Er det noe poeng å samle på Eurobonus Poeng fremover?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Kaffen, 31. aug 2024.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,325
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, om halvannet år :)

2. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,325
    Bonuspoeng:
    293
    Danskene eier for lite til å bestemme all verden.

De er langt mer opptatt av å fortsette å styrke Kastrup som hovedflyplass for SAS, enn å bry seg masse om hvor hovedkvarteret ligger. Tror nå jeg da.

3. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    362
    Bonuspoeng:
    63
    når du så disse reiser… var det også 5 billetter? skoleferie eller ikke, men det er det vi kommer til å ha behov for

4. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,001
    Bonuspoeng:
    113
    Det husker jeg ikke nøyaktig dessverre.

5. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Enig i at dette neppe er første prioritet, men de ønsker nok å få situert SAS sitt hovedkontor rett ved Kastrup. Som du påpeker, de er en mineoritetseier og kan ikke få alt de peker på.

For dem som lurer, så virker det ikke som SAS eier bygningen i Solna, så lite verdier å "realisere" på dette. At man har et tett geografisk bånd mellom stab og hovedoperasjon er nok det beste forretningsbaserte argumentet.

tobeornot999 liker dette
  6. mariusberg89

mariusberg89 Senior Medlem

Likes mottatt:
    187
    Bonuspoeng:
    43
    virker som at KLM og Air France er umulig å finne billetter til over hele fjøla?

7. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Økonomi finner jeg noe med KLM/AF, men dit jeg søker finner jeg ingenting business. Samtidig er det flere som melder om at de har funnet dette.

8. Dusk

Dusk Medlem

Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Slipper SAS bare to go-billetter og ingen plussbilletter på Europa-flygninger 330 dager før avreise nå? Det er i så fall ikke mye å skryte av.

9. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Plus blir til Business i Europa fra 1. Oktober, tipper det er grunnen.

Så kan man spekulere i hvorfor - jeg tipper de ikke slipper noe enda fordi de kommer til å justere poengprisen..

WingmanWizard liker dette
  10. Dusk

Dusk Medlem

Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Men slapp de ikke flere enn to go-billetter tidligere eller er det først 300 dager før?

11. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis en ser på verdien på Bonus billetter til BKK, så veies det opp mot kroner:

60 000 Poeng + 1138 kroner hvis tur retur på økonomi = 5582 kroner
    80 000 Poeng + 1138 kroner hvis tur retur på Premium = 7064 kroner
    100.000 Poeng + 1138 Kroner på SAS Business Class = 8545 kroner

SAS Mastercard Premium koster 2335, så en bør minst spare 31.500 poeng skal det økonomiske stykket gå opp, ellers så går det litt ned med 6000 poeng hvis en regner inn de ekstra inntjente poengene hvis en får ut i fra ett forbruk på 10 000 kroner måneden på dette kortet. Jeg satt det beløpet for å gjøre det enkelt å regne det om, til sitt eget beløp for en annens del, jeg bruker nok litt mer enn dette da.

Så hvis en bruker 10.000 kroner måneden så vil kortet reelt sett koste 1890 kroner i året å ha, så en bør da hente inn ca 25 000 poeng i året på dette ved sparte poeng, så en SAS Plus to veier til BKK sparer deg 20.000 poeng, og hvis en får SAS Business begge veier så sparer en 40.000 poeng og blir det SAS Plus en vei og SAS Business den andre veien så sparer en 30.000 poeng, så ved de to nederste eksemplene så lønner kortet seg.

Når det gjelder SAS Go, eller SAS økonomi, så er det svært tett opp under det en billett koster å kasje, enten en flyr med SAS, eller om en flyr med AF/KLM til BKK, så en får større fleksibilitet ved å bare betale cash i dette tilfellet. Så finner en billetter til under 5582 kroner, så er det bedre å betale, og kanskje også værd å betale selv om prisen skulle vært i 1000 lapp mer, siden du da får friheten til å velge en dato du selv ønsker.

Får en SAS Plus, eller SAS Business så lønner det seg, for en får da bedre utbytte av å fly bedre kvalitet, men hemskoen er jo at SAS nesten aldri slipper disse billettene uansett, så da er en like langt i grunn, og slik det er i dag så er revenue billetter fra T/R fra 174 780 poeng eller pengeverdi på poengene 12 947 + 1138 kroner i booking gebyr som tilsvarer 14 085 kroner på SAS Premium økonomi, så der går heller ikke regnskapet opp, særlig når AF/KLM og andre selskaper greit slår den prisen på en god del datoer selv, så begynner poeng for dem som liker å reise til Asia å bli idioti i grunn.

Hvis en tar for seg Europa, så blir det 30 000 poeng + 879 kroner som tilsvarer 3101 kroner i reel kostpris, eller 1550 kroner hvær vei, så koster billetten mindre enn dette så bruk cash i stedet for poeng. SAS Business er 50 000 poeng + 879 som tilsvarer 4583 kroner eller 2291 kroner hvær vei. Hvis en skal tjene inn kredittkortet så må en ta to reiser på Business i Europa, så er der det litt mer muligheter, men er det verd bryet? Slik jeg ser det så er det ikke det.

Så nå må SAS skjerpe seg, for fortsetter det sånn så vil folk forlate Eurobonus, og deres partnere vil også tape på dette, og når en legger til tap på grunn av dårlig kundeservise i forhold til booking, vanskelig å booke, feil som skjer ETC, så lønner ikke Eusobonus seg lengre for den vanlige mannen i gata, så dommen er klar, Eusobonus må ha en stor overhaling i løpet av året om Eurobonus som program skal ha noe for seg fremover for folk flest.

CHAT-Gpt gjennomgang av manuell post:

Last edited: 31. mai 2025
    Frode789, Lnbre and NoLimit like this.
  12. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,492
    Bonuspoeng:
    113
    1076a517-4a8a-413a-9754-248f88785765.png

Preference, btm, Malmo and 2 others like this.
  13. Hupski

Hupski Nytt Medlem

Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    13
    Hei,
    En liten kommentar vedrørende verdien av Eurobonus / tilgjengelighet:

Når det gjelder tilgjengelighet til Asia, så er det vel ingenting som har endret seg i forhold til tidligere. Til Tokyo har det aldri vært lett å oppdrive Business bonus. Mht til Bangkok er det vel ikke mulig å spore noen trend, i og med SAS først nylig gjenopptok denne ruten etter mange års opphold.

Ønsker man å reise til USA og Canada er det ikke på noen måte håpløst å få fatt i bonusbilletter. Selv har min bedre halvdel og jeg foretatt tre bonusreiser til USA i Business med SAS siden desember:
    Des: OSL-CPH-BOS-ATL-CPH-OSL
    Feb: OSL-CPH-SFO-SFO-CPH-OSL
    Apr: OSL-JFK-JFK-OSL
    Ingen av disse reisene ble booket veldig lang tid i forveien, men mellom tre og syv uker før. I tillegg har jeg pt en Business-booking t/r til EWR i august, så når det gjelder USA, innfrir i hvert fall SAS mine forventninger til Eurobonus.

Calling, EndreD and Eddie47 like this.
  14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,964
    Bonuspoeng:
    293
    En gang for 32 år siden startet jeg å samle Eurobonus poeng, en glede som har fulgt meg siden. Det har alltid frydet meg å EB kontoen vokse!
    Dette har gitt meg gleden av å ta kone og barn med på reiser verden rundt på poeng siden midten av 1990-tallet.
    Jeg har vært diamant og LTG (life time gold) siden 2015.
    De siste 7 årene har jeg ikke fått hjelp av noen arbeidsgiver til å samle bonuspoeng, men får selvsagt litt hjelp av Norgesgruppen, DNB og AMEX.
    De aller fleste poengene får jeg ved å fly!! og det er den aller gøyeste måten å sanke poeng på!

Jeg har aldri regnet på hva kostnadene er for poengene, jeg har aldri brukt hodet mitt på å regne på alternativkostnadene.

Jeg fryder meg hver gang jeg finner herlig flygninger for min kone og meg for bonuspoengene. Gøye flygninger som gir oss stor glede. Gleden med å sitte med PCen i timesvis og leke med alternativer på Awardfares er ubetalelig og derfor betales abonnementet bare med glede.

Gleden med å sanke og bruke Eurobonuspoeng er så stor at jeg aldri kommer til å gidde å finregne på om det lønner seg å samle poeng.

Selv etter overgangen til SkyTeam har jeg funnet gøye reiser …

Livet er lett som pensjonist og bonus-sanker, alt kan ikke regnes i pekuniære termer.

Pyro, Storbaba, Preference and 35 others like this.
  15. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,464
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her. Begynte å samle ebp tidlig i 2017 og hadde allerede ved påske 2018 min første bonusreise til Asia i F hos LH og OZ. 2019 var også et godt år med bonusreise til NZ i F med TG, SQ og NH. Så kom pandemien med to års pause i reising. Men siden tidlig 2022 og frem til nå, har jeg hatt fire eller fem bonusreiser i biz og first årlig. For meg er det helt unødvendig å regne ut om det er verdt eller ikke. Bortkastet tid, vil jeg heller si. Jeg vil heller bruke tid på å booke og planlegge nye reiser.

SInn, EndreD, Jeanette and 3 others like this.
  16. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,001
    Bonuspoeng:
    113
    Regnestykket er enkelt. Har tatt ut bonusreiser til en verdi av ca 1,5mNOK siden 2019 (prisen dersom jeg skulle kjøpt tilsvarende billetter).

Last edited: 01. juni 2025
  17. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Veldig interessant å lese historiene fra erfarne bonusnisser med lang fartstid i *A. Selv er denne hobbyen relativt ny for meg, begynte med SAS MC et års tid før byttet over til Sky Team, og har aldri reist i *A biz eller F.

Temaet i denne tråden er vel ikke om livet som bonusnisse i de siste 5,15,30 år har vært godt, spørsmålet er om det vil fortsette å være verdt pengene nå som SAS er en del av ST, med den elendige tilgjengeligheten av langdistanse biz?

Disse erindringene om Lufthansa F, Thai F, Singapore F og så videre høres jo ut som en drøm vi ikke kommer til å få oppleve i ST. Per i dag er det vel ingen av medlemmene av ST som tilbyr booking av F med EB poeng.

Skulle gjerne reist til NZ i biz, for ikke å snakke om first, men ser ikke ut som det er mulig nå. Og å påpeke at tilgjengeligheten er god til USA / Canada er lite trøst vil jeg si.

Vurderer fortsatt om det er verdt å beholde Amex Elite for å prøve å reise langdistanse med EB poeng, eller om jeg bare skal gå tilbake til kun SAS MC, og bruke det på reiser i europa.

AB69, EndreD, Skippy and 1 other person like this.
  18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,325
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er, som mange andre ting, ned til smak og behag.

Selv synes jeg ikke det er funny å bruke mange dagsverk på å finne en bonus tur, men har i 2020'ene funnet BKK (med Thai, i C), og et par USA reiser på SAS poeng. Samt Toronto som jeg måtte avbestille. Alt i C. Og brukte SAS mye fra 2010-2020 også. Kan ikke klage sånn sett.

For min del er likevel fordelene med gull mye mer verdt enn bonus-reiser.

Eller, de pleide å være. Skyteam har nesten ingenting å tilby meg. Bortsett fra litt SAS moro som hang igjen fra de var i Star.

Pluss fordeler på SAS selv, da. De fleste av disse trenger jeg ikke. 4x32kg bagasje anyone? Helt latterlig unyttig, men jeg får det alltid og neste gang i morgen på LHR-OSL.

Mitt valg er Oneworld. Andre vil sikkert foretrekke Star fortsatt. Fellesnevner er at SAS er uinteressant.

Klart likevel at ST selvsagt fungerer for noen. Adskillig færre enn de som likte Star, er min påstand.

19. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,866
    Bonuspoeng:
    183
    Jo Asia har vesentlig dårligere tilgjengelighet. Begynte med dette i 2018 og kunne bare velge mer eller mindre fritt mellom avganger til DPS med SQ. BKK med BR fant vi også ganske lett. Men enig i at USA kan være relativt enkelt å få billetter til i C om man ikke er flere enn 2 pax.

EndreD and NoLimit like this.
  20. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Med VIE trikset så var det vidåpent til Japan

Har 4 stk med LH biz utreise Osaka og hjemreise Tokyo midt i fellesferien, booket dager før overgangen.
    Kunne stort sett plukke tilgjengelighet fritt hele sommeren. Ofte 6+ seter i C ut fra OSL

Jeanette and NoLimit like this.

Del denne siden