Forskjell mellom Business og Plus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Wanderlust, 09. jan 2021.

1. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    907
    Bonuspoeng:
    113
    Etter å ha surret litt rundt i Norge og Europa med bonuspoeng kunne jeg nå tenkte jeg å forsøke enn litt lengre tur, gjerne til vestkysten av USA etter at koronaen har roet seg. FP nivå 4 er på plass, og da er det jo om å gjøre å utnytte denne best mulig. Jeg sliter litt med å finne høvelige turer i Business begge veier, mens en kombinasjon av Business og Plus later til å være betydelig enklere å få til.

Spørsmålet nå er om jeg bør ta til takke med en slik kombinasjon, eller om det er verd å legge mer energi i å finne turer med Business begge veier.

Kommer jeg til å sove godt i Plus? Er maten brukbar? Noen andre forskjeller jeg bør merke meg? Noe jeg bør være oppmerksom på ved setevalg i de respektive kabiner?

Forsøker rett og slett å danne meg et bilde av forskjellene, og er takknemlig for hjelp fra dere betydelig mer rutinerte. På forhånd takk!

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    885,888
    Bonuspoeng:
    293
    SAS sitt Plus produkt er svært godt og jeg har mer enn en gang reist t/r i Plus.
    Liker også å reise i Business på nattflyginger fordi setet kan legges ned til seng.
    Mat og drikke får du i begge klasser, men betydelig bedre i business.
    ... og servicen er betydelig bedre i Business

braathens safe liker dette
  3. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    39,267
    Bonuspoeng:
    293
    RoadKing liker dette
  4. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
  5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Nettopp, jeg syns f.eks at SAS sin biz er å sidestille med BA First. United sin gamle ic biz var en vits osv.
    Det er store forskjeller, så når jeg leser en tekst hvor SAS sin biz blir sammenlignet med en dårlig First, så tenker jeg at forfatter har et ideal på hvordan biz og First skal være, ut fra det gir vedkommende da bedømmelsen at SAS biz er som en dårlig First. I min verden er det en kompliment til SAS og jeg er enig.

braathens safe and MrBister like this.
  6. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,818
    Bonuspoeng:
    113
    Prøv å få deg biz på hjemturen om natta. Plus er helt ok på dagtid

kaijoar, rimitone, Insomnia4u and 2 others like this.
  7. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    Ja spørs om det var ment som at nettopp SAS sin business eller generelt business class er et dårlig First produkt.

Enig i at SAS business er på høyde med svake First class.

braathens safe and RoadKing like this.
  8. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,819
    Bonuspoeng:
    183
    Plus er merkbart bedre enn vanlig eco, stolen kan legges lenger bak, mer plass i bredden og litt bedre servering (synes bare det er utrolig teit at man må bestille all drikke/alkohol på en gang). Forskjellen gjør at det, for min del, går helt fint å sove. Men, å kunne ligge helt flat i business er selvfølgelig enda bedre.
    Synes plus gir mye verdi for pengene.
    Om bare prisforskjellen hadde vært like lite som med å bruke poeng, så tenker jeg business hadde vært smekkfull alltid. (feks en reise en eco koster 6000, pluss 8000 og business 10000... mot det som normalt er 3-6000, 7-10k, 20-25k for en t/r)

9. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    885,888
    Bonuspoeng:
    293
    Du kan bestille drkke under hele flyturen ... enten ved å "plinge" eller gå helt bak i flyet å hente ...

Last edited: 11. jan 2021
  10. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,819
    Bonuspoeng:
    183
    Har gjort det og fått opplyst at det ikke er meningen... men fikk drikken likevel, dette ved to forskjellige anledninger.

Akkurat dette unngår man på business, der er min erfaring at de tilbyr drikke før jeg har rukket å tenke at jeg har lyst på mer :D

11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    885,888
    Bonuspoeng:
    293
    Det er alltid opplyst, synes jeg å huske, at drikke og snacks kan kjøpes bakerst i flyet når jeg har reist langt i Plus. For Plus betyr det å hente drikke.
    Nå er det jo så lenge siden ... i oktober 2019 SFO-CPH ... at minnene er hvisket ut

12. RaezoR

RaezoR EBD er det verd det?

Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis man reise innenfor Star Alliance er det best å sammenligne SA partnere. Jeg har ikke så mye erfaring utenom Biz på SAS, som jeg synes er utmerket (litt dårligere på fly med gammel seter). En veldig stor forskjell er hvem som servere på flyet. Jeg husker på SAS biz spurte jeg om jeg kun få to forskjellige øl samtidig, hun svarte "Du er i Biz du kan få var du vil!". Turkish Airlines biz er annenledes, men veldig bra (IST biz lounge er meget bra). Thai Air biz synes jeg er varierende. Luthansa, Singapore og Swiss er også bra. Aldri fått til en 1st seter, men jeg prøve. Enig om SAS Plus / Premium på dag flygninger.

13. OyvindN

OyvindN Skydiver

Likes mottatt:
    4,362
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har reist noen ganger til og fra USA både i Plus og Business. På dagtidsreiser synes jeg forsåvidt Plus er helt greit, men når natten kommer er det veldig kjekt å ha en seng å ligge i. Samme erfaring med LH Premium (A380), helt greit på dagtidsflyvning og litt lettere å få etterfylt drikke enn på SAS.

kaijoar liker dette
  14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Definitivt, en gang med SQ på LHR - SIN i biz ble jeg fortalt at jeg kunne ikke få både whiskey og øl samtidig, det var against company policy. Resten av turen, SIN - AKL, AKL - SIN, SIN - ZRH gjaldt åpenbart ikke company policy, for der fikk jeg min whiskey og øl samtidig så mye jeg orket.

Til sammenligning, med LH First på innflygning til FRA (var vel litt over 30 minutter til landing) på flygning fra HND kommer flight attendant og spør om jeg har lyst på litt mer konjakk. Jeg takket selvsagt ja og sjenket en tanke til stakkarene bak gardin 1 og gardin 2 som nok var i full nedstrapping og prepare for landing modus :)

Are, OyvindN, Xflipper and 3 others like this.

Del denne siden