Ikke på boarding (selv om man noen ganger må brøyte litt (unnskyld, unnskyld…) for å komme igjennom boardinggruppe 4 som står som en forsvarsmur rundt portene ved gate). Et lignende tilfelle for en tid tilbake på OSL lounge utland. Relativt tidlig på morgenen så Premium var ikke åpnet. En ung mor satt like bortenfor med en krabat på rundt året, og barnet bablet og laget litt lyder som de gjør i den alderen. Ikke noe høylytt. Da kommer det en kar i sekstiårene bort med brautende Texas-dialekt «Could you get that child to keep quiet!». Folk rundt bare så på hverandre. Moren prøvde fortvilt å stagge gutten, men alle som har hatt barn vet hvor enkelt det er. Etter to minutter kom texaneren tilbake «This is a lounge to relax, so if you can’t keep your brat quiet you need to leave now» Jeg er normalt konfliktsky som nordmenn flest, men da kokte det over for meg. Reiser meg opp og konfronterer den dresskledde texaneren: «that child is behaving normally and not bothering anyone else. If you have a problem I suggest you leave. SIR!» Dressgubben kvapp til, så seg rundt og oppdaget at han hadde salen i mot seg, tuslet duknakket tilbake til plassen sin, pakket ned og forlot åstedet. Jeg har aldri sett et så takknemlig blikk som fra den unge moren.
Har akkurat selv vært gjenstand for boarding group PRE på 5 segmenter siste ukene, men da pga små barn. Litt usikker på om det egentlig er en fordel (denne regelen praktiserer for barn opp til 5 år). Ja, man har med seg mye mer håndbagasje, men denne får jo fint plass under setet til barna, ettersom de små lemmene deres ikke rekker ned. Som oftest bedre å la dem løpe rundt i gaten til siste slutt, tenker jeg.
Er kanskje ikke først og fremst mengden med bagasje som er hovedgrunnen til å la dem boarde først, men kombinasjonen bagasje og unger som gjerne vil både hit og dit. Rart med det, men den tidlige utgaven av det vi kaller folk, kan gjerne minne om en feilleveranse fra storken eller noe usertifisert fra Temu, men det går seg gjerne til (med noen unntak) bare man tar tiden til hjelp. Det som irriterer meg mer mht. boarding er at det skal være så innih....te mange boardinggrupper. Det er nesten som systemet ønsker at det skal stokke seg, noe det gjør. Det er svært få flyplasser som er designet med så god plass ved gate at man kan separere 5 grupper, og da oppstår det kork, ferdig snakka. For mitt eget vedkommende skulle jeg heller foretrekke en gruppe for Premium og statuskunder og en gruppe for resten. Hva pokker er fordelen med 5 grupper ? Jeg opplever bare at jeg må opp fra setet og ut i midtgangen (der man hjelper til med å forsinke boardingen) mye mer enn før siden det kommer en med senere boardinggruppe som skal sitte innenfor. Off topic så det holder, men det måtte bare ut...
Ikke off-topic det du skrev, dette handler jo om boarding. Ingen bombe her i forumet at jeg liker og flyr British Airways mye. De har 10 grupper, og det er komplett unyttig. Innføring av gruppe 0 er ganske nytt, og gjelder super-elites. På de fleste flyvninger jeg er på, er det presis 0 personer som boarder i denne gruppen. Så navnet er dekkende Deretter kommer i praksis gruppe 1-3 i en samlet pakke, selv om de ropes opp i rekkefølge. Er i 1 eller 2 selv, avhengig av BA business eller billig-billett med OneWorld Sapphire statusen. Spiller ingen rolle. Til slutt er det alle andre, igjen i en eneste stor bunch. Da er det litt funny (jeg har valgt å vente noen ganger) at de ropte opp helt fra start at alle som ikke har en gruppe oppgitt på BP er i gruppe 9. Igjen, gir ingen mening eller praktisk forskjell. De kunne lett hatt: 1) priority boarding 2) non-priority
Den mest premium fordelen ville vært å kunne boarde sent og fortsatt ha plass til baggasje. Fremfor å sitte der tidlig og bli dunket av bagen til alle uoppmerksomme idioter. Unntaket er langdistanse business hvor man kan få en pre-takeoff drink SAS sier de skal passe på dette med baggasje for nye business class, men har sett mye sviktende oppfølging av dette i praksis sålangt. Liker også de gatene hvor de opprettholder en egen priority line gjennom hele boardingen, så selv om man kommer sent trenger man ikke vente på alle.
Spot on! Har tenkt det samme mange ganger selv, mens jeg får jevnlige ryggsekker og bagger banket borti meg når de fleste skal lenger bak i flyet. Men når ingen flyselskaper globalt har fått det til, er det vel i overkant optimistisk å tenke at dette kommer til å endre seg. Man kan mene mye om fly bransjen, men de har tradisjonelt vært rimelig innovative innenfor de rammene de har.
Dette er long game. Etter 10 år har de fleste skjønt det og innrettet seg etter systemet - så blir hele boardingprosessen mye raskere siden ikke allle skal inn samtidig. ET-dama i FRA sa at de gjør et slipp for barn, folk som trenger hjelp, status osv, deretter boarding groups hvor man går etter seterad.
Vil påstå det har gått langt mer enn 10 år uten at "vanlige pax" på short hauls i Europa har skjønt dette. Er selv ikke ekstremt optimist for de neste 10 årene heller Funny å være i USA, hvor militært personell i uniform får "thank you for your service" kommentarer og prioritet foran selv den største toppsjefen med beste mulige status. Men de er jo ganske lett å kjenne igjen, da