Gratis ombooking samme dag for Diamant

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jensemann, 16. juni 2023.

1. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,919
    Bonuspoeng:
    183
    Kommer til å savne denne fordelen. Inne i siste måned som EBD nå og har to flyvninger om halvannen uke hvor dette kommer til stor nytte for å gjøre en tidlig morgenavreise litt triveligere og en mellomlanding litt kortere på returen.

Har brukt det med glede på en del turer og det har vært skikkelig bra. Kudos til SAS for en god fordel som virkelig skiller mellom gull og diamant.

stekus, Adrian E, Rapolo and 9 others like this.
  2. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    883
    Bonuspoeng:
    93
    Du får mulighet å endre SAS flighten i appen.

1884derby liker dette
  3. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i at dette er en veldig bra fordel, men etter at de innførte samme fordel for reisende i plus så har det egentlig ikke noe å si for meg om jeg er gull eller diamant.
    Uansett helt topp å kunne bytte fly enkelt og greit i appen når man har behov for det.

4. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,055
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som har erfaring med å å få SAS til å slå sammen en voksen og en ungdomsbillett? Og benyttet denne fordelen for begge?

5. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Unntaket er vel med bonusbilletter i plus? Eller kan diamant også endre disse i app?

6. Busybob

Busybob Medlem

Likes mottatt:
    639
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig jeg blander her, men mener rimelig sikkert at jeg har endret bonus plus samme dag, som diamant.

Last edited: 08. sept 2025
    Insomnia4u liker dette
  7. SK927

SK927 Medlem

Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    53
    Har også endret Bonus Biz (SAS Plus) i appen tidligere, f.eks. OSL-CPH som del av interkontinental bonusreise.

Insomnia4u liker dette
  8. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,816
    Bonuspoeng:
    113
    dette var heeelt i starten sist jeg var diamant, og har ikke satt meg skikkelig inn i det, så beklager om jeg spør dumt.
    om jeg forstår riktig så kan jeg som diamant;
    booke et sete til destinasjon med feks 4 daglige avganger men kun bonus ledig på avgang 1640, og så samme dag booke om til 1130, selv om det ikke er bonus sete ledig?

RoadKing liker dette
  9. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,311
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, men det må være ledige seter i klassen du booket bonus i. Hvis flyene før/etter er fulle, får du ikke byttet.

10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Det må også potensielt være x-antall ledige seter avhengig av hvor tett på avgangen du endrer. Typisk ved innsjekk må det være 5 ledige plassen, mens 2 timer før avgang holder det at det er 1 ledig sete. Husker ikke helt i farten, men @trygveat har helt sikkert kontroll på dette med kilde fra salesinfo.

1884derby and DJasko like this.
  11. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Vet dere om det gjelder for andre også med Plus bonus? Er dessverre ikke Diamant lengre

12. leeds1979

leeds1979 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,816
    Bonuspoeng:
    113
    ok, så kun bonus med"gullknapp" dvs ordinære bonus, for bonus altså?
    virket på et par poster over her som det var bare å booke om som man ville.
    hørtes for godt ut til å være sant

13. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, dette har ingenting med tilgjengelighet av bonusbilletter å gjøre. Det handler utelukkende om ledige seter i samme kabinklasse. Er det ledige seter får du plass, men mulig du må vente til ganske tett på avgang får du får gjort det selv i appen hvis flyet er tilnærmet fullt.

leeds1979 liker dette
  14. SK927

SK927 Medlem

Likes mottatt:
    286
    Bonuspoeng:
    53
  15. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,024
    Bonuspoeng:
    183
    Har brukt det for både bonus og betalt, plus og minus. Det må være ledig i reiseklasse, men ikke billettklassen. Booket f.eks. bonus via køben med kun ledig bonusbilett på første fly til køben, booket om til et mer behagelig tidspunkt ved innsjekk.
    Som det nevnes blir også tilgjengeligheten bedre nærmere avgang hvis det er småtrangt.
    Brukt på både meg alene, med pointearner og hele familien. Også brukt med innsjekket bagasje der sas hadde siste leg, men da måtte skranke til.

K

Insomnia4u and obay like this.
  16. btm

btm Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,402
    Bonuspoeng:
    93
    Har på en uke fått brukt denne fordelen hele tre ganger.
    1. gang: stod med telefonen klar litt mer enn en time før avgang og skulle bytte til det første ledige flyet. Rett før jeg skulle bytte forsvant flyet, så da nøyde jeg meg med neste ledige fly i stedet. Bussen var i tillegg 10 minutter forsinket, så jeg trodde jeg ville mistet det første flyet uansett. Dro til flyplass, sjekket inn i app på den nye sene flyvningen, gjennom sikkerhetskontroll og rett til gate til det første flyet. Spurte fint om det var ledig plass som jeg kunne være med på. Det var det! Lett som bare det. Litt bug i appen ble det, men poengene tikket inn på konto i det vi landet.

2. gang: returreise til reisen over. Litt samme scenario: sent ute til flyplassen og hadde egentlig gitt opp å bli med første fly. Dro rett til gate, som var startet med å boarde. For å gjøre det raskere for gatepersonell tenkte jeg det var smart å kansellere innsjekk. Det var ikke smart! Det gjorde at bytteprosessen tok noen minutter ekstra. Man skal visst ikke avbryte innsjekk når man ønsker å endre flyvning i gate - kun hvis man selv skal endre i app/nettside.

3. gang: bonusbillett i Skandinavia med familien. Funket fint å bytte flyvning, men siden jeg hadde en infant på min billett var det ikke nok ledige seter til at vi kunne sitte sammen på den nye flyvningen. Med en 3-åring og to voksne så var det litt drøyt at man måtte sitte spredt. Tenkte derfor å spille både meg og SAS god ved å ringe inn og informere om at vi hadde fått barnevakt til infant. Det ville jo kanskje løse opp begrensningen på setereservasjoner (kun oddetall)? Ringte inn, damen snakket med backoffice og skulle fikse det slik at jeg kunne velge nye seter når alt var billettert på kvelden. Kvelden kom, og jeg fikk ikke valgt seter. Begynte å ane ugler i mosen. Prøvde å ringe SAS før vi dro til flyplassen neste morgen, men med 45 min callback-tid på morgenkvisten rakk de ikke å ringe meg før jeg var kommet til innsjekk. Long story short: de hadde ikke fullført billetteringen av meg, men agenten og HQ klarte på 20 min å hoste opp en billettering i tide til å få sendt bagasjen. Skulle egentlig bare mangle. Moralen er vel kanskje at det er bedre med noshow på en infant enn å informere SAS på forhånd?

17. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,771
    Bonuspoeng:
    183
    1. Bytte nærmere enn 1 time må gjøres i skranke/lounge/gate, var nok derfor det forsvant i app.
    2. Trenger normalt ikke å avbryte innsjekk før endring med diamantfordel i app, det er bare for å kunne kansellere billett du må det. Har byttet mange ganger etter innsjekk og får da automatisk nytt BP til ny flight (men også opplevd at det feiler er par ganger).
    3. Tror du enten burde fått fjernet infant en stund før du gjorde endring, eller prøvd å få endret seter på flyplass. Det er normalt kun i app og på flyplass man får brukt/ordnet noe med denne fordelen, og likt som om man kjøper billetter i siste liten er det ikke noe garanti at man får sitte ilag etter endring.

For øvrig er egen erfaring på short-haul at det ikke må være ledig i samme reiseklasse heller, man får CU eller velge frivillig downgrade fra Plus til Eco dersom det kun er ledig i den andre klassen. Dette ved endring ved gate.

Teknolai, EndreD and democomputer like this.
  18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det har ikke jeg fått til. Appen har eksplisitt gitt meg beskjed om å avbryte innsjekk før jeg har kunnet velge et annet fly.

Istemmes, jeg opplever også dette.

Nordlands liker dette
  19. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Dette kravet er nytt og har blitt innført i løpet av sommeren. Sannsynligvis en mer renhåret integrasjon når de slipper å utstede nytt boardingpass i prosessen.

democomputer, Nordlands and RoadKing like this.
  20. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Kravene for endring på flyplassen er oppgitt til å være følgende:
    • 0-3 hours before departure: allowed until flight is full. Overbooking is not allowed
    • 3+ hours before departure: must be min 5 seats available
    Inntil nylig ble ikke dette håndhevet i app, men etter oppdatering av flyten virker det å være tilsvarende betingelser der også. Det frustrerende nå er at man får listet opp alle flyvninger, men kan få feilmelding om fullt fly først etter at man har klikket videre.

Del denne siden