Kveldens middag er hos Aramburu, som har to Michelin-stjerner. Kanskje ikke veldig «argentinsk», men restauranten så ut til å være høyt anbefalt, så da får det våge seg.
Ankommer like etter 18:00, og sliter litt med å finne inngangsdøren. Inngangen med alle logoer osv. på seg, er låst, og ringeklokken der fungerer ikke. Ringer restauranten, og plutselig stikker det et hode ut en dør 10 meter til venstre for døren jeg står med. Viser seg at de har byttet rundt på dørene/lokalene, av en eller annen årsak.
View attachment 177957
Jeg er førstemann av kveldens gjester. Kom to grupper til etter hvert; en gruppe med to (et par), og en gruppe med fire (to par).
Man kunne velge mellom to tidspunkt; 18:00 og 21:00. Tviler på at de kjører to seatinger per kveld per bord (for det tar lenger enn tre timer om du tar det med ro).
Er cirka 8 bord (som jeg klarte å telle), og i alle fall like mange servitører.
View attachment 177969
Siden jeg ikke drikker alkohol, så ble det en alkoholfri drikkemeny til måltidene.
Drikke #1 blir servert. En Chardonnay-basert botanisk drikk med bobler. Domaine Elena de Mendoza Blonde. Faktisk overraskende god, 9+/10.
Rett #1 kommer like etter. Ris-brød av en slag, med blomster og urter, klemt helt flat (aka syltynn, men sprø). Som tilbehør fikk man en kopp med kyllingkraft med gresskarfrø som man skulle drikke innimellom (så de blandet seg litt). Veldig godt. 9/10.
View attachment 177958
Rett #2 ankommer. Geitost og seaweed rullet i rødbete-skiver. Spennede smaker, men aldri vært noe særlig fan av rødbeter, så «helt OK» 6/10.
Ikke alle bildene som er like gode, da det var ganske mørkt i restauranten. Ble flinkere etter hvert til å huske bedre plassering av rettene før jeg tok bilder.
View attachment 177960
Rett #3. Løk, kapers og svart trøffel. Artig kombinasjon. 7/10.
View attachment 177961
Drikke #2. En mocktail-sak med lemon verbena (lokal Sør-Amerikansk sitrusplante/blader), timian og lime. Helt OK smak, men ingen innertier. 6/10.
Rett #4 + #5 + #6 kommer samtidig. Fra venstre mot høyre på bildet under;
- Kongekrabbe med gulrøter og blomkål, med et spiselig «skall» på utsiden (som jeg har glemt hvordan de laget, selv om jeg fikk det forklart). 8/10.
- Knivskjell-kjøtt med fennikel og kull. 7/10.
- Østers med kiwi og yuzu. 7/10.
View attachment 177962
Drikke #3. Kombucha av hibiskus og ingefær. Helt grei. 7/10.
Rett #7. Brioche med kjøttdeig av indrefilet med kaviar på toppen. Veldig, veldig god. 9.5/10.
View attachment 177963
Drikke #4. Blanding av kamomille, rosmarin og fennikel. Har aldri vært fan av kamomille-smaken, så denne gikk såvidt ned. 5/10.
Rett #8. Håndmalt regnbue-egg med noe jeg ikke helt klarte å bli klok på. Jeg mener servitøren snakket om «hollandaise»-something, men menyen sier «trout egg», så vil tippe at det kanskje er laget av noe trout/ørret-fisk… Smakte i alle fall veldig godt. 8/10.
View attachment 177964
Rett #9. Siste rett før hovedrettene. Salat med asparges og artisjokk. Sausen er kraften av nedkokt røkt tomat. Sistnevnte var veldig spesielt, men veldig godt. 8/10.
View attachment 177965
Drikke #5. Genmaicha. Varm grønn te med poppet brun ris, er vel enkle forklaringen. Smakt en del før, synes det er «helt greit», men ikke noe jeg hopper i taket av (er veldig mye annen te jeg foretrekker før denne). 7/10.
Rett #10. Varm fisk. Patagonisk tannfisk med blåskjell-suppe og chervil (hagekjørvel?). God fisk, meget god suppe. 8/10.
View attachment 177966
Drikke #6. Kokosvann med jordbær og blåbær. Beste av alle mocktailene så langt. 8/10.
Rett #11. Lam, tenderloin og tunge. Morchella-sopp (spissmorkler?), jordskokk-puré, samt karamellisert løk. Nydelige smaker, helt fantastisk. 9.5/10.
View attachment 177967
Drikke #7. Drikke med roser, tangerin og appelsin. Helt grei, 6/10.
Rett #12. Siste før dessert. And med hvitbete-puré, spinat, sukkerert og svart trøffel. Igjen veldig gode smaker, men når ikke helt opp til forrige rett. 9/10.
View attachment 177968
Drikke #8. Samme produsent som drikke #1, bare annen variant; Brunette. Ikke like god, mer syrlig, men passer sånn sett bedre til dessert. 7/10.
Rett #13 + #14 + #15 kommer samtidig. Med klokken på bildet under (starter klokken 9);
- Fransk Canelé. Synes alltid disse er litt for svampeaktige i konsistens. 7/10.
- Hasselnøtt-«pai» med sjokolade i bunnen. Veldig god. 9/10.
- Sorbetis på sesam-kjeks. Bringebær og blåbær. Syrlig og god. 8/10.
View attachment 177977
Rett #16. Eplesorbet-is med eple-eddik/cider. Helt OK. Har smakt bedre eplesorbet. 7/10.
View attachment 177973
Rett #17. «Hoveddessert». Hvit sjokoladekule med appelsin-saus på innsiden. Kulen ligger på en seng laget av tonkabønner, et Sør-Amerikansk alternativ til vanilje. Smakene passer veldig godt sammen, men er naturligvis veldig mektig. 8/10.
View attachment 177974
View attachment 177975
Drikke #9. Kaffe/te etter eget ønske. Drikker ikke kaffe, så ble en ny kopp med te. De hadde Genmaicha (som jeg fikk tidligere), grønn te, ulike typer urtete (kamomille, mynte, etc), samt noen varianter av svart te. Valgte grønn te. God kvalitet loose leaves te. Liker generelt sett veldig få grønne teer, men denne var faktisk veldig god. 8/10.
Rett #18. Petits fours. Fem biter:
- To frukt-varianter. Ingen av disse var noe gode i det hele tatt. Absolutt ikke min kopp med te. 2/10.
- Rød-oransje (øverst til høyre på bildet). Karamell. Veldig god smak. 9/10.
- Grå (midten til venstre). Vanlig sjokolade med noe sjokoladefyll eller noe. Helt grei. 6/10.
- Grønn (bunnen til høyre). Kardemomme-smak. Helt greit. Veldig spesiell smak i en sjokolade. 7/10.
View attachment 177976
Og det konkluderte nattens kulinariske opplevelse. Tok cirka 2.5 timer, men virket som en rolig kveld (aka alle bordene var ikke besatt, så da går nok også serveringen litt raskere). De andre som kom litt etter meg, var kanskje 2/3 ferdig når jeg gikk rundt klokken 21:00 (som da også er bakteppet for at jeg tviler på at de har to seatings).
Menyen ble utlevert etter at jeg var ferdig med å spise. Liker den varianten, fremfor at det kommer før du begynner, så du må jobbe litt mer med å smake deg frem til hva det er man spiser, og så får du noen «aha»-moments når man leser gjennom menyen i etterkant.
Likte den første drikken såpass godt at jeg spurte om jeg kunne få kjøpe et par flasker, dersom mulig. De mumlet seg i mellom, og så fikk jeg «give us a moment» i retur. Noen minutter seinere kom de med en papirpose med en «søtbit» for veien hjem, samt en flaske av drikken jeg forespurte. Spandert av huset. Det var jo hyggelig gjort av de, selv om man betaler noen kroner for en helaften.
Total prislapp var 480k ARS (~3200 NOK), og så gav jeg 15% tips for en flott aften (72k ARS, ~480 NOK, totalt 3680 NOK). Ikke billig, men heller ikke dyrt (om en sammenlikner med 2-stjerners i f.eks. Norge).
Ble en Cabify hjem til leiligheten, og så falt hodet på puten ganske kjapt etter.
View attachment 177978
View attachment 177979
View attachment 177980
Vis alt...