Gratis ombooking samme dag for Diamant

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jensemann, 16. juni 2023.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg lurer veldig på om strategien til SAS med å ha usedvanlig lite mandat (tillit) ned i linjen lønner seg på lang sikt. Min erfaring er at jeg ofte havner i en situasjon hvor alle parter ønsker å få til den pragmatiske løsningen, som også vil være en fornuftig løsning for SAS selv ikke kan gjennomføres av vedkommende pga mandat. I noen tilfeller går det gjennom ved at man setter halve SAS i sving for å få forespørselen til riktig vedkommende. I sum er min erfaring at alle parter må bruke mer tid enn nødvendig, og for SAS betyr det penger ut av vinduet.
    Det gjelder for så vidt ikke bare SAS.

2. Bonsai

Bonsai Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Sier du sier at folk stod på STB så anntok jeg også at flyet var fullt/overbooka - vanlige passasjerer kan også få standby status.

3. Bonsai

Bonsai Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig enig - og hos feks KLM så har vi veldig mye mere tilganger og fullmakter som man ikke har hos feks SAS. Norweigan gir oss også mye tilganger, som feks overbooke fly.

Rapolo liker dette
  4. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,042
    Bonuspoeng:
    293
    Feil antagelse, agenten i gate bekreftet det var 1 ledig sete men kunne ikke flytte meg over. De som stod stb var på annen type billett

5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    For et par dager siden valgte jeg å by på en oppgradering på TRD-OSL (420 som minstebud og SAS er frekk nok til å kalle det «weak bid», hva er det de tror de gir oss foran gardina?).
    Det gikk inn, som ofte er så kommer jeg til Hell internasjonal litt før, og med de hyppige avgangene er det da muligheter for å reise før.

Jeg valgte å prøve på det, fikk da i appen beskjed om at jeg måtte kansellere checkin, greit nok. Den tidligere avgangen kom ikke opp, så jeg valgte da å gå tilbake til opprinnelig avgang.

Det taklet systemet imidlertid dårlig, da havnet jeg bak gardina igjen.

Like før flyet før skulle gå, kom det folk i skranken og jeg spurte om mulighet. Det var det (selv om det ikke kom opp i appen), ble booket om, til Go…

Jeg påpekte at jeg hadde vunnet bud på oppgradering og skulle ha Plus, men det kunne ikke personalet i skranken få til.

Jeg spurte da om hen kunne sjekke meg inn på opprinnelig flight i Plus. Det gikk fint.

Underveis i dette ble det bare kaos i appen, så jeg endte opp med papirboardingkort.

Så, moralen er; ikke kødd med en booking hvor du har vunnet et bud, og sjekk for all del ikke inn før du vet du skal med flyet.

Earl, Preference, DJasko and 7 others like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,333
    Bonuspoeng:
    293
    Klassisk SK-IT der.

Ville ærlig talt vært overrasket om det funket.

Gamle og dårlige løsninger under panseret, men selve appen ser riktig fin ut, da :p

Når den virker, og ikke hikker slik den gjorde for deg.

7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Litt godt gjemt i T&C for SAS Upgrade:
    * Oppgraderingen kan ikke overføres til en annen flygning hvis du velger å ombooke eller kansellere flygningen din etter at oppgraderingen er bekreftet. Det er ikke mulig å få refundert penger eller EuroBonus-poeng.​

Flymunda, LL_Air, Teknolai and 6 others like this.
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Burde jo tenkt meg det :). Men de kunne jo advart om det når man klikker valget. Jaja, da vet jeg det :)

9. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,333
    Bonuspoeng:
    293
    Fått denne meldingen hver gang jeg har fløyet SAS i nyere tid.

Dette eksempelet gjelder en LHR-OSL flight idag. Fikk det samme på utreise.

Antagelig et smart move av SAS å trekke inn denne typen ekstra inntekter der de kan. Men betyr samtidig at den eneste nye godbiten for Diamond er til salgs ganske billig hvis man kun trenger det noen få ganger pr år - som meg. Uansett om jeg flyr mye, så går det ikke same-day flights man kunne byttet til super ofte på de internasjonale rutene utenom ARN/CPH/OSL triangelet.

Prisen gjelder på toppen av aller billigste go-billett uten noen bagasje, både nå og tidligere flights hvor jeg konsekvent fikk samme tilbud. Siden jeg har EBG og null innsjekket uansett, er prisen på billetten lav selv om man evt legger til gebyr for endring samme dag på 650 kr.

(Side note; har både lounge, setevalg og fast track på Heathrow pga EBG. Men det skinner tydeligvis ikke gjennom til ikonene i appen selv om jeg er innlogget. Lounge står like under uansett :p)

Screenshot_20250829_162904_SAS.jpg

10. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Det er NOK 650 endringsgebyr + prisen for nye avgangen, så ikke akkurat sammenlignbart med gratis endring.

11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,333
    Bonuspoeng:
    293
    Vet du dette sikkert?

Fremstår ikke slik i SAS appen.

Nordlands liker dette
  12. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Same day changes on Smart and Go tickets
    Passengers with a Plus Smart, Go Smart or a Go Light ticket on a short haul flight with SAS can change their flight on the day of departure against a fee of 65 EUR

• The passenger must change the flight in the APP.

• Applies for SAS operated flights on short haul routes.

• The fee is 65 EUR per person, no fare difference to be charged.

• Available from online check-in opens until 1 hour before departure.

• Already added travel extras, such as seats and meal will be lost.

Edit:

Kilde: https://www.sassalesinfo.com/travel-extras/same-day-changes-for-tickets-on-shorthaul

Last edited: 29. aug 2025
  13. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    @Kjetil L har funnet en tekst om at man ikke skal betale for nye billetten. Jeg fant ikke den, og finner den fortsatt ikke og har ikke mulighet til teste i appen, men det er jo en ganske game changer å kunne kjøpe go light med full fleks for NOK 650.

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,333
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, men for å være litt vanskelig tilbake:

Dette er jo ikke full flex. Bare en mulighet til å endre samme dag.

Og kun dersom det går andre, aktuelle fly med ledige plasser. For meg, som flyr mye på London, er ofte nest siste mulighet til et annet fly gått uansett før jeg går på siste fly som så ofte før.

Akkurat herfra (sitter i LHR Singapore loungen nå) til OSL er det vel 4ish flights om dagen, og et par av dem går såpass tidlig at man ikke rekker jobb i London tidligere samme dag.... Så det begrenser nok det hele seg selv.

Last edited: 29. aug 2025
    Teknolai and NoLimit like this.
  15. LL_Air

LL_Air Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    Flott service på SVG onsdag morgen. Var litt tidlig ute og kunne nå tidligere fly, men gikk ikke i appen pga. tid. Kontaktet skranke og de henviste meg til gate siden tiden for endring var passert. Gikk til gate og de endret uten spørsmål.

Går an, når det er villighet!

Spielhaug, Eddie47, Lillegutt and 5 others like this.
  16. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Ble oppfordret til det samme på BGO for noen dager siden, dessverre hadde jeg bagasje som måtte sjekkes inn og da ble det 2 timer kiosk-safari isteden.

JonathanI liker dette
  17. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig diskutert før, men om man på forhånd kjøper en biofuel bolk, og senere benytter seg av same day change, følger da biofuel bolken med, eller må man kjøpe på nytt?

18. Staralliance

Staralliance Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    549
    Bonuspoeng:
    93
    Min erfaring er at den alltid følger med, men det tar 3-7 dager før den blir synlig i appen

19. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    5 dager før det blir registrert er normalen for meg.

20. 1884derby

1884derby Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    890
    Bonuspoeng:
    93
    Noen med erfaring på hvordan gratis ombooking virker når SAS kun opererer en av én sammensatt ST-reise?

Vi skal fly OSL-ARN-AMS-LIM. 11 timer på ARN frister ikke, så planen er å bytte til en senere avgang fra OSL.

Vil jeg fremdeles få endringsmulighet i App’en slik som jeg er vant til når SAS opererer hele reisa?

Del denne siden