Hei på du, Argentina

Tråd i 'Reisebrev' startet av jocke, 10. juni 2026.

1. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Heia, bloggen!

Jeg hadde ingen planer om å begynne dette reisebrevet før nærmere avreise neste uke. Men! Så fikk jeg en hyggelig telefon i går med noen gode nyheter, etterfulgt av skriftlig bekreftelse i dag. Dette kommer til å gjøre reisen litt ekstra kos, i alle fall for meg.

Det er kanskje ikke like spennende for alle på et bonusnisse-forum, men det får nesten bare våge seg! Så regner jeg med at resten av reisen blir litt mer interessant for reiseglade folk (-:

Siden det blir litt flere og lengre ferier det neste året-ish på meg, hvor denne turen til Argentina blir den første i rekken, så begynte det å klø litt i de gamle fotograf-fingrene mine. Jeg børstet støv av gammelt utstyr, og fant frem mitt forrige speilrefleks-kamera (Canon 6D Mk1) med et helt greit objektiv (17-40mm f/4 L).

Etter et kjapt søk etter kvitteringen, så ble konklusjonen at jeg kjøpte dette kameraet for nesten 14 år siden, som jeg måtte argumentere for meg selv at måtte være en feil... det kan UMULIG ha gått nesten 14 år allerede siden jeg kjøpte det...

Men! Dette utstyret er uansett ALT for gammelt og HELT ubrukelig (kremt)... som ekte mannfolk kan jeg jo UMULIG reise på ferier uten å kunne dokumentere det skikkelig med skikkelig utstyr. Med den mentaliteten i lommen, ble det plutselig litt shopping med fine unnskyldninger til meg selv av "det er jo snart jul, så dette er bare tidlig julegave"-varianten.

"Måtte" selvsagt ha et telezoom-objektiv også, og satt litt på gjerdet med alle ryktene om et nytt Sony 100-400mm objektiv. Ryktene stemte, og 13.mai lanserte de Sony FE 100-400m f/4.5 GM OSS med «antatt levering midten av Juni». På dette tidspunktet var allerede denne reisen til Argentina booket, og jeg hadde ingen forventning til levering (det er turen til høsten som var primærårsak til bestillingen).

Gladnyheten var at objektivet ankom butikken i dag, og blir sendt med ekspress-over-natt frakt for å være sikker på at det kommer frem før jeg reiser til tirsdag. Så da kan bonusnissen også være litt kameranisse for en gangs skyld. Det gledes til både reise og kamera-fikling.

Av litt mer reiserelaterte ting så er reiseruten uendret siden den ble bestilt for noen måneder siden; BGO-CPH-CDG-EZE-CDG-OSL-BGO.

Når alle fornuftige folk reiser til varmere strøk, fant jeg ut at jeg reiser til Argentina når det er vinter der nede... så da reiser jeg sikkert fra 20 grader her i Bergen, til 10-15 grader i Buenos Aires. Sånn går det når bonusnissen får bestemme, og man måtte hastebestille noe rett før en glemt CT utløp. Kjekt blir det nok uansett.

Taluego!

Last edited: 10. juni 2026
  2. ccurrahee

ccurrahee Flyglad!

Likes mottatt:
    40,291
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god kamera tur :)

jocke liker dette
  3. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Da var vi i gang!

Når jeg pakket meg ut døren, innså jeg at det kanskje var blitt pakket litt mye for bare 10 dagers reise... Men får kanskje se på det som en oppvarming og øvelse til høstens litt lengre reise til Sør-Amerika. Greit å teste ut litt praktiske logistikk-aspekter, vektfordeling, hva som ikke blir brukt, etc.

IMG_4098.jpeg

Lite kø på/ved Kokstad, så taxien kom raskt frem. Ingen kø ved innsjekk, og fikk sjekket inn bagasjen hele veien til EZE (jeg har overnatting i Paris i natt, så da slipper jeg tenke på bagasjen). Merker at det begynner å nærme seg sommeren i sikkerhetssjekken, men var heldigvis lite/ingen kø i fast track.

IMG_4102.jpeg

Overraskende folksomt i Bergen Lounge, flere folk og familier som måtte gå noen runder før de fant seg plass. Havnet ved siden av noen ganske høylytte asiatere, så det var jo en fin start på reisen. Det roet seg heldigvis en del når FI-flyet til Reykjavik begynte å boarde.

Fått meg en liten matbit mens jeg venter på den første av to fugler i dag. De hadde Nugatti, så kanskje jeg må ta meg en skive selv om det ikke er lørdag i dag…

IMG_4115.jpeg IMG_4116.jpeg IMG_4117.jpeg IMG_4114.jpeg

Henrik, jgroneng, Spielhaug and 16 others like this.
  4. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Dagens første fugl, 9 år ung!

IMG_4118.jpeg IMG_4119.jpeg

Ingen WiFi. SYKT krise. Verdens undergang.

Fikk plass til begge sekkene mine, men hadde egentlig glemt litt bort hvor lite plass det sannsynligvis blir på første leg når man har avreise fra «lille» Bergen. Følte jeg breiet meg litt, men gikk heldigvis greit med cirka halvfull business-kabin.

Ved boarding var det en familie som skulle sitte i business som ikke fikk plassert koffertene sine. Barna klarte ikke få de inn, og foreldrene hjalp ikke til, og tok det veldig med ro… resultat: bom stopp i boarding i 3-4 minutter mens de fikk somlet seg på plass. Sikkert kos for de bakover.

Kom oss av gårde på tiden. Farvel gate E25!

IMG_4123.jpeg IMG_4125.jpeg

Selv om jeg er en snik-Bergenser (aka egentlig Sørlending), så kan jeg ikke si annet enn at byen er noe for seg selv i solen…

IMG_4130.jpeg IMG_4134.jpeg

Vel i luften ble det annonsert at toalettet fremme i kabinen var ute av drift. Så da slipper vi tenke på økonomi-toalett-snikere! Heh.

Grei mat, litt syrlig/mektig solbær-kake-greie. Alltid digg med ost!

IMG_4138.jpeg

Ikke tenkt over det før, men kan virke som at «travel mode» i SAS-appen ikke fungerer uten nett. Den gamle/originale fungerer fin-fint selv om ikke all info er tilgjengelig (dog, 90% eller noe er synlig).

På vei ned til CPH var det litt turbulens, ellers smooth sailing. Landet 15 minutter før tiden.

Sjekket AirTag, bagasjen er fortsatt med oss!

Ble 30 minutter vandring for å stikke hodet innom ny-renoverte Pearl Lounge (gamle Eventyr), og 2x gjennom sikkerhetssjekk frem-og-tilbake bare for å sjekke at det var uproblematisk (og det var det!).

Merket at jeg hadde to sekker på til sammen nesten 30 kg over skuldrene. Må se om jeg kan få slanket de litt til neste reise, men frykter at det blir vanskelig…

Fikk meg en matbit i SAS-loungen. Rolig. God mat. Bortsett fra kanskje rekene… når man er født og oppvokst på Sørlandet, så er ikke «reker i lake» akkurat noe man hopper i taket av.

Men! Videre til neste fugl.

IMG_4145.jpeg IMG_4146.jpeg IMG_4147.jpeg

Last edited: 16. juni 2026
    Henrik, jgroneng, livinspeed and 18 others like this.
  5. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Tasset fra lounge 10 minutter før boarding. Gate A12. Litt gåing.

Traff på gate akkurat i det SAS-app sa «boarding». Bortsett fra at gatene fortsatt var stengt. Skjermen sa også boarding. KLM-app sa boarding. AF-app sa boarding. Masse boarding! Uten boarding.

Flere business-folk som kom løpende og trodde de var seint ute, rakk å scanne billett før de innså at gatene fortsatt var stengt.

Fugl nummer to for dagen. Litt mer senior enn den første fuglen.

IMG_4151.jpeg IMG_4149.jpeg

Nesten full business, men bare 3-4 rader. Null stress med to ryggsekker på denne (3-3, så litt mer plass).

Masse WiFi. SYKT tregt. Verdens undergang.

Det er faktisk verre med tregt WiFi, enn ingen WiFi.

Har ikke blitt klok på «Free» vs. «betalt» WiFi på AF. De sier bare visse app-er er tilgjengelig på «Free», men «alt» fungerer… og VPN fungerer, så du kan fint hoppe bukk over sperringer dersom det likevel skulle være noen.

Tok en stund før maten kom.

De kunne by på kalde, tørre og seige rundstykker.

Klassisk knallhardt smør du må massere som om livet ditt står på spill, så du ikke trykker kniven tvers gjennom rundstykket i et forsøk på å smøre på smøret…

Mindre brusbokser enn hos SAS (200ml vs. 330ml eller hva nå enn standard boks-størrelse er). Kunne sikkert spurt om flere, men.

Ingen isbiter eller sitron til drikken (som SAS kunne by på).

Kjipere ost. Ingen syltetøy eller knekkebrød/kjeks.

Kjipere hovedrett, selv om begge var kalde.

Sjokoladefondant var eneste som trekker opp. Den var kald, og helt «OK», men skal godt gjøres å kludre til. Den hadde vært SÅ mye bedre varm, dog, så veldig rart at de ikke klarer det.

Ingen tilbud om påfyll.

Soleklar seier til SAS på matfronten i dag. Hands down.

Air France sendte «hva synes du om CPH-CDG flyturen din med oss?»-epost. Da får de noen ærlige svar fra meg, om ikke annet.

IMG_4152.jpeg

Ankommer CDG cirka 20 minutter før tiden.

Paris byr på fantastisk vær, cirka 20 grader.

Nydelig deplaning i solnedgangen.

IMG_4156.jpeg

Børster støv av G7 taxi-appen. Bestiller en bil.

Full forvirring om hvor jeg skal plukkes opp. Står der bestilte taxi-biler kommer. Sjåfør går inn i terminal og står med navnelapp ved utgangen fra bagasjehallen. Jeg finner bilen. Ringer sjåføren, som da kommer seg ut igjen fra terminalen.

Sjåføren kjører som en ekte franskmann; full gass og sikksakk mellom andre biler som om han skal rekke fødselen til sin førstefødte.

Etter en liten stund spør han pent om han kan få lov til å stoppe og gå på do. Som selvsagt er mer enn greit. Kanskje han kjørte fort fordi han måtte på do?

Eh. Stryk siste. Kjører som en idiot etter å ha vært på do også. Nålen har passert 170 km/t flere ganger. Haha.

Sjåføren kjører såpass fort i en rundkjøring etter avkjørsel fra motorveien at han legger fra seg bremsespor. Cirka samtidig spør han rolig om jeg ikke skulle ha behov for en taxi inn til byen i morgen? Takker pent nei, og sier jeg bare skal tilbake igjen til flyplassen.

Hadde blitt en effektiv tur til sentrum hadde jeg takket ja, tror jeg…

Kommer kjapt frem til nattens hotell, riktignok. Ikke at det er så viktig at jeg får 5 minutter ekstra her, men.

Går inn i hotell-lobbyen. Der har de Frankrike-Senegal på storskjerm. Og et helt bøttelass med engasjerte franskmenn. Er selv ikke veldig interessert i fotball, men alltid gøy å se engasjerte folk (uansett hva det måtte være de er engasjert i).

Tror de var passe fornøyd med 3-1 seier også.

Bor på Radisson Hotel Paris Le Bourget. Hadde bestilt standard rom, og ble oppgradert til premium-rom i øverste etasje med utsikt over LBG. En passe historisk flyplass, så det er jo koselig.

Kan på ingen måter klage på hverken rom eller utsikt.

IMG_4161.jpeg IMG_4160.jpeg IMG_4162.jpeg IMG_4163.jpeg IMG_4158.jpeg IMG_4159.jpeg

Mens jeg venter på middag/kvelds fra Uber Eats får jeg bekreftet at AirTag til bagasjen er i Paris, så det lover bra!

Da skal jeg spise litt kvelds mens jeg ser på dubbede franske TV-kanaler. Seriøst, samtlige 40+ kanalene jeg kan se på, er alle dubbet. Dette er jo ikke noe nytt, men blir like «skuffet» hver gang. Sukk.

Bonne nuit!

Last edited: 17. juni 2026
  6. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Ny dag, nye opplevelser.

Hadde satt klokken på 09:00. Våknet selvsagt 06:30. Klassisk. Flott utsikt fra hotellrommet nå også, med mye aktivitet/flytting av fly utenfor vinduet.

IMG_4172.jpeg IMG_4175.jpeg IMG_4181.jpeg

Daffet i sengen til rundt 9, tok en dusj, pakket meg ut. Droppet frokost på hotellet, tar det heller i loungen.

Bestilte ny G7-taxi. Litt mer normal franskmann som sjåfør i dag. Nålen bikket knapt 100 km/t.

Holdt på med noe vedlikehold i taket på terminal 2C. Masse «hemmelig» plass i et tak jeg ellers ikke ville tenkt over at det kunne være noe. Lounge for Illuminati? Kjør konspirasjonsteorier!

IMG_4182.jpeg IMG_4183.jpeg

Kommer meg til passkontrollen. Bommet nesten på Sky Priority inngangen igjen (litt bortgjemt bak toalettene).

På de automatiske pass-gatene får jeg «Access denied». Computer says no! Blir sendt til manuell passkontroll.

1 luke åpen. Køen blir lenger og lenger. Kommer noen «entitled» amerikanere inn i køen. «iSnT tHiS sKy PrIoRiTy????!!» kommer det gjentatte ganger fra den ene dama. «Whats the point of Sky Priority? Excuse me, mister, we’re Sky Priority, why is there a queue?». «Mam, you’re in the Sky Priority line, everyone before and after you are also Sky Priority».

Jeg har navngitt henne Karen.

Noen blir sendt på nytt til automatiske pass-gates. Det virker ikke. De havner bakerst i køen igjen. Flott opplegg.

De har 5+ manuelle passkontroll-luker for non-SkyPriority. Går MYE raskere der. Fransk logikk!

Passkontrolløren bruker minst 3+ minutter per person. Noen må han ta bilde av, andre ikke. Han har en manuell innretning for å justere kameravinkel, sikkert en «Petter Smart»-løsning noen har laget, for det er samme på alle lukene.

Amerikanerene blir mer og mer frustrerte. Mest Karen. Mannen er litt mer chill; «This is why we come early to the airport, guys».

Brukte sikkert 15-20 minutter ish totalt i passkontroll-styret.

Tid for tog til M-gates. Tog-for-fly? Tog-til-fly?

Sikkerhetssjekk ved M-gates går knirkefritt. Ingen kø. Alltid digg med sånne «ikke ta ut noe som helst av bagene dine»-scannere. Selv med så masse elektronikk og dilldall jeg har, gikk det gjennom uten problem.

Rett inn i Air France loungen ved M-gates. Veldig rolig i dag. Sikkert maks 30% belegg. Onsdag i dag, så da er spaen stengt. Typisk.

Ingen i Ultimate-kroken.

Fått meg frokost nå. Franskmenn kan dette med croissants. Sikkert logisk, men likevel.

Cirka en time til boarding på CDG-EZE. Chill.

IMG_4184.jpeg IMG_4185.jpeg IMG_4186.jpeg IMG_4187.jpeg IMG_4188.jpeg IMG_4189.jpeg IMG_4190.jpeg IMG_4191.jpeg
    IMG_4192.jpeg IMG_4193.jpeg

Henrik, jgroneng, Gnilre and 20 others like this.
  7. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Gatebytte M24 -> M46. Tasser bortover.

Satt en fyr og spilte piano på et av public-pianoene. Stopper og lytter en stund, før jeg tasser videre.

IMG_4197.jpeg

Dagens fugl er yngste på utreisen.

IMG_4196.jpeg IMG_4194.jpeg

Bommet litt på boardingen; litt for tidlig, og boarding har ikke startet enda. Satt meg ned i en stol og ventet til boarding startet. Gikk inn når boarding startet. Ny bom! Ble stående her en stund før de åpnet inn på flyet.

IMG_4198.jpeg

I god stil er 90% av folkene på business-flybridge non-business. Dette fenomenet så ut til å fortsette langt ut i boarding med masse trafikk gjennom business-kabinen. Usikker på hvorfor de gjør/tillater dette, da boarding åpenbart ikke går raskere (da utgang fra business-kabinen bakover treffer på non-business inngangen). Her synes jeg de fint burde hatt tydelig skilting/folk som passet på, slik at business kan boarde i ro og fred.

Dagens sete: 4K. Sko av, slippers på.

IMG_4199.jpeg
    IMG_4201.jpeg

Ser ut som business er cirka full. Er vel et par ledige seter totalt.

Kom raskt med forfriskning. Champis/appelsinjuice/vann som vanlig, men noen fikk også tomatjuice på forespørsel.

Passe varmt i flyet, må være minst 25 grader.

IFE er på bærtur på flere ting, blant annet tidspunkt på ankomst. Sier 08:06, men skal være 21:50.

Armlenet på stolen ut mot midtgang litt ødelagt. Klarer å holde seg i øvre posisjon, men ikke om man legger litt vekt på den (da synker den ned igjen).

Flyvert kommer rundt med amenity kits. Ikke noe nytt på den fronten:

IMG_4203.jpeg IMG_4204.jpeg

SAS-app har ingen oppdatering vedr. bagasje. AirTag sier at bagasjen er sett for tre timer siden på terminalen. AF-app sier den har blitt lastet ombord. Krysser fingrene for at AF-appen stemmer.

IMG_4200.jpeg

Får pushback 13:45, 20 minutter etter planlagt avgang.

Litt kø på taxiway-en for å komme ut på rullebanen. Cirka 4-5 fly før oss, og en fin kø bak oss også. En del fly slipper ut før oss. Blir stående i alle fall 20 minutter før det ble vår tur.

Ut på rullebanen. Ingen takeoff. Taxer av rullebanen igjen. Full loop rundt hele taxiway-en. Kapteinen informerer oss om «weight change» og at de venter på ny utregning. 5-10 minutter med venting.

«Rykk tilbake til start». I kø igjen på taxiway-en før rullebanen. Vår tur!

Tid: 14:43.
    Original avgang: 13:25.
    I luften: 14:46.

IMG_4207.jpeg IMG_4211.jpeg IMG_4216.jpeg IMG_4220.jpeg IMG_4223.jpeg IMG_4224.jpeg IMG_4231.jpeg IMG_4234.jpeg IMG_4236.jpeg IMG_4238.jpeg IMG_4243.jpeg

Kristian, Henrik, SAJblue and 17 others like this.
  8. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Ny post siden jeg tar for mange bilder (maks 20 per post :rolleyes: ).

Endelig i luften. Kjenner jeg er sulten nå. Innser at jeg ikke spiste meg mett nok i loungen.

Får utlevert varme kluter. Får menyen. Kommer runden for å dobbeltsjekke forhåndsbestilte matretter.

Mye styr oppstår rundt en person som har flyttet seg fra vindusplass til midtsete for å sitte med en venn/bekjent. Ordnet seg til slutt, men måtte re-seates i systemene til AF.

IMG_4249.jpeg IMG_4250.jpeg IMG_4252.jpeg IMG_4253.jpeg IMG_4254.jpeg IMG_4256.jpeg IMG_4255.jpeg IMG_4257.jpeg

Vi rekker å forlate det europeiske kontinentet før maten serveres.

IMG_4258.jpeg

Fikk første runde med drikke før apetizer (grønnsaker/mynte/ost/oliven). Helt OK. 7/10.

IMG_4259.jpeg

Deretter ny runde med drikke før starter (salat/urte-coulis/reker). Helt OK denne også. 7/10.

IMG_4260.jpeg

Ikke påfyll av drikke før hovedrett. Hadde forhåndsbestilt braisert biff. Veldig god, spesielt sausen. 8/10.

IMG_4262.jpeg

Ble litt logistikk-problemer med alle fatene til slutt (de hentet ikke inn før/når de utleverte nye retter).

Fikk ost, med påfyll av brød, men fikk ikke noe mer smør.

IMG_4263.jpeg

Deretter dessert, valgte bringebær/kokos-greia, som var veldig god. 8/10. Valgte vaniljeis ved siden av, men den var ikke noe særlig (5/10).

IMG_4265.jpeg

Servering gikk relativt bra/kjapt/effektivt til å være i praksis fullsatt business-kabin.

Det var litt «kommunikasjonsproblemer» med flyvert — tror ikke engelsken hans var helt stødig, og han «glemte» at jeg (og flere andre) snakket engelsk (så han presenterte ting/sa ting på fransk, og måtte repetere seg selv på engelsk gjentatte ganger). Det førte også til at når jeg bestilte to drikker «ginger ale and water» og tilsvarende, så kom han bare med én av de, og så måtte du følge opp/mase på det som var glemt.

Etter maten oppstod det en del frem-og-tilbake mellom de to som satt foran meg ved vinduet. Hun rett foran meg ville ha vinduet «åpent» (er justerbar elektronisk soldemping på vinduene), mens han på setet foran henne ville ha det lukket/dempet (han ville sove). Vinduene var gruppert 2-og-2 på knappene, og vinduet nærmest han fremste ble styrt av hun foran meg. Etter en prat med flyvert, og litt avklaringer med noen andre, så kunne de visstnok fjerne «paringen» av vinduene, så du kan styre de individuelt. Problem solved.

For min del ble det «en del» timer med serie-titting på iPad-en. Ville ikke sove på turen, sånn at jeg fikk snudd døgnet rett vei.

Fikset også roaming/eSIM-opplegg, sånn at dette var klart til ankomst.

Bruker Roamless når jeg er på reise, da det er en av få som har samme eSIM uansett hvor du reiser (så du slipper å bytte/fjerne/installere ny avhengig av hvor du reiser til), samt som også har flere exit-points for datatrafikken.

De aller fleste globale eSIM (hvor du ikke må bytte eSIM for ulike lokasjoner) har bare ett exit-point, slik at all datatrafikken må sendes tilbake til dette stedet. Ved å ha flere exit-points får man lavere latency, og ting oppleves mer snappy/raskere. Roamless har exit-point i USA, Europa og Asia (husker ikke byene i farten).

Fyller bare på penger, som aldri expirer, og så betaler du bare per GB (forskjellige priser avhengig av land). Du kan teoretisk sett få billigere pris per GB om du kjøper «pakker» som er gyldige i spesifikke land/regioner, men de er a) tidsbegrenset, og b) alt du ikke bruker får du ikke «igjen». Så som regel lønner det seg å bare bruke dynamisk (er i alle fall det jeg gjør, og funker gull). Ble nesten litt reklame dette, som ikke var meningen. Var bare at jeg er fornøyd med produktet (-:

IMG_4267.jpeg

Første storby vi fløy over i Sør-Amerika (glemte selvsagt å sjekke hvilken):

IMG_4270.jpeg

Fant for øvrig kjapt ut at knappene for å justere stolen (samt lyset) er ganske dust plassert — sånn cirka på den verste plassen du egentlig kan ha de. Det var i alle fall veldig naturlig for meg å lene hånden på høyresiden, men da kommer du borti knappene hele tiden…

IMG_4273.jpeg

Cirka halvannen time før landing ble det «meal service» (kan vel ikke kalle det hverken middag, kvelds eller frokost, så da ble det noe generisk).

Var faktisk ganske sulten, men innså jo at det var 8-ish timer siden forrige måltid (er en 13t25m lang flytur). Valgte «kylling» (perlehøns, for å være korrekt). Var ikke tørr, men var «helt OK». 7/10.

Fikk utdelt rundstykke, men ikke noe smør. Så det var litt «meningsløst» (ble alt for tørr uten smør).

Financier-kaken var fantastisk god. 9/10. Beste «maten» på hele turen.

Flyverten forsvant uten å tilby kaffe/te (som jeg antar var litt av poenget med koppen som var på brettet). Kom omsider for «runde 2» med drikke, hvor han tilbudte kaffe/te, men da var all maten fortært for lenge siden… så litt bakvendt logikk her.

IMG_4271.jpeg

Det var for øvrig ingen tilbudt wakeup-service. Mulig man kunne få det om man spør, men det sjekket jeg ikke (siden jeg ikke skulle sove selv).

Landet på EZE 22:50, cirka en time forsinket. Rask deplaning. 5-10 minutter i passkontroll. Bilde ble tatt, fingeravtrykk ble avlest. Måtte oppgi adresse til der jeg skulle overnatte. The usual stuff.

Deretter venting på bagasje. AF-app sier at den skal være på flyplassen/EZE. AirTag ikke oppdatert/registrert siden Paris. Kanskje færre iPhones/Apple-enheter her nede? (i alle fall i lavtlønnede yrker, som jeg antar bagasje-sjauer på en flyplass går under).

Tror bagasjen min kom sist på båndet. Blir aldri klok på disse «priority»-lappene de klistrer på bagasjen. De kan neppe ha særlig effekt i praksis…

Går gjennom grønn side på tollen. Der står det en som kaster tilfeldige folk inn til en «scann all bagasjen din»-kontroll. Heldigvis var alle maskinene fulle, så da sendte hun meg bare videre. Ikke at jeg hadde noe å skjule, men var sliten, så fristet lite.

Fikk bestilt en taxi via Cabify. Ble en svart Chevrolet. Kom meg omsider frem til AirBnB-en. Fikk bestilt meg noe kveldsmat. Ble en McChicken (eller McPollo som de så fint heter her) på McDonalds.

Ble en lang dag, cirka 26 timer våken. Godt å endelig kunne legge hodet på puten!

Last edited: 19. juni 2026
    Kristian, Henrik, SAJblue and 22 others like this.
  9. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Dagene går i ett (på en god måte), så reisebrevene havner dessverre litt i baksetet.

Fortsetter der vi slapp; opp neste dag etter ankomst (eller seinere samme dag, teknisk sett). Stod opp 10-ish lokal tid (var vel i seng i 3-4-tiden lokal tid). Bor i en alt for stor AirBnB i Palermo, med to private takterrasser med boblebad, svær stue, to toaletter, etc. Ikke at jeg fikk tid til å bruke noe av det særlig, men flott leilighet var det uansett.

IMG_4282.jpeg IMG_4283.jpeg IMG_4284.jpeg IMG_4285.jpeg IMG_4286.jpeg IMG_4289.jpeg IMG_4290.jpeg

På tide med litt frokost/lunsj, så jeg daffer bort i nabogaten, og finner en liten, lokal café. Der ble det både mandoca, empanada og tequeños, med noen digge sauser og dipp+ost til mandoca-en, ferskpresset appelsinjuice, samt nydelig jordbærsmoothie. Megadigg alt sammen. Betalte vel rundt 30k ARS for alt sammen (~200 NOK), så ikke superbillig, men heller ikke dyrt.

Satt et lite barn med bestemoren sin ved siden av, som hørte på spanske/argentinske barnesanger. Fascinerende hvor mange sånne sanger som er «internasjonale» (altså samme sang/melodi som «alle andre» land, bare med forskjellig språk).

IMG_4297.jpeg

Blir sittende der en liten time, før jeg tasser videre. Går innom Tres de Febrero Park, som åpenbart må være helt nydelig på sommertid når alle blomstene står i full blomst.

Fikk tatt litt bilder av litt fugleliv, blant annet denne karen som sier hei;

DSC01740 1.jpg

Er også veldig vanlig med «hundegåere» som fint kan ha 15+ hunder på slep.

DSC01798 1.jpg

Ellers ser det ut som politiet her nede når nye høyder, som, når jeg sier det høyt, gjorde at jeg fikk litt déjà vu til Olsenbanden-filmen med nesten samme tittel. Aner dog ikke hva de bruker denne innretningen til… kanskje birds-eye perspektiv ved protester eller tilsvarende?

IMG_4299.jpeg

De hadde også noen ganske artige benker rundtomkring, som med første øyekast ser ut som en benk med pute. Men neida, hele «puten» er ren betong, men støpt til å se ut som en pute.

IMG_4305.jpeg

Tasset videre. Målet var å få med meg i alle fall et par av «been there, seen that» typiske turistatraksjoner. Fikk med meg både basilisken og det statlige rosa bygget på Plaza de Mayo.

DSC01816 1.jpg DSC01838 1.jpg DSC01858 1.jpg

Planen var deretter å ta turen til Reserva Ecológica Costanera Sur, et naturreservat med mye fugleliv. På vei bort dit åpnet himmelen slusene sine, og det lasset ned med regn.

Måtte til slutt kaste inn håndkleet, og komme meg tilbake til leiligheten (selv om jeg hadde regnjakke på meg). Det viste seg å være lurt, da trafikken kan være veldig variabel. Brukte plutselig 45 minutter på å komme meg hjem (mot de 10 minuttene jeg brukte på å komme meg dit). Siden jeg hadde middagsreservasjon til klokken 18:00, så var det ikke mer tid til overs enn at jeg rakk å ta en dusj og så snu i døren.

Last edited: 22. juni 2026
    Kristian, Eddie47, jgroneng and 16 others like this.
  10. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Kveldens middag er hos Aramburu, som har to Michelin-stjerner. Kanskje ikke veldig «argentinsk», men restauranten så ut til å være høyt anbefalt, så da får det våge seg.

Ankommer like etter 18:00, og sliter litt med å finne inngangsdøren. Inngangen med alle logoer osv. på seg, er låst, og ringeklokken der fungerer ikke. Ringer restauranten, og plutselig stikker det et hode ut en dør 10 meter til venstre for døren jeg står med. Viser seg at de har byttet rundt på dørene/lokalene, av en eller annen årsak.

IMG_4313.jpeg

Jeg er førstemann av kveldens gjester. Kom to grupper til etter hvert; en gruppe med to (et par), og en gruppe med fire (to par).

Man kunne velge mellom to tidspunkt; 18:00 og 21:00. Tviler på at de kjører to seatinger per kveld per bord (for det tar lenger enn tre timer om du tar det med ro).

Er cirka 8 bord (som jeg klarte å telle), og i alle fall like mange servitører.

IMG_4343.jpeg

Siden jeg ikke drikker alkohol, så ble det en alkoholfri drikkemeny til måltidene.

Drikke #1 blir servert. En Chardonnay-basert botanisk drikk med bobler. Domaine Elena de Mendoza Blonde. Faktisk overraskende god, 9+/10.

Rett #1 kommer like etter. Ris-brød av en slag, med blomster og urter, klemt helt flat (aka syltynn, men sprø). Som tilbehør fikk man en kopp med kyllingkraft med gresskarfrø som man skulle drikke innimellom (så de blandet seg litt). Veldig godt. 9/10.

IMG_4314.jpeg

Rett #2 ankommer. Geitost og seaweed rullet i rødbete-skiver. Spennede smaker, men aldri vært noe særlig fan av rødbeter, så «helt OK» 6/10.

Ikke alle bildene som er like gode, da det var ganske mørkt i restauranten. Ble flinkere etter hvert til å huske bedre plassering av rettene før jeg tok bilder.

IMG_4317.jpeg

Rett #3. Løk, kapers og svart trøffel. Artig kombinasjon. 7/10.

IMG_4318.jpeg

Drikke #2. En mocktail-sak med lemon verbena (lokal Sør-Amerikansk sitrusplante/blader), timian og lime. Helt OK smak, men ingen innertier. 6/10.

Rett #4 + #5 + #6 kommer samtidig. Fra venstre mot høyre på bildet under;
    • Kongekrabbe med gulrøter og blomkål, med et spiselig «skall» på utsiden (som jeg har glemt hvordan de laget, selv om jeg fikk det forklart). 8/10.
    • Knivskjell-kjøtt med fennikel og kull. 7/10.
    • Østers med kiwi og yuzu. 7/10.

IMG_4323.jpeg

Drikke #3. Kombucha av hibiskus og ingefær. Helt grei. 7/10.

Rett #7. Brioche med kjøttdeig av indrefilet med kaviar på toppen. Veldig, veldig god. 9.5/10.

IMG_4325.jpeg

Drikke #4. Blanding av kamomille, rosmarin og fennikel. Har aldri vært fan av kamomille-smaken, så denne gikk såvidt ned. 5/10.

Rett #8. Håndmalt regnbue-egg med noe jeg ikke helt klarte å bli klok på. Jeg mener servitøren snakket om «hollandaise»-something, men menyen sier «trout egg», så vil tippe at det kanskje er laget av noe trout/ørret-fisk… Smakte i alle fall veldig godt. 8/10.

IMG_4327.jpeg

Rett #9. Siste rett før hovedrettene. Salat med asparges og artisjokk. Sausen er kraften av nedkokt røkt tomat. Sistnevnte var veldig spesielt, men veldig godt. 8/10.

IMG_4330.jpeg

Drikke #5. Genmaicha. Varm grønn te med poppet brun ris, er vel enkle forklaringen. Smakt en del før, synes det er «helt greit», men ikke noe jeg hopper i taket av (er veldig mye annen te jeg foretrekker før denne). 7/10.

Rett #10. Varm fisk. Patagonisk tannfisk med blåskjell-suppe og chervil (hagekjørvel?). God fisk, meget god suppe. 8/10.

IMG_4331.jpeg

Drikke #6. Kokosvann med jordbær og blåbær. Beste av alle mocktailene så langt. 8/10.

Rett #11. Lam, tenderloin og tunge. Morchella-sopp (spissmorkler?), jordskokk-puré, samt karamellisert løk. Nydelige smaker, helt fantastisk. 9.5/10.

IMG_4336.jpeg

Drikke #7. Drikke med roser, tangerin og appelsin. Helt grei, 6/10.

Rett #12. Siste før dessert. And med hvitbete-puré, spinat, sukkerert og svart trøffel. Igjen veldig gode smaker, men når ikke helt opp til forrige rett. 9/10.

IMG_4340.jpeg

Drikke #8. Samme produsent som drikke #1, bare annen variant; Brunette. Ikke like god, mer syrlig, men passer sånn sett bedre til dessert. 7/10.

Rett #13 + #14 + #15 kommer samtidig. Med klokken på bildet under (starter klokken 9);

• Fransk Canelé. Synes alltid disse er litt for svampeaktige i konsistens. 7/10.
    • Hasselnøtt-«pai» med sjokolade i bunnen. Veldig god. 9/10.
    • Sorbetis på sesam-kjeks. Bringebær og blåbær. Syrlig og god. 8/10.

IMG_4346.jpeg

Rett #16. Eplesorbet-is med eple-eddik/cider. Helt OK. Har smakt bedre eplesorbet. 7/10.

IMG_4351.jpeg

Rett #17. «Hoveddessert». Hvit sjokoladekule med appelsin-saus på innsiden. Kulen ligger på en seng laget av tonkabønner, et Sør-Amerikansk alternativ til vanilje. Smakene passer veldig godt sammen, men er naturligvis veldig mektig. 8/10.

IMG_4353.jpeg IMG_4357.jpeg

Drikke #9. Kaffe/te etter eget ønske. Drikker ikke kaffe, så ble en ny kopp med te. De hadde Genmaicha (som jeg fikk tidligere), grønn te, ulike typer urtete (kamomille, mynte, etc), samt noen varianter av svart te. Valgte grønn te. God kvalitet loose leaves te. Liker generelt sett veldig få grønne teer, men denne var faktisk veldig god. 8/10.

Rett #18. Petits fours. Fem biter:
    • To frukt-varianter. Ingen av disse var noe gode i det hele tatt. Absolutt ikke min kopp med te. 2/10.
    • Rød-oransje (øverst til høyre på bildet). Karamell. Veldig god smak. 9/10.
    • Grå (midten til venstre). Vanlig sjokolade med noe sjokoladefyll eller noe. Helt grei. 6/10.
    • Grønn (bunnen til høyre). Kardemomme-smak. Helt greit. Veldig spesiell smak i en sjokolade. 7/10.

IMG_4361.jpeg

Og det konkluderte nattens kulinariske opplevelse. Tok cirka 2.5 timer, men virket som en rolig kveld (aka alle bordene var ikke besatt, så da går nok også serveringen litt raskere). De andre som kom litt etter meg, var kanskje 2/3 ferdig når jeg gikk rundt klokken 21:00 (som da også er bakteppet for at jeg tviler på at de har to seatings).

Menyen ble utlevert etter at jeg var ferdig med å spise. Liker den varianten, fremfor at det kommer før du begynner, så du må jobbe litt mer med å smake deg frem til hva det er man spiser, og så får du noen «aha»-moments når man leser gjennom menyen i etterkant.

Likte den første drikken såpass godt at jeg spurte om jeg kunne få kjøpe et par flasker, dersom mulig. De mumlet seg i mellom, og så fikk jeg «give us a moment» i retur. Noen minutter seinere kom de med en papirpose med en «søtbit» for veien hjem, samt en flaske av drikken jeg forespurte. Spandert av huset. Det var jo hyggelig gjort av de, selv om man betaler noen kroner for en helaften.

Total prislapp var 480k ARS (~3200 NOK), og så gav jeg 15% tips for en flott aften (72k ARS, ~480 NOK, totalt 3680 NOK). Ikke billig, men heller ikke dyrt (om en sammenlikner med 2-stjerners i f.eks. Norge).

Ble en Cabify hjem til leiligheten, og så falt hodet på puten ganske kjapt etter.

IMG_4366.jpeg IMG_4369.jpeg IMG_4370.jpeg

Last edited: 22. juni 2026
    Kristian, Lnbre, SAJblue and 26 others like this.
  11. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,657
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig lesing! Jeg har Argentina så veldig på listen fra før også, og følger med :)

Fortsatt god tur!

jocke liker dette
  12. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Takk. Ting har blitt snudd litt opp-ned på turen mtp. min opprinnelige forventning til reisen, første dagene vs. resten, samt ting jeg har funnet ut mens jeg har vært her (destinasjoner internt i Argentina ut over BA, etc). Skal forsøke å komme med en «oppsummering» på slutten av reisebrevet, samt litt tanker/notaer til min neste tur til Argentina (ja, korte svaret er at jeg definitivt skal tilbake).

Hjemreise i morgen med kjip WiFi på flyet, og har fortsatt fre+lør+søn+man+tirs + hjemreisen å skrive om, så skjer vel ikke før godt ut i neste uke fort (-:

Last edited: 23. juni 2026
    jgroneng, EndreD, Spielhaug and 3 others like this.
  13. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    656
    Bonuspoeng:
    93
    Artig å lese denne, ble noen turer til Aramburu i 2022-2024 når blue dollar gav en sinnsyk god verdi. På det beste betalte jeg rundt 1000kr pr pers, men sist gang ble det ca 5000kr for to stk, inkl en alkoholfri og en alkoholholdig drikkemeny. (Når jeg går gjennom bildene på telefonen nå ser jeg at mitt forrige besøk var nøyaktig for 2 år siden i går. :eek:)

Hvis du har tirsdagen igjen (eller til neste gang) og vil prøve noe god pizza er Siamo Nel Forno sin "Primavera" min favoritt, og de har utelukkende drop in så man får alltids plass! Ellers MÅ man jo på fotballkamp når man er i BA! Om du ikke liker fotball, om det er River/Boca eller landskamp har heller ingenting å si, men å oppleve stemningen og livet i nabolagene før, under og etter kamp er noe i en helt egen klasse. Da innsert man hvor mye det faktisk kan bety for noen. Du fikk vel kanskje en forsmak ved å bevitne spetakkelet i går, når de spillte mot Østerrike?

Flymunda, EndreD, Spielhaug and 4 others like this.
  14. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,602
    Bonuspoeng:
    183
    Spørsmål om objektivet? Er det modellen som har fast blender på 4.5?
    Hvordan er førsteintrykket?

jocke liker dette
  15. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg faller i «følger ikke med på fotball»-kategorien, men har notert «fotball i BA» i notatene til neste tur.

Var ikke i BA under ARG-AUS kampen, men hele lokalsamfunnet «stoppet opp» mens det var kamp, så ja, jeg fikk definitivt følt på det (-:

Ja, er det nye som ble lansert i mai, og med fast f4.5. Har ikke fått brukt det så mye som jeg hadde håpt denne turen, siden det har skjedd litt for mye hver dag.

Men har fått meg noen økter, og er fornøyd så langt. Har også tatt noen 100 vs 400mm og f4.5 vs. f6.3 vs. f9.0 testbilder uten TC, med 1.4x TC og med 2.0x TC, hvor planen er å lage en sammenstilling. Mest for min egen del, så jeg får en indikasjon på hvor «grensen» går på hva objektivet håndterer. Kan laste opp resultatet her også når jeg har fått sammenstilt bildene.

Kristian, jgroneng, EndreD and 2 others like this.
  16. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    679
    Bonuspoeng:
    93
    En bordsetting for turister og en annen for de lokale som ikke spiser før 9.

¡Alfajor!

tobeornot999 and jocke like this.
  17. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,079
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg var i Argentina da de vant VM sist og det var storveis. Satser på det samme i år.:D

jocke and Busybob like this.
  18. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    656
    Bonuspoeng:
    93
    Var på jobb i havet under sist vm finale, og det svir fremdeles i fotballhjertet. Skal uten tvil ned neste uke for å oppleve sluttspillet. Satser på nytt gull og enda mer Messi magi -med mindre Norge slår de ut i semi’en da

jocke and tobeornot999 like this.
  19. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,657
    Bonuspoeng:
    293
    Har flere argentinske venner i London, og der var stemningen i taket.

Fikk løpende video av trommer, vannspray og skikkelig passion for sporten.

Stakkars Messi, jeg satt i Jamaica og så ansiktet hans før straffen. Det lyste liksom "dette går ikke", og han har uheldig historie på straffer. Veldig happy for ham når han likevel ble kampens helt. Han gjorde virkelig opp for seg!

Spielhaug, Busybob and jocke like this.
  20. jocke

jocke EBD

Likes mottatt:
    843
    Bonuspoeng:
    93
    Fredag står for tur. Opp tidlig, i håp om å rekke en tur innom parken jeg ikke rakk i går pga. regnet. Vél fremme i parken, så finner jeg ut at parken selvsagt er stengt grunnet regnet dagen før. Sukk.

Litt leting i reviews online tilsier at dette er "normalt", men at det a) ikke vites hvorfor de stenger, og b) det er ingen måter du kan vite uten å møte opp (aka de har ikke noe status online på om den er åpen/stengt).

Noen mener de stenger for at du ikke skal bli "værfast" i parken, men det må i så fall være dersom trær o.l. faller ned... og i dette tilfellet var regnværet over i løpet av natten til fredag, så da burde de fint kunne sjekket på morgenen, og så stengt dersom det var trær som hadde falt ned... det ironiske var jo også at parken var åpen dagen før når det regnet... Men OK.

Gode nyhetene er at det finnes en mindre park som også skal være fin; Ecological Reserve Costanera Norte-Ciudad Universitaria. Finner meg en ny taxi via Cabify, og kommer meg dit. På veien dit kjører vi også forbi AEP som ligger i vannkanten.

IMG_4377.jpeg

Vél fremme ved ny park.... lo and behold; den er også stengt! Med samme begrunnelse (regn dagen før). Yay!

Med to av to bom, så finner jeg ut at jeg heller stikker tilbake til leiligheten. Ny Cabify! Men det var enklere sagt enn gjort; befinner meg rett ved ett av universitets-campusene i Buenos Aires. Mengden folk (sannsynligvis) gjorde at mobilnettet var bokstavelig talt ubrukelig. Etter litt fikling, og manuell overstyring på Telenor-abonnementet (fremfor Roamless eSIM), så finner jeg til slutt en carrier som fungerer. Får bestilt ny Cabify, får notert registreringsnummeret til bilen, og bytter tilbake igjen.

Kommer meg hjem. Får pakket meg ned og ut, siden dette blir siste dag/overnatting i Buenos Aires for denne gang. Mens jeg pakker ned, får jeg også med meg streik-diskusjonene rundt SAS, som kanskje trer i kraft på onsdag (som er hjemreise-dag for meg i Europa). Konkluderer med at en ekstra natt eller to i Paris eller Oslo skal jeg fint overleve (-:

Ny Cabify til dagens lunsjsted.

Siden det kun ble 1 hel dag + frem til lunsj på dag 2 i BA på denne turen, så ville jeg i praksis kun få 1 middag og 2 lunsj. Ville på Aramburu, og da var middagen på dag 1 låst.

For lunsj på dag 2, så ville jeg på en asado (Sør-Amerikansk barbeque). Det finnes det mange gode asado-er i BA, og det var til slutt tre stykker det stod mellom; Don Julio, La Cabrera, samt Fogón Asado.

Don Julio ser ut til å ha vært «soleklart førstevalg» for noen år siden, men kan virke som at flere og flere rapporterer om at det har blitt litt «turistifisert» med dårligere service, dårligere mat, etc. Dette ser også ut til å være reflektert i nyere reviews (sammenliknet med eldre reviews). Virker også som det er litt hit-or-miss (aka noen har veldig god opplevelse, mens andre har dårligere).

La Cabrera kom også varmt anbefalt, men usikker på om denne lider samme skjebne som Don Julio, da denne kommer enda dårligere ut mtp. reviews (spesielt om en ser på nylige reviews).

Valget mitt ble i alle fall enkelt når jeg snublet over Fogón Asado. Gode reviews uavhengig av platform (Tripadvisor, Google Reviews, Reddit, etc), samt litt mer "fine dining". Kanskje mindre "autentisk" asado-opplevelse enn begge de to andre alternativene, men det får våge seg.

Ville egentlig på "Chef's counter" (14 retter), men den kjøres kun på kveldstid, så da ble det "bare" en 9-retters "Tasting menu" til lunsj. Skal nok overleve, tenker jeg. Såvidt.

Nesten litt høststemning ved ankomst med brune blader på trær.

IMG_4388.jpeg

Allerede ved inngangspartiet får man et lite hint om at dette kanskje blir en grei opplevelse; restauranten har blitt erklært "a site of cultural interest" av byen.

IMG_4482.jpeg IMG_4484.jpeg IMG_4483.jpeg

På innsiden venter enda et hint;

IMG_4473.jpeg

Var også noen flotte bilder på veggene i lokalene;

IMG_4477.jpeg IMG_4479.jpeg

Vi blir vist inn på rommet vi skal sitte i; der er det fin fyr i grillen, og dagens kjøtt var lagt frem.

IMG_4398.jpeg IMG_4391.jpeg IMG_4397.jpeg

Vi var 7 stykker i rommet (3 par + meg). To av parene snakket spansk, mens det ene paret + meg snakket engelsk. Alle presentasjoner ble gjort på begge språk, men det var en del spørsmål/diskusjoner mellom kokken og de spansktalende parene som ikke ble repetert/oppsummert på engelsk (som er helt fair, men man mister selvsagt kanskje nyttig info, da spørsmålene/diskusjonene var knyttet til maten/kjøttet/etc).

Det var to fra restauranten; én kokk, og en assistent/servitør (som fikset drikke, hjalp til med noen av rettene, etc). Alt ble laget der-og-da foran oss (var selvsagt ting som var klargjort på forhånd).

Jeg var i alle fall veldig klar for mat.

Last edited: 29. juni 2026
    Kristian, DJasko, mathiasfe and 11 others like this.

Del denne siden