Finansklagenemda avslutter sak uten å konkludere

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av DJasko, 13. jan 2026.

1. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,842
    Bonuspoeng:
    93
    (Håper tema er ok i dette underforumet, mod kan evnt flytte)

Noen som har erfaring med at FiKN avslutter en sak uten å konkludere eller mene noe som helst? Har (eller hadde) en sak gående med dem rundt manglende velkomstpoeng fra Amex. Nå er saken lukket og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre videre.

Saken går ut på følgende:

1. Jeg melder inn en sak til FiKN etter at jeg ikke kommer til enighet med Amex. De nekter å annerkjenne at det har skjedd en feil og påstår at jeg ikke har krav på noe som helst
    [Saken går ut på at jeg signet opp på Elite (har skjermopptak), men fikk Premium i posten. Tok tidlig kontakt med Amex, men saken dro ut og jeg oppgraderte til Elite etter noen uker. Krevde fortsatt full signon bonus fra Amex + at spend telte mot CT (cirka 50k spend)]

2. FiKN får uttalelse fra Amex som annerkjenner at de har gjort feil, og tilbyr meg 40k i erstatning. De mener dette vil være nok siden jeg fikk Premium velkomstbonus + at jeg får oppgraderingsbonus om 9 mnd. De ønsker dermed å gi meg 40k poeng som til slutt vil utgjøre 100k poeng som da var velkomstbonus på Elite.FIKN ber om min uttalelse til dette.

3. Jeg svarer at jeg er glad at Amex tar ansvar, men krever 10k ekstra poeng som erstatning for andre tap som har vært "følgetap" som følge av feilen til Amex.
    [Jeg har blant annet tapt spend mot CT (gjorde at jeg ikke fikk CT #2 ifjor), jeg har tapt bonuspoeng på spend gjort på Premium (15p vs 20p per 100 kr), og jeg har ikke fått nivåpoeng som jeg skulle for spend på Premium. Som en plaster på såret ba jeg om 10k poeng ekstra, altså totalt 50k poeng erstatning]

Denne uttalelsen fra meg fikk nemda 6.11.25. Jeg har med jevne mellomrom gått inn på saken min hos FIKN for å se om det har skjedd noe nytt. Gjorde tilfeldigvis det i kveld også og ser nå plutselig at det står der at saken er avsluttet og er tilgjengelig på mine saker i 90 dager til. Uten at det har kommet noen nye dokuemnter eller noe som helst annet siden jeg skrev 6.11.

Jeg ser nå i etterpåklokskapens ånd at jeg burde skrevet noe ala "Jeg imøteser deres vurdering" eller "Jeg imøteser deres svar på dette" når jeg sendte svaret mitt 6.11. Likevel mener jeg FIKN burde ha sendt en form for konklusjon ala "Siden xyz og æøå så avsluttes saken fra vår side". Men nada. Hva gjør man så videre herfra?

Noen med erfaringer på området?

2. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen erfaring med sånt, og kan ikke anbefale noe, men det jeg personlig ville gjort er å be Amex tørke seg i r..a med de resterende poengene og si opp skiten.
    Mukker de på det, så gi dem beskjed om at de brøt avtalen, så da er du i din rett å forlate.

3. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,053
    Bonuspoeng:
    293
    Hva hjelper det å si opp kortet? @DJasko får jo ingen poeng ut av det …

DJasko liker dette
  4. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    Såvidt jeg skjønte, har han fått poengene bortsett fra 10k, men jeg kan selvsagt ha misforstått.
    Har han det, så står konklusjonen min.

5. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,842
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for svarene så langt, selv om de ikke akkurat hjelper...

Beklager hvis det ikke var klart, men jeg har ikke fått noen ekstra poeng fra amex etter at jeg åpnet saken hos FIKN. Verken 40k eller 50k.

Det er ikke aktuelt å si opp kortet all den tid det ikke finnes et tilsvarende alternativ som gir like mange bonus og nivåpoeng, samt mulighet for CT.

Jeg er litt rådvill over at FIKN bare lukker en sak uten å konkludere. Skulle jeg ønske å gå til domstolen, så må jeg jo ha en uttalelse fra nemda. Noe jeg ikke har.

Chatgpt prøver å overtale meg til å tro at dette er vanlig, noe jeg har vanskelig for å tro. Dog har jeg sendt en epost til amex og best om utbetaling av 50k poeng per mitt krav via nemda. Så får jeg se om de gidder å svare. Skal samtidig prøve å ringe til nemda i morgen hvis jeg rekker (herlig med 2t telefontid per dag)...

6. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    23,053
    Bonuspoeng:
    293
    Kjør på! Høres ut som du har en sak.
    Håper det løser seg.

7. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,842
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis noen er interessert så en liten update:

Ringte til FinKN, kom til sentralbordet. Forklarte ærende og spurte hvorfor saken var avsluttet. Hun klikka seg rubdt og forstod ikke mye. Så sa hun at jeg skulle bli satt over til saksbehandler...

Ble det, og kom til en dame der jeg forklarte saken og spurte om det samme. Hun var stille I 3-4 min før hun spurte om hun kunne ringe meg opp igjen. Jeg hadde jo håpet å få en tilbakemelding i dag, men neida. Radio silence. Får se hvor lang tid det går før jeg ringer igjen. Eller kanskje jeg skal sende en mail. Hei hvor det går.

8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,848
    Bonuspoeng:
    293
    Satt du i 3-4m mens du var i en-til-en samtale uten at hun sa noe?

Jeg hadde lagt på etter max 1 minutt :D

DJasko liker dette
  9. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,842
    Bonuspoeng:
    93
    Haha, vel ja kanskje ikke 3-4 minutter, men det føltes slik. Var nok sikkert 2 min med sentralbordet, deretter 2 min med saksbehandler. Sentralbordet snakket litt og sa hun prøvde å lese seg opp... Saksbehandler var dønn stille, ja...

Jeg er en tålmodig sjel, de skal få tid til å se på saken så de kan svare meg skikkelig altså. Men det svaret bør da være bra, ellers blir jeg vrang.

tobeornot999 liker dette
  10. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,953
    Bonuspoeng:
    183
    Har før sittet både 10 og 20min å hørt på enten pausemusikk, tasting og/eller pusting med SAS kundeservice o_O

På den andre siden hadde jeg nok godtatt 40k i dette tilfellet og ikke orket å fortsette saken.

tobeornot999 liker dette
  11. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,842
    Bonuspoeng:
    93
    Sagaen fortsetter, hvis noen fortsatt er interessert.

Jeg hørte aldri noe fra FinKN forrige uke. På søndag sendte jeg dem en melding i saken (fant ut at jeg kunne det...). Hørte ikke noe. Ringte inn i dag, sentralbordet sa at saksbehandler var gått for dagen, men de skulle legge igjen beskjed at jeg blir ringt opp.

Tikker inn en mail om ny info i saken. Der får jeg opp dette;

Screenshot_20260122_193255_Gallery.jpg

Vedlegget det henvises til:

Screenshot_20260122_193316_Gallery.jpg

Sier ikke så mye, men kanskje noe likevel? Virker til at de har sendt mitt krav til Amex og ber om uttalelse.

Jeg håper det da. Så får vi se hva de svarer.

12. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,842
    Bonuspoeng:
    93
    Da har Amex sendt svar til FinKN:

Screenshot_20260126_184001_Adobe Acrobat.jpg

FinKN anser med dette som grunnlag at den kan avslutte saken hos dem. Jeg har svart at de gjerne kan be Amex utbetale poengene, når det er gjort anser jeg saken som avsluttet.

chrt, AirMags, haifinn and 10 others like this.
  13. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,842
    Bonuspoeng:
    93
    Og der setter vi punktum for saken. Takk for at dere fulgte med.
    Screenshot_20260129_073727_SAS.jpg

Lillegutt, SAJblue, Kristian and 22 others like this.
  14. skarsteen

skarsteen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Men er det egentlig noen epost adresse man kan sende til for å dokumentere og klage? Altså en epost adresse til AMEX? Er så lei av å gnåle med kundeservice chatten, har etterlyst svar i klagen min (manglende poeng og levelpoeng) siden starten av november (!), men det er aldri noe annet svar enn at de ikke finner noe svar og ber meg vente enda litt til... Jeg har et regneark som viser alt sammen og tenker det kunne vært fornuftig å vise dem, men nei - chat nekter å oppgi noen epost. Er enten chat eller tlf. sier de.

15. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    749
    Bonuspoeng:
    93
    [email protected]

skarsteen and haifinn like this.
  16. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,842
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan sende til eposten over, men mitt inntrykk er at telefonsupport kan hjelpe mye mer og lettere eskalere det. Chatten virker til å være laveste level av support. Hjelper aldri en skit.

FreeFlyer202 and tobeornot999 like this.
  17. skarsteen

skarsteen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Nei, det kan jeg istemme!

Del denne siden