EuroBonus Conscious Traveler

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av mrhaakon, 29. nov 2023.

1. Gabface

Gabface Medlem

Likes mottatt:
    439
    Bonuspoeng:
    63
    Er det fortsatt slik at dersom man handler i shopen for resterende trinn før kvalifiseringsperioden går ut, men det ikke blir registrert før det er gått 35 dager(som er over i ny kvalifiseringsperiode) så vil de 5000 nivåpoengene man får bli registrert i forrige periode slik at man når kravet for gull/diamant dersom det var de 5000 poengene man manglet?

2. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,675
    Bonuspoeng:
    183
    Nivåpoeng for oppnådd Conscious Traveler registreres dagen etter at tiende trinn har kommet inn og tilbakedateres ikke.

Teknolai liker dette
  3. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg må planlegge mitt 10. trinn siden har allerede for mange statuspoeng (de burde starte med roll over... har over 120k statuspoeng), så 5000 ekstra trenger jeg absolutt ikke. Ny periode starter i januar.
    Så, om jeg har skjønt ting riktig må jeg sørge for at siste trinn registreres 31/12 for at nivåpoengene gir meg en fin start med 5000 poeng i januar, samtidig som jeg kan starte på en ny periode og tjene 5000 til?
    Det enkleste er da vel å ta en liten flytur på tampen av året, for da er datoen sikret, noe som det ikke nødvendigvis er med SAS shop.

4. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    894
    Bonuspoeng:
    113

Vil ikke det enkleste være å la videoen være det 10. trinnet?

Last edited: 12. sept 2025
    Nordlands, trygveat and rimitone like this.
  5. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke med ny periode fra 1. januar, for videoen gir poeng med en gang. Ikke godt å si hva som gir deg størst sannsynlighet for poeng for 2025 utlevert og registrert i 2026.

Så et råd til fremtidige jegere; ikke ha periode fra 1. januar, enklere å periodisere.

K

6. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Tydeligvis var det ikke enklest å la være, men det er uansett for sent for mitt vedkommende.

Synd man ikke kan endre perioden.

democomputer liker dette
  7. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er enig, men får ikke alle nye EB-medlemmer periode som følger kalenderåret?

democomputer liker dette
  8. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,030
    Bonuspoeng:
    183
    Det aner jeg ikke.

K

9. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Q&A på nettsiden tilsier at det fortsatt er fra 1. i måneden man blir medlem.

Kvalifiseringsperioden varer i 12 måneder fra måneden du blir med. Hvis du for eksempel blir med i mai, varer perioden fra 1. mai til 30. april året etter.

holmen and Lars J like this.
  10. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,235
    Bonuspoeng:
    93
    I gamle dager, typ 2012 eller deromkring så jeg at jeg ville få poengene for en langdistanse inn på konto rett før jeg startet en ny periode. Den gang hadde jeg kun noen hundre poeng på konto og LTG var ikke påfunnet enda, så jeg valgte faktisk å si opp den gamle kontoen og åpne en ny like etterpå for å få inn poengene fra langturen i en splitter ny opptjeningsperiode. Tror faktisk jeg fikk EBG for første gang med det grepet der for jeg visste at det kom til å bli mye reising senere på året. Men jeg tror ikke jeg vil anbefale til folk som har ett år igjen til LTG :D

11. Doc

Doc Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har først nå oppdaget Conscious Traveller og forsøkt å lese meg opp, men finner ikke klare svar på følgende:

1. Får man kun 1 trinn per flystrekning/leg med biodrivstoff, eller per booking?

2. Gjelder det også bonusbilletter?

3. Gir det flere trinn om man kjøper mer biodrivstoff på én strekning, f.eks. 90 %, eller får man uansett kun 1 trinn?

4. Hva om man kjøper i flere omganger (f.eks. 100 kr først, og så ytterligere 100 kr)?

5. Finnes det en anbefalt “oppskrift” på hvilke trinn som er smartest eller billigst å ta? Biodrivstoff virket enklest når man regner med fraktpris på nettbutikken.

6. Er det noen som har regnet på om Conscious Traveller lønner seg sammenlignet med å bare kjøpe nivåpoengene direkte?

12. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,235
    Bonuspoeng:
    93
    2: Ja
    6: Ja. Selv om du kjøper 10 x biodrivstoff og betaler 1000kr for det er det småpenger sammenlignet med å betale 1000SEK pr 1000 level points. Det forutsetter jo selvsagt at du uansett skulle flydd de ti strekningene uansett. Vaskeark og tørketrommelballer er vel enda billigere enn biodrivstoff selv om de kommer litt frakt på toppen.

13. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    933
    Bonuspoeng:
    93
    1. 1 trinn pr booking,uansett om du kjøper flere kvoter.
    ...
    2. Ja.
    ...
    3. Tjanei. Før kunne man det.
    Hadde du en booking f,eks OSL-ARN-BER--BER-ARN-OSL,så kunne du kjøpe en "ny" kvote for 100kr,ved ankomst ARN,osv,så fikk man 1 steg for OSL-ARN,og 1 steg for ARN-BER,osv. Men det siste jeg har hørt at dette ikke går lenger.
    Når det er sagt så kan man alltids kjøpe 2 single billetter,istedenfor en t/r billett.
    Da kan du kjøpe en kvote for 100kr pr PNR,alltå pr single billett.
    ...
    5. Du får et gratis step hvert år ved å se på 1 video.
    ...
    6. 5000 nivåpoeng,og 5000 basispoeng for 1000kr er en god deal.
    Husk at Conscious Traveller tellern nuller seg ut 1 Jan hver år så plan accordingly.

Doc liker dette
  14. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Er i akkurat samme situasjon, men har spart videoen til sist. Gir den et forsøk på kbelden den 31.12. Får blir som det blir med poengene. Kommer de i 26 er det flott, men kommer de umiddelbart så får det være sånn.
    For øvrig helt enig når det gjelder level points rollover. Det burde dem så absolutt ha innført. Om ikke 1:1, så i det minste med en brøkdel. Null glede av å samle mer poeng med SAS i år. Ligger an til at juleferien blir bestilt med LH group, for å nyte et par siste flighter som senator.

Flyingdutchman liker dette
  15. Doc

Doc Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Ser tidligere i tråden at mange sier man får 1 trinn per leg? Hva stemmer?

16. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,921
    Bonuspoeng:
    183
    Før kunne du trikse. Mulig der fremdeles kan skje om man prøver seg og den krediterer, mem hvis du ikke får det automatisk kreditert og spør så får du til svar at man kun kan få ett per booking. Før la de til manuelt per leg.

Doc liker dette
  17. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg valgte å bestille en tur 31/12 med biofuel og finne ut hva som skjer. Skal se på Oslogryta fra Plazahotellet og fly hjemover 1/1.

Pga at det ikke er nødvendig med flere statuspoeng har jeg tatt, og tar jeg, flyturer utenfor Skyteam. SAS går glipp av litt penger her. Har fint lite insentiv for å fly ST før ny periode. Fasttrack kan men typisk inkludere og lounge har jeg gjennom prioritypass og loungekey. Dersom jeg flyr *A har jeg thai-gull enda.
    Men tenker vi bonusnisser er unntaket, mange reiser vel i hovedsak ifm jobb og er bundet til avtaler.

KLM har vel en form av rollover? Da er det ikke utenkelig at der kommer til SAS også etter hvert programmene og servicenivå blir litt mer uniform.

stekus liker dette
  18. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Vi må passe på å mase om rollover frem til jul. Hadde vært ypperlig å få med seg en fin start inn i neste år. Har som du passert 100k med god margin. Hvorfor skulle jeg nå legge igjen mer penger hos SK ut året?

Flyingdutchman liker dette
  19. cothom

cothom Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    593
    Bonuspoeng:
    93
    På en utreise for 3 uker siden fløy jeg to legs på en biofuel ticket som ga to steg i uttelling på concious traveler. Nå avvikles vei salg av biofuel tickets fra 1. oktober, og da kan man kun kjøpe biofuel som add on. Enkelte har tidligere rapportert om at de har fått flere stegs uttelling dersom de har kjøpt biofuel ved mellomlanding.

20. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,246
    Bonuspoeng:
    183
    Det er faktisk viktig info for dem som er nye, Ikke bli medlem i Januar, for da mister du en muligheten til å utnytte visse triks du kunne ha brukt, mye bedre å ha en periode som jeg har, 1 Juni til 31 Mai, eller enda bedre, ha fra 1 August til 31 Juli, det passer helt perfekt, for da kan en innrette året etter det.

Conscious traveller gav meg 5000 poeng i fjor, med 5000 Poeng i år, altså 10 000 poeng + 20 000 Poeng på Amex Elite + 8800 Poeng på flyvning til GDN = 44 800, også fikk jeg 225 Poeng trikset til meg med MC preemium kortet mitt igjennom planlagte kjøp. Dermed ble summen 45 025 Poeng og gull for ett år til.

Dette er bare ett eksempel, men hadde jeg måtte tjene inn poengene fra 1 Januar til 31 desember så hadde Concious Traveller vært F**ed, og hadde perioden gått fra 1 August til 31 Juli så hadde ferieavviklingen vært lettere i Juni med at dette ikke var en vrien dag å forhold meg til, er alltid i Norge 31 Juli. Så det er også noe, så er en i startgropa så kan det ha noe å si :)

Last edited: 29. sept 2025

Del denne siden