Nope. Min ble aldri sendt fra WAW til BKK mens jeg var i Bangkok. Priority og status har ingenting å si. Men dagen etter hjemkomsten, 11 dager senere, da sendte LOT kofferten min til OSL. Så jeg regner med at den blir kjørt hjem til meg neste uke.
Har en reise TRD - AGP i morgen, med en veldig lang transit på CPH (7t55m). Kun fått mulighet til å sjekke inn via nett/app på første leg av reisen. For siste del, CPH-AGP står det at jeg kun har mulighet til å sjekke inn fysisk på flyplassen. Noen som vet hvorfor det er sånn? Ville ikke det vanlige ha vært å kunne sjekke inn hele veien fra TRD, når bookingen er gjennomgående? Har det noe å gjøre med at innsjekket bagasje ikke kan lagres i nesten 8 timer på Kastrup?
Min erfaring er at priority fungerer svært bra alle andre steder enn i Norge. Senest i går landet vi på en knøttliten flyplass i Hellas (typ Ålesund Vigra størrelse). Stappfull Lufthansa A320 med kun fire rader business. Samtlige av de første 20+ kofferter hadde prio tag, inkludert våre. Så størrelsen på flyplassen og antall lasterom har i hvert fall lite å si. Mistenker at den norske egalitære mentaliteten spiller hovedrollen, og alt annet er (dårlige) unskyldninger.
CPH er et notorisk «svart hull» når det gjelder bagasje. Omtrent samtlige ganger ganger jeg har opplevd forsinket bagasje, har den endt opp her. Vel verdt å sjekke inn i skranken for gjennomgående bagasje med oransje tag. Men selv det gir ingen garanti på Kastrup. Unngår transfer der så langt det er mulig.
Stemmer at det er 2 lasteromsdører, men de er delt i flere lasterom (compartments). Fremre dør har comp 1 og 2, bakre har 3 og 4. Er litt forskjellig lastekapasitet på de forskjellig typene 737 og da de forskjellige lasterommene. Og større fare for tailtipping på 737-800 og-900, da det er langt og plass til mye bak hovedhjulene.
Uten å ha handla større Lufthansa fly enn 737 (da de fløy til Værnes), så har vel LH mye containerfly i 320-familien. Og da er det enkelt å få samlet alle prio bag i en container og ta den ut først. Noen selskap satser på å ha ting på stell, men da er nok fasilitetene for LH bagasjehallene en del bedre enn på hva det er hos Avinor slik at der blir bedre enn i Norge. Slik at det er mulig å ha den beste servicen. Ryktene sier at handling selskapene får mye bedre per turn around i f.eks Spania enn hva som er i Norge, noe som er ganske tankevekkende. Skal jo være mulig å vite hvor mange prio det fins på en flight, da alt av bagasje skal scannes ombord (IATA krav). Fins mange veier til å få til ting, men stort sett koster ring og gode løsninger penger. Og noen flyselskap tar seg ikke alltid råd til å betale for beste løsning. Hvis da i tillegg bagasjes markeres med prio tag eller god printing av taggen skal alt være mulig.
Ender nok med to stk håndbagasje i stedet da ja. Men når det gjelder første del av innlegget mitt - har du(eller noen andre) noen formening om hvorfor jeg ikke får mulighet til å sjekke inn begge flightene mine i morgen? Får kun mulighet til å sjekke inn TRD-CPH, men ikke CPH-AGP i appen. UPDATE: Virker som det var pga. at de ikke kan ha eller ønsker innsjekket bagasje så lenge i bagasjehallen. Var heldigvis ingen problem for damen i Lounge-skranken å sjekke oss inn 6 timer før tiden
Jeg hiver meg på denne. Fløy BCN-CPH-OSL i går, 2 innsjekket bagasje, begge merket med oransje priority-lapper. En av koffertene ble ikke med videre. Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å ha en så slett håndtering av bagasje på CPH! Dette er langt fra første gang. Tvert i mot er det, uten at jeg har nøyaktige tall, ca halvparten av gangene vi flyr via CPH at en koffert tar seg en ekstra ferie. Vi har også for lengst begynt å omtale CPH som er sort hull for bagasje, med god grunn. Dette var heldigvis hjemreise, men hadde det vært utreise kunne det ha vært krise. Vi unngår nå CPH så godt det lar seg gjøre, men av og til har man ikke noe reellt valg. Dette må på bordet høyere opp i SAS, slik at de kan ta det opp med hvem det nå er som håndterer bagasje i CPH. Jeg kan forstå at bagasje ikke rekker et fly hvis det er kort connection. (Flyet vårt inn var noen minutter forsinket). Eller at flyet ikke har plass til all bagasjen pga endring av flytype eller hva som helst. Men at bare EN av koffertene våre ble forsinket? Og at det ikke gis prioritet til prioritetskofferter? Det er for svakt. Til sammenligning har jeg vel så godt som aldri opplevd forsinket bagasje i ARN (Stockholm), selv med ekstremt korte forbindelser. Da bagasjehåndtererene i CPH streiket hadde de ikke mye sympati fra meg. Beklager, måtte bare lufte ut litt.
Samboer fløy SAS OSL-CPH-FRA i dag. Én av koffertene er fortsatt igjen i CPH.. Men da ble den sikkert sent med neste fly som går en time senere (Lufthansa) tror du? Nei. Vel fremme krangler SAS og Fraport. SAS mener kofferten har blitt sendt med fly, Fraport sier de ikke har den i sitt system. Heldigvis har den en Tile bluetooth-tracker, så vi vet at den er på CPH. Jeg er så møkka lei bagasjehåndteringen på CPH. Vi har opplevd å vinne lotto der så mange ganger nå at det blir bare komisk. Og for å være litt off topic: Hvis bytte til Sky-team gjør at vi kommer til å måtte bytte fly til AF/KLM på CPH så vet jeg ikke hva jeg gjør lenger.
Moralen er å aldri sjekke inn bagasje uten å ha en brikke i kofferten. Den gir sinnsro når man står og venter ved rullebåndet, og avgjørende bevis når ting går skeis underveis.
Avreise Reykjavik for 2 år siden. Min bag med priority-tag og fruens uten. Hennes kom frem samme dag, men min sto fortsatt i Reykjavik. I andre tilfeller har vi reist med ymse comboer, både med tag på noe og tag på alt, og det er null forskjell på når bagasjen havner på bandet eller kommer frem når den skal, så det er nok bare tilfeldigheter som rår uansett. Ser heller ingen forskjell på her til lands eller f.eks. Hellas. Lurer på hva som er poenget med tag..
Prioritytag fungerte utmerket med Singapore Airlines. Vi sjekket inn på LHR og fikk bagasjen på BKK. To SQ flygninger og på BKK kom alle(?) koffertene med oransje tag først på båndet …
Fungerte «dårlig» med ANA til USA i gamle dager. Stod og venter ved båndet med den gemene hop, innså ikke at de allerede hadde tatt alle prioritytaggede kofferter av båndet og satt dem på egen plass med bånd rundt og vakt.