Ny flyplass i går.
Fløy Ethiopian Y for noen år siden inkludert innenriks. Husker det som bra. C var også veldig bra. Bestilte ekspress menyen på den korte natt-flighten GVA-ADD og etter 25 min kom det masse mat inkludert varmretten. Aldri opplevd at noen er så raske på IC C. Spiste kort og stablet alt på midtkonsollen og la meg til å sove. De ryddet da også lynraskt. Crewet var en hyggelig gjeng. A350 er 2-2-2, men ganske privat på 2L i sittende stilling og merket ingen ting til naboen når la ned setet. Mye mer privat enn dobbeltsetene hos LH. Skulle egentlig få 777-200 LR på ADD-EBB, men fikk samme fly videre. Da flyttet til 1L. Der er det vesentlig større fotbrønn (ikke at den på 2L er liten) og mer plass til å bevege seg foran sidemannen ut (som ikke fantes på den turen). Har tidligere hatt et par bookinger på EB-poeng med ET som måtte utgå. Skulle likt å fløyet dem mer.
Transit security på ADD dog en interessant opplevelse. Kom nok på et av de travleste tidspunktene og egentlig ingen kø av betydning ved at kanskje 15 mennesker foran meg. Men ingen som brydde seg om køen. Det var bare å finne seg et par plasttrau, og brøyte seg plass på båndet og dytte de inn i maskinen. Ingen ting ut av håndbagasjen til tross for en maskin som ikke så ny ut. Veldig nøye på belte og sko, selv om metalldetektoren neppe fininnstilt.
På ADD for noen år siden opplevde jeg forøvrig at sekken min forsvant mens jeg ble sjekket i sikkerhetskontrollen. Når jeg oppdaget at den var borte og de reagerte, så reagerte de effektivt. Etterhvert kom det en dame med sekken som mente hun hadde tatt den ved en feil. Jeg fikk beskjed om å gå gjennom sekken. De fulgte med og ga beskjed når de synes jeg ikke var grundig nok ved at jeg ikke åpnet og sjekket ikke bare at kamera var i kamerabagen, men også sjekket siderommene for ekstra bildebrikke etc. Vet ikke hva som skjedde med damen.
Last edited: 28. des 2024