EU261 krav avslått ....

Tråd i 'Bonushjelp' startet av arekrist, 15. sept 2025.

1. arekrist

arekrist Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    KLM flight OSL-AMS søndag 24.8.25; 6t40min forsinket avreise. Årsak: Fugl i motoren på innkommende flight til OSL som måtte undersøkes (svært forståelig). Ingen tekniker fantes på OSL som kunne sjekke (!), derfor måtte KLM hente tekniker fra AMS, og dette tar jo sin tid.

Jeg krevde 400 EUR i hht EU261, ikke pga fly i motoren (det er utenfor KLM sin kontroll), men fordi de ikke hadde tekniker på OSL og ble forsinket pga dette.

Krav avslått - svært klinisk og uten ytterligere forklaringer annet enn at årsak til forsinkelsen var utenfor selskapets kontroll.

Jeg er ikke fornøyd, og lurer på hvordan jeg kan ta saken videre. Flyklagenemnda, eller forsøke gjennom et av disse selskapene som fremmer krav på mine vegne (og skal ha en bit av kaka). Har jeg noen sjanse?

2. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,037
    Bonuspoeng:
    293
    KLM sitt ansvar, jeg ville gått for en «purring». Eventuelt via ett av selskapene om det ikke går. Det er KLM sitt ansvar å ha flyene i orden for flight

magnusant and The_Dude like this.
  3. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    626
    Bonuspoeng:
    93
    Bird strike er jo en av de litt vanskeligere greiene mtp EU261, fordi utgangspunktet er at det ikke gjelder da.

Alle flyselskaper vil normalt prøve seg på avslag tror jeg, men hadde det vært SAS som ikke hadde reservefly eller tekniker stående på OSL hadde saken stilt seg annerledes fordi man skal kunne forvente mer på hjemmehub.

Tror det er vanskelig å få gjennomslag her siden KLM ikke kan forventes å ha teknikere stående parat på alle flyplasser de opererer til, men du har vel ingenting å tape på å forsøke heller.

4. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i at det er gråsone, men jeg ville tenkt at det er naturlig at KLM (og alle andre) har tilgang på umiddelbar teknisk støtte på flyplassene man flyr til, evt har med seg egen mekaniker om dette ikke er mulig. På OSL skulle det være mulig. Om det var underleverandør som sviktet, så er det på KLMs konto.

5. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Gå til https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/ og søk på "bird strike". Det er endel saker på dette allerede, og flere av dem har fått medhold. Mulig du finner en som passer din situasjon.

Den ene jeg skummet gjennom (den på toppen) gjaldt en Wizz air-flight som ble kansellert da flyet fikk en fugl i motoren tidligere på dagen og er dermed ikke direkte sammenlignbar, men kanskje du finner noe som passer bedre. Isåfall, send saksnummer til KLM og si at du mest sannsynlig får medhold hvis du klager.

Insomnia4u liker dette
  6. stiankd

stiankd Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har kanskje ikke noe å si siden de allerede sier dette var utenfor selskapets kontroll, men er ikke rett kompensasjon for denne flighten fra OSL-AMS 250 EUR?

7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis flyvningen er en del av en lengre reise på samme billett er det avstand for hele reisen som gjelder

8. Storg

Storg Medlem

Likes mottatt:
    94
    Bonuspoeng:
    28
    Du liker høye billettpriser også? Mulig de burde vært bedre stilt på OSL siden SAS burde kunne stille opp. Men at KLM skulle ha med seg en mekaniker hver gang de flyr til KRS eller betale for at en sitter klar? Det blir dyrt for noe som inntreffer sjelden.

NoLimit liker dette
  9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Såklart er det ikke realistisk at KLM har en mekaniker ombord på etterhvert fly, men at de har en serviceavtale på OSL, kanskje? Loven sier følgende:

"An operating air carrier shall not be obliged to pay compensation in accordance with Article 7, if it can prove that the cancellation is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken."

Spørsmålet blir hva reasonable measures er i dette tilfellet.

10. Storg

Storg Medlem

Likes mottatt:
    94
    Bonuspoeng:
    28
    Som jeg skriver så burde det nok vært bedre på OSL. Men kommentaren jeg svarte på forventet dette på alle flyplasser.

11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ikke helt utopisk at selskapene har utstasjonerte teknikere. Her i ABJ har Air France stasjonert minst en tekniker.

Cumulus liker dette
  12. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,278
    Bonuspoeng:
    183
    Heldigvis lite saker om fly i motorer, så her er det potensiale for ny praksis.

Frode789, magnusant, jonss and 9 others like this.
  13. arekrist

arekrist Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Videreforbindelse til Porto, 7t forsinket ankomst. Derfor 400 EUR

stiankd and Nordlands like this.
  14. John in The Tower

John in The Tower Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Birthstrike = force majeure = all bets are off.

15. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    La oss håpe det var birdstrike og ikke birthstrike. Det siste kunne blitt ganske "messy"...

Flymunda, RoadKing and holmen like this.
  16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Nope. Det er mange avgjørelser i flyklagenemnda som sier det motsatte. Flyselskapene kan ikke bare skylde på det hvis de kunne satt inn et annet fly etc. Gjetter dog på at medhold er mye mindre sannsynlig i dette tilfellet der det skjedde underveis i siste flight før den forsinkede flighten ut fra en flyplass der KLM hverken har teknikere eller reservefly

magnusant and Rscott like this.
  17. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Kan man dokumentere at KLM kunne booket om OSL-AMS(eller hele reiseruten) til ett annet selskap som kunne fått deg fortere frem, så står man sterkt..

Sett mange selskaper blitt dømt til å betale i slikt tilfelle. For selv om årsaken til forsinkelsen i seg selv er force majeure, så er det innenfor selskapets kontroll og booke deg om til ny flyvning som kunne fått deg fortere frem.

Nordlands liker dette
  18. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Ko
    Poenget er at det er innenfor selskapets kontroll. Har også vært vanlig praksis globalt i mange år, så er på ingen måte "unreasonable".

19. PaalAndre1977

PaalAndre1977 Medlem

Likes mottatt:
    851
    Bonuspoeng:
    93
    Sitter på MXP nå, SK684 ble kansellert i natt. Flyet skulle gå 09:15 og lande 11:20 på CPH. Etter en lunsj i byen, skulle SK464 ta oss videre til OSL 16:10 med ankomst 17:20.
    Ble booket om automatisk til SK2690 til ARN klokken 20:45, overnatting på ARN og ankomst OSL onsdag 09:45. Det funker ikke for meg så jeg har kjøpt billett med Norwegian.
    De er riktignok også forsinket…

For å få imellom en EU261 hos SAS, har det noe å si om jeg kansellerer reisen de har foreslått og får refusjon på brukte poeng og avgifter?

20. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    377
    Bonuspoeng:
    63
    Du får vel ingenting i kompensasjon når dette skyldes droneaktivitet over Kastrup og så Oslo.
    Dét er i alle fall force majeure

btm liker dette

Del denne siden