- En historie om å bruke poeng i Europa - Man er belastet med heftelser. Pointearner har såpass omsetning at jeg velger ikke å være negativ. Arvinger har jo også på sitt vis en formidabel omsetning, men deres verdi må sies å være først å fremst på det emosjonelle plan. Sådanne heftelser påvirker prioriteringer. Costa del Sol har vært destinasjon en uke hver høst de siste ti årene. Før skoleruten tok regi var det et rimelig prosjekt, men de par siste år har kjernefamilien måttet se nærmere 20 laken flyve i vinden for å komme seg sydover selv uten å sitte nevneverdig langt fremme i maskinen. For ganske nøyaktig 330 dager siden ble det derfor besluttet at bonuspoeng kunne innvilges til årets høstferie. Det dukket opp predikerbare seter i plus på alle flyvninger OSL - AGP hver dag og risikovillig som far er ble til og med enveisreisen avbestilt da returen dukket opp og med rabatt for barn og fly premium hadde familien på fire tur til Malaga i plus for 90k eurobonuspoeng. Vel og bra. Om ransakelsen er vanskelig å fatte fra høyere makter er den ikke enklere å ta innover seg fra Frösundavik. Det ble besluttet å kansellere vår direkteflight og booke oss om på fly som enten hadde avgang ulidelig tidlig eller ankom i de tidlige timer. Jeg ble møtt med stor forståelse i kommunikasjon med førstelinje hos SAS og ble uten omkostninger booket om til mer fornuftige klokkeslett, om enn det ble via kongens by. Det dukket siden opp nye direktefly med fornuftige avreisetidspunkt, men akk selvsagt uten ledige bonusseter. Guldposten i København var heller ikke i stand til å finne plass på direkteruten. Men, Reisen er en viktig del av ferien Indoktrinering av arvinger om at direkteruten sjelden er det mest fornuftige valget Lounge x2 Junior har lagt sin elsk på polarrull Første flight lørdag 1335 er en behagelig start på ferien. Dvs, det kunne vært behagelig hvis man ikke var for ivrig på fredagen. Undertegnede markerte forløpet av nok en runde rundt solen og champagne er utmerket tilbehør til både tartar, østers, waguy, løyrom, osietra og Mont D'or. Og det er vanskelig å hoppe over whisky med samme opprinnelssår som en selv som avslutning på kvelden. Dessuten er det doble poeng på SAS MC og hotell i Zürich å booke, så det ble sent. Hjelmen er dermed någet trang i starten av dagen, men amerikanske pannekaker med bacon, smør og lønnesirup setter fart på kroppen. Vy er pålitelige og passene slipper strafferunde til Eidsvoll og køen er kort i elevert innsjekk og sikkerhetskontroll. "SAS Plus restauranten" ((c) junior) har bobler til pointearner og brus til de umyndige og leverer akkurat der midt nede på treet som vi forventer. OSL evner ikke å prioritere ombordstigning og vi må dermed tilbringe en kvart time med hoi palloi før vi finner plass på første rad. Mikkeller har laget lager siden sist og den er god. Jeg er nok i utgangspunktet mer glad i humlet overgjæret øl og satte nok større pris på Northern Trails, men må innrømme at håndverket i organic dreams er minst like bra. To eldre herrer beverter fronten av maskinen i dag og tonen er lettbeint og trivelig. Jeg bestiller dagens treretters til meg og arvingene; chips, polarrull og sjokolade. Vi lander på B6. Avgang fra B7 om 50 minutter. God tid til en liten runde i loungen. Førstereis i gullavdelingen på CPH, og må si at det er ett hakk opp fra loungen nede. (Pun intended) Det blir med et glass bobler før vi returnerer til B via Legobutikken. CPH har orden i boarding og vi får snodd oss fremover gjennom mengdene som blir avvist ved første forsøk i porten. Den hyggelige familien fra forrige flight som også var blitt booket om til tur via CPH har kapret førsteraden så vi må klare oss med 2A-D. Det blir drikkeservering før utdeling av mat. Klututleveeing er jo dessverre rasjonalisert bort, men Harahorn og Fentiman kan man tåle. Den yngre garde har fått spesialbestilling og nyter pasta, agurk, tomat og kjøttboller. Pussig nok små brødskiver fulle av korn i egen innpakning i stedet for varme rundstykker. Men den fordomsbekreftende stutte rødhårede purser fra SAS Ireland byr gladelig på ekstra rundstykker. Kuben! Aaah, her er det gravet laks med sopp, epler, bønner og gulrot. Alle med egen adresse. Toppet med vakre lilla syltet blomkål og krem på gotlandstrøffel. Laksen tåler godt en skvett av timianvinagrett med solid sennepsinnslag. Her er det mange som har noe å lære på innovativ bevertning. Litt sen servering av drikke til maten, men en ekstra GT og en flaske fransk sprudlevann får meg til å overse denne lille indeskresjon. Litt underholdning av de små får meg til å overse første kaffeservering, men han som prøver å prakke på meg te lover å straks komme tilbake med kaffe og svenskt brunt brennevin. Husker godt første gangen jeg smakte Mackmyra på Oslo whiskyfestival for ganske mange år siden. Blank, dyr, fuseltung newmake jeg ikke så for meg kunne bli drikkendes noen gang. They've come along way. Kan ellers melde om forskjellige prioriteringer hva fottøy i toalettkø bør være. Og mannskapet holder tellingen. Ser ut som 4C leder. Første dag vel gjennomført, ny rapport følger sikkert etterhvert som vi kommer oss gjennom den daglige strabas. K
Prøvde du å booke om da sas hadde kampanje i vår? Jeg fikk turen til Alicante for 31.500 poeng for meg og vesla.
Gammel Caol Ila er noe av den beste whisky jeg kan få. Første hele dagen unnagjort på solkysten, kort oppsummert i billedform: K
Far har det fint. I kveld med litt brunt i glasset på slutten av dagen. K PS: Det må dog sies at ikke bare en drikkende far, men også den klormarinerte delen av familien har det over gjennomsnittet bra.
Ser godt ut, har alltid denne i Spania ...Grand Duque de Alba https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Spania/Gran-Duque-de-Alba-Solera-Gran-Reserva/p/3424001
En uke passert og flokken drar nordover igjen. Via CPH hjem igjen også. Arvingene ser ut til å sette pris på mellomlanding så lenge lounge er inkludert. Så da får far sørge for gullkort neste periode også. Innsjekk kjapt og greit selv med en litt tung vinkoffert. Ingen i køen en time før avgang. De fleste andre beregner kanskje bedre tid. Med Fast track tilbake på AGP så vi er relativt raskt gjennom sikkerhetskontrollen selv om de som jobber der prøver å hindre effektiviteten så godt de kan. Har heller ikke funnet passering utenom parfymeavdelingen i tax free, så her er det bare å holde pusten. Vi ankommer gate fem mimitter etter appen sier at boarding skulle begynt, fem minutter før skjermene sier. Det er satt opp priority boarding, men det står ingen og stanger i skranken. Selv når de roper opp avgangen og boarding blinker i skjermen reagerer ikke folket. Et par late pensjonister reiser seg og tusler mot utgangen. Vi fliser gamlisene og kommer først forbi. Men det er buss. Trygt plassert på 1A-D ligner turen på mange andre i sas plus. De er litt trege med drikkevarer etter maten, kyllingen i kuben er ikke kjempespennende, Harahorn er godt, crew håndhever max tre alkoholenheter per pax før betaling og det er lett turbulens før innflyvning. Høydepunktet er Seigmenns:"Jeg roper hjelp, selv om jeg vet at ingen vil høre meg" i hodetelefonene i det jeg smekker igjen døren til dass. Et kvarter seint inn til CPH. En time til neste avgang og en snartur i loungen står på programmet. Frikadeller til folket. Mer bobler. Maskineriet kverner sakte. Det står jo C i tittelen, mest som en artig nesepeke til SAS som later som om vi skal fly business til Spania. Men nå har det seg sånn at det kom jeg ikke på på egenhånd. Det står C på billetten, ikke I. I løpet av ombookingene har tydeligvis SAS IT slått til og endret. Så får vi se om retroregistrering fungerer om en dag eller to. #fingerscrossed Rad seks. Mikkeller og nøtter. De har restlager av Northern Trails, så jeg får pale ale! Oppturen med midtsete mellom to unger er at jeg kan bruke alle tre luftekanalene. Det er så høyt høydepunktet blir på OSL- CPH. Ni timer etter avreise fra leiligheten er vi trygt hjemme i godstolen. Takk for turen! K