Helg i Hamburg - minirapport

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 11. sept 2026.

Tags:
  1. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    Men når den landet tidligere fikk den bare bussgate allikevel! Lurer på hvordan miles opptjenes der? Om det er vanlig poeng pr mile røyner det jo fort på i warp speed

Earl, Teknolai, Flymunda and 4 others like this.
  2. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    19,270
    Bonuspoeng:
    183
    Millenium Falcon! Najs! <3

Sonictravel liker dette
  3. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    Etter en kjapp pitstop på hotellet var det videre til «Chocoversum» for opplæring om sjokolade.

IMG_8298.jpeg

Oganisert tour, gruppe på ca tretti, inkludert hun domskulle spørre alle de fyste spørsmålene, som tok halvannen time. Overraskende mye fokus på opplæring, tror jr. hadde sett for seg mer smaking. Selv falt jeg av litt etter ti minutter foredrag om et magnetisk venn diagram om bærekraftig sjokoladeproduksjon.

Deretter tok det seg heldigvis opp og vi fikk følge og smake produksjon fra bønner til ferdig sjokolade, så lærte jo noe.

Kakaobønne, acquired tast om en skal gulpe innpå disse:
    IMG_8304.jpeg

Bønnen har blitt knust og mixer med sukker, smak som bitter mørk sjokolade med klumper.

IMG_8306.jpeg

Massem har blitt valset og kjølt ned, her iblandet melkepulver for å lage melkesjokolade, smakte som fint sjokoladestøv, smeltet på tungen:
    IMG_8307.jpeg

Ferdig blandet sjokolade:
    IMG_8308.jpeg

Vi fikk også lage våre egne plater underveis i omvisningen, slik at de var ferdig avkjølt ved exit (through the gift shop), prosessen var enkel, velg mørk- melke- eller hvit sjokolade, få en form med varm vare og velg tilbehør fra dispenser:

IMG_8300.jpeg
    IMG_8302.jpeg

Grådighet kombinert med språklige utfordringer gjorde at jeg endte opp med en sjokoladeplate som neppe kommer i butikken med det første, tror jeg mikset inn små nonstops, knust pepperkake og peanøtter!
    IMG_8303.jpeg

Men når vi fikk pakket det inn så det jo fancy ut!

IMG_8311.jpeg

Last edited: 12. sept 2026
    Earl, Henrik, kongenamundsen and 15 others like this.
  4. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    Vi hadde ikke spist noe særlig siden frokost så etter sjokoladeeventyret bar det avgående til middag.

Jr. hadde ønsket seg schnitzel siden vi skulle til Tyskland, dog er vel ikke dette Hamburg typisk, men hadde funnet det perfekte stedet, Gassenhaur Restaurant & Beisl. Bib gourmand til og med.

IMG_8312.jpeg

Super mat men helt absurd store porsjoner, her er forretten jeg fikk, trodde er øyeblikk jeg var i US!

IMG_8317.jpeg

Fikk unna halvparten, og var passe mett alt før hovedretten! Hjalp kanskje ikke at jeg skulle utfordre min egen skepsis mot ost med å ta en stor klump av noe jeg trodde var en myk variant, myk var den men det var smør!

Hovedrett, wienerschnitzel med diverse tilbehør, her er hvor jeg ga opp.

IMG_8318.jpeg

Må nesten si at, selv om maten smaker blir jeg litt oppgitt over porsjoner på denne størrelsen, er en passe feit dude som ikke er småspist, så er ikke det det står på, men når en må sende såpass mye tilbake føles det feil.

Earl, Henrik, kongenamundsen and 19 others like this.
  5. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    Ble retrett tidlig til hotellet etter å spist oss stappmette lørdag kveld.

Søndag morgen bød på grå himmel og vekslende regn, gikk derfor for innendørsaktivitet som jr. fikk velge. Etter frokostbordet utsjekk benyttet vinnas derfor av litt opphold og tuslet et kvarters tid bort til «Movie Golf».

IMG_8322.jpeg

Innendørs minigolf, med ilagt film quiz. Rommet er pepperet med referanser til filmer og serier og i tillegg til å spille best mulig var det om å gjøre å finne flest mulig. Artig greie som gjorde at fokus ikke bare ble på å trille ball.
    IMG_8323.jpeg IMG_8324.jpeg IMG_8328.jpeg IMG_8326.jpeg IMG_8327.jpeg

Vi traff på 92 referanser, med kun én feil så det var veldig bra, tror maks var 100 så ikke mange vi misset. Det vil si jr. var vel den som må få mest av æren for at vi gjorde det såpass bra :)

Earl, Henrik, kongenamundsen and 11 others like this.
  6. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake på hotellet og hentet bagasjen og så en Bolt ut på flyplassen, var ikke så veldig fristende å bruke tid på å vanke rundt i byen i regnværet

Nå Lufthansa Buisness lounge på HAM frem til SK650 til CPH om noen timer.

IMG_8332.jpeg IMG_8333.jpeg

Earl, Henrik, kongenamundsen and 15 others like this.
  7. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig jeg er for skeptisk grunnet all trøbbel med reisen ned til Hamburg på fredag, men føler på reisefoten at det går mot forsinkelser.

FR24 melder om at ATR maskinen som skal ta oss herfra og opp til CPH som skulle dratt nedover 14:00 fortsatt er på bakken og at ny avgangstid er 8 minutter for oppsatt landingstid her, og selv om det er kort vei er vel det litt mye forlangt. Har 1:15 transfer i CPH og om vi forsinkes rundt en time opp ryker nok den, men det er jo flere fly i kveld så får håpe vi eventuelt får plass på et av de!

Edit: og der kom ny tid på tavlen 16:00 og ikke 15:35, vi får nå se… sitter nå i det minste godt og har drikke og snack mens vi venter

Edit 2: flyet har forlatt CPH og tavle oppdatert til 16:20. Om det stemmer og flytid opp er en time er vi i CPH 17:20, neste flight er 17:50 og det er jo kanskje mulig, men med bussgate?

Last edited: 13. sept 2026
    Cumulus, Earl, btm and 12 others like this.
  8. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    SE-MKK har landet, det er flyet vi endte med på fredag så nå får vi se om det får oss hjemover også.

IMG_8337.jpeg

Earl, Henrik, kongenamundsen and 8 others like this.
  9. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    Oh the irony! Forsinket ombord på SE-MKK, som var det flyet vi endte med ned på fredag etter at første fly var kaput og fikk rejected take off fredag kveld fra CPH.

Nå er beskjeden fra kaptein at grunnen til forsinkelsen (også i dag) er at flyet de opprinnelig skulle fly ned ikke funka og at de derfor måtte bytte fly, hva er sannsynligheten, er BRA kjent for dårlige maskiner?

Ellers litt ubehag med de på raden foran som insisterte på å flytte kofferten min en hylle bakover, til plassen der jeg alt hadde slått fast at var for liten, de lot den henge halvveis ut mens de stablet sine greier inn der min hadde ligget. Ved beskjed om at de måtte sørge for at det var plass om de skulle flytte den, kom de med en lekse om at de hadde plassene der og at det var derfor de hadde rett på hyllen, sorry men i min bok er det ikke slik det funker :mad: Endte med at jeg fikk dem til å flytte den tilbake under høye protester…. Jeez!

Earl, Henrik, kongenamundsen and 14 others like this.
  10. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    Landet CPH - taxer til buss nå og åpenbart forsinket til flyet om tjue minutter.

Ombooking i app til 22:40 flighten!

Får se om noe annet kan fixes på bakken, dette blir ellers en veldig lang hjemreise :(

Earl, Henrik, kongenamundsen and 5 others like this.
  11. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,758
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss, ikke bra. Håper det ordner seg med noe tidligere.
    Uansett, takk for reisebrev fra en trivelig by! Mange artige detaljer fra Miniature verden!

Sonictravel liker dette
  12. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    I loungen ser de bare fulle fly, men transfer centret fikk oss i alle fall på standby til SK466 19:50, så får ta en tur bort til gate når det nærmer seg for å prøve og sjarmere oss om bord.

Last edited: 13. sept 2026
  13. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,678
    Bonuspoeng:
    293
    Tvi tvi! Takk for fin reise-rapport!

Uvanlig frekke Karens der med hattehyllen. Har aldri hørt/sett lignende, men har fått min egen håndbagasje most nesten til døde noen ganger av folk som tror det er plass bare de dytter hardt nok ;)

Sonictravel liker dette
  14. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk en ny runde med kødd fra disse når vi skulle av.

i steden for å hjelpe sønnen min med å få ned kofferten, ble kjerringen sur og dyttet han til side for å trenge seg frem.

Nok en gang måtte jeg neste si ifra og et ikke usarkastisk «Ja bare brøyt dere fram!» ble ytret herfra

Hvorpå svaret ikke overraskende var, «det er deres skyld siden dere ikke har brukt bagasjehyllen over setet deres»

På dette tidspunktet var min tålmodighet bruk opp, dog mener jeg at jeg holdt med innafor når jeg påpekte at de selv jo hadde prøvd å skvise kofferten min inn der og at en minimum mengde alminnelig folkeskikk ikke var for mye å forlange. Tviler på at det gikk inn men var i alle fall tilfredsstillende å få slengt litt med leppa.

Jr. på 16 var temmelig opprørt etterpå over å ha blitt dyttet på og kjeftet etter, men han fikk klar beskjed herfra om at han var helt uten skyld.

Noen som har link til hvor en kan nominere folk til no-fly listen til SAS? :rolleyes:

Last edited: 14. sept 2026
    Earl, paron, kongenamundsen and 5 others like this.
  15. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    Etter en lang tids venting ved gate og ti minutter før oppsatt avgang, diverse telefonsamtaler fra gate personalet til folk som var missing in action, ble vi endelig klarert om bord på SK466.

De to siste setene, selvsagt midtseter, og «nedgradert» fra biz, men vi kommer nå i det minste hjem i kveld og ikke i halv to tiden i natt!

Earl, NorFlight, funkenstein and 6 others like this.
  16. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    Begivenhetsløs flight, heldigvis, når vi kom avgående.

Endte på OSL ca to timer og ti minutter forsinket ifht opprinnelig plan, så EUR standardkompensasjon antar jeg er ute av bildet.

Men, hadde biz billett kjøpt for cash men endte i eco, selvsagt frivillig for å unngå å komme hjem midt på natten, så da er spørsmålet til det vise forum på slutten av dette reisebrevet, er det noe å hente i forhold til denne downgraden ifht refusjon av deler av kost, eller skal jeg bare si meg fornøyd med å komme meg hjem?

Uansett, takk for følge denne gang, ble både mini og rapport, og mer enn nødvendig klabb og babb underveis, men reiser man nok er det uunngåelige at ting ikke altid er uten motstand. :)

Earl, paron, kongenamundsen and 5 others like this.
  17. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,678
    Bonuspoeng:
    293
    Takk igjen for godt reisebrev!

Kompensasjon etter EU261 skjer ikke (under 3t), som du sier.

Penger etter frivillig nedgradering da du valgte å bytte flight er nok også optimistisk, men det skader jo aldri å spørre bolaget om å få refundert forskjellen i kost på biz og eco :)

Sonictravel liker dette
  18. Sonictravel

Sonictravel Veteran

Likes mottatt:
    41,052
    Bonuspoeng:
    183
    Var noe sånt jeg tenkte, men på annen side «frivilligheten» i nedgradering er jo en definisjonssak og ved å ta den så har vi jo spart SK for 2 ganger EUR261 claims, men tipper jeg lar denne ligge om jeg ikke kommer på noe glupt :)

Del denne siden