Tenkte jeg kunne bare raskt oppsummere det som er blitt skrevet i tråden på businessclass.com SAS - An evening of conversation -EBD+ | Page 17 | BusinessClass.com av forumbruker palmen. Sommeren 2025 kommer business class på europa ruter. Ledig midtsete, gardin innføres, oppdatert catring Flagship lounge skal bygges på Kastrup i 2027 i nye terminalen. 3700 kvm. Mulig eget område for Diamond 80% implementert etter overgangen til SkyTeam, 20% mangler Premium support er nå flyttet inhouse SQ Awards bekreftes kommer til å bli tilgjengelig Ny award finder kommer - skal være mulig å teste i løpet av kvelden? EBD lifetime - ingenting nytt, som LTG kanskje man kan få 45k level points som start Tredjeparts lounge på CDG diskuteres
Nytt awardsøk; https://future.flysas.com/se-sv/award-finder Ser ut til å bare være for SAS-flyvninger, i det minste enn så lenge.
Med oppdatering en gang pr dag har vel ikke verktøyet allverdens nytte. I hvert fall ikke for business-billetter. En annen ting er jo at man ser hvor utrolig få billetter SAS slipper på eget metall.
Virker som Aron/SAS stikker hodet i sanden når de blir konfrontert med tilgjenglighet. Dette virker jo som oppspinn, all den tid andre Skyteam selskaper ser mer tilgjenglighet? Det som sades kring tillgängligheten var att vissa bolag av misstag släppt för många platser till en början än vad som var avsett. Dessa bolag har sedan justerat sin tillgänglighet, till vad den var tänkt att vara. Men man underströk att detta inte var på SAS initiativ och att man från SAS sida inte strypt eller påverkat tillgängligheten negativt på något sätt. Aron var även tydlig med att han ansåg att det var bra tillgänglighet överlag, men att man kan bli bättre på att visualisera den. Av bland annat den anledningen har man arbetat fram den nya sökmotorn och sidan som länkats här tidigare under kvällen.
Må vel bety at SAS selv har bedt om å få begrenset tilgang hos KLM og AF, om det nå er slik at SAS ikke filtrerer bort noe selv og SkyTeam har regler som skal sikre lik tilgang til partner awards? Mulig de også blander inn problemet med ghost availability de første dagene etter overgangen, hvor SAS-søket viste seter som ikke en gang fantes hos Flying Blue.
Må jo si at dette var veldig "skuffende" utbytte i.f.t de problemene som angår oss rundt award-tilgjengelighet, retningslinjer, CT osv. Om de drar samtalene i en helt annen retning for å unngå å snakke om det (eller stikke hodet i sanden som noen korrekt påpeker), så skal de bli utfordrende for dem som skal på det norske møtet også. Om dette nivået av tilgjengelighet er det som var forventet av SAS fra starten, så må jeg si at de har oversolgt den kuen med høy multippel, for dette er jo mye dårligere enn under *A (hvertfall på det som er interessant).
Ja, et raskt søk viser at det i prinsippet kun finnes business-billetter til New York, og selv der er det svært tynt. Ellers trist å lese at SAS hevder tilgjengeligheten er god. De har jo vitterlig ikke overholdt det de har sagt om at SAS i skyteam skal ha mer "lik" tilgang som andre partnere. SAS har som mange andre påpeker mindre tilgang til bonusbilletter enn mange andre medlemmer, også for seter som er ren award.
I.f.t det siste punktet, så ble jo Aron sitert på i en av de andre EB-foraene, at dersom man hadde eksempler på at det var bedre tilgang hos andre partnere så ville han ha dem. I følge han skulle det ikke være slik. Jeg er ikke så bevandret i hvor man finner de avvikene på ST, men om noen har konkrete eksempler håper jeg at de blir sendt til ham. Håper også virkelig at dette med tilgjengelighet blir tatt opp neste uke, på en måte som SAS ikke enkelt kan sno seg unna med tåkeprat. Krysser fingrene for troppen som sendes ut i felten
Helt enig. Hadde jeg vært på det møtet så hadde jeg nok ikke gitt meg før jeg hadde fått svaret. Problemet er jo at vi er helt begrenset med award billetter. Man ikke kombinere noen ting. Skal du til Asia en eller annen plass så er valget bare med Saudia eller Garuda, og det bare 1 sete i business, er du heldig maks 2. Skal man vestover til statene så har man bare valget via London med Virgin Atlantic eller noen få med Delta. Air France og KLM ingenting å finne. Senest i går søkte jeg fra Stavanger til Osaka og Tokyo. Det eneste man finner ledig er fram til slutten av desember og det er det. Man merker også markant om at det er lite bestillinger blant folk her inne på forumet fordi det er ingenting å bestille. Det er rett og slett krise. Har mange venner som har lyst på flybilletter men det er jo ingenting å bestille. Håper virkelig at noen her inne som kommer på møtet tar opp denne saken med hele SAS ledelsen og får dem til å slippe flere award billetter. Skal jo egentlig ikke være så stor forskjellsbehandling mellom oss EB kunder og AF/KLM kunder, etc...
Jeg prøvde å være positiv og ville se an et par mnd før jeg begynte å klage, men tilgjengelighet for EuroBonus hos skyteam er elendig. Det er ikke noen annen måte å si det på. Og når SAS selv er så gniene på billetter på eget metall, må man nok omstille seg litt. Jeg er ikke av dem som mener EuroBonus er verdiløst, men kommer ikke til å hamstre grandis og soyasaus på meny for å si det sånn …
Ja, den dummy siden så faktisk ut til å ha endel reelle tall. Som SAS neppe mente å slippe ut. Det er ikke akkurat mye seter på award, selv på en god dag. Men dette er jo helt vanlig, på tvers av alle de store flyselskapene også. Så SAS er ikke dårligere enn de andre akkurat her.
Synes SAS virker mye dårligere enn de andre flyselskapene jeg har brukt til å søke etter billetter. Har vel brukt United søk, Delta søk, Virgin søk, Air France og Lufthansa søk. De har alle veldig mye bedre tilgang på awardbilletter.
Selv når du korrigerer for antall totale flights selskapene har? Det er helt naturlig at Lufthansa har mange flere awardbilletter enn SAS, siden de totalt sett også bar mange flere flights/billetter.
I tillegg har AF (Delta også?) dynamisk prising, og dermed ledige billetter på nesten hver eneste flight, men til veldig varierende priser.