Fra forskningsfronten

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av geirh, 23. febr 2026.

1. geirh

geirh Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    18
    Kom litt tilfeldig over denne artikkelen i dag.
    https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191261524001103?via=ihub

Noen forskere som har fått tilgang til alle flygningene (og poengtransaksjonene) til et tilfeldig utvalg på 20% av et anonymt bonusprograms kunder. En del interessante tema de ser på:
    - Hvor mange ender opp på de ulike nivåene, og hvordan kvalifiserer de seg?
    - Hvordan påvirker status atferd? Ingen overraskelse at status gjør at antall flights/miles med selskapet øker i siste måned av perioden (for å beholde status), men mer interessant å se hvor sterk innlåsningseffekten er mer permanent.

"While the lowest level creates only negligible switching costs, the switching costs associated with the highest tier level are in the range of 30%–41% of the price of a ticket, representing an important determinant of travel behaviour in airline markets. These results especially provide evidence of the use of tier levels to induce loyalty from high-frequency travellers for whom free flight awards alone would not create substantial switching costs."

2. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, ROP Gold

Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde kollega som var Pandion, valgte jobbreiser med 2 mellomlandinger for å fly SAS når jeg fløy direkte med annet selskap.

3. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,936
    Bonuspoeng:
    113
    Kan kjenne meg igjen i dette :D
    Underbevisstheten drar meg mot SAS, selv på turer uten betydning for re-kvalifisering, med mellomlanding versus NAS sitt direktefly, og til høyere pris.
    Det hele rettferdiggjøres med en gratis øl som jeg akkurat rakk ved 45 minutter mellomlanding på CPH. Inngående på 8B og utgående på 7B og ca 2 km til gullstuen. :D

Henrik, kongenamundsen, btm and 5 others like this.
  4. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,740
    Bonuspoeng:
    183
    Intervalltrening over 80% av makspuls med kort pause for hydrering er i henhold til retningslinjer fra FHI. Kanskje SAS egentlig tenker på helsen for å beholde oss statuskunder lenge, sammenlignet med Senator Hon som blir kjørt rundt overalt og stappet med usunne fettkilder som gåselever og biff?

5. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,026
    Bonuspoeng:
    183
    Mitt mindset endres i det sekundet jeg har re-kvalifisert. Da får jeg en følelse av frihet og prioriterer ofte nye opplevelser om det er fornuftig prismessig, eller rett og slett tar raskeste vei. De siste to årene har det kanskje vært en preferanse mot *A pga status der. Mulig det blir en OW-match når gullstatusen med TG går ut ved nyttår, og kanskje jeg dras i den retningen i 2027 for reiser utover det nødvendige med ST.
    I mange tilfeller har jeg både lounge og fasttrack via Mastercard, og ved å fly litt i Afrika tjener man fort inn noen lounge-kupponger med Smart Delay.
    Perioden fra re-kvalifisering til ny periode starter er den beste, for da kan man slappe litt mer av.
    Med rollover hadde dette vært helt annerledes.

kongenamundsen and geirh like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,263
    Bonuspoeng:
    293
    Enig!

I tillegg så hender det flyselskapet gjør lure ting, slik som 10 flights gir 15k level points. Da ble det endel billig billetter kjøpt i januar.

Men så kommer jeg til å være veldig avslappet med å sjelden fly SAS når de poengene kommer inn og jeg er gull til midten av 2027. Det er likevel veldig nyttig å ha gullet nettopp når man flyr på billige billetter privat, eller når det tilfeldigvis er SAS sine avgangstider som passer best.

7. geirh

geirh Medlem

Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    18
    Enig i dette. Men samtidig: For en enkel flygning OSL-ARN eller OSL-BGO så tenker jeg det stemmer ganske bra for min del at betalingsviljen med SAS - kun pga statusfordeler, og uten å tenke på re-kvalifisering - er ca 30-40% høyere i snitt enn for en identisk flygning med Norwegian. Det er ganske nyttig for SAS dersom de fleste diamant-kunder tenker omtrent slik. Det har vel også noen implikasjoner for hvor lønnsomt Lifetime Diamond er osv.

kongenamundsen liker dette

Del denne siden