Jeg hadde en reise (*A) OSL-WAW-PEK-NGO (Nagoya, Japen) i starten av april. LOT har kansellert OSL-WAW-PEK så jeg står igjen med PEK-NGO (og returen). SAS nekter å hjelpe meg med ombooking da de i kjent stil skylder på "ikke ledige bonus-seter. Hvis jeg booker OSL-PEK på egenhånd, får jeg lov til å gå ombord i Oslo selv om billetten stopper i PEK, men jeg har en annen booking videre til NGO, eller må en ha reise ut av Kina på samme billett? Landing og avgang PEK vil være på samme dag (innenfor 4 timer).
Du kan fint reise med en separat billett. Husk å krev SAS og LOT for kostnaden av OSL-PEK etter gjennomført reise..
Siden midten av november er det ikke lenger krav til visum til Kina om man har norsk pass, så det er ingen grunn til at noen skal stoppe deg på en enveisbillett til Kina så lenge du kan dokumentere at du skal videre før den visumfrie perioden går ut. Det hadde heller ikke vært noe problem under de gamle reglene. Av min egen erfaring er innreise/transit i Kina laaaangt mindre komplisert enn mange frykter. Jeg har entret Kina under TWOV-programet og med de nye reglene for visumfritak, bortsett fra at det var litt kø på første forsøk var det smooth sailing. Du får flere spørsmål på grensen til USA enn i Kina.