Da tar vi et steg tilbake i tid hvor vi akkurat har kommet av flyet fra Oslo. Det takset helt inn til terminalen og det ble ikke noe biltransport på meg. Tok apostlenes hester fatt og gikk rett ut av teeminalen, tok til venstre forbi drosjene og fant etter kort til inngangen til FCT. Litt anonym, men etter å ha tatt heisen opp en etasje ble det andre saker. Ble tildelt min personlige assisten som guidet meg gjennom sikkerhetskontrollen og inn i selve loungen. Sikkerhetskontrollen var den smootheste jeg har vært med på. Inne ble jeg kjapt vist rundt og jeg fant ut at et bad eller dusj var på sin plass. Badet var opptatt, men et dusjrom var ledig til meg. Fikk med meg to badeender da som kompensasjon. Her var turens første lille nedtur, det lå papir i toalettet som ikke var trukket ned. Er vandt til mye værre men det burde vært unngått i FCT. Etter en lang deilig dusj og bytte av fottøy ble det å bestille seg frokost. Omeletten var god, og ingenting å klage over der. Holdt meg til å drikke vann en stund etter frokost men gikk etterhvert over til champagne. Nå kom lunchen på bordet, så fortsettelse følger. Hilser fra Newport Beach nå.
Host host Håpar du i det minste ba om isbitar frå Jostedalsbreen og bladgull i vatnet? Ja? Eg gledar meg til resten, god tur vidare!
Nei. Selv etter å ha hengt med dere her på forumet et par års tid var jeg ikke tøff nok til det. Det er nok den litt stakkarslige hallingen i meg. Nok om det. Sendte et par eposter og koste meg med bobler foran tven og der kommer assistenten min og sier at det er på tide å dra. Ned heisen og ordnet med passet. Nede på bakkenivå får jeg vite at vi er tre stykker som skal kjøres ut til 747'n. Og jeg ser for meg Mercedes Vito. Når alle tre er klare blir vi bedt om å gå bort til en MB S-klasse, så da ble det ikke varebil. En liten kjøretur airside og vi er klare til å boarde 'queen of the skies'.
Kommer oss ombord og blir vist til setet mitt, 1A. Jeg er den eneste passasjeren som snakker tysk, og det virket som om besetningen satte pris på forsøket mitt. Setet var vel og bra det. Men her kommer klaginga igjen. Inne i det ene vinduet mitt var det en svær død møll. Hvordan den har kommet seg inn mellom glassene må gudene vite. Og jeg la merke til st pakningen mellom flyskroget og konsollen til setet ikke var skikkelig på plass. Hadde noen mistet noe mellom der hadde det vært long gone. Sikkert pirkete, men dette skal vel være first? Så kom champagnen på bordet og de små negative detaljene ble glemt. Amouse bouche og mer champagne ble servert sammen med spørsmål om når og hva jeg ville spise. Valgte selvfølgelig kaviarservice og en annen forrett og kveite til hovedrett. Ventet med å bestille desserten. Kaviaren inponerte, og jeg tror jeg fikk en god posjon. Likt med kaviaren kom purser? bortom og slo av en prat. Han var opprinnelig fra Hamburg hvor jeg har jobbet et år så praten gikk lett. Kveiterettrn imponerte ikke voldsomt, den var god men på langnær då god som kveiteretten jeg fikk hos Christopher's i London helgen før. Var nok ferdig med maten ca 2,5 time ut i flygningen, omtrent samtidig med filmen jeg satte på. Etterpå fikk jeg sete 1K laget til seng og la meg til å sove. Fikk fort 4-5 timer på øyet. Pysjamasen var digg, har brukt den de to nettene jeg har hatt er i Cali. Sto opp, fikk frokost og så en film til som akkurat ble ferdig mens vi takset inn til terminalen i LA. Garantert en dårligutnyttelse av en f reise, så må nok henge meg på en av dere veteranene og lære en gang.
Av flyet, finne bagasjen og gjennom hos CBP. Her var det automatisert pass og fingeravtrykkskontroll. Fungerte helt utmerket. Fikk en kvittering som jeg tok med meg videre til CBP offiseren. Alle som sto i kø foran meg syns jeg det virket som om ble forhørt med en masse spørsmål om hvorfor de besøkte usa, hvem de skulle besøke, hvordan billetten var finansiert etc. Når det ble min tur: -CBP: What's the puroose of your visit? -Blaa: Vacation. -CBP: What is the duration of your stay? -Blaa: I've got a return flight Sept..... -CBP: NEXT!!! Så det er tydelig at jeg ikke regnes som noen trussel i USA..
Jeg opplevde det samme i mai. Immigrasjonen gikk sykt fort. Når du opplever det samme lurer jeg nesten på om det er policy å ta lett på de som reiser F.
Forutsetning for Global Entry aksess er at man leverer ut personinformasjon til amerikanske myndigheter langt utover det som kan ansees som relevant fra et objektivt ståsted. Heldigvis er norske myndigheter på det rene med at dette strider mot personvernet. Derfor.
Høres ut som en flott tur. Vet ikke hva ruta di er til Lake Tahoe, men dersom du svinger forbi Sacramentoområdet, spanderer jeg en lunch. Er hjemme i varmen de neste to ukene