Hjælp - SAS har rota det til

Tråd i 'Bonushjelp' startet av hphp, 24. sept 2025.

1. hphp

hphp Medlem

Likes mottatt:
    340
    Bonuspoeng:
    63
    Long story long:
    I mars hjalp jeg en kamerat å finne bonusbilletter til BKK. Ruten er OSL-CDG-BKK-CDG-OSL. Jeg stussa litt over kort connection time fra CDG til OSL (70 minutter), men så lenge bookingen gikk gjennom tenkte jeg alt var greit.

For noen uker siden var kameraten min innom SAS sine nettsider, og fant følgende melding:
    upload_2025-9-24_11-47-38.png upload_2025-9-24_11-48-33.png
    Ved klikk på "Endre til en annen flygning, helt gratis" blir han møtt med

og dette gjelder alle datoene i lista.

Han ringer til SAS, som kan forsikre om at alt er i sin skjønneste orden. Jeg er ikke overbevist, og mailer derfor gullmailen, som skriver "Efter att ha tagit en titt på bokning XXXXXX så kan jag bekräfta att mellanlandningstiden i Paris på hemresan den 9 oktober dessvärre är för kort i nuläget, vilket betyder att en åtgärd krävs. Jag beklagar verkligen om ni tidigare fått felaktig information kring detta. Som bokningen ser ut idag så kommer ni att ha en 70 minuter lång mellanlandningstid i Paris, men det krävs dessvärre minst 90 minuter för att ni ska hinna med ert sista flyg till Oslo.".

Min kamerat ringer SAS på nytt, som igjen forteller at alt er i sin skjønneste orden. Han forteller da om mailen over, og blir satt på hold. Etter mye venting får han vite at det som står i mailen stemmer, og at de ikke finner noen alternative flights til Oslo (selv om AF1274 som går senere på kvelden har ledige betalte billetter).

Et alternativ for kameraten min er å ta Norwegian-flyet som går 2135 fra CDG. Jeg ringer derfor SAS på nytt i dag. Etter en drøy time i telefonen konkluderer agenten med at klarer ikke å fjerne leg fra CDG til OSL. Han klarer heller ikke si om de faktisk har bekreftede billetter på flyet, ei heller han klarer han å komme opp med en løsning. Hans eneste råd er å "vente og se om det dukker opp flere bonusbilletter fra CDG til OSL".

Lenger ned på siden vist i screenshot over står begge flygninger som bekreftet:
    upload_2025-9-24_11-54-29.png

Så - what to do? Ingen kan fortelle oss hva som er riktig, og ingen kan gi oss en løsning.

Last edited: 24. sept 2025
  2. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,235
    Bonuspoeng:
    93
    Den eneste løsningen SAS kommer til å tilby er "Nej, tyvär, men vi kan kansellere kostnadsfritt.". Jeg hadde en lignende sak selv og forholdt meg bare passiv helt til jeg fant en retur som passet meg og mine planer og så ringte jeg inn en endring og stod fast på at jeg ikke skulle betale en krone i endringsgebyr fordi dette var en feil som de måtte løse.

Jeg hadde riktig nok muligheten til å skrote hele ferien dersom det skulle vise seg å ikke komme en løsning, så det spørs om kompisen din er like fleksibel.

3. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,777
    Bonuspoeng:
    350
    Det er veldig lenge til mars, så jeg hadde sitti stille i båten noen måneder til.

The_Dude liker dette
  4. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,044
    Bonuspoeng:
    293
    Ta første flight som solgt/kjøpt/utstedt, så ordner resten seg.

5. hphp

hphp Medlem

Likes mottatt:
    340
    Bonuspoeng:
    63
    Dessverre ikke. Han er lærer med to små barn hjemme, og eneste mulighet er noen dager i høstferien.

Ser jeg formulerte meg litt feil. Billettene ble bestilt i mars. Reisen er 5.-9. oktober. Oppdaterer posten.

Men kan de stole på at de faktisk er utstedt - dvs. at de får gå på flyet i Bangkok?

6. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Som alltid. Hvis man har fått pdf med billettene, så er det utstedt og gyldige. Hva som står i appen kan man ikke stole på dessverre

Nordlands liker dette
  7. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183

Er billettene kommet på mail som PDF? i så fall har han gyldige billetter og en bindende kontrakt med SAS som billettutsteder og det er de som må ordne opp skulle det oppstå problemer på/under reisen.

Når det er sagt kan det fort være at det dukker opp noe problemer enten ved innsjekk OSL eller mere sannsynlig på innsjekk retur BKK, vil anta SAS ordner opp når "shit hits the fan".

Men de vil nok helst at han kansellerer reisen i forkant.., slik at de unngår problemet..

8. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,675
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge man ikke er booket om til nytt flightnummer vil opprinnelig utstedte billetter være gyldig. Flyselskapet som har endret flytiden slik at reisen ikke lenger er innenfor minimum connection time vil også være ansvarlig for å tilby et alternativ, selv om dette ofte faller litt gjennom på partnerbilletter.

9. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    333
    Bonuspoeng:
    63
    Det burde ikke være noe problem, og det er heldigvis på hjemreisen.
    Ville forholdt meg til det motsatte var bevist :eek:

10. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,044
    Bonuspoeng:
    293
    Hva er alternativet? Ikke møte opp å håpe at det løser seg?

11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Her her du tid til å ta dem til TKN og sånn sett påtvinge SAS å korrigere om de ikke vil gjøre det helt frivillig.

12. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Om du ser på bildet ser du at returen er 9.okt, rekker vel ikke TKN på 2 uker?

NoLimit liker dette
  13. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    I stand corrected. Leste det som at reisen var i mars. 2 uker blir for kort tid for TKN.

14. hphp

hphp Medlem

Likes mottatt:
    340
    Bonuspoeng:
    63
    Vedlagte PDF mottok han 8. september, hvor de også trakk gebyr for å legge til feeder flights (lovlig seint fra SAS sin side, siden endringen ble ringt inn samme dag som billetter ble bestilt).
    IMG_9880.jpeg

Høres ut som det kan konkluderes med at de kan dra på tur, med godt håp om å også komme seg hjem.

15. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp. Rekker de overgangen er det jo smidig, rekker de ikke så skal de naturligvis bookes om til neste alternativ. Så det burde ordne seg!

hphp liker dette
  16. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,675
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant at SAS har lagt på feed som er i brudd med minimum connection time. Ikke gitt at Air France vil ta ansvar for ombooking om den skulle ryke, og antagelig lite hjelp å få fra SAS på CDG etter at siste fly har dratt.

17. hphp

hphp Medlem

Likes mottatt:
    340
    Bonuspoeng:
    63
    De er avhengig av å komme seg hjem til barn og barnevakter, så jeg anbefalte han å booke en Flex-billett med Norwegian kl 2135 for å ha i bakhånd. Da kan han avbestille Flex-billetten om AF/SAS klarer å få de hjem, eller benytte seg av den og sende refusjonskrav om de ikke gjør det.

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Refusjon av fleksible "i tilfelle-billetter" som dette har blitt avvist før med argumentet at de ble bestilt før situasjonen oppstod, for eksempel streik eller noe annet. Men her kan det vel argumenteres for at "noe annet" allerede har skjedd.

19. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,675
    Bonuspoeng:
    183
    Moralen her må vel være å avbestille og booke på nytt så fremt det fortsatt er ledige billetter om det skulle vise seg å bli behov for å ordne egen hjemreise.

20. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke utenkelig at TKN gir medhold på 600EUR pr hode også, om man skulle bli strandet på CDG uten noen som vil hjelpe?

Del denne siden