Feilaktig mistenkt for tyveri.

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av haifinn, 10. jan 2020.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,305
    Bonuspoeng:
    183
    Det viste seg på trumfkontoen da det poppet opp, kredittkortet viste bare reservert beløp og kassafyren var en brøhue når det gjalt matmatikk, han hadde i hværtfall ikke vært den typen som hadde vært her inne på dette forumet, for det var han for dum til å være o_O

Last edited: 13. aug 2023
    themichael and eventyrer like this.
  2. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,635
    Bonuspoeng:
    183
    Dagen etter det smalt i regjeringskvartalet, var jeg en tur i byen, hadde litt dødtid og gikk inn på en Kiwi i sentrum. Gikk rundt og kikket på diverse varer, kanskje 5- 10 min. Tok kanskje på noen og så på de, men gikk ut uten å kjøpe noe. Hadde en liten sekk på ryggen. Da jeg passerte kassa sto butikksjefen klar og ba om å se i sekken min. Jeg gjorde det klart at det var helt uaktuelt, tross hun anførte mistenkelig oppførsel. Det ble aldri sagt at noen hadde sett meg ta noe, og det hadde jeg heller ikke. Kort tid etter kom en tilkalt vekter syklende. Jeg gjentok det samme til ham, og nektet også å legitimere meg. Jeg gjorde det klart at jeg kun ville legitimere meg overfor politiet, og selv politiet fikk kun lov til å se i sekken min med hjemmel. Jeg ringte selv politiet og gjorde det klart at jeg ville anmelde for frihetsberøvelse om de brukte makt for å holde meg igjen, men at jeg var villig til å vente rimelig tid om politiet kom. Politiet hadde definitivt nok annet å tenke på denne dagen, så de lot meg da bare gå.

Xflipper, Are, DanH and 10 others like this.
  3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,852
    Bonuspoeng:
    113
    Det er en av grunnene til at jeg ikke liker å gå inn i en butikk med varer kjøpt i en annen butikk. Jeg vet jeg har rett, men det er så mye bryderi hvis de skulle plutselig finne på å kontrollere.

Vi går ofte innom flere butikker på jakt etter snart-utgått-på-dato-kupp, så det er ikke utenkelig at vi går en runde rundt uten å kjøpe noe som helst. Men som @milehigh , hvis det hadde kommet en vekter og spurt meg da jeg var alene om å titte i sekken min hadde svaret vært nei. Og så sett hvordan det spiller seg ut der, for som kronisk bonusjeger/kranglefant er jeg godt kjent med å kaste bort litt av min tid ;-)

Spørsmålet i sikkerhetskontrollen, "kan jeg åpne bagen din?" er jo litt komisk. Hva skjer hvis man sier nei?

milehigh and eventyrer like this.
  4. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,392
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har spurt!
    Svaret var at da kommer du ikke inn!

Kaffen, RoadKing and holmen like this.
  5. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    11,632
    Bonuspoeng:
    183
    Den tror jeg du sliter med ;)

Men noen spørsmål/oppfordringer er imidlertid av litt mer frivillig karakter. Hvis de spør om du kan ta av klokke har jeg aldri opplevd noe ytterligere pushback hvis jeg har svart "helst ikke" med et smil, og gått gjennom med klokke på håndleddet.

6. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,852
    Bonuspoeng:
    113
    Her har vi sikkerhetsteateret: Hvis vi mistenker at du har noe farlig i håndbagasjen, så kan du ta den med ut igjen og prøve igjen senere i en annen skranke.

For ikke å snakke om at den beholderen med farlig væske kan du kaste i en stor beholder med all den andre farlige væsken folk har kastet.

Det går heldigvis fremover, noen flyplasser tillater nå væske, og andre igjen lar deg ha alt i baggen uten å måtte pakke ut alskens elektronikk og batterier.

7. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Kan ikke helt si at jeg forstår motivasjonen din til si nei. Er jo enig i at du har rett til å si nei, og mener også helt klart at butikkansatte må være høflige dersom de igangsetter en situasjon hvor de ber om å få sjekke en kunde, da det foreligger en god sjanse for at kunden både er uskyldig samt opplever det stigmatiserende.

Grunnproblemet er jo at vi som samfunn er i ferd med å miste tilliten til hverandre. Dette har vært en styrke i de skandinaviske landene, mens land som USA mfl må basere seg mer på kontrollrutiner og jus.
    Jeg tenker at såfremt butikkeieren på en høflig måte spør om det er greit at de gjør en stikkprøve av meg så hadde jeg nok bare sagt ok og vist at jeg ikke har noe i sekken. Kanskje noen slike stikkprøver uten funn i beste fall kan være med å gjenoppbygger litt av tilliten i samfunnet.
    (På den andre siden skal vi jo ikke akseptere uhøflig eller usaklig behandling, så det er jo en grense for hva man må gå med på)

EndreD and Brukernavnet like this.
  8. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,635
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde ikke noe behov for at butikkansatte i andre handlendes påsyn skulle se på sexleketøyene jeg hadde i baggen. For ikke å snakke om annet som ikke raket dem noe. Personvern og privatliv er hellige ku(k)er.

Eddie47, Elmo, jgroneng and 2 others like this.
  9. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat dette varierer veldig..
    Jeg har en klokke som aldri piper, men det er flere ganger jeg har blitt påtvunget å ta den av, ikke i Norge vel og merke. Men flere andre steder, inkludert komisk nok når jeg skulle inn i Sagrada Familia i Barcelona.
    Som vakta så kjekt sa, "Well, sir, this is not an airport" når jeg forklarte han at den ikke piper og at jeg har betydelig fly-erfaring med dette.

Så når jeg kom igjennom skulle han vise meg hvor feil jeg tok, og viftet med denne pipestaven rundt klokka når jeg fikk den tilbake.. og jammen hadde jeg rett, den laget ikke noe støy.. uten at jeg fikk noen beklagelse forøvrig.... :rolleyes:

Avixlo and holmen like this.

Del denne siden