Hei! Er det noen andre enn meg som har Eurocard gjennom arbeidsgiver her? Jobben har en avtale med Eurocard som går ut på at vi ikke betaler for flybilletter bestilt med kortet før flyreisen er gjennomført. Til gjengjeld betaler vi 70 kr for dette. Men det jeg lurer på er om disse 70 kr er per person eller per booking? Jeg skal ha noen familiemedlemmer med på en jobbreise og tenkte å bestille for alle i samme booking, men jeg vil ikke betale 70 kr per person for å utsette betaling. Noen som vet?
Dette høres underlig ut. Har hatt EC Plat i tidligere jobb, men da ble man fakturert øyeblikkelig fra Berg-Hansen med et lignende påslag. Selvfølgelig med normal 30-45 dagers betalingsfrist. Kan dette være ordningen dere har? Det som også kan ligne er løsningen jeg bruker nå, TravelPass Corporate som faktureres etter siste flight på booking har landet. Steindyre billetter men ingen påslag. Har du noe mer informasjon om ordningen dere har, reisepolicy skal vanligvis stå som eget kapittel i selskapets personalhåndbok?
Jeg har ikke kortet gjennom arbeidsgiver selv, men vet de av mine kollegaer som har det blir fakturert (60kr?) for tjenesten «Pay Later» ved bestilling via vår reiseportal. Da blir ikke reisen fakturert kortet før rett før reisen eller ved gjennomført reise. Slik jeg har forstått så er det per reise (t/r), men om det er per PNR eller basert på antall reisende vet jeg ikke da vi ikke kan booke for andre gjennom vår portal og således ikke får booket for flere.
Book Now Pay Later oppgir per flybillett i det engelske vilkårene, så ville forventet et gebyr per PNR. Praktisk når flyvnignen skjer lenge etter de 45 dagene kredittkortet gir rentefritt, ellers bare fordyrende.
Merker jeg ikke har drukket nok kaffe, tenkte på ticket number som står på kvitteringen. SAS trekker kortet mitt per utsendte kvittering, så to passasjerer, er to transaksjoner på kortet.
Jeg har også mulighet til Eurocard og pay later gjennom arbeidsgiver. Har ikke benyttet meg av det, og får bedre vilkår (+poeng og CT) med å vente med å bestille flybilletter til jeg er innenfor 45 dagers kreditt på Amex/MC, evt hvis det ikke et hinsides store beløp legger jeg ut i forkant av 45 dager. Fordelen for arbeidsgiver er her at de slipper å ha systemer for å forskuddsbetale slike utlegg. Det tar da Eurocard seg av
Ulempen er risikoen man tar privat. I min grønne ungdom var jeg igjennom en konkurs i et selskap jeg reiste endel for, og det endte med at jeg selv måtte betale for en reise til England. Etter dette tar jeg ikke kredittrisiko langt frem i tid, selv ikke for offentlige kunder.
Det er et godt poeng, og (paradoksalt nok) enda en grunn til å ikke bestille billetter god tid i forveien…