Fruen og klokkemannen goes down under - SIA, Qantas, Virgin Australia, Tiger Air

Tråd i 'Reisebrev' startet av watchaddicted, 29. okt 2017.

1. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,063
    Bonuspoeng:
    113
    SIA har jo velsignet oss fjellaper med mange salg i biz det siste året og jeg har alltid ønsket meg en tur til kenguruens hjemland. Så da det tredje salget for 2017 var et faktum hoppet jeg på og booket tur i desember som en "forsinket" sommerferie!
    SAS og SIA er gamle kjenninger, mens Virgin Australia, Tiger Air og Qantas er nye bekjentskaper. Spesielt artig blir det å fly Qantas A330 mellom SYD-MEL som er en flight med oppsatt rutetid på 1 t og 35 min.

Ruten ser ut som følger:

30. november: BGO-CPH-SIN
    4. desember: SIN-BNE
    8. desember: BNE-PPP (Whitsundays)
    11. desember: PPP-SYD
    17. desember: SYD-MEL
    21. desember: MEL-SIN-CPH-BGO

CF202519-86B5-4566-8B5D-D82CDDD89AFC.png

Routingen ble ikke opptilmal med hensyn på opptjening eller flytyper i biz (kun 777-300ER og 777-200ER med SIA), men her måtte pris og husfreden få prioritet:p:cool:

Så hvorfor starte så tidlig? Dette forumet er jo tross alt spekket med kunnskapsrike globetrottere så det må vi selvsagt forsøke å kapitalisere på! Vi setter veldig pris på evt. tips og vink om ting dere har opplevd selv som gå mersmak.
    Vi har blant annet 3-4 dager i området sør for Brisbane, men har ikke bestemt oss helt for hva vi vil gjøre eller hvor vi vil bo.
    Samme gjelder selvsagt for resten av turen også (bestilt Hotel i Singapore).
    Vi er glad i god mat og drikke (trenger ikke være fancy) og flott natur:)
    Vi kommer forøvrig til å ha leiebil for hvert stopp i ruten og er derfor relativt mobile og kjører gjerne et par timer hvis det er verdt det.

Satser på å få til oppdateringer her underveis, men garanterer ikke at det skjer før hjemkomst:cool::rolleyes:

Robert H, Stuttfeiten, Edin and 17 others like this.
  2. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Seiling i the whitsundays er fantastisk. Antar det er derfor dere skal dit :cool:
    Booke tur med seilbåt i et par dager kan absolutt anbefales!

Utenfor brisbane ligger en resort kalt Tangalooma. Deres største attraksjon er de ville delfinene som kommer inn om kvelden. Booker du på forhånd kan du være med på matingen. Du går ut i sjøen også spiser delfinene fra hånda di. Vi dro dit på en dagstur, tror ikke det er noe vits med mer.

Forøvrig en veldig bra tur du har satt opp:)

Stuttfeiten and watchaddicted like this.
  3. ValdresBjarne

ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

Likes mottatt:
    9,373
    Bonuspoeng:
    183
    God mat og god drikke finn du over heile Oz. Frå Melbourne er Yarra Valley og Mornington penninsula flotte turer med god vin og mat. Få også med deg moderne puber, crossover asian ala Longrain og enklere kinesiske plasser med BYO( kjøp ei god flaske og ta med på restaurant).
    Elles digger eg lokale puber med seafoodplatter, schnitzel parmaggiana og burger with the lot.
    Frå Melbourne kjem du også "kjapt" til great ocean road og souvereign hill/ballarat (gullbyen). Elles er byen bra.
    Frå Sydney har eg gjort stort sett turistting og besøkt blue valley og Hunter Valley. Likte begge stedene

4. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,063
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for tips!! :)
    Jeg har kikket på dette med seiling rundt øyene der oppe. Så vidt jeg kan se er det både dagsturer og overnatting samt en rekke selskaper å velge mellom. Var du/dere fornøyd med de dere benyttet dere av?

5. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,063
    Bonuspoeng:
    113
    Knall! Takk for input!! :)
    Vil du si Melbourne og området rundt er mer interessant enn Sydney? Vi har nemlig ikke booket billetter SYD-MEL ennå og er derfor fleksibel på datoer der.

6. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    771
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var på overnattingstur i whitsundays. Tror det var 3 dager og to netter eller noe. Dette var veldig bra. Tror man får mer ut av det med overnatting. Får reist lenger da.

Er såpass mange år siden at jeg ikke husker selskap og slikt vi reiste med. Booket gjennom en agent i Australia. Type liten bod på gata :cool:

watchaddicted liker dette
  7. Fridtjof

Fridtjof Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    483
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er det lenge siden jeg seilte der nede, men det var mange tilbud i Airlie Beach. Mener å huske at det var et must med to overnattinger, ellers kommer du deg ikke ut på selve Great Barrier Reef. Anbefaler også å velge en mindre båt, for da er det også færre mennesker.

Etter litt sjekking fant jeg ut at jeg var ombord i MS Kiana. Ikke superluksuriøst, men god service og bra opplegg såvidt jeg erindrer. Så er det åtte år siden da.

8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,102
    Bonuspoeng:
    293
    Vi likte Melbourne mye bedre enn Sydney, veldig trivelig by. Vi kjørte dessuten bil fra Sydney til Melbourne, fint å se litt av landet også. Fine veier.

9. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,063
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe..Noen ting var bedre i "gamledager":) I dag foregår jo alt på nett, med fordeler og ulemper.. Men supert, da skal jeg ta meg en god runde på det og se om fruen kan lokkes med på et slikt opplegg! :cool::)

Last edited: 30. okt 2017
    Markal liker dette
  10. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,063
    Bonuspoeng:
    113
    Vi har vurdert nettopp å kjøre den strekningen. Er selvsagt seigt å gi slipp på Qantas A330, men hvis turen er verdt det bør vi kanskje prioritere en slik løsning. Hvor lang tid brukte dere og var det noen plasser underveis du vil fremheve som verdt å bruke tid på?
    Et alternativ vi har vurdert er å bruke 3-4 dager på å kjøre nedover kysten fra Sydney for så å returnere opp igjen via Canberra, men da kommer vi ikke lengre sør enn Batemans Bay:

9894C72C-017C-4590-8411-DEF51352AC60.jpeg

11. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,373
    Bonuspoeng:
    183
    For å sjå ekte Australia, treng du ein roadtrip!

watchaddicted and FFlyer like this.
  12. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,063
    Bonuspoeng:
    113
    Roadtrip er jo aldri feil:):cool: Det er vel egentlig vår favorittferieform når jeg tenker meg om:)

13. ValdresBjarne

Likes mottatt:
    9,373
    Bonuspoeng:
    183
    Har bodd down under 3 år, og jobba litt i Yarra. Prøvde også å kjøre rundt ein del.

Sydney er ein flott by, men var alltid meir happy i Melbourne. Litt meir laidback/easy, men samtidig moderne. Sydney er et must uansett, men få tak i ein bil for å sjå tettstedene rundt.

For roadtrip, så sats på kysten ut fra Sydney sørover, ta turen litt forbi wollongong og kjør inn i landet til Riverina ( Albury/Rutherglen) for å sjå litt stor produksjon(red av Vin). Sjekk også ut Glenrowan med Ned Kelly.
    Alternativt kan du kjøre lenger sør og slenge innom Canberra også kjøre opp til Murray River og så til Melbourne!

14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,102
    Bonuspoeng:
    293
    Vi kjørte som et alternativ til å fly, fordi vi allerede hadde leiebilen og det var relativt dyrt å få tak i flybilletter til Melbourne da vi bestemte oss. Vi hadde egentlig tenkt å ta toget, men det og var ganske dyrt.

Så vi kjørte mer som et behov for transport enn at vi var på sightseeing. Husker ikke timetallet eksakt, men vi startet ut fra Sydney på morgenen, kjørte bedagelig og hadde noen småstopp underveis, mener å minnes det begynte å bli mørkt da vi satt på bussen fra flyplassen (hvor vi leverte bilen) og inn til downtown Melbourne.

Kan ikke si at det var noe spesielt gripende natur eller andre opplevelser, men vi liker å kjøre (motorsykkel helst, men bil er god nummer 2), så for oss var det en fin opplevelse.

15. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,063
    Bonuspoeng:
    113
    Begynner å tegne seg et bilde her av at Melbourne er byen og bruke tid i.
    Jeg ser for meg tre alternativer:

1. Mandag til torsdag i Sydney for så å kjøre ned til Melbourne
    2. Mandag til søndag hvorav road trip som beskrevet i bildet i posten over, gjerne med utforsking av tettstedene rundt, for så å bruke fredag og lørdag i Sydney.
    3. Mandag til torsdag i Sydney for så å fly ned til Melbourne torsdag formiddag slik at vi har nesten en uke der nede.

Hva tenker du som har bodd der lenge vil være en optimal løsning? Etter mye research har jeg etterhvert begynt å skjønne at vi ikke vi ikke får til alt, her må det beinharde prioriteringer til:oops:o_O:p

16. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,063
    Bonuspoeng:
    113
    Vi digger å kjøre, ferier som involverer kjøring på lykke og fromme har vært de beste feriene så lagt. Skal bringe saken inn for styrets leder i løpet av kvelden så får vi se hva vi lander på etterhvert. Må for øvrig si det er utrolig kjekt at folk her på forumet bruker tiden sin på å bidra. Det gjør ferien mange hakk bedre! :)

Eddie47, Travellingalf and RoadKing like this.
  17. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,218
    Bonuspoeng:
    183
    Har tidligere bodd i Sydney og vore flere ganger i Melbourne, var innom begge steder og Tasmania i September. Om det er mulig å få til, så prøv å opplev lørdag/søndag i byene.

Begge har bra tradisjon med markeder, brunch og happenings i helgene. Ukedagene kan bedre brukes på road trip og natur.

Som en kontrast til Singapore, you've lost that lovin' feelin', skrev jeg noen random notater:

You have cool, laid-back people, crisp air and legendary all-day breakfast. You feel real. What more can one want on a slow Sunday?

www.visitmelbourne.com

On a Sunday afternoon everyone is out walking the streets. Markets and neighborhoods are busting with life. Parks and beachside filled with families, dogs, skateboarders, bikers and people of every age and ethnicity.

Musicians and kids are playing, cafés filled with friends drinking coffee and wine. Social groups and sub-cultures mix effortlessly. Melbourne is alive and you feel it when here.

…Sitting next to a girl who has "Happiness is a delusion of the weak" taped on the bezel of her MacBook Pro. Brunswick Street, Melbourne.

nomadlist.com/melbourne-australia/cost-of-living

(et par uker senere…)

Remember what I said about Melbourne? Sydney does that, all of that better. There’s not even a contest, it’s a total effortless knockout. Sydney is superior in every possible way. Wonderful variation, people, facilities and walkable deluxe.

I was reminded that we lived in Sydney a long time ago and made good friends here – it’s still an amazing city. What it lacks is a backdrop. Here’s where the next comparison comes in; Vancouver.

www.sydney.com

18. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,063
    Bonuspoeng:
    113
    Vi likte jo Singapore veldig godt sist vi var der, men det lusker en følelse av at 3 dager der gjerne er litt mye.. men, men det måtte til for at prisene med SIA skulle bli bra:p
    Forøvrig tusen takk for input. Jeg har tenkt på det du sier med at det er fett å oppleve disse byene i helgene så jeg heller mer og mer mot at vi kommer oss ned der på torsdag eller fredag:)

Edvard liker dette
  19. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,562
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er nok muligens jeg litt over gjennomsnittet glad i Singapore, men jeg synes i alle fall tre dager er en fin periode for besøk/gjensyn med byen.

20. watchaddicted

Likes mottatt:
    4,063
    Bonuspoeng:
    113
    Skal nok få kost oss de tre dagene ja:cool::)

Travellingalf liker dette

Del denne siden