Gjensidige reiseforsikring gir tilgang til SmartDelay+

Tråd i 'Nyheter' startet av Baldrick, 28. juni 2023.

1. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,851
    Bonuspoeng:
    113
    Det er FlightStats som rapporterer forsinkelser til SmartDelay.
    Ser du forsinkelsen der?

https://norsk.smartdelay.com/fremtind/content/faq
    Du kommer i kontakt med leverandøren på denne adressen:
    [email protected]

permorten liker dette
  2. permorten

permorten Medlem

Likes mottatt:
    37
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for info, ser den står oppført med 56 min forsinkelse der med avg kl. 13:06, mens det stod 13:10 på tavla på flyplassen. Orginal avgangstid var 12:10.
    Så det forklarer saken.

freddyen liker dette
  3. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,851
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det kan være stor forskjell på hva som rapporteres fra flyselskap, flyplass og Flightstats.
    Enkelte flygninger dukker ikke opp på Flightstats overhode, og da får du ikke en gang registrert flygningen hos Smartdelay.
    Jeg opplevde dette på en chartertur som ble flere timer forsinket og vi var ca 10 stk som ville vært dekket av forsikringen.

Alt i alt er ordningen raus, synes jeg.
    Jeg ble forsinket fra Mallorca til CPH forrige helg, pga. at en passasjer trengte helsehjelp. Det var heldigvis før avgang og vi ble sittende i kabinen mens pasienten ble hentet av ambulanse. Når forsinkelsen ble 1 time, tikket det inn en lounge voucher. Vi tok inn store deler av forsinkelsen og ved mellomlanding på Kastrup var det selvfølgelig tilgang til SAS-lounge som EBG.
    Da har jeg en voucher til en senere anledning. Føles som en liten life hack :)

4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg forstår egentlig ikke forretningsideen her. Greit nok at de fleste reiser langt sjeldnere enn de fleste på forumet, men for noen som reiser 100+ flighter per år blir det jo fort at verdien er langt høyere enn kostnaden på forsikringen, med mindre de har en veldig god ordning med Lounge Key. I tillegg er det ganske ubrukelig når lounge-voucheren noen ganger ikke kommer før man boarder/sitter på flyet.
    Ut fra ABJ med afrikanske selskap har jeg vært forsinket med mer enn en time på mer enn halvparten av flightene, og her blir det cash siden de ikke har avtale med loungen. Så jeg takker og bukker.

Spielhaug, Teknolai and Insomnia4u like this.
  5. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    113
    Alle forsikringer er slik at noen kunder er tapsprosjekt. Men porteføljen totalt skal gå i pluss med en forventet margin. Tipper 80% som har tilgang til denne tjenesten aldri har meldt inn en flight.

Nordlands liker dette
  6. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,672
    Bonuspoeng:
    183
    Forretningsmodellen må vel være å skaffe kunder til AirHelp?

Last edited: 06. sept 2025
    freddyen liker dette
  7. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,851
    Bonuspoeng:
    113
    Selskapet bak SmartDelay eier også Lounge Key.
    Vi kan regne med at kuponger som utstedes, men ikke brukes, aldri faktureres SmartDelay.
    Som du sier, en stor andel kuponger kommer mens du sitter i setet.
    Så spørs det hvor mange som klarer/husker å bruke kupongen på en annen reise innen 3 måneder.

Rapolo liker dette
  8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Fra SmartDelay sin side ser jeg poenget, men jeg forstår ikke hva forsikringsselskapene tjener på tjener på å tilby dette. Med mindre det er slik at de ‘får’ denne tjenesten og evt provisjon om det leder til EU261-claim hvor AirHelp får en cut.

Noen må betale for det. Mulig det til syvende og sist er den reisende (i form av en cut av EU-komp) og til dels flyselskapene (hvor AirHelp får pushet gjennom krav som forbruker taper) som betaler for gildet.

9. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,684
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes det ofte er litt knotete å registrere flyvningene og kan glemme å registrere de.

Hvis man har et par sporadiske flyvninger så er min teori at man fort kan glemme det, og massene flyr jo ikke sååå mye.

freddyen liker dette
  10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Enig, registrerte et par ganger for å teste.

Men jeg har årskort hos LoungeKey uansett, så med fri inngang fra før har det ingen nytte med vouchers i tillegg.

Bortsett fra kanskje hvis man kan overføre den til en medreisende og opppnå flere i loungen utover gratis-kvoten på 1 gjest. Smalt marked!

LaDuden liker dette
  11. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,313
    Bonuspoeng:
    93
    På flyplasser uten lounge får man 40 dollar. De som flyr en del innenriks kan kanskje hente inn en del cash på det, hvis voucher ikke er noe å hente.

tobeornot999, NoLimit and freddyen like this.
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,345
    Bonuspoeng:
    293
    Trodde de hadde sluttet å gi ut cash?

Eller sluttet de bare med det som en option der hvor det finnes lounge?

Det er en temmelig god deal!

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,715
    Bonuspoeng:
    293
    Ja og nei. Noen forsikringsselskap, feks Gouda hadde cash som en mulighet på alle flyplasser, mens andre hadde den dårligere dealen fra starten.

freddyen and tobeornot999 like this.
  14. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg gir konsekvent tilbakemelding på at de burde gi mulighet for valg mellom kompensasjon og voucher.

Om de så hadde gitt valg om halv kompensasjon der det er lounge tilgjengelig så er det et solid steg opp. Slik det er nå gir det lite/ingen insentiv for å registere flighter fra flyplasser hvor man uansett har lounge (greit nok at man kan spare den til senere). Mange har også lounge key via kredittkort eller lounge ellers via status.

holmen, freddyen and tobeornot999 like this.
  15. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,376
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe, hadde 2 loungekuponger på Frankfurt som aldri ble brukt. Dels fordi vi satt i FCT når vi fikk dem, og dels fordi SEN og EBG gir bedre lounger enn de vi får på kupongene…
    I-landsproblemer er også problemer!

Rapolo, freddyen and obay like this.
  16. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    De er vel ikke låst til en spesifikk flyplass? Jeg bruker mine på utenlandsloungen i Bergen, hvor SAS ikke har tilgang, så jeg tenker det er helt fint. Enig i at det har begrenset verdi ellers.

Storbaba liker dette
  17. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    392
    Bonuspoeng:
    63
    Vi var forsinket akkurat en time på utreise til Spania i sommer. Hadde allerede vært på OSL-loungen og spist frokost, hvor jeg hadde brukt 3 klipp på et av kredittkortene mine. Da det tikket inn kuponger fra smart delay satt vi på flyet klare til takeoff, så de hadde liten verdi der og da. Men de kom veldig godt med på returen, da vi kunne benytte loungen i BCN uten å måtte svi av enda flere klipp.

18. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,313
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk cash i dag. SmartDelay via gjensidige gir Lounkey kupong der de har en Lounkey lounge, ellers får man 40 EUR.

Screenshot_20250918_162459_Email.jpg

Del denne siden