EU261/04 - Samletråd Forsinkelse - Kompensasjon - Erfaringer og spørsmål

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av sexten, 13. april 2015.

1. livinspeed

livinspeed Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    93
    WF997 kansellert pga teknisk feil tidligere på dagen (røykutvikling i kabin under boarding på samme maskin etter det jeg kan se), rakk derfor ikke videre forbindelse TOS-OSL. Booket om til direkte KKN-OSL med landing 3t45m etter oppsatt ankomst.

WF melder 4-6 uker behandlingstid etter henvendelse på forespørsel om €250, noen som har erfaring på om det går fortere?

2. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    388
    Bonuspoeng:
    63
    Erfaring med SAS og feilhåndtering av klagesak hos kundeservice
    Som jeg har skrevet i en annen tråd så har SAS inngått forlik i klagesak i Transportklagenemnda for et tilfelle av flytting av avreisetidspunkt mer enn 1t bakover i tid, der kundeservice først feilaktig hevder at man ikke får EU-kompensasjon dersom man ankommer destinasjonen på planlagt tidspunkt.

Siden kundeservice som behandler disse sakene mangler kompetanse på fagområdet sitt, er det sannsylig at andre enn meg feilaktig har blitt nektet kompensasjon.

Som det står i denne EU-dommen så skal flyvninger som flyttes mer enn en time bakover i tid, der endringen skjer senere enn 14 dager før avreise, anses som en kansellering som gir grunnlag for full kompensasjon. Det er altså ikke grunnlag for å redusere kompensasjon med 50% basert på at passasjeren ikke er forsinket til destinasjon, forutsatt at tidspunkt for avreise flyttes bakover i tid med mer enn en time.

3. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,433
    Bonuspoeng:
    183
    Sak: ble forsinket med KLM ut av Trondheim i januar, rakk ikke flybytte på Amsterdam, fikk hotellnatt og ble ombooket og kom frem i Argentina 14 timer senere enn planlagt.

Sendte EU-krav til KLM a 600 euro pp og etter en stund ble det avslag "pga dårlig vær". Jeg svarte de at det ikke var dårlig vær (for det var en fin dag) og at alle andre avganger fra Trondheim gikk som vanlig, så dette aksepterer jeg ikke som grunnlag. Så fikk jeg svar at det var dårlig vær i Praha og Amsterdam. Svarte igjen at det er lite relevant for meg som flyr fra Trondheim og at jeg fremdeles ønsker 1200 euro og dersom de ikke er enige i det at jeg skulle ta opp med reiselivsforum. Fikk et svar igjen at de står fast på at det er vær som er årsaken og at de vil slutte å svare meg angående denne saken fremover for de anser denne håndtert.
    Så, jeg sendte min klage til reiselivsforum, KLM svarte med meteo-rapporter som varslet dårlig vær på Schiphol frem til kl 11.00 og mener fremdeles at dette er gyldig dokumentasjon for en flygning fra Trondheim kl 1715...
    De som behandlet saken stemte enstemmig for at KLM må utbetale 2x600 siden de ikke har dokumentert sammenheng mellom værforhold og min flygning.

Så, jeg har svart på e-post tråden fra KLM (der de anså seg ferdig med saken) med saksnummer og utbetalingsanmodning. Så får vi vente hva KLM finner på å gjøre nå.

4. JonasHH

JonasHH Medlem

Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    Så dette betyr at om flyreisen din utsettes med 1t, men selskapet flyr det inn underveis og lander til planlagt tid så får du fortsatt kompensasjon? Men er vel snakk om 3t for lengre flyvninger?

5. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,772
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, dette handler om tilfeller hvor avgang blir endret til å være minst 1 time tidligere enn opprinnelig booking.

JonasHH and bXmi like this.
  6. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    388
    Bonuspoeng:
    63
    Dette handler om avgang som endres til tidligere tidspunkt i perioden t-14 dager før avreise, der ankomsttidspunktet likevel ikke blir vesentlig endret, eller endret til forbrukerens ugunst i det hele tatt.

7. livinspeed

livinspeed Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    93
    Svarer meg selv her, godkjent i dag - får også tilbake vinglasset jeg kjøpte uten annen kvittering enn skjermbilde av transaksjon fra nettbanken.

8. sigvaldsen

sigvaldsen Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Norwegian flyvning D85332 (ALC-BGO) 2025-10-27 ble dessverre kansellert. Denne uregelmessigheten ble forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått, selv om alle rimelige tiltak ble iverksatt.

Flight disruption information:
    Norwegian flight: D85332 (ALC-BGO) 2025-10-27
    Disruption type: Cancelled
    Reason for disruption: This disruption was caused by an unidentified object that caused structural damage to the aircraft

Satt i flyet klar til taxing da piloten plutselig sier at vi er forsinket. En gang til forsinket. Og så sier han teknisk feil og kansellerer flygningen. Flyr hjem dagen etter. Spørsmålene mine er:
    1. Er det noen måte å sjekke om begrunnelsen til Norwegian er korrekt?
    2. Er det grunn til å klage til transportklagenemda?
    3. Er TKN riktig instans eller må jeg til en spansk versjon?

9. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,433
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk svar at de fremdeles mener at været var problemet, men at de retter seg etter reiselivsforums syn på saken og ønsket både kontonr og fullmakt for den andre passasjeren eller et ekstra kontonr. De fikk svar fra meg, og pengene er på konto nå :)

chrt liker dette
  10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    Hva har dere av erfaringer med kompensasjon ved feil/mangler med setet? Saken er en nattflight i premium hos AF hvor leggstøtten var ødelagt og stod sånn halvveis ut av setet hele flighten. I tillegg virket recline bare sånn delvis.
    Fikk en standardisert voucher på €70 EUR.

Del denne siden