Erfaringer med Boligbytte / Homeexchange?

Tråd i 'Reisemål' startet av rookietrader, 23. jan 2019.

1. rookietrader

rookietrader Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,086
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

Prøver å legge planer for sommeren for en familie på 4. Vi har to barn på 7 og 2 år. I det siste har jeg tenkt mer og mer på å prøve husbytte / homeexchange. Dette gjorde vi 4-5 ganger om sommeren når jeg vokste opp selv, med stor suksess. Nå har vel dette endra seg drastisk på 20-25 år, fra store feite kataloger i posten, til nettsider, så lurer i den forbindelse på om noen her har erfaringer med nettopp husbytte? Et kjapt google-søk gir masse resultater på forskjellige sider som tilbyr dette. Noen tips?

Flyreise med bonuspoeng og husbytte? Kan ikke gjøres mye rimeligere enn det :)

eventyrer liker dette
  2. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    470
    Bonuspoeng:
    63
    Brukte homeexchange frem til Covid med OK suksess. Var bl.a 3 uker i Australia med gratis overnatting. Dessverre mener jeg Covid ødela hele HomeExchange da de "heiv" guestpoints etter folk for å få de til å fortsette på plattformen og det var ganske håpløst å få organisert noe som helst bytte.

Har nå byttet over til Thirdhome. Her er det en rekke fordeler slik jeg ser det (og selvsagt noen ulemper). Største fordelene er at her kan du booke hjem umiddelbart. På Homeexchange må du jobbe mye for å få napp, vs thirdhome hvor du booker umiddelbart. Nedsiden er at det er et gebyr (men gratis å registrere seg/bli medlem). Standarden er også vesentlig høyere på Thirdhome. Kan fint få tak i flotte hus og leiligheter her, særlig i høst og vinterferier etc.

Du kan ta kontakt på PM om du ønsker mer info, eller evt en vervelink som gir deg 2 gratis nøkler (som du kan booke opptil 2 ukers overnatting med). Vær OBS på at du selv må fristille minst 2 uker i ditt eget hus/leilighet ved registrering (som du også får nøkler for i tillegg). Perfekt løsning for god skattefordel om du f.eks har utleieleilighet.

Edit: Lagt til vervelink for 2 gratis nøkler (inkl gratis registrering): https://tinyurl.com/Thirdh

Last edited: 05. juni 2025
  3. eventyrer

eventyrer Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    504
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er relativt ny i gamet, men meldte meg inn i homeexchange for noen måneder siden. Selv har jeg kun reist til Amsterdam en langhelg i Mai 2025. Rett nok alene.
    Jeg kontaktet de to boligeierne, som hadde markert at leiligheten var ledig, med mest sentralt beliggenhet. Her fikk jeg napp fra begge. Den ene umiddelbart, og tilbud om å bo det andre stedet etter et par dager. I begge tilfeller var det bytte mot poeng. Om dette er representativt for tilgjengeligheten eller ikke generelt har jeg ikke noe meninger om. Datagrunnlaget er lite.

Ved innmelding i HomeExchange får en mye poeng. I tillegg gis det ekstra poeng om en blir vervet av noen. Bruk gjerne vervelinken nedenfor.
    https://www.homeexchange.com/?sponsorkey=olemartin-6da9a
    Det deles fortsatt ut så mye poeng til nye medlemmer, så en kan stille spørsmålet om dette er bærekraftig.

Min tilnærming til boligbytte er at jeg kommer til å bestille flybilletter først, så satser jeg på at det er tilgjengelig bolig der jeg reiser. En vil alltid kunne bo på hotell dersom en ikke finner relevant boligbytte.

Jeg mener at boligbytte i mange tilfeller egner seg best for litt lengre opphold. I mitt tilfelle ble vi enige om fysisk møte for overlevering av nøkler ved ankomst. Det fungerte bra det, men en blir plutselig avhengig av å finne et tidspunkt som passer begge. For lengre opphold fungerer det bra, men jeg merker at jeg ikke hadde valgt boligbytte med fysisk overlevering av nøkler om jeg kun skulle overnatte en natt.

Jeg har også sjekket litt rundt på prisingen av overnattingstedene på HomeExchange. Her treffer de ikke helt, men noen vil kanskje si at automatiske prising ofte av poengverdi i sakens natur ikke treffer helt. Men de treffer helt greit.
    Overnatting i Asia gir generelt sett lav verdi for poengene, mens vestlige land gir høy verdi. Sentrale leiligheter er priset noe billig i forhold til salgs/utleie verdien, mens litt mer perifere hus er priset litt høyt i forhold til virkelig verdi. Det kan godt tenkes at effekten av dette er at de med sentral bosted får uforholdsmessig mange forespørsler, mens de med mer perifer beliggenhet vil kunne ha større problem med å få lånt bort huset.

En kan naturligvis bytte hus mot hus direkte, men jeg klarer ikke å se at det er så praktisk. Da må begge parter være fornøyd med den andre sitt bosted direkte, men dette er naturligvis en smaksak.

4. Elo

Elo Snuteflyger

Likes mottatt:
    470
    Bonuspoeng:
    63
    Dette som er problemet med homeexchange. Poengene er veldig mye arbeid med å få brukt.

Del denne siden