Jeg lurte litt på en anbefaling om hvilke seter ombord Widerøe sin Dash-8 300 er god/dårlig? Slik jeg forstår det, kan man jo ikke reservere noe på forhånd, men jeg håper at dem gjennomfører prioritert ombordstigning, slik at jeg kan velge noe behagelig - så da trenger jeg litt kunnskap . Widerøe selv har dette setekartet publisert: Alle seter lik og to omvendte seter i første rad. Seatmaps.com derimot viser at det ikke er noe omvendte seter - derimot vises det at sitteplassene i rad 10 (nødutgang) har ekstra benplass. https://seatmaps.com/airlines/wf-wideroe/bombardier-q300/ Er det noen som kan si meg, hvordan kabinen faktisk ser ut?
Kabinen ser ut som Widerøe beskriver med to omvendte seter, unngå disse med mindre du liker beinflørting. Nødutgangene er ellers greie. Prioritert ombordstigning kan du sannsynligvis glemme. Reisene med barn går først, greit å samle familien med free seating. Kan trygt si at kabinen er godt brukt, men du kommer frem.
Takk for at du varsler meg på forhånd. Jeg syntes jo at det var ille nok at man ikke kan velge sete på forhånd (det fikk jeg en gang mange år siden med Ryanair - etterpå bestemte jeg meg at det aldri skulle bli FR igjen). Men når det ikke engang blir priority boarding for de passasjerne som betaler mest og flyr mest, da tror jeg at jeg skal benytte flex billetten for alt det er verdt og kansellerer igjen. Alternativet blir da å fly SAS med mellomlanding. Tar lengre, men er noe billigere, gir mer poeng og jeg vet hva jeg får. Synd at Widerøe gjør produktet sitt så uinteressant.
Reisen jeg snakker om er KRS-TRD. Så bortsett fra en flaske vann for EBD blir det vel ingenting som miner om status eller flex billett. Når dem ikke klarer å levere et premium produkt, så ønsker jeg heller ikke å reise med selskapet. På samme måte som jeg ikke velger DY eller FS i Norge. For meg er det å fly nok mer enn å komme fra A til B. Men det er selvsagt helt fint at andre prioriterer annerledes .
Skjønner @themichael. Jeg fløy OSL-LKN i fjor sommer og det bar helt sikkert preg av pandemi, men to timer i en dash-8 er ikke noe jeg kommer til å prioritere igjen.
Samme erfaring som @Upsaker med Widerøe på lengre tur, OSL-SSJ for min del. Det er rimelig spartansk og vært slik så lenge jeg kan huske. Flyr den fortsatt fordi totaltiden er bedre enn med mellomlanding. TRD-KRS trodde jeg ble fløyet med Q400 som byr på setereservasjon og andre perks.
Verken på 100-, 200- eller 300-maskinene hos Widerøe er det noko anna enn 'fritt seteval'. Dette er nok for å kunne omrokkera passasjerar slik at vektbalansen i flyet blir riktig. I 300-maskinene er det vel 48 plassar om eg hugsar rett. Så ja, det er nok gratis drikke for EBD og du er i ombordstigningsgruppe A (etter familiar med småungar og passasjerar som treng assistanse). Andre fordelar er det nok få av.
Bortsett fra de nevnte omvendte setene er plass på en Dash8 langt bedre enn på moderne fly, disse er tross alt maskiner som er blitt tenkt og produsert før low cost inntog i 90 tallet. Men, selv om alle setene er i grunn like gode (i alle fall med tanke på pitch) så er det likevel støy som er utfordringen, særlig på -100 serie (og en av 300 ene, om jeg husker rett)
På grunn av propellene er det støymessig best å sitte bakerst. Jeg går for bakerste eller nest bakerste benk på de små dashene. Med noise cancelling går det uansett veldig bra. De sliter litt de første sekundene når motorene skrus på, fordi de vel ikke helt skjønner hva som skjer, men så blir det stille. De flyr jo også en del lavere, så hvis det er fint vær er det finere utsikt.
Dette avhenger vel også av rute? Jeg fikk for ikke så lenge siden gleden av å fly KRS-TRD-OSL med WF. Dette var og det var seating på KRS-TRD, mens det var free seating på TRD-OSL. Det ironiske var at dette var samme fly på begge segment..
Fløy OSL-TRD-SSJ-BOO med WF for noen uker siden og der satt jeg på 1A på alle flightene. Det som gjorde det enda bedre enn bare god beinplass var at kabinpersonalet konsekvent hadde lagt iPaden de bruker i 1B før boarding, som gjorde at 1B så opptatt ut og jeg fikk ledig sete ved siden av meg + god beinplass på alle flyvningene.
Ingen tvil om at det var en god opplevelse . Men med free seating og uten priority boarding er det vel liten sannsynlighet for gjentakelse? Og når crewet i tillegg blokkerer et av flyets beste seter med iPadene sine? Hos SAS hadde jeg nødutgang ved 90%+ av de siste turene i Go (unntak var en reise med egne barn, en reise der flytype ble endret i siste liten og en oppgradering til Plus ved gate). I tillegg fungerer soft block veldig bra.