KLM flight OSL-AMS søndag 24.8.25; 6t40min forsinket avreise. Årsak: Fugl i motoren på innkommende flight til OSL som måtte undersøkes (svært forståelig). Ingen tekniker fantes på OSL som kunne sjekke (!), derfor måtte KLM hente tekniker fra AMS, og dette tar jo sin tid. Jeg krevde 400 EUR i hht EU261, ikke pga fly i motoren (det er utenfor KLM sin kontroll), men fordi de ikke hadde tekniker på OSL og ble forsinket pga dette. Krav avslått - svært klinisk og uten ytterligere forklaringer annet enn at årsak til forsinkelsen var utenfor selskapets kontroll. Jeg er ikke fornøyd, og lurer på hvordan jeg kan ta saken videre. Flyklagenemnda, eller forsøke gjennom et av disse selskapene som fremmer krav på mine vegne (og skal ha en bit av kaka). Har jeg noen sjanse?
KLM sitt ansvar, jeg ville gått for en «purring». Eventuelt via ett av selskapene om det ikke går. Det er KLM sitt ansvar å ha flyene i orden for flight
Bird strike er jo en av de litt vanskeligere greiene mtp EU261, fordi utgangspunktet er at det ikke gjelder da. Alle flyselskaper vil normalt prøve seg på avslag tror jeg, men hadde det vært SAS som ikke hadde reservefly eller tekniker stående på OSL hadde saken stilt seg annerledes fordi man skal kunne forvente mer på hjemmehub. Tror det er vanskelig å få gjennomslag her siden KLM ikke kan forventes å ha teknikere stående parat på alle flyplasser de opererer til, men du har vel ingenting å tape på å forsøke heller.
Enig i at det er gråsone, men jeg ville tenkt at det er naturlig at KLM (og alle andre) har tilgang på umiddelbar teknisk støtte på flyplassene man flyr til, evt har med seg egen mekaniker om dette ikke er mulig. På OSL skulle det være mulig. Om det var underleverandør som sviktet, så er det på KLMs konto.
Gå til https://reiselivsforum.no/web/dommer_og_avgjoerelser/ og søk på "bird strike". Det er endel saker på dette allerede, og flere av dem har fått medhold. Mulig du finner en som passer din situasjon. Den ene jeg skummet gjennom (den på toppen) gjaldt en Wizz air-flight som ble kansellert da flyet fikk en fugl i motoren tidligere på dagen og er dermed ikke direkte sammenlignbar, men kanskje du finner noe som passer bedre. Isåfall, send saksnummer til KLM og si at du mest sannsynlig får medhold hvis du klager.
Har kanskje ikke noe å si siden de allerede sier dette var utenfor selskapets kontroll, men er ikke rett kompensasjon for denne flighten fra OSL-AMS 250 EUR?
Hvis flyvningen er en del av en lengre reise på samme billett er det avstand for hele reisen som gjelder
Du liker høye billettpriser også? Mulig de burde vært bedre stilt på OSL siden SAS burde kunne stille opp. Men at KLM skulle ha med seg en mekaniker hver gang de flyr til KRS eller betale for at en sitter klar? Det blir dyrt for noe som inntreffer sjelden.
Såklart er det ikke realistisk at KLM har en mekaniker ombord på etterhvert fly, men at de har en serviceavtale på OSL, kanskje? Loven sier følgende: "An operating air carrier shall not be obliged to pay compensation in accordance with Article 7, if it can prove that the cancellation is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken." Spørsmålet blir hva reasonable measures er i dette tilfellet.
Som jeg skriver så burde det nok vært bedre på OSL. Men kommentaren jeg svarte på forventet dette på alle flyplasser.
Det er ikke helt utopisk at selskapene har utstasjonerte teknikere. Her i ABJ har Air France stasjonert minst en tekniker.
Nope. Det er mange avgjørelser i flyklagenemnda som sier det motsatte. Flyselskapene kan ikke bare skylde på det hvis de kunne satt inn et annet fly etc. Gjetter dog på at medhold er mye mindre sannsynlig i dette tilfellet der det skjedde underveis i siste flight før den forsinkede flighten ut fra en flyplass der KLM hverken har teknikere eller reservefly
Kan man dokumentere at KLM kunne booket om OSL-AMS(eller hele reiseruten) til ett annet selskap som kunne fått deg fortere frem, så står man sterkt.. Sett mange selskaper blitt dømt til å betale i slikt tilfelle. For selv om årsaken til forsinkelsen i seg selv er force majeure, så er det innenfor selskapets kontroll og booke deg om til ny flyvning som kunne fått deg fortere frem.
Ko Poenget er at det er innenfor selskapets kontroll. Har også vært vanlig praksis globalt i mange år, så er på ingen måte "unreasonable".
Sitter på MXP nå, SK684 ble kansellert i natt. Flyet skulle gå 09:15 og lande 11:20 på CPH. Etter en lunsj i byen, skulle SK464 ta oss videre til OSL 16:10 med ankomst 17:20. Ble booket om automatisk til SK2690 til ARN klokken 20:45, overnatting på ARN og ankomst OSL onsdag 09:45. Det funker ikke for meg så jeg har kjøpt billett med Norwegian. De er riktignok også forsinket… For å få imellom en EU261 hos SAS, har det noe å si om jeg kansellerer reisen de har foreslått og får refusjon på brukte poeng og avgifter?
Du får vel ingenting i kompensasjon når dette skyldes droneaktivitet over Kastrup og så Oslo. Dét er i alle fall force majeure