I dag fikk jeg et rart svar fra SAS i forbindelse med en sak om å få registrert EuroBonus for flyturen Oslo til Mumbai, som feilaktig først ble registrert på min Flying Blue-konto. Etter mye frem og tilbake fikk jeg registrert poengene på EuroBonus-kontoen, men flyturene ("flights level") er ikke blitt registrert. På min konto har jeg nå 32 flygninger, men bare 30 er registrert. Jeg synes det er rart at å ha fått registrert turen Mumbai til Oslo selv om den ene flygningen var med AirFrance. Hvorfor skulle ikke de to flygningene med AirFrance fra Oslo til Mumbai blitt registrert som flygninger / "level flights" da? Er det riktig at det bare er SAS sine egne flygninger man får registrert, men altså ikke AirFrance eller andre flyselskap i SkyTeam-alliansen?? Hvor finner man eventuelt disse reglene? Takker for svar hvis noen andre har vært i samme situasjon eller kjenner spesialregler...
som @DJasko sier.. https://www.sas.no/juridisk-info/eurobonus/vilkar-og-betingelser/ (iii) "Kvalifiserende flygninger" som er flygninger drevet av SAS eller utvalgte flygninger drevet av andre flyselskap som presentert på nettsiden til SAS, og som teller mot oppgradering til et høyere medlemskapsnivå eller fornyelse av medlemskapsnivå.
Akkurat. Takk for svar selv om jeg skulle håpe noe annet Da var det jeg som ble forvirret av at jeg fikk registrert en AirFrance-flygning som nivåflygning på min EuroBonus-konto. Kanskje det skjedde fordi siste etappe (Paris–Oslo) på turen Mumbai–Oslo var med SAS-flygning.
@btm, ifølge billetten står det AF4553 (flight operated by SAS) mellom Paris og Oslo, mens fra Mumbai til Paris står det AF0217 (flight operated by Air France)... Hele reisen ble bestilt via Air France sine nettsider. Jeg vet ikke om det er annet sted jeg kan se om begge avgangene er codeshare med SAS. Uansett litt underlig, men jeg får bare ta resultatet i min favør
Hvis det er mismatch mellom flightnummer og flyselskapet som opererer flighten kan du i 99% av tilfellene være sikker på at det er codeshare. Så lenge det er AF-flightnummer (eller et annet ikke-SK-flightnummer) vil du ikke få legs. Man får kun tellende legs med SK-flightnummer (ex charter etc.)
@Rapolo, kanskje jeg ble blant den ene prosenten, he he. Det var et AF-flightnummer med samme flyselskap. Likevel ble flygningen registrert på min EuroBonus-konto. Jeg skal følge ekstra godt med neste gang jeg flyr med et annet SkyTeam-selskap.
Slik jeg leser det første innlegget ditt er alt helt riktig. Du har fått poeng, men ikke flighter for disse to flightene med AF-flightnummer. Dette er helt i henhold til alle prossedyrer slik det har vært med EuroBonus i alle år. For alle selskap listed som SAS-partner får man statuspoeng/bonuspoeng i henhold til poengmatrisen så lenge flightnummeret tilhører selskapet.
Flight operated by SAS, da skal du få tellende segment, selv hvis code share-partner har solgt deg billetten. Med mindre SAS har endret praksis rundt dette siden de byttet til Skyteam