https://www.lotnisko-chopina.pl/en/lost-and-found-office.html Kanskje? De har i alle fall et telefonnummer på websiden. Og kan muligens sette deg over eller gi deg et annet telefonnummer? Ellers ser jeg også at info-telefonen til WAW er åpen døgnet rundt, så det er kanskje et enda bedre tips: +48 22 650 42 20
Ref. denne saken https://www.tv2.no/nyheter/14938320/ Er det noen som har erfaring med å ha transfer via CPH i det siste med innsjekket bagasje? Håper å unngå forsinket bagasje på vei til Malaga..
Kan bare si at det var mange kofferte i baggasjehallen i FRA da jeg gikk gjennom x2 de siste to ukene, men CPH på lørdag var bizart. Man kunne knapt gå grunnet baggasje som sto ved siden av band overalt. Jeg ville unngå å reise med innsjekket baggasje denne sommeren, så godt som mulig. Når det gjelder prio tags har jeg selv spurt SAS om dette allerede for flere år siden og beskjeden var at de ikke forholder seg til prioritert baggasje innenlands i Norge. Ble ikke angitt noe grunn.
Prio har aldri fungert i Norge på innenlands. Så ingenting nytt der. Det kjipeste, etter min mening, er at OSL (som er min hjemme flyplass) alltid klarer å bruke over 30min før første bag til og med på innland. Jeg reiser masse i Norden, og enda mer på LHR som er en av Europas travleste flyplasser. Men ingen klarer å være så trege som OSL. Heldigvis har jeg som regel bare håndbagasje. Men selv innsjekket bag leverer LHR på under 20min. Med prio som fungerer, også. Siste erfaring er hjem fra Asia via Dubai. 2 uker siden. OSL var så vennlige å levere prio kofferten etter 40 minutter. I tillegg til all tid som de hadde hatt allerede mens vi stod i pass kø osv. Helt utrolig ubrukelig, men det finnes selvsagt ingen kanaler for å fortelle flyplassen at de presterer langt under det forventede. Statsforetak yoohoo.
AMS og KLM har etter min erfaring FØR pandemien vært de mest elendige på bagasje. Jeg har sluttet helt å fly med KLM selv til AMS og selv om de flyr direkte på grunn av hvor horribelt det er. Det sykeste jeg har opplevd var da vi på et fly med kanskje 30% belegg. Totalt var det 2 (to) kolli innsjekket bagasje på hele flyet. Min og en fyr i business-class. De brukte 1 time på å få den på båndet og jeg var så forbannet at det kokte helt over for meg. Eneste grunnen til at jeg ikke gikk helt «postal» i bagasjeområdet var at han fyren i business tok det helt latterlig chill og så ut som at i hans verden var dette alldeles normalt og helt ok service. Men resultatet av den turen der var at jeg aldri setter min fot på et KLM-fly igjen. Når det gjelder priority i Norge så er det litt random. På TRD får jeg nesten alltid bagasjen sist (har vel skjedd mindre enn fem ganger at den har kommet blant de ti første kolli). På OSL får jeg den som regel i første kvartdel, mens på AES er den nesten alltid blant de ti første. På BGO gidder jeg ikke reise med bagasje for det tar så sinnsykt lang tid for dem å somle seg inn til å putte den på båndet (for lite bakkemannskap tipper jeg). MEN: Alt er bedre enn enkelte småflyplasser i Nord Norge. Da bruker de å ta full turn-around før de kjører bagasjen inn. Så første bag er ikke på båndet før du hører flyet ta av! Så storyen er: Det er i Finnmark det er verst! (TM, Diesen)
Problemet er ganske enkelt; SAS selger noe de ikke kan levere. De har ikke sjangs, så bør de heller la være å selge det. Men så lenge ingen tar dem for det, så fortsetter de. Hadde vært mye ryddigere om de hadde vært ærlige å sagt "vi kan ikke levere prioritert bagasje".
Problemet er vel bare at dette er en del av Star Alliance oppsettet og de må.. Mistenker at det egslitære landet vårt har en del bakkemanskap som ikke respekterer priority,og det er på det nivået det må gjennomføres, enkelt og greit..
Tror du har rett der. I andre jobber må man gjøre jobben sin i tråd med instruksene. Eller gå et annet sted. Har å gjøre med lastingen av bagasjen også - men kan ikke skjønne at det skulle være så vanskelig å gjennomføre en splitt ved lasting?
Det skorter vel helst på noe annet. Hvis det ikke gjøres målinger og «kvalitetsfremmende tiltak» som pisk/gulrot for både mannskap, ledelse og bedrift så vil det selvfølgelig ikke skje noe som helst. Her må det nye klausuler inn i kontraktene, evt de som er der må følges opp!
Mener @sunshine jobba som stuer tidligere, og hadde en grei forklaring engang på hvorfor det ikke funker som forventet i Norge
Vel, utenom i Oslo der de har egne ansatte krever SAS at man skal være effektiv på stuers siden, og ha minst mulig mannskap ute. De fleste stedene i Norge betyr dette at for å levere priority på en fornuftig måte bør et menneske slutte å stue, kjøre bagasje til bånd, og komme tilbake til fly. Når turnaround er på 25 minutter, og SAS betaler prisen de betaler for hele tjeneste er det som regel umulig å få dette til med mindre traffikkvolum på samme tidspunkt åpner opp for å ha en slags fast sjåfør
Stemmer bra det. Det som er det største problemet med prio bagasje er å få sortert den ut i bagasjehallene. Dette hadde Værnes virkelig ikke kapasitet til, da bagasjehallene er alt for små i forhold til trafikken som var. Utbyggingen av Værnes var godt tilbake i tid og den er bygd midt i terminalen, så ingen mulighet til å bygge ut. Ifølge Avinor på Værnes, så var første taket ned spaden tatt på ny bagasjeterminal rett før corona, men er vel lagt på is i lang tid. Var artikkel i Adressa en gang. I den siste tiden jeg jobbet som stuer så hadde det blitt en del endringer i forhold til tidligere år. Nå hadde short-connection blitt blandet inn i lasteordren fra de som styrer med det. Så da var det prio bag lokal, short connection transfer, transfer og til slutt vanlig lokal. Så er det 4 lasterom på 738, noe av det samme på airbus. Men når man skal sortere i bagasjehallene, må man velge hvor mange traller man skal ha til hver flight. Normalt var Oslo flighter med 2 traller, transfer og lokal. Så litt vanskelig å få til alt. Dessuten er de handlingkontraktene i Norge, ikke veldig bra og det tjenes ikke mye. Hvis man skulle ha sortert ute ved flyet, på de få minuttene man har, ville man ikke snudd flyet på de tiden man har. Normalt skulle prio være i eget lasterom, men veldig vanskelig når de oransje lappene ble tatt bort (av Avinor/sas da det er maskiner) og printeren til taggene ikke gjorde store forskjellen. Så tipper at det ikke blir noe endring før kontraktene blir bedre og bagasjehallene større…
På familieferie i Malaga, og den ene kofferten (som inneholdt stort sett alle klær) ble borte på veien. Tipper den forsvant ved mellomlanding i OSL. Har det virkelig INGENTING å si at den er merket med EBG tag og priority? Kan vi antagelig bare glemme å få kofferten fram til bestemmelsesstedet/innen rimelig tid? Har reiseforsikring, men hadde ikke planlagt storstilt shopping. Ikke så mye å kjøpe heller i strandbodene der vi er.
Priority har etter min erfaring NULL å si fra eller til. Ikke kommer den tidligere på båndet og ikke er man mer sikker på å få bagasjen enn hvem som helst andre. De (heldigvis få) gangene bagasjen ikke har ankommet med samme fly som meg har det utelukkende vært min koffert med Priority-tag som har manglet, mens fruens uten tag har kommet med hver gang.
Jeg klager og krever kompensasjon hver gang priority-bagasje ikke kommer svært tidlig. Det er en tjeneste man betaler for, enten gjennom penger eller langvarig lojalitet. Da må de også kompensere når de ikke leverer tjenesten.
Er en stund siden jeg gjorde dette nå, men fikk ikke tilbud om noe kompensasjon på første svar. Da jeg fortalte dem at dette var å forvente, fikk jeg 3000 poeng. Hadde for øvrig ny opplevelse i forgårs, det kom en god del bagasje uten priorty-tag før min bagasje kom, men min kom likevel såpass tidlig at jeg orker ikke bruke krefter på det.