 ulike bookinger så er du jo ikke beskyttet. Er det ikke noe ledig til OSL fra FRA istedenfor som et alternativ?
Litt presisering. 55 min transitt på CT billetten. Pluss ytterligere 1 time på flex billetten jeg har kjøpt FRA. Men i underkant av 2 timer er også lite. Enig i det. Dropper nok å sende bagasje. Jo finnes fly til OSL.. på bonus. Men da må vi vente i FRA i 7-8 timer. Overnatte på OSL. Ingen tidlig fly til KRS på en søndag. Og må nok kjøpe billetter for penger uansett. I praksis 24 timers ekstra reisetid. Mitt følge er min 5 år gamle datter... Så dette betyr også at vi ønsker å komme oss hjem. Nok reisetid fra før
Gjør om billetten så alle reiser til OSL. Så kjøper du en egen revenue billett for kona og yngste datteren til KRS fra FRA. Så reiser du og eventuelle flere barn med opprinnelig bonus billett. Da sparer du vel noen tusen kroner
Kona og andre ungen(gutt 9)reiser ned 1 uke etter oss(far og datter) og hjem 2 dager før Slik ordnet Far 1. klasse og mor Biz i jula 2018 Med 2x ct. Drar til Auckland med CT - Med kona - 4 uker før. SQ F x3 og Thai F x1. Så hun får litt ordentlig champagne hun også Så nå skylder jeg både poeng og CT til en kompis. Poengene står på min konto og ct kommer denne mnd
Takket være ett tips 3:37 ut denne videoen, så fikk jeg endret en billett som har vært en kattepine for meg På en måte var endringen genial for meg Jeg satt bom fast med en SAS Pluss Booking hjem den 26 November, og jeg hadde tenkt å fly fra fra CNX til HKG hvor transitten mellom disse flyene var 2 timer og 5 min, så de kuttet den ned til 1 time og 50 min, så da gikk jeg under de 2 timene som reiseforsikringen ville gå god for, så da ringte jeg inn å spurte dem om de kunne hjelpe meg med dette, og da fikk jeg endret returen frem 2 uker, sånn at jeg fikk litt mer tid i varmen uten å måtte betale noe ekstra
Svar til trådstarter: Så lenge billetten din er utstedt og bekreftet, trenger du ikke å bry deg om 65 minutters transfer kontra 55 minutter. Når du har kjøpt en billett er det flyselskapets ansvar å få deg fra A til B. De ombooker deg dersom de ikke godtar ny transfertid eller du ikke rekker flyet ditt. Det finnes ikke billetter som er bekreftet og «ugyldige». Så lenge du har en bekreftet booking kan du sjekkes inn med hvilken som helst transfertid i de fleste innsjekkingssystemer. Har f.eks. hatt negativ transfertid med SAS og KLM.
En billett kan være gyldig når den bookes men i dette tilfellet har flytidene endret seg. Da må flyselskapet enten booke om eller kansellere. Men det kjipe er da hvis man blir booket om fra F til C eller Y.